Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lynkjapp

#16
Tesla SW og AP / Sv: Vindusviskere ved start foran hvit vegg
søndag 17. mai 2020, klokken 12:16
TM3 med 2020.12.11.1. Jeg la ikke merke til dette før 2020.8 og det skal presiseres at dette kun skjer meg på denne ene parkeringshusveggen som er i hvitmalt betong og helt uten sprekker, kanter, skilt eller andre ting som kan avsløre at det faktisk er en vegg. Men man kunne jo tenke at hvis de hadde latt radaren sladre til vindusviskerne om at blien står rett ved en vegg så kanskje den kunne tenkt seg om litt ekstra før den begynner å sveipe.

Jeg synes ikke at det funker å stoppe vindusviskerne med et lett trykk. Husker at jeg forsket en del på dette i vinter på langtur i salt, hvor vindusviskerne kunne gå bananas innimellom uten at det var vått nok til at de gjorde nytte. Å stille om til manuelt funket ikke siden det ikke finnes en null-posisjon. Kun 1-2-3 og auto hvis jeg husker riktig.

Når jeg tenker meg om så er dette enda et symptom på Tesla aversjon mot å gi manuelle alternativer til automatikk som ikke alltid funker perfekt (ref fantombremsing som gjør det ønskelig å kunne velge mellom CC, ACC og TACC).
#17
Tesla SW og AP / Vindusviskere ved start foran hvit vegg
søndag 17. mai 2020, klokken 11:02
Er det noen andre som opplever at vindusviskerne slår seg på når man starter fra parkering hvor man har en hvit vegg foran seg? Det ser ut til at bilen oppfatter den hvite veggen som tjukk tåke eller kanskje snø over kameraet. Dette skjer meg siden et par oppdateringer hver gang jeg starter fra parkeringshuset ved matbutikken.

Og ikke kan man slå av vindusviskerne, så da må man bare begynne å kjøre innendørs med vindusviskerne på full fart og se ut som en fjott. Av en eller annen grunn så fortsetter de å gå i flere titalls sekunder etter at kameraet har fått biler og søyler og annet spennende å se på. Det eneste som hjelper mot å se ut som en fjott er å spyle frontruten når dette skjer og late som at det var det som var meningen med vindusviskingen. :)
#18
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
søndag 17. mai 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Sulle på fredag 15. mai 2020, klokken 19:43Tror heller at dette har med målet om full selvkjøring å gjøre. Alle må være med på å trene opp systemet.

Hvis det er riktig (og det kan det jo være) så er det også noe Tesla aldri ville innrømt siden det ville være PR-messig selvmord. For hvorfor i all verden skal hundretusener av Tesla-eiere uten FSD måtte leve med dårlig funksjonalitet for å være med på dugnad for dem som har FSD?

Faktisk så er fantombremsing den eneste tingen jeg ser på som så negativt med bilen at det virkelig hadde vært med på å trekke ned i sammenligningen med andre biler hvis jeg skulle kjøpe ny bil i dag. Nå er det mye nok av positive ting som veier opp, men fantombremsing gir så dårlig stemning i passasjersetet at jeg ikke lenger gidder å bruke TACC og AP hvis ikke jeg kjører alene. Dermed har bilen i praksis dårligere selvkjøringsevner enn den 15 år gamle bilen jeg byttet ut, som i hvert fall hadde velfungerende CC.

Nevnte jeg at jeg hater fantombremsing intenst? :)
#19
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
fredag 15. mai 2020, klokken 19:05
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. mai 2020, klokken 14:52
Er det ikke viktigere å få på plass en knapp der du kan velge: TACC / ACC / CC?

Det ville bety en innrømmelse fra Tesla at deres TACC ikke funker så bra som de vil at folk skal tro, så derfor kommer de dessverre aldri til å gi oss den muligheten.
#20
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 07. april 2020, klokken 22:14
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 19:39
Prøvde å søke litt her, men var uendelig mange tråder, så prøver:
I går og i dag vil ikke ladeluken åpne seg når jeg gir den et lite dytt, den fungerer imidlertid via Fob´n, men ikke ved berøring lenger.. Noen som har hatt denne feilen, og vet hva det evt. skyldes? Ved bruk av Fob´n åpnes den som vanlig, via skjerm har jeg ikke testet enda, men mistenker at det også fungerer. Det er først og fremst når jeg dytter på den at den ikke vil åpnes.. Mistenker en sensor som har tatt kvelden..

Sjekk denne linken for å se om det er relevant for deg:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/chip-inside-charge-port-door.117589/
#21
Model 3 / Sv: Slipemerker på dør!
tirsdag 07. april 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Radial på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:24
Kan ingenting om M3, men hvis noen skulle "fiksa på" feks dørheisen eller låsen oppi der med ett rett skrujern, måtte man slipt ned kanten kanskje?

Ingen historie hos Tesla med den døra?

Også en bra teori. Ser det ut til at hullet er bevisst utvidet? Kanskje prøve med en blomsterpinne eller noe og sammenligne hvor langt man får stikket den inn i den skadede døren sammenlignet med i den andre?
#22
Model 3 / Sv: Slipemerker på dør!
tirsdag 07. april 2020, klokken 15:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:13
Det nærmeste jeg kan komme en brukbar teori på hva som har skjedd her er at noen har rygget på en betongkant med døren åpen, eller noe i den dur. Sannsynligvis tidligere eier.

(Jeg ville sjekket litt ekstra om hengsler er skadde, og at døren ikke er bøyd og er riktig justert i forhold til panelgap.)

Denne teorien er ikke så dum, men det ser kanskje enda mer ut som at man har klart å rygge inn i noe som har stikket seg inn i hullet der. En bøyd gjerdestolpe for eksempel. Kunne vært interessant å se et bilde tatt inn i hullet for å se om det er riper på innsiden også
#23
Tesla SW og AP / Sv: 2020.8
tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:03
"Confirm your wish to initiate."  ;)
#24
Model Y / Sv: Tesla Model Y Videos
onsdag 25. mars 2020, klokken 11:33
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. mars 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 25. mars 2020, klokken 07:49
Ser jo ut som at man kan stikke en hånd inn i åpningen og det får baksetet til å se like robust ut som på en gammel Fiat Panda.

Hva har dette med hvor robust setet er å gjøre egentlig?

Ingenting. Det var derfor jeg skrev at det "så ut som". :)

Ellers var det gode forklaringer på alt, selv om jeg personlig ville ha vært betenkt med å ha en fullastet feriebil uten lastsikring. Men sannsynligvis er det ikke et reelt problem, siden det da ville ha vist seg på sikkerhetskarakterene.
#25
Model Y / Sv: Tesla Model Y Videos
onsdag 25. mars 2020, klokken 07:49
To ting gjør meg litt undrende med bagasjerommet. Det ser ikke ut til at det finnes noen hatthylle eller rullegardin for å dekke til bak baksetet. Det betyr at usikret last vil kunne fly rundt og at tyver har fri innsikt. Stemmer dette eller er det jeg som ikke har sett nøye nok på bildene?

Og det andre er de åpningene langs utsiden av bakseteryggene. Må nesten gå ut til min Model 3 og se om det er like åpent der. Ser jo ut som at man kan stikke en hånd inn i åpningen og det får baksetet til å se like robust ut som på en gammel Fiat Panda. Eller var det bare at han ikke slo opp setene helt i posisjon etter å ha vist dem nede?
#26
Model 3 / Sv: Helt grei lakk på Model 3
tirsdag 25. februar 2020, klokken 19:30
Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:05
Det kommer jo helt an på hvor i landet man kjører. Høyfjellet, nordpå og mange andre steder blir det strødd og ikke saltet.

Vår bil går for det meste i Bærum, men også her er det strødde veier, ikke minst hvor egen vei som vi kjører hver gang bilen skal ut på tur. I tillegg var bilen på tre ukers roadtrip i sommer, hvor det ble kjørt en god del grusvei.

SitatDersom bilde til TS er fra nyvasket bil så er det jo mange "hvite" prikker som kan ligne på skader fra stein. Bilde fra TS er ganske blast og lav oppløsning så vanskelig å se nøye. Jeg justerte kontrastene litt.

Nyvasket bil ja, og noen hvite prikker er det helt sikkert, men jeg skrev da vitterlig "helt grei lakk", ikke "perfekt lakk fra planeten Krypton". ;)

Jeg ville bare vise folk med kjøpsinteresse at lakken ikke er så rævva som man kan få inntrykk av ved å se finske og andre videoer og bilder på nett. Det er jo ikke akkurat slik at lakken flasser av.
#27
Model 3 / Sv: Helt grei lakk på Model 3
mandag 24. februar 2020, klokken 23:23
Eh, nei, det kan sikkert være en bløff. Og alle som har klaget over steinsprut foran bakhjulene har sikkert bare glemt å vaske bilen eller shorter Tesla. ;)

Jeg prøvde bare å svare på hvorfor jeg tok bilde av lakken min foran bakhjulet og ikke bak forhjulet. Det var tydeligvis noen som syntes at det var litt rart, men det er det altså ikke. Og igjen, jeg er veldig fornøyd med lakken min.
#28
Model 3 / Sv: Helt grei lakk på Model 3
mandag 24. februar 2020, klokken 22:10
Googlet meg f eks raskt frem til dette bildet:

#29
Model 3 / Sv: Helt grei lakk på Model 3
mandag 24. februar 2020, klokken 22:06
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. februar 2020, klokken 08:57
Foran bakhjulene.... :)

Har du ikke fulgt med på bildene folk legger ut av slitt lakk? ;) De største problemene ser ut til å være steinsprut fra forhjulene som slår inn rett foran bakhjulene.
#30
Model 3 / Sv: Låsing og opplåsing av bilen.
søndag 23. februar 2020, klokken 21:54
Så bra at det løste seg! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA