Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mroek

#526
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:51
Men er det ett område der våre personlige valg kan ha en påvirkning, så er det nettopp bilkjøp. Kinesiske biler er et enkelt produkt å plukke ut. Nest etter bolig, er biler det vi bruker mest penger på når vi handler. Og en stor andel av pengene havner i produsentlandet. Kina har i liten grad kommet på verdensmarkedet nå det gjelder biler, og vi kan bidra til at de ikke gjør det.

Hvorvidt man definerer Polestar som svensk eller kinesisk, får bli opp til ens egen samvittighet. Eller om man i det heletatt bryr seg om personlig ansvar.

Hvor stor andel av komponenter til en bil (som er skrudd sammen et annet sted) kan være produsert i Kina før man bør ha dårlig samvittighet? Og mener du virkelig at det er helt OK å kjøpe biler fra en gitt produsent, hvis bare eksemplaret du kjøper er skrudd sammen et annet sted, selv om denne produsenten er tungt inne med produksjon i Kina (f.eks Tesla)?

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:19
Det er jo ikke svart/hvitt dette her. I det store og hele skulle man unngått handel med Kina totalt, men det er jo så godt som umulig hvis man ikke bor på egen gård og driver naturbruk uten moderne hjelpemiddel.

At Tesla har egen fabrikk i Kina handler vel om at Tesla skal overleve, og fullføre sin misjon. I det minste kan de sikre bedre arbeidsvilkår (om de gjør det vet jeg ikke). Alle de store Europeiske bilfabrikkene har vel tilstedeværelse i Kina, hovedsaklig via partnerskap.

Det er nok sannsynlig at det vil bli økt produksjon av biler i Kina fra flere produsenter, og flere produsenter har etter hva jeg har forstått planer om å produsere hele biler i Kina (Audi e-tron, for eksempel), så det blir nok bare vanskeligere å unngå kinesiskproduserte biler fremover.

Jeg synes fremdeles det er vanskelig å forstå hvorfor det kan settes et hardt skille på at bilene er skrudd sammen i Kina, kontra at komponentene er produsert der, men sammenstillingen skjer et annet sted. Er det slik at arbeiderne (i Kina) som lager komponenter har så mye bedre kår enn de som skrur sammen biler?

#527
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: mroek på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:28
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
Mustang. Litt ribba e-tron 50 eller eqc. Brukt i-pace. Id-3 . Vision iV. Eller bite i seg Teslafobien og gå for TM3 eller TMY.

Men man må være forberedt på å ikke få oppfyllt alle personlige preferanser.

Det siste der er jo et vesentlig poeng. Ingen av de du nevner er aktuelle for mitt vedkommende, av forskjellige årsaker. Jeg kan ikke si at jeg har Teslafobi, jeg kan bare ikke utstå interiøret i TM3 eller TMY. Den dårlige kvalitetskontrollen liker jeg heller ikke, selv om jeg har inntrykk av at servicesentrene stort sett rydder opp.

Denne diskusjonen dreier seg forsåvidt ikke om mine preferanser heller, dette går jo på at noen mener at vi bør straffe Kina gjennom å ikke kjøpe biler produsert der. Jeg ser at det argumentet kan ha en viss gyldighet, men hvorfor skal man spesifikt kun se på biler? Det er enormt mye av det vi kjøper og omgir oss med til daglig som er produsert i Kina (også komponenter til europeiskproduserte biler, som nevnt), og det er så godt som umulig å unngå at man personlig bidrar til handel med Kina.

Hva gjelder Polestar, så er den produsert i Kina, men i hovedsak utviklet i Sverige. Er det formildende på noen måte?

Så har vi Tesla. Bilene som kommer til Norge har inntil nå vært produsert i USA (selv om det garantert er komponenter fra Kina også i disse). Tesla har også fabrikk i Kina, hvor de produserer hele biler. De er med andre ord også en bilfabrikant som opererer i Kina, selv om bilene som produseres der foreløpig ikke importeres til Europa. Burde man ikke da også straffe Tesla gjennom å ikke kjøpe deres biler, eller er det greit så lenge de bilene som kommer til Norge er skrudd sammen utenfor Kina?

#528
Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:16
Sikter man seg inn på Polestar derimot, så har man andre valg.

Hva står man igjen med om man ikke vil ha Tesla? Jeg ser ikke noen gode konkurrenter i samme størrelse/prisklasse/rekkeviddeklasse.
#529
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.
Det hevdes at også Polestar 2 kan det, men om det faktisk er slik vet vi strengt tatt ikke. Ikke sikkert supportfolkene hos Polestar faktisk vet nok til å svare korrekt.
#530
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 11. mai 2020, klokken 17:29
Huff og huff, og så jeg som har bestilt kinabil da.
Du er ikke alene, og selv om det absolutt kan argumenteres for at Kina ikke bør støttes, så er det vanskelig å se at selv de mest innbitte faktisk klarer å unngå det. Også biler produsert i Europa har komponenter som er produsert i Kina, så da må man nesten bare lukke øynene for det. Eller helt unngå å kjøpe biler.
#531
G3 / Sv: Xpeng G3
mandag 11. mai 2020, klokken 12:55
Kan brukes som periskop om man havner på dypt vann...   8)
#532
i-Pace / Sv: Bytte av battericelle
mandag 11. mai 2020, klokken 12:52
Interessant at de faktisk kan bytte bare en battericelle. Jeg trodde disse batteripakkene for det meste var montert sammen med så mye lim og tetning at det var nesten håpløst å skifte bare en celle.
#533
Model 3 / Sv: Skal det aldri komme skiltgjenkjenning?
fredag 08. mai 2020, klokken 15:36
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 15:23
Så den i en annen tråd også. Klare nok ikke å holde pusten når EM sier "Soon", men noen små åndedrag skal jeg nok lure inn. Spennende å se om den skal basere seg på MobilEye eller skiltdatabase med GPS. Åkke som. Good news...

En ting som plutselig slo meg: Jeg er helt sikkert på at majoriteten av Teslaer har god nok hardware til å gjenkjenne skilt, men dette hersens patentet til Mobileye (annen diskusjon, men burde opplagt aldri vært innvilget) hindrer dem i å implementere skiltgjenkjenning. Hva om Tesla likevel implementerte det, men kun brukte det til å oppdatere en sentral database over skiltenes plassering og verdi? Tesla har jo etterhvert en stor flåte med biler, og det ville nok ikke ta lang tid før de hadde hatt en ganske bra database.

Brukerne av bilene ville altså ikke direkte få indikasjon fra skiltgjenkjenningen (det ville jo definitivt bryte med patentet), men bilene kan hente ut skiltenes plassering fra Teslas egen database og bruke dette.

En slik metode vil jo være en omgåelse av patentet, men om det representerer et direkte patentbrudd avhenger av hvordan patentet er skrevet. Hvis patentet er eksplisitt på at skiltgjenkjenningen direkte brukes til å huske/vise nåværende fartsgrense i bilen, så er det kanskje ikke et brudd om flåten av biler brukes til å bygge en database som et mellomlager.

Nåvel, hvis dette faktisk var en mulighet så ville nok Tesla allerede ha gjort det, men en interessant tanke er det jo.
#534
Sitat fra: Hoggorm på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:16
Sitat fra: mroek på fredag 10. april 2020, klokken 17:08
Vekten på PS2 er nå sagt (fra Polestar support) å være hele 2123 kg, som er en hel del mer enn jeg hadde håpet/trodd. Model 3 LR er vel oppgitt til 1847 kg, så hele 276 kg lettere. Klar fordel TM3 der, altså.

Vet du om det er vekt med eller uten fører (+75kg)?

Det er inklusive fører, så tomvekten er 2048 kg.
#535
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
onsdag 06. mai 2020, klokken 21:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mai 2020, klokken 21:09
Sitat fra: mroek på onsdag 06. mai 2020, klokken 19:45
De har jo ikke gått ut med tall for antall bestillinger, men fabrikken skal jo ikke produsere for fullt i år, så min spådom er noen få tusen (kanskje rundt 3000) biler på norske veier innen vi skriver 2021.
Det er ett salg på linje med etron 55 i 2019. Tviler. Hvor mange Volvo S60 ser man rundt om kring?

Det er jo bare en gjetning fra min side, så det er opplagt lov å tvile. Kan godt hende jeg bommer totalt, tiden vil vise. Vet ikke helt om S60-salget er relevant her?
#536
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
onsdag 06. mai 2020, klokken 19:45
Angående transport, så er det nok tog som skal brukes for disse, ikke skip (unntatt kanskje siste bit til Norge).

Jeg tror også den kommer til å selge bra, men neppe så bra at man vil "se dem overalt", i hvert fall ikke på kort sikt. De har jo ikke gått ut med tall for antall bestillinger, men fabrikken skal jo ikke produsere for fullt i år, så min spådom er noen få tusen (kanskje rundt 3000) biler på norske veier innen vi skriver 2021.

#537
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
onsdag 06. mai 2020, klokken 16:55
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. mai 2020, klokken 15:38
Dersom du ikke vil ha noe alle andre har, så bør du styre unna Polestar.

Kom det ut riktig? Du mener altså at man ved å velge Polestar får noe som alle andre har? Det er nok Polestars drøm, men det vil uansett ta litt tid, tror jeg.   8)
#538
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
tirsdag 05. mai 2020, klokken 23:15
Pumpa i TMY bråker også heftig, men det ryktes en recall for å montere en støydempende kapsling over den.

For mitt vedkommende er ikke VP en dealbreaker på PS2, men det er jo liten tvil om at en god VP gir flere fordeler enn ulemper.
#539
Lade hjemme / Sv: TFXP MR Flex vs PFXP
lørdag 02. mai 2020, klokken 22:19
TFXP er, slik jeg har forstått det, en forbedring av PFXP, og det er ingen teknisk grunn til å ikke velge TFXP. Hovedfordelen med TFXP er bedre temperaturbestandighet, mener jeg.
#540
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
lørdag 02. mai 2020, klokken 20:39
Det som står i bestillingsbekreftelsen er at du 14 dager innen bestilling kan avbestille og få tilbake gebyret i sin helhet. Ved avbestilling mer enn 14 dager etter bestilling står det at de forbeholder seg retten til å gjøre fratrekk i refusjonen for kostnader de har hatt ved din bestilling.

I praksis får man nok alltid gebyret uavkortet tilbake, siden man tross alt har returrett på bilen selv etter mottak. De nøyaktige betingelsene for dette tror jeg er litt uklare, og det er også noen som hevder at hvis man har prøvekjørt bilen før utlevering, så har man ikke mulighet til å returnere på angrerett. Jeg er skeptisk til om det faktisk er riktig, fordi det i så fall betyr at de fraviker forbrukerkjøpsloven. Det er mulig at en prøvekjøring kanskje kan gjøre at det faktisk er korrekt, men jeg vet ikke.

Uansett tror jeg det bare er å slappe helt av med tanke på det gebyret. Jeg er temmelig trygg på at det får man tilbake i sin helhet om man hopper av kjøpet, i hvert fall om man gjør det før man har signert kontrakt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA