Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kartelaven

#16
Model Y / Sv: Y på finn
fredag 03. september 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 03. september 2021, klokken 17:52
Solgte min til forhandler. 6k over listepris. 19 tommere, uten FSD.

Hvilken forhandler var det og hvilken farge var det på bilen?
#17
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Nye vinterdekk - Erfaring med Gripmax?
onsdag 01. september 2021, klokken 14:39
Jeg ville prioritert støysvake dekk til TM3. Conti CV7 er bra på dette.
#18
Tesla SW og AP / Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
mandag 23. august 2021, klokken 14:11
Eneste harde nedbremsing jeg har opplevd har vært pga. tungtransport i motgående kjøreretning. Slik bruk av AP strider dog med føringene i manualen.
#19
Tesla SW og AP / Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
lørdag 14. august 2021, klokken 00:12
Noen ganger velger bilen fartsgrensen fra veier som går parallelt med veien du kjører på. Som på E6 Nordover forbi Brumunddal eller Ring 3 vestover under Sinsenkrysset. Posisjoneringsdata er ikke nøyaktig nok antageligvis. Løsningen på dette er å legge seg litt på gassen, ettersom man lærer seg hvor bilen tuller med dette. Du kan bekrefte om bilen roter ved å se på fartsgrense ikonet på skjermen.

Når solforholdene ligger til rette kan bilen også bli skvetten av skygger over kjørebanen.
#20
Model 3 / Sv: Nyttelast M3 - Fra 374kg til 313kg??
onsdag 09. juni 2021, klokken 23:23
Min 600 Km  LR Rwd  '19 kan lastes med 454kg
#21
Model 3 / Sv: Fjerne fluid film på Model 3
torsdag 03. juni 2021, klokken 01:58
Jeg fluidfilm behandlet min bil i desember hos Oslo Antirust, luktet mye i starten, og forsvant nesten før det tok seg litt opp igjen når det ble varmere i været, men nå er lukten helt borte. Har ikke hatt noe drypp fra bilen i det hele tatt.

En kvist rosmarin eller to hadde vært noe til neste runde.  :)
#22
Model 3 / Sv: Familiebil ?? Erfaringer
lørdag 08. mai 2021, klokken 19:02
Helt uproblematisk med model 3 hvis du velger en vogn som kan foldes rimelig flat. Min datter stortrives med glass tak og flott utsikt bakover.

Det er plenty plass til bagasje hvis du unngår store harde kolli.
#23
Model 3 / Sv: Forbruk :)
torsdag 25. mars 2021, klokken 21:37
Sitat fra: NilsJ på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:21
Bra. Luftmotstanden på i3 er nok betydelig høyere enn for en Model 3.  Og høyere vekt er jo heller en fordel enn en ulempe i nedoverbakke.

Ved bykjøring burde dog i3 ha et lavere forbruk.

Helt enig i at i3 burde ha lavere forbruk ved bykjøring, men det er ikke tilfellet.

https://ev-database.org/car/1004/BMW-i3-60-Ah
https://ev-database.org/car/1321/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-MotorU
#24
Model 3 / Sv: TM3 og støydemping
fredag 15. januar 2021, klokken 19:34
Sitat fra: gruffalo på fredag 15. januar 2021, klokken 13:04
Etter to sesonger og snart 50.000 km er det på tide med nye sommerdekk. Jeg kommer til å prioritere støy og komfort høyest.

Hvilke er de stilleste dekkene i 18»?

Continental Premium Cont., Hankook Ventus Prime 3, Maxxis Premitra og Nokian Hakka Blue 2 får toppscore i denne testen: https://motor.no/dekktest/dette-er-dekkene-som-stoyer-minstog-mest/125201
#25
Model 3 / Sv: TM3 og støydemping
torsdag 14. januar 2021, klokken 21:19
Sitat fra: Kjettern på torsdag 14. januar 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:46
Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
Så du bruker så lite som 39-40 PSI ja. Det skal jeg også prøve! Fikk nye m3p utlevert med 20" uberturbine og pirelli dekk og disse bråkte noe helt sjukt. La også merke til at dekktrykket var 47 psi på 3 av dekkene og 41 på det siste. (Tesla prepperne klarer ikke engang å fylle riktig luft i dekkene) Håper det var grunnen for så mye støy har jeg aldri opplevd. Mye bedre nå med 19" pirelli vinterdekk.

Skal sies at jeg har 18" felger. Det er kanskje mer risikosport å gjøre på 20"? Jeg vet ikke, kanskje andre har gjort seg noen erfaringer.
#26
Model 3 / Sv: TM3 og støydemping
onsdag 13. januar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: HK på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:43
Jeg tror en av grunnene til mye hjulstøy også er at bilene blir levert med Run-flat dekk. Min nåværende Mercedes ble også det. Lenge før de var utslitt kastet jeg vekk de orginale Pirelli Run-flat,ene og skiftet til Michelin pilot sport4. Det hjalp betydelig. Bare å sørge for å ha en minikompressor og en flaske dekkskum fra Biltema liggende i bilen. Prøvde aller først også Winrun-Kinadekkene fra Megahjul som Tesla Bjørn snakker varmt om. Disse var helt greie i norske hastigheter, men merket i høyere hastigheter ( over 150 i Tyskland) at det var ørlite høydekast som ga litt vibber bakfra og ikke på noen måte samme retningsstabilitet som premiumdekk. Så det var 7 lapper rett i dass. Støyen på Winrun var veldig lav.
Min TM3 ble levert med Michelin PS4 sommerdekk, og de støyer mindre enn mine piggfrie vinterdekk. Det er første bilen jeg har hvor piggfrie vinterdekk støyer mer enn sommerdekk. Sommerdekkene har jo dempeskum, noe vinterdekkene ikke har.

Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
#27
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
fredag 11. desember 2020, klokken 19:23
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 11. desember 2020, klokken 00:29
Fikk 48.10 på min X idag. Samtidig ser det ut som ene FOBen havarerte, akkurat i det jeg oppdaget at jeg hadde glemt telefonen i bilen og dermed var utestengt fra bilen

Dette er jo veldig typisk for at batteriet begynner å bli dårlig
#28
Tesla SW og AP / Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
søndag 15. november 2020, klokken 22:50
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35
Dette er Skôdas løsning:

Du tenker urban evasive steering fungerer i 110 km/t?  :)
#29
Sitat fra: Topsy på søndag 15. november 2020, klokken 01:26
Sitat fra: Kartelaven på fredag 13. november 2020, klokken 19:48
Sitat fra: Topsy på fredag 13. november 2020, klokken 16:20
Så lenge rente på avkastning (bankrenten) er høyere enn effektiv låneren tjener du på det. Det er det enkleste svaret.

Det blir litt for enkelt.  ;)
Du må skatte 23% på renteinntektene.

Nei, for du får fradrag for rentene du betaler på lånet, så det går så og si opp i opp.

Ja, blir bare 1% i forskjell i fradrag - det er neglisjerbart. Stryker den kommentaren min og tar selvkritikk. Er for øvrig kommentert det samme som du gjør lengre opp.
#30
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
torsdag 12. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Woodbear på torsdag 12. november 2020, klokken 01:42
Oppgraderingene er små syns jeg. Doble ruter foran men ikke bak, så trolig mere for sikkerhet enn støydemping. Varmepumpe gir ikke så mye og nok en ting som kan ryke. Dessuten har jeg nok rekkevidde. Konsollen er en smak sak, jeg liker den gamle bedre

Det sagt , bestilt performance, og har innbytte og avbestilling i backup.
Merker daglig hvor mykt og godt 18 hjulene er bare i forhold til 19 jeg hadde på sommer.. stiller jevnlig spørsmålet... må jeg ha de ekstra 0,6 0-100..
Enn så lenge er svaret ja🙈

Tipper du får en del mer for 20" hjulene som følger med på Finn, enn det koster for uoriginale 18" som passer til Performance. Kontroll og service på hjul og bremser kan du få billigere og bedre andre steder enn hos Tesla.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA