Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dyreborg

#1
ID.4 / Sv: Lading av ID4
lørdag 17. april 2021, klokken 23:39
Jeg har hatt ID.4 siden onsdag. Kjørte litt rundt første dag så klart, og ville lade på min Easee-lader hjemme. Koblet til som vanlig (hatt den i 2 år og fungert upåklagelig med både ID.3, Ioniq og Volvo V60. I løpet av natten er sikringen koblet ut og bilen har sluttet å lade etter 3 timer. Om morgenen forsøker jeg å sette lading i gang igjen, skjer ingenting. Bytter til ID.3 - fungerer som bare det. Prøvde igjen - ingen lading. Byttet kabel (begge fra VW) og bilen begynte å lade, men kun med 2,2 kW av og til 2,4 kW (har kapasitet til 3,6 kW). På ettermiddagen tar vi en tur, da vi kommer hjem vil den ikke lade igjen. Prøver med nødladeren, men den får også feil.
Kjører da til VW og tester både AC og DC lading - ingen problemer. Hjemme forsøker jeg med å gjendanne fabriksinnstillinger i laderen og så etter et par forsøk lader den igjen.
I dag må jeg lade igjen og det fungerer ikke.

Har tak i Tibber/Easee, men må vente til mandag for svar. Noen som har opplevd noe liknende?
#2
ID.4 / Sv: Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?
lørdag 20. mars 2021, klokken 22:42
Setevarme kan du aktivere ved i bruke to fingre og trykke på både pluss og minus på klimaanlegget for din side. Da slipper du å måtte langt inn i menuene
#3
Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaring med forståelsen av teksten: "En seksjonseier som disponerer egen parkeringsplass på eierseksjonssameiets eiendom, har med styrets samtykke rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknytning til parkeringsplassen." i den kontekst, hvor man disponerer 2 parkeringsplasser og har 2 elbiler. Vil man da med loven i hånden ha rett til å sette opp 2 ladere?
#4
Elbilforeningen har vel også en tjeneste som hjelper med ladning i borettslag/sameier, som kan hjelpe med å vurdere muligheter, tilbud mv.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Plassering av hurtig/lynladere
onsdag 23. september 2020, klokken 11:49
SitatPå Dombås ser jeg ikek for meg at det er spesielt praktisk å ha noen annen form for oppstilling hvis man skal få noe utnyttelse av plassen.
Her er det faktisk to kabler på alle stasjonene, som i teorien ville kunne gi dobbelt med uttak, hvis man kunne parkere fra begge sider (side-side eller ende-ende). Tesla har såklart en fordel i at alle ladeluker er plassert samme sted.

Sitatmens alle de andre bilene har dem plassert litt både her og der, fra helt bake til midt på fronten. Dette vil også vanskeliggjøre utnyttelse av plasser på bensinstasjonsmetoden
Her ville det faktisk være bedre å plassere laderne på siden ville jeg mene. Vi har en Ioniq med ladeluke bak. Vi er tvunget til å rygge inn og ha ladekablet på venstre side av bilen ellers rekker det ikke og vi ville derfor være tvunget til å bruke bare halvparten av plasser med p-plassoppstilling. Står laderen på siden ville vi kunne velge å rygge inn eller kjøre rett frem avhengig av om vi kunne komme til på høyre eller venstre side av laderen og dermed kunne utnytte alle plassene.

Man behøver jo ikke kunne kjøre igjennom som på en bensinstasjon, men det at ladestasjonen er plassert på siden øker tilgangen mye, spesielt hvis det er en lader beregnet for å kunne brukes av flere (150 kw++).
#6
Ladeplasser og ladekabler / Plassering av hurtig/lynladere
onsdag 23. september 2020, klokken 10:09
Her tenker jeg ikke på den geografiske plassering, men på plasseringen på selve parkeringsplassen.

Har på mine turer rundt om i Norge og Danmark lagt merke til at det finnes to måter å sette opp hurtig/lynladere:
- bensinstasjonmetoden, hvor man parkerer med laderen på bilens langside
- parkeringsplassmetoden, hvor man parkerer med laderen enten foran eller bak

Tror parkeringsplassmetoden har vært den mest almindelige, spesielt med 50 kW-ladere, hvor der på tross av 2 kabler oftest kun kan lade 1 bil om gangen, mens bensinstasjonmetoden har vært brukt mye hos Tesla, selvom de også bruker parkeringsplassmetoden noen steder, men også andre er begynt å komme etter, spesielt Ionity og Circle K.

Det som undrer meg er f.eks. BKK (Dombås, Åndalsnes) og Fortum (Ås), hvor man plasserer en ladestasjon, som består av 2 moduler 75 kW og derfor kan lade 2 biler samtidig med 75 kW eller 1 med 150 kW på parkeringsplassmetoden med 1 lader til hver parkeringsplass. Fysisk får du da ikke plass til 2 biler, når man ikke kan parkere på siden.

Antar at disse ladestasjonene er ganske dyre og det virker derfor veldig rart at man ikke utnytter de opptimalt - også med tanke på at man ønsker å ha flere ladepunkter.

Andre som har opplevd samme/tenkt over samme? Har ladeselskapene noen brukergrupper, som gir dem innspil?
Tenker at bensinstasjonsmetoden er bedst med tanke på utnyttelse, spesielt for biler som har plassert ladeluken på siden (vel mest Nissan, Hyndai og Kia som sverger til plassering i front) som er tvunget til å parkere slik at ladeluken er samme side som laderen og derfor ikke altid vil kunne utnytte en ledig plass på parkeringsplassmetoden.

Opptimalt set brukte man Kempower/Tesla sin model med lastbalansering sentralt og dermed bedre utnyttelse og flere uttak, men det er nok en annen diskusjon.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser i Aksla Parkering i Ålesund
onsdag 23. september 2020, klokken 09:37
Har lagt merke til samme selv. Synes det er rart med tanke på at man i Fredrikstad (Skt. Hans fjellet) og i Oslo (Ladegarasjen under festningen) fint klarer å ha lading under bakken.

Bra å få sagt i fra til parkeringstilsynet. Var jo også Sykehuset i Ålesund som akkurat fik påpekt at de plikter til å tilby lading
#8
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 21. september 2020, klokken 15:56
Hunderfossen Familiepark bryter denne forskriften klart, det kan man se direkte fra hjemmesidene deres om parkering: https://hunderfossen.no/informasjon/parkering/
Meldte inn tips om dette til parkeringstilsynet nå.

Nettopp. Burde være enkel sak for elbilforeningen å skrive og vise til dette ved alle lokale avgiftspålagte parkeringer. Hvis ikke de vil sette opp lading, så blir parkeringen gratis - og det er jo heller ikke så ille ;)
#9
Hos oss tar de betalt for parkering, selvom det ligger langt fra byen for å unngå pendlere bruker det.
Men du har rett, det må være avgiftsparkering for å kunne bruke det.
#10
En liten godsak fra Møre og Romsdal, hvor den lokale elbilforening fik pålagt sykehuset å sikre lademuligheter for ladbar motorvogn på sykehuset, selvom sykehuset ikke ville.

https://elbil.no/ladeseier-ved-sykehusene-i-more-og-romsdal/

Grunnlaget er parkeringsforskriften §35:
Sitat§ 35.Lademulighet
På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.

Har tatt kontakt med min arbeidsplass (som ikke lever opp til kravet), men hadde vært fint om flere kunne bidra rundt om slik at det blir flere destinasjonsladere.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hos IONITY med Maingau
onsdag 19. august 2020, klokken 15:30
Ser ut til at fordelen med MainGau hos Ionity nå minsker kraftig:
your EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.



Your new price is:



Normal price

AC: 37.04 ct/kWh*

DC: 46.79 ct/kWh*

IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*



Energy customers

AC: 27.29 ct/kWh*

DC: 37.04 ct/kWh*

IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
#12
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
lørdag 10. august 2019, klokken 12:40
På Samsø er det gratis lading på InterCharge sine stasjoner. Bare å plugge i, trenger ikke noe app eller annet.
#14
Ang. De 8.000 kr, som du skal betale for å komme inn, så høres det jo ganske dyrt ud, hvis det bare er runt 5.000 som er den reelle andel. Felles anlegg skal dekkes av alle. At man senest skal betale når man kobler seg på er greit, men da må man vel betale 1/69 av beløbet som skyldes der og da som nummer 2 osv. Vil i hvert fald mene at du har betalt din andel av utgiftene og at alt over de 5.000 kr er vel egentlig ikke helt er hjemmet korrekt. Hvis de resterende penge skal gå til dekke av renter mv, så blir det feil, da du jo ikke skal betale for at andre ikke kan betale på et ut med en gang. Hvis påslaget er for renter ville jeg derfor mene at du ikke skal betale dette.

I et tidligere sameie skulle det renovere. Det ble et beløp pr kvadratmeter leilighet som ble brukt til å beregne sameiebrøken. Man kunne da betale med en gang eller være med på et felles lån med månedlige avdrag, men dermed også en fellesgjeld som skulle opplyses ved salg. Bare de som var med i lånet skulle dekke utgiftene ved lånet, dvs renter og gebyrer. De som hadde betalt seg ut slap
#15
Hvis du har eget kabel fra egen boks til en plass som i praksis er med eksklusiv bruksrett, så kan de ikke kreve at du skal koble om, for det blir som å kreve at du skal koble om din ovn (og samtidig kan de selge din gamle).

Vil mene at
- de kan ikke tvinge deg over da ledninger fra sikringsskap til uttak tilhører seksjonen og ikke felles og hvordan du bruker den mengde strøm du har til sin enhet styrer du selv
- utgiftene for felles anlegg skal deles på alle (her kommer du ikke utenom selvom du ikke bruker det) jf paragraf 29
- de kan ikke overta eierskapet til en boks du eier og har kjøpt. Bare staten som kan ekspropiere

Hadde nektet blankt og bedt dem skriftlig underbygge med relevante henvisninger i loven til hvor de mener at de kan gjøre som de sier.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA