Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:51
Men er det ett område der våre personlige valg kan ha en påvirkning, så er det nettopp bilkjøp. Kinesiske biler er et enkelt produkt å plukke ut. Nest etter bolig, er biler det vi bruker mest penger på når vi handler. Og en stor andel av pengene havner i produsentlandet. Kina har i liten grad kommet på verdensmarkedet nå det gjelder biler, og vi kan bidra til at de ikke gjør det.
Hvorvidt man definerer Polestar som svensk eller kinesisk, får bli opp til ens egen samvittighet. Eller om man i det heletatt bryr seg om personlig ansvar.
Hvor stor andel av komponenter til en bil (som er skrudd sammen et annet sted) kan være produsert i Kina før man bør ha dårlig samvittighet? Og mener du virkelig at det er helt OK å kjøpe biler fra en gitt produsent, hvis bare eksemplaret du kjøper er skrudd sammen et annet sted, selv om denne produsenten er tungt inne med produksjon i Kina (f.eks Tesla)?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:19
Det er jo ikke svart/hvitt dette her. I det store og hele skulle man unngått handel med Kina totalt, men det er jo så godt som umulig hvis man ikke bor på egen gård og driver naturbruk uten moderne hjelpemiddel.
At Tesla har egen fabrikk i Kina handler vel om at Tesla skal overleve, og fullføre sin misjon. I det minste kan de sikre bedre arbeidsvilkår (om de gjør det vet jeg ikke). Alle de store Europeiske bilfabrikkene har vel tilstedeværelse i Kina, hovedsaklig via partnerskap.
Det er nok sannsynlig at det vil bli økt produksjon av biler i Kina fra flere produsenter, og flere produsenter har etter hva jeg har forstått planer om å produsere hele biler i Kina (Audi e-tron, for eksempel), så det blir nok bare vanskeligere å unngå kinesiskproduserte biler fremover.
Jeg synes fremdeles det er vanskelig å forstå hvorfor det kan settes et hardt skille på at bilene er skrudd sammen i Kina, kontra at komponentene er produsert der, men sammenstillingen skjer et annet sted. Er det slik at arbeiderne (i Kina) som lager komponenter har så mye bedre kår enn de som skrur sammen biler?