Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lars667

#31
Fikk meg en liten tur i en 2023 LR-uber i går, 2 dager gammel. Kan ikke si det var noe merkbart bedre komfort i den enn 2021. Skrangling var det også. Hørtes ut som typisk interiør-skramling ala bagasjerom, men kan selvfølgelig ha vært noe løst sjåføren hadde liggende der. Synes også baksetene var ganske stive og ikke spesielt behagelige, kan ikke huske at 21-modellen var slik. Mulig jeg tar feil, siden jeg pleide å sitte i førersetet... Uansett blir det nok id.4 på meg nå. Selv om jeg digger filosofien bak Tesla, om ikke nødvendigvis sjefsfilosofen, så synes jeg det har vært merkbart bedre komfort (totalt mtp fjæring, støy, temperaturstyring) i både id.4 og solterra som jeg har prøvekjørt i det siste. For ikke å nevne volvoen til samboer (er dog noe tørst :-o).
#32
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
torsdag 07. desember 2023, klokken 13:59
Bildet over er viktig, siden det gir en indikasjon på hva de mener bilen har og kan klare. Det står at temperaturstyring sørger for kort ladetid sommer som vinter, selv om det modereres litt med (temperaturavhengig). Hvis du så blir stående å lade i 2 timer fra 5% til 80% så vil jeg si du har en god sak om du kontakter forbrukerrådet. Det er på ingen måte rask lading i 2023.
#33
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
onsdag 06. desember 2023, klokken 16:51
Spurte han på Motorsenteret Heidal, og han sier det er 2024-modeller de selger nå. Men jeg vet sannelig ikke. Testet i går å lade fra ca 10% i -25 i Lom. Startet på 18 kW, og jobbet seg opp til 44 kW på ca en halvtime. Hadde da kjørt ca en time før det, men den ser jo ikke ut til å ha noen måte å skjønne at en er på vei til en ladestasjon på. Funker tydeligvis ikke med trådløs android auto, og jeg synes bilen bærer preg av 2018-nivå på det elbiltekniske. Så blir nok ikke solterra denne gangen. Synd, egentlig, for den har utrolig fristende pris, og er veldig god å kjøre. Totalpakka blir likevel feil for meg.
#34
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:19
Sitat fra: suverin på tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:15Alt jeg har lest om 2024 på internettet har foreløpig handlet om Japan og Australia. Men burde vel absolutt gjelde for Europa og?

Så håper jo jeg, med en 2022 modell, at noen av disse punktene også kommer til disse via programvare-oppdateringer.

The changes announced in Tokyo last month are as follows:

  • Improved battery 'warm-up' performance during cold conditions to reduce charging time by up to 30 per cent at low outside temperatures;
  • Extended real-world range by reducing energy use and optimising air conditioning;
  • Automatic activation of 'eco' mode to reduce energy use and dependence on air-conditioning, seat heaters, and heated steering wheels;
  • A humidity sensor to detect fogging on the windscreen and more precisely control the timing of outside air intake;
  • Information on vehicle charging status – while charging – has been added to the instrument display;
  • The instrument displays shows charging time from the current remaining charge to 80 per cent.

Kilder:
https://www.drive.com.au/news/exclusive-2024-subaru-solterra-price/
https://www.carscoops.com/2023/10/toyota-bz4x-and-subaru-solterra-gain-faster-charging-in-cold-weather-and-more-kit-in-japan/

Har også lest det der, men synes ting er litt forvirrende. En del av det der er jo allerde implementert (bedre utnyttelse/visning av buffer/% osv. Samtidig har jeg også sett at 2024-modell er den som har blitt produsert i høst. Og Australia virker som et litt annerledes marked, som ikke har hatt de første modellene.
#35
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 05. desember 2023, klokken 13:06
Eh sorry, jeg mente Model Year 2024, av solterra.
#36
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 05. desember 2023, klokken 12:29
Jeg ser at noen nevner MY2024 som den som leveres i slutten av 23? Er det noen endringer i forhold til 23-modell tro?
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert des 2023
tirsdag 05. desember 2023, klokken 10:44
Supert  :+1:
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. desember 2023, klokken 20:42
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. november 2023, klokken 12:17
Sitat fra: lars667 på mandag 27. november 2023, klokken 21:53Ganske bra den kampanjen til Subaru. Får toppspekket bil med hengerfeste, serviceavtale og vinterhjul til under 5000/mnd (uten egenandel) de første 3 årene (om ikke renta går opp mer da). Forsikring ser også ut til å være veldig billig på subaru, så totalregnskapet blir bra. Totalregnskap blir kanskje 1500/mnd mindre enn en TMY LR.


Hvor finner du (leasing?) Solterra til under 5000 pr mnd? Prøver å finne, men finner ikke noe sted. Godt mulig jeg er blind. Driver litt rådgivning for noen bekjente som skal ha seg ny bil. Og det veksles litt mellom Toyota, BYD (Atto3) og muligens Enyaq. Tipper en Solterra til 5000 i måneden vil være det som bikker dem i den favør.

Med kampanjerente 1.95% har jeg fått tilbud på 4980/mnd med fullt utstyrt solterra (sport) og vinterhjul. Mulig han slo av 10.000 slik at totalen ble 537' i stedet for 547'. Månedspris går naturligvis opp til markedsrente etter 3 år.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. desember 2023, klokken 20:35
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 30. november 2023, klokken 18:46
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. november 2023, klokken 12:17
Sitat fra: lars667 på mandag 27. november 2023, klokken 21:53Ganske bra den kampanjen til Subaru. Får toppspekket bil med hengerfeste, serviceavtale og vinterhjul til under 5000/mnd (uten egenandel) de første 3 årene (om ikke renta går opp mer da). Forsikring ser også ut til å være veldig billig på subaru, så totalregnskapet blir bra. Totalregnskap blir kanskje 1500/mnd mindre enn en TMY LR.


Hvor finner du (leasing?) Solterra til under 5000 pr mnd? Prøver å finne, men finner ikke noe sted. Godt mulig jeg er blind. Driver litt rådgivning for noen bekjente som skal ha seg ny bil. Og det veksles litt mellom Toyota, BYD (Atto3) og muligens Enyaq. Tipper en Solterra til 5000 i måneden vil være det som bikker dem i den favør.
Solterra er jo en mindre bil med lite bagasjerom.

Det er den, litt mindre bagasjerom, og ikke frunk eller under-trunk. Men bikkjene får plass baki der. Vil spare en tusing i forhold til å kjøre Y hvis en tar med ekstra forsikringskostnad.
#40
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
lørdag 02. desember 2023, klokken 20:31
Sitat fra: suverin på lørdag 02. desember 2023, klokken 01:16
Sitat fra: lars667 på fredag 01. desember 2023, klokken 19:32er på lager i Heidal.

Gratulere! Be de slå av ryggelyd, før du får den! 😂 Min er og fra Heidal. Beste sørvisen!

Aha, så den kan/må skrus av på verksted? Lover godt, er mange som skryter av Heidal Motorsenter her i dalen, men personlig er jeg usikker på hvordan kompetansen er på elbil.
#41
Kjøpe elbil? / Sv: Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert nov 2023
lørdag 02. desember 2023, klokken 17:09
Hei, sitter og vurderer Solterra pga behov til bil med skikkelig bakkeklaring og bra komfort (solgte Y-en bl. a. pga manglende komfort, men også dårlige betingelser på lån og div). Men disse tallene i tabellen her er bedrøvelige for Solterra og BZ4X. Er de oppdatert etter at disse bilene fikk en oppdatering som tar i bruk større deler av buffer etc.?
#42
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
fredag 01. desember 2023, klokken 19:32
Høres ut som noe som vil fungere, så nå har jeg bestilt, er på lager i Heidal. Tmy var suveren elbilmessig på langtur, men manglet noe på komforten, og fantombremsing etc gjorde det uutholdelig til tider. Spesielt med henger var det kjedelig å nesten ikke kunne bruke cruise.
#43
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
onsdag 29. november 2023, klokken 14:46
Og ikke-tesla-faktoren funker greit, altså du plages ikke ut fra at du er vant til det en Tesla har å tilby av conveniences? Tror det kan bli en Solterra. Kommer til å spare 2000/mnd sammenlignet med å kjøre fullfinansiert Y.
#44
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 14:34
Hvordan er forbruket med en svær skiboks på taket?
#45
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 10:27
Takk for svar. Ser denne opp mot id.4 gtx for øyeblikket. Likte komforten i Subaruen, men plassen er knapp til våre to hunder. Nå ser det ut til at lokal VW-forhandler også beefer opp kampanjene før nyåret, nå kan vi få en ny 2024-modell med førerassistentpakke til 20' under Subaruen, men kampanjerente er litt bedre på baru'n, så får se. Usikker på om id.4 er 400kr bedre enn solterra i mnd, plassen er kanskje største minuset.

Ellers liker jeg at en kan spekke subaruen med 18" felger. Men skal vel klare seg med 20"erne på id.4 også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA