Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kartelaven

#1
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke kontakt med bil
onsdag 30. november 2022, klokken 18:43
Har bilen sovnet og mobilen er på Wifi, får du kontakt ved å bytte til mobildata.
#2
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Byttet fra 19" til 18"
tirsdag 17. mai 2022, klokken 23:46
Ja, heldigvis tilpasser hørselen vår seg både høye og lave lydnivåer. 3 dB oppleves ikke som en dobling, selv om det er det fysisk.

Når det gjelder å kunne oppfatte tale er 3 dB likevel mer betydningsfullt enn den subjektive opplevelsen av forskjell i lydnivå skulle tilsi. Typisk ved nivåer rundt 60-70 dB, fordi tale ligger rundt dette nivået. Derfor kan tale bli maskert av støyen og man må heve stemmen for å kunne snakke sammen.
#3
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Byttet fra 19" til 18"
onsdag 11. mai 2022, klokken 00:44
3 dB støyreduksjon er en stor forskjell, det innebærer faktisk en halvering av lydtrykket - dB skalaen er jo logaritmisk.

Støynormen som skal ivareta kommunikasjon i arbeidslivet er på 70 dB(a). Helt klart ønskelig å ligge under dette i kupeen på en bil.

Hva som skyldes dekkene og hva som skyldes diameter på felg, er vanskelig å si noe om - når du bytter begge deler i sammenlikningen.

Jeg vil definitivt anbefale 18" med støysvake/myke dekk til TM3, av hensyn til støy og av hensyn til komfort/vibrasjon.

Med 18" kan dekktrykk også reduseres mer enn på 19", uten særlig økt risiko for å bulke felgen på hull i asfalten. Lavere trykk gir enda bedre komfort, men kan føre til skev slitasje og vil gi noe høyere forbruk.

#4
Model Y / Sv: Får av og til ikke kontakt med bilen i appen
søndag 06. februar 2022, klokken 15:28
Sitat fra: Fleur på lørdag 05. februar 2022, klokken 16:51
Sitat fra: Kartelaven på lørdag 05. februar 2022, klokken 16:38
Sørg for at mobilen er på mobildata, ikke Wifi. Da funker det alltid på min TM3.
Ok det var jeg ikke klar over. Kan prøve det neste gang. Hvorfor det egentlig?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Aner ikke hvorfor det er sånn
#5
Model Y / Sv: Får av og til ikke kontakt med bilen i appen
lørdag 05. februar 2022, klokken 16:38
Sørg for at mobilen er på mobildata, ikke Wifi. Da funker det alltid på min TM3.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Hakking/lagg på ryggekamera
onsdag 26. januar 2022, klokken 17:04
Klart mer hakkete etter v11 er min erfaring også. Skal prøve om formatering har noe for seg.
#7
Model 3 / Sv: Erfaringer med Nokian Hakka R3?
fredag 21. januar 2022, klokken 18:34
Vil absolutt anbefale CVC7  :+1:
#8
Hvorfor er level 2 lading bedre enn level 1 egentlig?
Kan forstå det hvis det innebærer mer tid nær Max SOC, men level 1 klattlading med relativt lav SOC kan vel ikke skade?
#9
Model 3 / Sv: Ny SR+ eller brukt LR
søndag 24. oktober 2021, klokken 22:49
Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Kartelaven på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:32
Sitat fra: filtvet på søndag 24. oktober 2021, klokken 05:48
Ang levetid så skulle jeg gjerne ha anti-rust behandlet bilen, men ettersom tesla sier at garantien faller bort så dropper jeg det. Sikkert mye sensorgreier/batteri som kan få problemer. Og jeg orker ikke krangle hver gang det er noen småting.

Ellers hadde nok bilen levd ganske mange år lengre. Tror lakk var bedre før, vår Santa Fe fra 2007 har ikke rust i lakk enda.

Ikke la deg skremme av de forbeholdene i garantiteksten. Fluidfilm er godkjent for bruk på elektronikk, Tesla kan glemme å skylde på behandlingen innenfor 5 år med reklamasjonsrett. Har heller ikke vært noen problem å bytte fluidfilm behandlede blinkere for meg personlig.
Hvilke rettigheter får du ift rust når du belager deg på å benytte forbrukerkjøpsloven i stedet for garantien?

5 år iht. Forbrukerkjøpsloven, men du kan få livstidsgaranti av Antirust selvskap. https://www.osloantirust.no/post-20/
#10
Model 3 / Sv: Ny SR+ eller brukt LR
søndag 24. oktober 2021, klokken 19:32
Sitat fra: filtvet på søndag 24. oktober 2021, klokken 05:48
Ang levetid så skulle jeg gjerne ha anti-rust behandlet bilen, men ettersom tesla sier at garantien faller bort så dropper jeg det. Sikkert mye sensorgreier/batteri som kan få problemer. Og jeg orker ikke krangle hver gang det er noen småting.

Ellers hadde nok bilen levd ganske mange år lengre. Tror lakk var bedre før, vår Santa Fe fra 2007 har ikke rust i lakk enda.

Ikke la deg skremme av de forbeholdene i garantiteksten. Fluidfilm er godkjent for bruk på elektronikk, Tesla kan glemme å skylde på behandlingen innenfor 5 år med reklamasjonsrett. Har heller ikke vært noen problem å bytte fluidfilm behandlede blinkere for meg personlig.

Rustgarantier med alle tenkelige forbehold er ikke mye verdt. Kun hvis stålet er så dårlig at det ruster fra innsiden, som på visse årsmodeller fra VW. Selv da vil bilprodusenter  gjøre seg vanskelige, når det gjelder rust på steder det er en teoretisk mulighet for ytre påvirkning.

#11
Model 3 / Sv: Ny SR+ eller brukt LR
lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:04
Sitat fra: filtvet på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:52
Garanti er 5 år isteden for 3. Synes en ny bil med med litt dårligere rekkevidde er verdt det.

Og prisen har falt for lite for de som er 2 år gamle synes jeg. En tesla 3 skal nok ned mot 0,- ila 10 år. Tviler på at den holder så mye lengre. Og etter 10 år er det godt mulig at det finnes mye bedre elbiler.

0 på 10 år er vanvittig pessimistisk. Både motor og batteri bør gå mange hundretusen hvis du lader den pent. Beskytter du den mot rust, er det en relativt enkel bil det ikke vil være særlig kostbart å holde vedlike tenker jeg.
Ser ikke behov for hverken bedre rekkevidde eller ladehastighet på LR.
#12
Model Y / Sv: Hvorfor står ikke modellnavnet bak på bilen?
fredag 15. oktober 2021, klokken 02:22
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 22:21
Det er fordi Tesla velger å merke bilene sine sånn.
Model 3/Y merkes ikke med modellnavn, og har aldri gjort det. Kun hvilken variant.

Dual Motor betyr at bilen er en Long Range med firhjulstrekk. Dual Motor med rød strek under betyr at det er en Performance.
Ingen tekst betyr Standard Range.

Ingen tekst på model 3 kan også betyr Long range RWD.
#13
Model Y / Sv: Y på finn
lørdag 04. september 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Contango på lørdag 04. september 2021, klokken 14:51
Takk for info. I tillegg til kort leveringstid sier du egentlig at mangelen på tillit til jevnhet i Teslas kvalitet gir en ekstraverdi mot nybil for den som har en feilfri bil. Interessant.

Skal sies at byggkvalitet på de kinesiske bilene er veldig bra, men jeg tror historikk kan ha noe å si.
#14
Model Y / Sv: Y på finn
lørdag 04. september 2021, klokken 14:36
Sitat fra: Contango på lørdag 04. september 2021, klokken 13:17
Sitat fra: Kartelaven på lørdag 04. september 2021, klokken 12:24
Da var min Y solgt etter en dag for 555k, nypris 549k.
Flere forhandlere bydde 550k.
Din kjøper - var vedkommende kompetent og bare ville ha bil med en gang, eller var det en annen grunn til at du fikk mer betalt enn nybil?

Det er en fordel å kunne se på bilen å få den med en gang. Du kan velge vekk biler som har feil eller skavanker. Min var uansett billigst i Oslo området på salgstidspunktet. Jeg tenker at når bilselgere byr 550, er 555 en relativt hyggelig pris ift. markedet.
#15
Model Y / Sv: Y på finn
lørdag 04. september 2021, klokken 12:24
Da var min Y solgt etter en dag for 555k, nypris 549k.
Flere forhandlere bydde 550k.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA