Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tilfELdig

#1
Jeg er opprinnelig fra Mostar, Bosnia og Hercegovina og reiser ofte dit, hvor jeg også kjører en del, men med leiebil.

Når det gjelder å kjøre bil generelt i Kroatia, Bosnia og Hercegovina og Montenegro så er det helt vanlig som i resten av landene i Europa, Veiene der er omtrent samme som i Norge. Største forskjell (som du fort merker) er at folk kjører litt mer agressivt i de strøkene, med mange flere forbikjøringer enn vi er vant her. :)
Derfor er det en del trafikkpoliti på veiene, men holder du noenlunde farsgrensen og kjører etter kjøreregler så går det fint. :)

Men som tidligere nevnt her så må du ha pass, og "green card" for bil, som egentlig er forsikringsbevis som viser at forsikringen din gjelder også i de landene. Jeg vil anbefale deg å sjekke med din forsikring og at de sender deg beviset, hvor det også står liste med land forsikringen gjelder - har du ikke det med deg så blir du nødt til å betale lokal bilforsikring på grenseovergangen(e).

Når det gjelder ladere i Bosnia og Hercegovina så har jeg googlet litt - har dessverre ikke klart å finne noe kart som viser plassring av ladere, men har sett flere nettsider med informasjon om elbil ladere i større byer: Doboj, Zenica, Sarajevo, Banja Luka, Tuzla, Mostar, Trebinje.
En del av dem er gratis, ifølge informasjon jeg fant.

I tillegg til det så vil jeg anbefale PlugShare app, har nettopp sjekket den og den viser mange ladere i de landene, også Albania.
#2
Lade hjemme / Sv: CircleK hjemmeladestasjoner
mandag 01. april 2019, klokken 14:55
Enten er det "alltid" noe uklar (eller usagt), eller jeg ikke finner det ! :)

Jeg har forstått at Easee er knyttet mot Tibber, men siden CircleK nå tilbyr Easee så finner jeg ingen steder at om jeg ønsker Easee så må jeg velge Tibber også. Så enten er det ikke nevnt, eller at jeg kan bestille Easee og fortsatt beholde min strømleverandør ?

4G/WiFi - enig at "/" skal bety "enten-eller", men der står det faktisk om vi velger bort 4G abbon (29 kr. ut året, og så 39 kr. fra neste år, og så 49 kr. osv... i bompenge-tempoen) så kan vi ikke oppdatere boksen, eller noe det boksen er ment til, til tross for at WiFi er tilstede ?!?
Kan noen lime en link for en smart-boks, som jeg kan lese, forstå, bestille, og være happy, uten at jeg må stille 1001 spørsmål som jeg får delvis svar på ?
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Er det plass til barnevogn i Ioniq?
onsdag 27. mars 2019, klokken 12:47
Begge døtrene mine har gjort det samme som ThomasD foreslår - de har tatt barnevogn (og barneseter) til forhandler, og prøvd alt dette som er viktig for dem, før de har bestemt seg.
De kjører Ioniq og Tesla 3 og begge er happy med plass og alt.


(men begge har sin mann med egen bil som de bruker som følgebil)  ;D
#4
Lade hjemme / Sv: Ladepunkt levert av Oneco
tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:41
Ser tilbudet, men finner ingenting om type laderen som er med i tilbudet ?
Har jeg bare oversett noe, eller ?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Nåværende leveringstid
torsdag 07. mars 2019, klokken 19:52
Flott Skeptikeren !
Når du sitter bak rattet så ser du ingen forskjell - og det kommer du til å gjøre mesteparten av tiden !  :+1: :D
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "3D" Zappi nærmer seg
torsdag 07. mars 2019, klokken 12:23
Jeg har forstått at 3D Zappi kommer i 7,4kW og 22 kW versjon, hvor 7,4 kW er for 1-fase og 22kW for 3-faser.

Begrenser meg på 7,4 kW versjon, og lurer på følgende:

For å lade med 7,4 kW så må det være tilkoblet strøm via en 32A sikring ?
Hvis ja så antar jeg at antall kW er direkte avhengig av størrelse på sikring ?
Betyr det at 7,4 kW versjon av Zappi, som er koblet til en 16A sikring, lader med 3,7 kW, eller, hvis jeg bruker 25A sikring så lades bilen med ca. 6 kW - eller har jeg misforstått noe ?
Antar også at det er mulig "å fortelle" til Zappi (under monteringen, eller via meny-systemet) hvilken sikring ligger bak, slik at den ikke forsøker å trekke mer ?
#7
Hyundai Ioniq / Sv: wifi i 2019 ioniq
torsdag 28. februar 2019, klokken 11:13
Det er sant, Ioniq har WiFi, men funksjonalitet er begrenset.
Du kan f.eks. bruke mobilen din som hotspot og koble Ioniq til den. Det gir deg værmelding, live-tjenester til navigasjon og slike ting (istedenfor mobilen kan du også bruke 4G modem/ruter med data-sim, hvis du foretrekker det)
Det finnes også en app som kobler mobilen din til Ioniq automatisk, så slipper du å tenke på det.
(men ofte er det slik at mobilen din ikke logger seg på hjemme WiFi etter at den var koblet til bilen så øker din data-forbruk hvis du ikke passer på)
Du kan ikke bruke Android auto f.eks. med WiFi  - i det tilfelle må du koble mobilen din med kabel til USB-uttak foran.
Du kan heller ikke oppgradere firmware (eller kart) via WiFi - alt dette gjøres av verkstedet når bilen er på service, de oppdaterer SD-kort som ligger rett under multimedia-skjermen i bilen din.
Eneste håp jeg ser er at Hyundai annonserer ny facelift i høst, modell 2020, som skal ha app. Dvs. at de oppretter slike tjenester i Europa, som de har i USA. Det betyr at vi skal kunne kommunisere med bilen via app, på samme måte som med andre el-biler som allerede har det. Men de sier ingenting om at 2019 modellene skal få den mulighet i ettertid - tror at det tekniske er på plass, men det gjenstår å se.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bag for ladekabler
torsdag 21. februar 2019, klokken 13:31
Gammel laptop veske?   :D
Eller noe "gigcase" ment for gitarpedaler for eksempel, det finnes mange i ulike størrelser, kan ha flere "lommer" for andre ting du kanskje har behov for og er ganske godt beskyttet.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Nåværende leveringstid
mandag 18. februar 2019, klokken 09:29
@Skeptikeren, gjør som meg !
Har bestilt bilen 27.november 2018, mest pga. kort leveringstid (ifølge selgeren), som var 15. februar.
Alt virket greit, og 14. januar har jeg fått e-post fra selgeren om at bilen min kommer til dem ca 01.februar, som selvsagt var gledelig nyhet.
I samme e-posten har selgeren bedt meg om å velge forsikringsselskap og noe andre praktiske og vanlige detaljer,  så ble det utvekslet flere e-post fram og tilbake om alt dette. Alt ble avklart, og det var bare leveringen jeg skulle vente på.

Siden jeg ikke har hørt fra selgeren fram til 01. februar så ringte jeg flere ganger og sendte e-post og sms i ett par dager, før jeg fikk svar. "De hadde veldig mange leveringer i siste dager, og de hadde det veldig travelt", derfor kunne de ikke svare med en gang - ingen problem, tenker jeg.

Men når jeg spurte om bilen min som også burde være levert i begynn. av februar (ifølge dem selv) så fikk jeg svar at bilenennå ikke er i produksjon !?!
Selgeren visste hvem jeg er og hvilken bil jeg vil ha, men under samtalen virket også litt overasket hvorfor spør jeg om det nå når de har det så travelt og det er lenge til bilen min ankommer. Så nevnte jeg e-post og selgeren ble enda mer overasket - har jeg sendt deg e-post ???
Så tok det ett par dager for at selgeren sjekker det og når jeg endelig ble oppringt så har jeg fått beklagelse, det var en feil, min bil er som sagt ennå ikke i produksjon.
I praksis betyr det at jeg får ikke bilen min før en gang i mai, kanskje, og at  kort leveringstid som var ca, 2,5 mnd. plutselig blir (minst) 5-6 mnd !!!
Trenger ikke å nevne at jeg ordnet lån i banken, gamle bilen min var allerede på Finn, osv osv..

Har ringt selgeren igjen og bedt om å sjekke igjen, ville gi sjansen til å ordne opp i det, vi er bare mennesker og gjør feil, men det var veldig lite vilje til å gjøre noe - jeg kunne få bilen i en annen farge ganske kjappt - men det var alt. Ingen vilje til å gi første service gratis, for eksempel, eller bagasjeromsmatte ? Egentlig ikke så viktig, men er det meg eller dem som har gjort feil ?
(Hvorfor skal jeg tro blindt at bilen ikke ennå er produsert - kanskje den har ankommet som nevnt men solgt til en annen, som kanskje har betalt listepris, mens min pris var ett par tusen lavere ?)

Da var det ikke noe annet enn å sende en sur e-post om dårlig kundebehandling, og gå til konkurrent, hvor jeg kunne få bilen om en uke og slik blir det til slutt.
Jeg er happy både med ny forhandler og deres kundebehandling, kjører nye bilen min allerede i ett par dager og er strålende fornøyd, men har fortsatt litt sur smak i munn når jeg skriver dette her.

Har ikke lyst til å skrive her hvem forhandlere er, unntatt at begge er seriøse merkeforhandlere.
#10
Jeg har også fått tilbud for tilsv. bilpakke, men med litt høyere pris.
Tilbudet inkluderer tectylbehandling og 2 stk. ladekabler.
Lurer på om tectylbehandling er også en del av tilbudet dere har fått, dvs. at det er standard for nye biler?
Er ikke 2 stk. ladekabler inkludert uansett ?

Takker !  :+1:
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "3D" Zappi nærmer seg
onsdag 23. januar 2019, klokken 13:09
Vet ikke om dette var diskutert tidligere her ett sted, eller kanskje det er litt "dumt" spørsmål, men siden hjemmeladeren er ment å være ute foran huset, så er det en (liten) mulighet at hvem som helst kan koble seg på den og lade bilen sin når jeg ikke er hjemme, (evt. at nabobarna trykker litt forskjellig i menyer fordi det er "gøy") ;D

Jeg ser at Zappi har en "lock" funksjon med PIN-kode, men i bruksanvisningen er det veldig lite beskrevet.
Spørsmålet mitt er om det er "nok" med en slik funksjon - eller bør det være en annen type "lock" for kabel, e.l. ?
Neste spørsmål er når jeg er f.eks. på ferie i 3 uker - kan jeg bare slå av laderen (eller slå av kurs i sikringsskapet) mens jeg er vekke ?  :)

#12
Hyundai Ioniq / Sv: App på 2019 om 2020 får det? I Norge.
mandag 21. januar 2019, klokken 12:26
Å tro, og å håpe er to ulike ting :D

Jeg tror de aller fleste håper, men jeg tror ikke det er så mange som tror at de skjer :D
#13
Lade hjemme / Sv: Zappi - ladestasjon - erfaringer?
fredag 18. januar 2019, klokken 08:55
Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:49
Ja, dette var positivt for oss.

Legg på 2 slike merker på bestillingen din så gir vi deg dobbel "Bumper rabatt"


;D :+1:
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Hyundai Ionic 2019
torsdag 17. januar 2019, klokken 15:07
Har lest litt om "bluelink" andre steder, og hvis jeg har forstått det riktig så er det snakk om server-infrastruktur for Europe, de har det i USA.
Mange mener alt "det tekniske" ligger i bilen allerede, men de måtte bygge infrastrukturen som de ikke hadde her.
(det er derfor Ioniq ikke har app, men alt dette har jeg kanskje bare misforstått ?)

Håper noen her kan komme med noe bedre forklaring ?

#15
Hyundai Ioniq / Sv: Hyundai Ionic 2019
torsdag 17. januar 2019, klokken 13:52
Ser at Bluelink blir inkludert og lurer på om det åpner muligheter for at 2018/19 modeller får den også, eller er håp ute ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA