Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#91
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
mandag 18. juli 2022, klokken 09:22
Cirkle K er nå først i sverige/danmark med enkel kortbetaling (tapping el. chip lesing, slik at også for kort fra utlandet fungerer). Funker knallbra. Ingen registrering av kort el personopplysinger stress med mobilapper osv, bare å kobble til kabeln og dra kortet! Helt genialt, slik allt annet av betaling har fungert i 20år nå.
Dette vil selvsagt tvinge de andre aktørerne å komme på banen med universell betalingsløsing, da forsvinner de gamle rfid løsningerne og roaming oppleggen med ulike priser via ulika apper og abonnemanger rimelig kvikt.
Ser frem til de lanserer dette i norge, da forsvinner mine gamle rfid tags ut på dyngan direkt.
Selvsagt kan de fortsatt tillby lokale betalingsløsinger med rfid, snekkeskal etc i tillegg, hvis noen ønsker å drive på med slikt 2022.
#92
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
lørdag 09. juli 2022, klokken 10:48
Politikerne er redde for å skape "trøbbel" for en grønn teknologibransje.
Og så har vi en del elbilfanatiker av den gamle skolen som er nyttige idioter her og forsvarer galskapen.
Har man kjørt Leaf til Gibraltar på 6 uker, så er jo det å registrere sine bankkort hos 37 operatører årlig en smal sak. For jo mer man offrer på det grønne altar, jo bedre menneske er man.
Ja her burde Norge eller EU komme på banen og kreve sikre og universelle betalløsinger.
Den globaliserte lekehelikopterbransjen har fantasisk erfaring og kompetense som våre bittesmå oppstartsbedrifter som Ionity og Recharge kunde få inn sårt trengt hjelp fra. Alternativt må man bare gi dem en ordentlig spark i baken, med lagkrav. Litt avhengig på hvor naiv man er.
#93
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
mandag 04. juli 2022, klokken 09:19
Sitat fra: Autowinder på søndag 03. juli 2022, klokken 19:29
Jeg mener fortsatt det er storm i et vannglass. Jeg har i allefall aldri havnet i en situasjon hvor jeg ikke fått ladet eller har måttet kjørt videre uten å fått ladet. Det var som når tæpping kom på telefoner, mange dro med seg bankkort i tilfelle det ikke virket.
Dere må gjerne skrive om det, så får vi se etterhvert da hvor mange kortterminaler som blir ettermontert.

EDIT; Jeg har hurtigladet 110-115 ggr siden 2014, omtrent 70 av dem har vært på andre løsninger enn supechargenettverket som leser av bilen selv og belaster konto til eier. De ca 70 har vært fordelt i sør-Norge de 5 første åra uten noen problemer.

I sommer hade jeg ønsket kjøre min nye ID4 ned til Belgien.
Jeg vil da passera ca 4 lender på veien; danmark, frankrike holland og belgien.
Med en bensinbil tanker man hvor man vil, betaler med kort.
Hvordan ser du før deg dette skal håndteres med elbil?
Mange av de lokale opertørerne i holland/frankrike har ikke apper på engelsk..
Det blir fort ett mere komplisert og tidkrevende planleggingsprosjekt enn en måneferd.
Eller bør vi ikke kjøre elbil på ferie til utlandet, uten hellre ta flyet eller leie fossilt?

Att elbileiere er emot universelle betalmetoder kan jeg ikke førstå, hvilke motiver har man annet enn å hjelpe operatører utestenge store deler av befolkningen fra elbileierskap og samle in sensitiv person- og betalinformasjon?
2012 kunde slik nødløsinger fungere på en lademarked i pilotfase, nå kjøper 80% av befolkningen elbil. Da må man klare av å implementere riktige betalssystemer.
Når 3åringen min vil flyge helikopter på kjøpesentret, kan jeg betale 20kr med kortterminal på den brasilianske lekehelikopteret!?! Når ska ladebransjen komme ikapp lekehelikopterbransjen?
#94
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
søndag 03. juli 2022, klokken 00:41
Nå som de fleste kjøper elbiler som er opplagt som familiebiler med 500km+ rekkevidde og god hurtiglading, må ladebedrifterne se hvad som er i ferd med å skje;
- ferre vil trenge hurtiglading i hverdagen i sine hjemområden.
- flere vil bruke bilen til langkjøring på sommer og vinterferier, ofte utenlands.
DA MÅ VI FÅ PÅ PLASS ET SIKKERT OG STANDARDISERT BETALSYSTEM PÅ TVERS AV EU!
Det er helt nødvendig at vi får på plass lovverk nå slik at denne insamling av kortoppgifter og personinformasjon hos disse tulleoperatører nå opphører!
#95
Vakuumpump bør ha blitt bytt på garantikampanje. Vis ikke, får du dette gratis byttet, også langt utenfor garantitide. Er en sikkerhetskampanje.
#96
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
torsdag 17. februar 2022, klokken 23:35
Ang rekkevidde iV80 vs iV80x;
Kan det ikke vare så enkelt, at ettersom testen ble kjørt på relativt glatt føre, ble effektiviteten for en gangs skull bedre på 4-hjulstrekkeren?
På glatt føre vil det oppstå relativt mye "slip effekt", dvs drivhjulet spinner litt hele tiden. På en bil med kjennsligt oppsatt ESP (MEB-bilerne), vil bilen da gå in å regulere akselerasjonen ofte. Disse konstanta "mikrospinn" og "mikroingrepp" vil ikke bli merket av føreren, men de vil jo påvirke effektiviteten negativt.
4-hjulstrekkeren fordeler jo dragkraften mellom 2 hjulaksler, og vil dermed unnvike mye av disse ingrepp.
Bare en tanke fra min side.. Oftest er jo den enkleste forklaringen den mest logiske.
#97
Sitat fra: goggo på søndag 13. februar 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Moggen på søndag 13. februar 2022, klokken 10:12
Mest interessant er jo ellers påstanden i artikkelen om at tyskerne har 400 hydrogenstasjoner i drift, og 200 flere er på gang(!).
Hade hvert VELDIG spennende å få innblikk i vad som skjer der. Nå som alle tyske bilprodusenter har lagt ned hydrogensatsningene i overskuelig fremtid; kommer da tyske skattebetalere å bygge opp og drifte hydrogennettverk for Hyundai og Toyota? Dette må vel ha blitt stoppet nå?
Finnes det ens 400 hydrogenbiler i tyskland?
Eller er dette egentligen et tungtransportnettverk, som norsk hydrogenforening prøver å maskere som noe det ikke er?

Jeg fant denne.
https://www.orovel.net/insights/hydrogen-fuel-cell-world-number-fcev-2021

Jeg har fulgt med på Cecile Pera sine artikler en stund, og det hun sier virker troverdig.
https://www.orovel.net/drcecilepera

mvh
Hugo

Takker, her finner vi alltså ut at det i tyskland finns færre en 1000 fcevs, på 84 fyllestasjoner, alltså litt over 10 biler per fyllestasjon (!). Vis en fcev skal tankes en gang per uke, vil den gjenomsnittlige stasjon se en kunde per 20h.. Ja da haster det jo å bygge ut kapasiteten med ytterligere 400 stasjoner.
#98
Mest interessant er jo ellers påstanden i artikkelen om at tyskerne har 100 hydrogenstasjoner i drift, og 400 flere er på gang(!).
Hade hvert VELDIG spennende å få innblikk i vad som skjer der. Nå som alle tyske bilprodusenter har lagt ned hydrogensatsningene i overskuelig fremtid; kommer da tyske skattebetalere å bygge opp og drifte hydrogennettverk for Hyundai og Toyota? Dette må vel ha blitt stoppet nå?
Finnes det ens 400 hydrogenbiler i tyskland?
Eller er dette egentligen et tungtransportnettverk, som norsk hydrogenforening prøver å maskere som noe det ikke er?
#99
Elbiler i media / Sv: Skal de ta fra oss RFID brikkene nå?
onsdag 26. januar 2022, klokken 09:12
Men tilbake til topic; i praksis betyr dette at hurtiglading via RFID nå er gratis for dem som ønsker.
Vis en tillreklig stor andel brukere mener at de ikke ladet med sin rfid når regningen kommer, vil det tvinge frem en overgang til bedre løsninger hos operatørerne.
Slemt? Ja, men de har fått stats-støtte for å bygge opp dette defekte og brukerfientlige system, kanskje på tide å gi litt tilbake til markedet..
#100
Elbiler i media / Sv: Skal de ta fra oss RFID brikkene nå?
onsdag 26. januar 2022, klokken 08:57
Ellers er cirkle K i sverige igang med storstilt hurtigladerutbyggnad, med kortbetaling. Regner med at resten av det svenske lademarkedet da vil gå øver till kort relativt raskt.
Så får vi håpe at Bryssel våkner opp og krever universelle betalningsløsninger uten sikkerhetshull og vendor-lock-in.
Da kan vi børje bruke våre elbiler fritt i hele europa.
Nå når kreti og pleti kjøper elbiler, vil de forvente at bilerne fungerer som riktige biler overallt uten en masse tull og fjas.
#101
Elbiler i media / Sv: Skal de ta fra oss RFID brikkene nå?
onsdag 26. januar 2022, klokken 00:20
Nå må de slutte med dette tull og la folk betala for seg med kort slik vi allerede gjør med allt annet!
Mange elbiler har idag 500km+ rekkevidde, og ønskes å brukes på ferieturer etc. til våre naboland.
Hvordan skal man som ikke-tesla eier forholde seg til det? Førberede seg med att studere lademarkedet i danmark, registrere sine  betalkort hos diverse eksotiske tilbydere og laste ned diverse apper? Bestille RFID per post?
Er det ikke noen her som evner å tenke på dette fra et brukerperspektiv??
Hvor lenge hade en bensinstasjon overlevd om de prøvde å prakka på sine kunder noe slikt?
#102
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
onsdag 12. januar 2022, klokken 00:15
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:57
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i  2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.

Akkurat, da blir det litt prematurt å hevde at "gjennomsnittlig levetid" er på 10+ år. Kom tilbake om 5 så kan vi se på det.

Som nevnt allerede; min bil har ikke klart 10år med bedre enn 70% på batteriet.
Trulig vil nyere imiev (ny batterikjemi fra 2013) klare 70% etter 10år.
Det slår på restverdien, bilen er dog fullt brukbar som pendlerbil/bybil.
#103
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
mandag 03. januar 2022, klokken 17:18
Min iMiev er nå 10,5 år og passert 176000km.
Dette er den förste generasjonen med kjipt SCiB batteri med extra dårlig levetid. Har nog noenstans mellom 60 og 70% av originalkapasitet kvar.

Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.
Hade annenhvert batteri selvdestruert etter 10år, hade vi hatt mange tusener sinte elbileier og brukte batteripakker på store hauger. Media hade hvert overfyllt av katastrofeartikler om disse tikkende ekonomiske bomber.
#104
Att Enova deler ut støtte til ladestasjoner som ikke tilbyr enkel kortbetaling syns jeg er skandale.
Vis vi hade hatt ett tilbud lignende det vi har for bensinstasjoner (standardisert prising, god konkurranse, enkel betaling) hade jeg hvert mye mere interessert i å drive med hurtiglading. Hurtiglading for elbiler (untatt Tesla) er en farse, og jeg sier dette som en ikke tesla eier.
Håper EU trår til og slår ned hårt mot denne patetiske lock-in modellen.
#105
Som elbilkjøper idag, bør man kjøpe så mye rekkevidde som bare mulig. Publika ladestasjoner og hurtigladere er for folk som driver med selvplaging.
Kudos til hoteller og butikker som åpner egne, åpne destinasjonsladere (uten å gå via noen av de kompliserende ladebrikke/sms/røyksignal oppleggene).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA