Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lynkjapp

#31
Model 3 / Sv: Låsing og opplåsing av bilen.
søndag 23. februar 2020, klokken 20:15
Problemet med ulåst bil, kan det være at en sensor, korrekt eller feilaktig, rapporterer at en av dørene eller bakluken står på gløtt? For å utelukke dette ville jeg åpnet og smelt igjen alle dørene og bakluken, hvis det er en sensor der som trenger en liten røsk.
#32
Model 3 / Helt grei lakk på Model 3
søndag 23. februar 2020, klokken 18:26
Tenkte bare at jeg skulle vise hvordan vår bil ser ut foran bakhjulene etter 18000 km og snart et år uten skvettlapper. Bilen fikk keramisk lakkforsegling i sommer, men har ingen folie.

Kan legge til at frunken åpner seg som den skal, ingenting sitter løst og bilen ble levert uten riper, stygge panel gaps eller andre ubehageligheter. Dette skriver jeg ikke for å rakke ned på folk som legger ut bilder og fortellinger om reelle problemer, men for å vise de som lurer på om de skal bestille seg en Model 3 at problemene ikke er så generelle som man kan få inntrykk av når man leser på nett. Fin bil, løp og kjøp!
#33
Tesla SW og AP / Sv: 2020.8 denne uken (?)
tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:55
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:49
Hva med Ping Pong og Autosteer?

Det hadde vært deilig om det blir fikset. Gjerne før man blir stoppet av politiet fordi noen har ringt inn om en vinglete fører. :)

Ikke bare er det muttersvinger, men i tillegg, når man går tilbake til høyrefeltet på motorveien etter en forbikjøring og slår på autosteer igjen så er det ping pong to-tre ganger før bilen finner sin plass i kjørefeltet. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er de har fikset som har fått denne nye bivirkningen. Raskere reaksjon på krappe svinger, som da gjør at den overkompenserer når den føler at den nærmer seg linjen?
#34
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
torsdag 30. januar 2020, klokken 06:44
Jeg kjører med avstand 3 til vanlig og har likevel dette problemet med at bilen er konstant av og på gassen når man ligger bak noen. Model 3 med versjon 2019.40.50.7. Det er veldig tydelig og det kom umiddelbart etter siste oppdatering, så jeg håper dette blir bedre med 2020.4.
#35
Tesla / Sv: Ny Tesla-modell (småbil/hatchback) fra Kina?
søndag 19. januar 2020, klokken 22:41
Sitat fra: DeepFu på søndag 19. januar 2020, klokken 22:33Tesla må kanskje jobbe litt med skjøten, men har sett verre..  :D

"Det er innenfor spesifikasjonene." :D
#36
Model 3 / Sv: Skade på glasstak
fredag 17. januar 2020, klokken 06:46
På min forrige bil (ikke Tesla) fikk jeg steinsprut akkurat på kanten av glasstaket, mot frontruta. Sprekken utviklet seg i løpet av noen minutters kjøring til å meandre over absolutt hele taket slik at det selv om det bare var én eneste sprekk så var det samtidig ikke et område større enn et A4-ark som var uten sprekk.

Fikk byttet glasstaket hos Hurtigruta, som hadde god rutine på dette. Det eneste de klønet med var at da de limte det på plass så sjekket de ikke rullegardinene som denne modellen hadde (to som møtes på midten), slik at sporene for rullegardinene kom noen millimeter for langt inn og rullegardinene ble nesten helt umulige å bruke siden de bare satte seg fast hele tiden. Det oppdaget jeg selvfølgelig ikke før til sommeren etter denne vintersteinspruten, så da gadd jeg ikke å begynne å krangle om det med Hurtigruta.

Uansett, Hurtigruta klarer helt sikkert veldig bra å skifte glasstak på en Tesla.
#37
Model 3 / Sv: Har du TM3 med "amerikanske nærlys" ?
søndag 12. januar 2020, klokken 17:07
Sitat fra: jlan på søndag 12. januar 2020, klokken 16:23
Så hva gjør at tåkelys ikke kan defineres som ekstra fjernlys?

Tipper at det er fordi tåkelys gir selvblending, så de skal ikke brukes til noe annet enn å krabbekjøre i tett tåke.
#38
I tillegg er det ikke veldig heldig i tett trafikk å fyre opp bremselysene slik det blir gjort ved fantombremsing, selv om bilen bare bremser ned 5-10 km/h (men den bremser ofte vesentlig mer enn det). Bremselys kan fort få trekkspilleffekt bakover ved at føreren bak bremser på refleks, den bak ham igjen bremser enda hardere og til slutt har du en et stykke bak i køen som ikke klarer å bremse nok og så smeller det. Bare fordi en Tesla med fantombremsing blinket med bremselyset i et trafikkbilde hvor ting ellers hadde en god flyt.

Joda, hvis alle hadde holdt god avstand så ville det ha vært uproblematisk, men i den virkelige verden overholdes ikke tresekundersregelen og da er det jo litt synd at en helt unødvendig fantombremsing er det som får flyt til å bikke over i bulking.
#39
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:40
Testet i dag tidlig. Først bakrutevarmer, og det hjalp ikke noe. Så defroster, og da forsvant meldingene om at kameraene var tildekket. Kan i teorien ha vær slik at forsinkelse på bakrutevarmer gjorde dette, men har mere tro på at defroster varmer kameraer.

Ok, jeg testet aldri frontrutedefroster siden internettet var så enige om at det var bakruteknappen som aktiverte alt av varmere rundt om på bilen. :)
#40
Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. desember 2019, klokken 11:26
Jeg har temporære feil på kameraene:

"Kamera venstre/høyre frontstøtfanger tildekket"
"Kamera venstre/høyre B-søyle tildekket"
"Alle kameraer er tildekket"

AP fungerer delvis, men assistert filskifte og NoA virker ikke når disse feilene vises. Så da er det kanskje egentlig bare TACC som er i drift.

Jeg kjørte motorvei i litt tåke og halvtett trafikk i forrige uke da bilen begynte å klage over tildekkede kameraer og slo av både AP og TACC. Litt irriterende siden det er akkurat i de forholdene at den ekstra sikkerheten med en bil som ser gjennom tåken hadde gjort seg. Mulig at radaren fortsatt ville ha oppdaget om trafikken bråbremset og stoppet bilen tidsnok "til å unngå kroppslig skade" eller hva det er Tesla sier. Men litt skuffende er det at det funker så pass dårlig om vinteren. (Joda, jeg klarer å kjøre forsvarlig i tåke og holde nok avstand, men *ekstra* sikkerhet er aldri feil.)

Kameraet var renvasket og jeg hadde i tillegg prøvd å sette på bakrutevarmeren for å se om det skulle hjelpe. Det gjorde det ikke. TACC kom og gikk med noen minutters mellomrom, men funket bare i noen titalls sekunder etter hver aktivering.
#41
Model 3 / Sv: Langtidsparkering ute
lørdag 28. desember 2019, klokken 20:37
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 27. desember 2019, klokken 18:46Håper at disse første 15 km var fordi gårsdagens 370 km var med oppvarmet batteri og dagens 355 km var med iskaldt og at bilen roer seg med utladingen. Blir spennende å sjekke i morgen.

Og i dag sto den fortsatt på 355 km så da er det bare å slappe av. Det eneste som er litt irriterende nå er at jeg glemte å legge snøskuffen i bilen. Det kan bli moro når man kommer hjem...
#42
Model 3 / Sv: Langtidsparkering ute
fredag 27. desember 2019, klokken 18:46
Veldig spent på dette selv, siden jeg parkerte på Gardermoen i går og skal stå der i to uker. Sto på 370 km da jeg parkerte og mistet 15 km dette første døgnet. Har skrudd av sentry mode og alarm og skal vekke bilen maks en gang om dagen for å se hvor raskt den lader ut. Håper at disse første 15 km var fordi gårsdagens 370 km var med oppvarmet batteri og dagens 355 km var med iskaldt og at bilen roer seg med utladingen. Blir spennende å sjekke i morgen.

Håper å ha nok strøm når jeg er tilbake til at jeg kan slå på varmen fra flyet og likevel ha rekkevidde nok bort til Circle K og laderen der. :)
#43
Model 3 / Sv: Massevis av is på panser
mandag 23. desember 2019, klokken 07:32
Sitat fra: hemi på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
mulig vi snakker forbi hverandre, men all isen min pleier fly av/ gli av, av seg selv da panser har ymse lurium på seg, aldri klart bygge opp noe tykkelse å snakke om.

Det var bare den første delen av ditt svar jeg var skeptisk til, "is riper ikke". Det tror jeg som sagt at den kan gjøre på en skitten bil hvor grus fester seg i isen ved omfrysing. Men jeg tror ikke at det riper slik at normale mennesker kan se det. Kun detailers. :D
#44
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.4
søndag 22. desember 2019, klokken 23:54
Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2019, klokken 13:55
Det betyr også at oppdateringsknappen ikke står på "advanced" lenger her :)

Jeg står på advanced men får likevel ikke oppdateringer før et par uker etter at de første her rapporterer å ha fått dem.
#45
Model 3 / Sv: Massevis av is på panser
søndag 22. desember 2019, klokken 23:52
Sitat fra: hemi på søndag 22. desember 2019, klokken 20:53
Is riper ikke, god coating under hjelper også mye.

Skitten bil, snø på skitten, snøen smelter, fryser om til is og lager ispanser, så kommer det plussgrader og ispanseret sklir sakte av med all den innfrosne skitten som sandpapir mot lakken. Jeg tenker effekten blir litt som undersiden av en isbre, bare i miniatyr. :) Jo mindre vekt av islaget, desto mindre slipeeffekt. Så det er sikkert lurt å børste vekk mest mulig snø mens islaget sitter fast i bilen, slik at det er tynnest mulig når isen begynner å skli.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA