Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MooCow

#136
Sitat fra: Contango på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:45
Sitat fra: TiLT på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:10
Visstnok er det ikke oppvarmet ratt, dessverre. Electrek ser ut til å ha gjettet på dette punktet og tok feil.
Tror Elon er veldig sta. Sikkert ikke varme. Nei til HUD, nei til separat klima-, og vindusvisker kontroll, og nei til moderne lys også. Skal det være minimalistisk, så skal det være minimalistisk. Bare en liten ønskeliste fra min side om prinsippene en dag blir lempet på 😊

Er ihvertfall kvalifisert gjetning, veit ikkje om dei har inside information, men står jo i nyaste manualen
Side 155 i den Norske manualen
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Side 180 i den engelske manualen
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_en.pdf
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#137
Ariya / Sv: Ariya
torsdag 16. juli 2020, klokken 19:04
Sitat fra: Zero-talent på torsdag 16. juli 2020, klokken 00:16
Sitat fra: MooCow på onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27

Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)

Nå var det bare for å sammenligne ca tilsvarende fossilbil da, jeg vil aldri gå tilbake til den verdenen uansett. Men for meg er bil et nødvendig onde, og da handler det om å finne billigste sort som tilfredsstiller behovet. Derfor er pris og særlig pris per km rekkevidde viktig.

Men det blir en digresjon. Jeg liker stort sett det jeg ser av specs og design, ser mye bedre ut enn f. Eks enyaq og interiøret er definitivt lekkert. Det er dog kjedelig med levering "sent 2021" når 2022 fort kan bringe med seg avgifter på elbil.

Einig i at interiøret ser bra ut, og  det går nok langt utanpå Tesla Model Y funksjonelt og designmessigt i mine auger :) Har ikkje sett Enyaq sitt ferdige interiør endå, men redd det vil ligna for mykje på ID.3 sitt plastic fantastic interiør :-/
#138
Ariya / Sv: Ariya
onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27
Sitat fra: Zero-talent på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:31
Veldig spennende bil, så spørs det hva den koster... For min del har jeg en mental sperre mot å bruke mer enn 400K på bil. Vil tro innstegsversjonen havner på 450K+. Det er mye penger for en bil sammenlignet med tilsvarende fossil (qashqai toppmodell 400K). Hadde ønsket meg rekkevidde inntil 400km, men suv-formen er selvfølgelig mindre energieffektiv.

Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)
#139
Tang EV600 / Sv: Tang EV 600 bestilt... komplett Pris
fredag 10. juli 2020, klokken 12:25
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 10. juli 2020, klokken 12:08
BYD er vel langt fra ukjente? Finnes vel buss ++ og er en anerkjent batteriprodusent.. tenker det går fint jeg. Folk får slutte å kjøre trumpfeber

BYD er vel verdens nest største elbilprodusent, men for mannen i gata så er det nok eit ukjent bilmerke frå Kina. Blir spennandes å sjå korleis det går med salget og bruktbilprisane. Har dei tålmodigheit så trur eg det vil gå bra :)
#140
Tang EV600 / Sv: Tang EV 600 bestilt... komplett Pris
torsdag 09. juli 2020, klokken 23:57
Sitat fra: Espen S på torsdag 09. juli 2020, klokken 23:16
..eller alternativt 312K rimeligere enn modell X med samme oppsett, det kommer an på hvordan man ser på det...

Enig, utstyrsmessig er jo BYD Tang definitivt nærmare X enn Y.
#141
Tang EV600 / Sv: Priser er klare
onsdag 08. juli 2020, klokken 23:44
Audi e-tron 55: 651 900,-
Audi e-tron 55 Edition One: 877 150,-
Audi e-tron 55 Limited: 899 900,-

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/QoEp14/sa-mye-skal-audi-e-tron-koste
#142
Tang EV600 / Sv: Priser er klare
søndag 05. juli 2020, klokken 13:14
Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juli 2020, klokken 12:05
Tror dere snakker forbi hverandre. Begge påpeker at  vinterhjul og hengerfeste trolig ikke er med BYD Tang.
Men alt dette og metallic lakk er med på  EQC. Dermed er forskjellen i pris mellom et anerkjent premium merke og BYD faktisk bare ca 50k.  Verditapet på BYD 1 gen Tang kan fort være spist opp ved signering...

Er ikkje snakk om truleg, hengarfeste og vinterdekk kostar ekstra på BYD Tang :)
#143
Tang EV600 / Sv: Priser er klare
søndag 05. juli 2020, klokken 11:48
Sitat fra: Radial på lørdag 04. juli 2020, klokken 22:58
Hvis vinterdekk og hengerfeste var inkludert, så er det ihvertfal en ganske grei deal... men sikkert sikkert ikke inkludert, selv om det heter "executive pakke".

No blandar du nok samen her.
Er Mercedes EQC som har kampanjepris inkludert blandt anna vinterhjul og hengarfeste
https://kampanje.mercedes-benz.no/personbil/electricdrive/eqc/?gclid=EAIaIQobChMI2s2a5um16gIVhdGyCh1-ogpmEAAYAiAAEgIACPD_BwE

BYD Tang kjem uten vinterdekk og hengarfeste, med mindre du betalar ekstra sjølvsagt :)
#144
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
fredag 03. juli 2020, klokken 16:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:21
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.

Dersom ein møter få eller ingen bilar er jo LEDbar kjekk sak, om ein møter litt bilar vil eg sei at Matrix LED er overlegent. Auga er jo raskt å justera seg når det får meir lys inn på netthinna, men veldig treigt når det blir mørkt. Det vil sei at når ein blendar ned med LEDbar så ser ein svært dårleg dei gangane ein må blenda ned.
#145
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
fredag 05. juni 2020, klokken 22:58
Sitat fra: nilka på fredag 05. juni 2020, klokken 15:47
Ja jeg var klar med kortet og skulle bestille xpeng G3. Utrolig fin bil, men den ble rett og slett alt for dyr. Når man så kinaprisen forventet jeg noe mellom 320-360 for fullt utstyrt bil. Dette inkluderte det norske «vi-har-nok-penger» påslaget. Så var startprisen 398.000. Og dette var uten leveringskostnader og vrakpant. Når jeg i tilleg skulle ha vinterdekk endte vi på 430.000. Det er samme som Tesla Model 3 etter siste prisoppgang.

Rett og slett alt for dyrt. På sofware og sensorer er de kanskje likestilt eller muligens xpeng et par millimeteren foran men på ren bilytelse er jo Tesla i en annen liga og generelt på komforten som setevarmere flere justeringsmulighetene for rygg og sitteposisjon osv. Og når man tar chademo vs teslas superlading kan ikke lenger prisen forsvares.

Det er synd for jeg liker xpengs tilnærming svært godt. For jeg vil ha en datamaskin på hjul men har ikke behov for aksellerasjon fra 0-100 på 3,5 sekunder eller topphastighet på 250km/t. Jeg er strålende fornøyd med topphastighet på 150km/t og 0-100 på 8 sekunder.

Dyraste G3 har vel fleire innstillingar på setet samt ventilasjon og, men høyrest litt kjedleg ut om det er som du seier berre ei innstilling for varme i seta  :-\ og ellers så er det jo same problemet som Model 3 at det ikkje er varme i rattet, men reknar med at han ihvertfall har fungerande vindaugsviskarsensor samt eigen hendel for å betjena dette :)

Toppmodellen til G3 har jo og dessverre det fjollete kameraet som i i tillegg gjer at ein ikkje kan ha takstativ :-O Hengarfeste, Chademo og relativt treig er og ting som trekk ned.
#146
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
torsdag 04. juni 2020, klokken 21:31
Sitat fra: chargedup på torsdag 04. juni 2020, klokken 10:08
Fin nettside, de satser nok mer og mer internasjonalt framover.
Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.

NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina.

Tenker det samme, vert nok for dyrt for ein relativt ny bilprodusent. Når Tesla kom til Norge var jo dei billigare samt at dei ikkje hadde noko konkurranse.
#147
P7 / Xpeng P7 konfigurator på engelsk
onsdag 03. juni 2020, klokken 19:49
#148
Skoda ENYAQ / Sv: Bakkeklaring Enyaq ??
fredag 29. mai 2020, klokken 20:27
Sitat fra: torlie på fredag 22. mai 2020, klokken 13:42
Er det lov å håpe på luftfjæring som på e-tron? Tviler dog på det men, hadde vært kjekt.

Vil overraska meg stort om han kjem med luftfjøring, på facebook skriv jo ein journalist at han ikkje eingang kjem med LED Matrix  :o
#149
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
lørdag 09. mai 2020, klokken 23:52
Av det eg har klart å sjå på videoar, så ser det ut som det er både varme og ventilerte seter. Varme i rattet derimot ser det dårleg ut for  :'(

Blir spennandes å sjå Norske prisar og korleis han vil klara seg i Euro NCAP.
#150
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
fredag 08. mai 2020, klokken 09:16
Personlege preferansar spelar sjølsagt inn, om eg fekk velja mellom forvarming og varme i rattet så hadde eg ikkje vore tvil om mitt valg, men eg har alltid kalde fingrar skal det leggast til. Kan vera einig i at Møller ikkje er dei med best rykte heller, men hadde nok sett ein knapp på dei alikavel gitt, i tillegg så har dei jo betre utbygd servicenettverk (noko som sjølsagt er viktig for dei som bur i distrikta. Head up er genialt for nokon, men tydlegvis ikkje noko for deg :)

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:00
Sitat fra: MooCow på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:47
Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Både Tesla og VAG har hatt kvalitetsproblemer. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Både Tesla og Møller har hatt dårlig rykte for serviceapparatet sitt. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Heads up display er gøy da, men på den forrige bilen jeg hadde det på så kjørte jeg stort sett med det av.
Varme i rattet er sikkert kjekt å ha dersom man ikke har en velfungerende app. Jeg har begge deler i dag, og rattvarmen blir nesten aldri brukt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA