Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kartelaven

#91
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
fredag 24. januar 2020, klokken 11:10
Bilen er helfoliert med STEK Dynoshield PPF og skvettlappene er montert med en skrue i hjulbueplasten.

Med mindre det er helt tett i overkant og siden på skvettlappen inne i hjulbuen  vil det samle seg litt sand i de formstøpte skvettlappene. Jeg har nettopp tatt en titt etter noen mnds kjøring og rengjort.  Det er derfor jeg monterte de på nytt med fuget kant.

Jeg har lagt den tynneste stripen jeg klarte nesten helt i kanten. Kommer til med en skalpell, så jeg kan lett skjære det vekk hvis jeg må.

Brukte strengt tatt Biltemas Multibond, skal være omtrent det samme. Fester godt, men er mykt.
#92
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
fredag 24. januar 2020, klokken 00:57
Jeg monterte mine uoriginale formstøpte med en tynn stripe Tech 7 langs kanten av skvettlappen mot plasten inne i hjulbuen, så de samler mindre sand. Vet egentlig ikke hvor godt det sitter, men tror det holder. Du kan vurdere 3M dobbeltsidigteip som er laget for å feste bildeler. Men, det er fare for at det sitter litt for godt. Tenker ta mine skvettlapper til våren for å inspisere og rengjøre.

http://multimedia.3m.com/mws/media/100071O/product-selection-guide-3m-attachment-tapes-adhesion-promoter.pdf
#93
Model 3 / Sv: Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
onsdag 22. januar 2020, klokken 19:02
Min RWD 3er er mye bedre på glatta enn fruens FWD Avensis.
Den kan som det nevnes glippe litt bak hvis du gasser på i en sving, men den nekter å spinne rundt nesten uansett hvor mye jeg prøver å få det til ;)

Foretrekker Chill mode på vinteren og low regen hele året, da blir det ikke så mye finjustering med ankelen,

Lavere vekt er en fordel i noen situasjoner. Det er først hvis du kjører bilen fast at det hadde vært ønskelig med motorkraft på forhjulene.
#94
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
mandag 20. januar 2020, klokken 11:20
Uaktuelt å bruke de originale skvettisene ja!
De dekker ikke engang hullet i skjermen i overgang skjerm/innstegslister.
Dette hullet gjør jo at dritten garantert når steder du ikke vil ha det.

Tok av mine uoriginale formstøpte i går, var litt  sand der også men drenering er nok bedre. Etter en grundig rengjøring monterte jeg de igjen med en tynn stripe tech 7 på oversiden mellom skvettlappen og plastikken i skjermen. Satser på at dett vil hindre ny oppsamling av sand. Bilen har full PPF også. Best å være på sikre siden når det gjelder rust på model 3. Batteri og drivverk skal kunne gå veldig langt, men det hjelper ikke hvis bilen får problemer med rust.
#95
Model 3 / Sv: Premium connectivity SR+
mandag 20. januar 2020, klokken 10:30
Sitat fra: andersms@gmail.com på mandag 20. januar 2020, klokken 00:45
Sitat fra: Kartelaven på søndag 19. januar 2020, klokken 02:07
Sitat fra: andersms@gmail.com på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ToreFB på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:02
Sitat fra: andersms@gmail.com på fredag 17. januar 2020, klokken 20:09...feil informasjon om matter som gjør at jeg nå har dobbelt opp...

Fikk du matter med SR+?

Jeg venter på bil nå, og har allerede kjøpt matter fordi jeg ikke forventet å få matter inkludert...

Jeg fikk matter med min SR+, ja. Men jeg kjøpte en bil som hadde gått drøyt 2000 km som demobil hos Tesla Drammen. Var nettopp derfor jeg spesifikt spurte Tesla Delivery om den kom til å bli levert med matter til tross for at det ikke lenger er standard. Delivery sa at mattene ville bli tatt ut av bilen, så jeg bestilte nye. Da jeg hentet bilen var mattene likevel på plass.

Du er altså misfornøyd med at du fikk noen matter du ikke skulle fått? Leit å høre! Anbefaler å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Jeg er misfornøyd med at de sa det ikke skulle være matter der, når det likevel var det. Hadde de opplyst om det på forhånd, hadde jeg sluppet utlegget. Kjøpte de før jeg fikk bilen fordi jeg ikke ville grise til gulvet.

Vanskelig å ha forståelse for problemet ditt. Det er jo en feil etter avtalen at du har fått mattene. Likevel..

Forslag til løsning:
Bruk angreretten din på mattene du kjøpte i tillegg.
Legg ut matter finn.no
Eventuelt lever tilbake mattene du ikke skulle fått til Tesla.
#96
Model 3 / Sv: Premium connectivity SR+
søndag 19. januar 2020, klokken 02:07
Sitat fra: andersms@gmail.com på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ToreFB på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:02
Sitat fra: andersms@gmail.com på fredag 17. januar 2020, klokken 20:09...feil informasjon om matter som gjør at jeg nå har dobbelt opp...

Fikk du matter med SR+?

Jeg venter på bil nå, og har allerede kjøpt matter fordi jeg ikke forventet å få matter inkludert...

Jeg fikk matter med min SR+, ja. Men jeg kjøpte en bil som hadde gått drøyt 2000 km som demobil hos Tesla Drammen. Var nettopp derfor jeg spesifikt spurte Tesla Delivery om den kom til å bli levert med matter til tross for at det ikke lenger er standard. Delivery sa at mattene ville bli tatt ut av bilen, så jeg bestilte nye. Da jeg hentet bilen var mattene likevel på plass.

Du er altså misfornøyd med at du fikk noen matter du ikke skulle fått? Leit å høre! Anbefaler å ta kontakt med Forbrukerrådet.
#97
Hva en synes er fort er noe relativt  ;D
Men hva tenker du er forklaringen på at WLTP overestimerer rekkevidde i praksis? Forsiktig akselerasjon og nedbremsing?

Personlig synes jeg det er lite meningsfylt å ha en sprek bil, hvis den må kjøres forsiktig for å komme til mål.
#98
ID.3 / Sv: Toppmodellen med 550 km rekkevidde vil kun ha fire seter
fredag 17. januar 2020, klokken 19:36
Sitat fra: e-Stig på fredag 17. januar 2020, klokken 19:23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. januar 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. januar 2020, klokken 09:19Jeg tenker at dette ikke henger på greip. Verdens største bilprodusent må da ha noen støtdempere som passer?
De kommende modellene i ID-familien er større og tyngre så dette fremstår helt ulogisk.
Det kan være en begrensning f.eks på styrke på takkonstruksjonen ved en ulykke der bilen havner på taket. Om bilen er for tung klapper den sammen, derfor må man holde seg innenfor en gitt maksvekt med en gitt takkonstruksjon.

Er det noen som har sett flere artikler på dette? Det er helt utenkelig at Volkswagen kompromisser på dette. Etter 40 år med Golf kan de ikke erstatte den med en 4-seter?

Høres ut som en plausibel forklaring dette med vekt, bilen er jo nesten 2 tonn med største batteriet. Litt ironisk fordi vekten er i bunn, noe som reduserer sannsynligheten for at den skal lande på taket i massevis. Se f.eks tester på Tesla X, den er nærmest umulig å flippe rundt.

Naturligvis har ikke VW planlagt 4 seter. Men de har valgt en design med tynne A stolper for å gi god sikt ut av bilen. Kan virke som dette har gitt bilen begrensninger på vekt/bæring.
#99
Model 3 / Sv: Premium connectivity SR+
fredag 17. januar 2020, klokken 19:26
Sitat fra: andersms@gmail.com på fredag 17. januar 2020, klokken 16:54
Sliter med nøyaktig det samme. Ble lovet av selger ved overlevering at det var inkludert det første året, men har ikke fnugg av nett i bilen. SC påstår at det ikke er inkludert, men at det skulle være enkelt å opprette abo. SC ber meg kontakte delivery for å klage, delivery ber meg kontakte SC.

Det er feil at det skal være inkludert 1 år på SR+, dette gjelder LR og P. Kan du dokumentere feilinformasjonen kan du kanskje prøve å kreve å få det. Verdien er vel 1000kr - så personlig hadde jeg ikke brukt så mye krefter på akkurat det.
#100
Sitat fra: HåkonE på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:01
Når man kommer fra å tjene penger på å kjøre budbil på tvers av Norge, så burde vel ikke fokuset på rekkevidde og bananesker komme som en overraskelse.

Mulig dette er et punkt han har på CVen, men ærlig talt.. det du lirer av deg lukter dritt. Fakta er at Bjørn jobbet for Statistisk sentralbyrå (SSB) før han ble YouTuber på heltid.

Personlig synes jeg det er liten vits i å sammenlikne tester hvor alle parametere variere i massevis. Vil dere ha sammenliknbare data er det bare å bruke WLTP, EPA etc. Bare vær litt obs på at WLTP er en test i lav hastighet som vil overestimere rekkevidden, spesielt på tunge og lite aerodynamiske biler.
#101
Model 3 / Sv: Bare 358km
fredag 17. januar 2020, klokken 09:38
Displayet viser EPA rekkevidde ikke WLTP. Da blir det 44km lavere enn oppgitt. Det er også en viss feilmargin mtp hva displayet viser og hva som er reelt. Ville fulgt litt med på tallet, det kan forandre seg.

Det er visst et triks for «reset» av estimert rekkevidde som det snakkes om på amerikanse forum. Hvis du lader til 100% og så kjører bilen ned til 10%, skal tallet øke når du lader bilen opp igjen til 90-100%.
#102
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Skal aldri si aldri, men hadde ikke plassert ett øre på det veddemålet.  :D
#103
Snakk om tynt datagrunnlag  :D
#104
Model 3 / Sv: Bestille nå eller vente?
lørdag 11. januar 2020, klokken 22:49
Det er eksempler på at folk har fått rabatter på tilvalg (lakk og hjul) på inventory biler mot kvartals slutt, for de som har bestillinger eller ønske om basic versjoner som ikke kan leveres ila. inneværende kvartal. Dette har nok sammenheng med at økonomien til selskapet har vært presset og at det har vært viktig med leveringstall mtp. aksjekurs.

Nå derimot er aksjekursen på all time high omtrent, så det spørs om det er aktuelt lenger..
#105
ID.3 / Sv: ID.3 vs Golf 8
fredag 10. januar 2020, klokken 22:51
Sitat fra: e-Stig på fredag 01. november 2019, klokken 16:13
Drømmen min er en liten sedan, men det virker helt umulig å få til som elbil. Designet kommer nok til å gå mer i retning av det vi ser på ID.3. Vi reserverte e-tron fordi den så ut som A4 Allroad på de første bildene. Så ble den både for stor og for dyr så da reserverte vi ID.3 i stedet for. Nå er vi usikre på den også.

Polestar 2 er 10 cm kortere enn A4en du referer til, skulle tro den falt i kategorien liten sedan.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA