Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lars667

#16
ID.4 / Sv: Kulde og ID.4
mandag 08. januar 2024, klokken 10:07
Jeg fikk min 2024-modell 22. desember. Det gikk vel en uke eller så før de første varslene om for lav 12v-spenning kom. Ved første varsel skrudde jeg på batteri-optimalisering, det ser ut til å hjelpe relativt lite. Et par timer etter kjøring over en viss distanse, eller lading, har jeg ikke 12v-varsel, men det kommer fort tilbake, og app er i 99% av tilfellene ikke i drift pga dette. Jeg leste på VWid-talk at terskel for at den stopper app i å kontakte bilen er såvidt høyere enn terskelen for at bilen begynner å lade 12v-batteriet. Dermed får en denne noe snodige situasjonen. I tillegg virker det som en får ganske bra spenningsfall av den norske vinteren, og dette fremstår som et gedigent bomkjøp. Trodde virkelig VW hadde fått vekk disse barnesykdommene nå. Men jeg har sw 4.0, så mulig den har masse bugs.

Andre ting: Keyless/opplåsing når en nærmer seg fungerer naturligvis ikke pga 12v. NOen ganger, også ved stopp underveis, altså ikke bare etter at bilen har stått lenge, vil den ikke låse opp dørene igjen. Dvs. en får ikke åpnet dem selv om de ikke er låst. Ingenting skjer når en tar i håndtakene. Må låse opp 15-16 ganger med fjernkontrollen før bilen plutselig lar deg komme inn. Veldig praktisk i -25.

Har til nå hatt bilen på verksted 1 gang uten at de fant feilkoder (pga 12v og at bilen ikke tar automatisk lading eller 3-fas-lading fra easee-boksen).
#17
Jeg håper de ikke bare kopierer TM3 highland, men går et skritt videre og får på plass 48v, 800v, steer-by-wire osv (som på CT). Ellers er det ikke interessant for min del. Og at TMY23 har nevneverdig bedre fjæring enn 21, det kan jeg ikke stille meg bak. Jeg vurderte ny TMY etter 21-modellen, men det ville i alle fall blitt et kjedelig bilbytte lol. Får pusle rundt i id.4en til de har løst fjæringsproblematikken og gjerne litt bedre støynivå på motorvei, fungerende ACC osv.
#18
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
fredag 29. desember 2023, klokken 13:37
Ja det blir interessant. Det so er litt kjedelig når en kjøper bil av en av dinosaurene (altså alle andre enn Tesla omtrent), så er det så som så med kompetansen på nyere elbiler hos verksted/forhandler. Frykter dermed en leang periode med frem og tilbake. Får bare håpe det er masse feilkoder og noe åpenbart galt.
#19
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
onsdag 27. desember 2023, klokken 21:37
Var innom forhandler i dag. De syntes det var rart, og en person der mente at id.4 ikke støttet 3-fas på IT 230v som jeg har, men jeg har nettopp lest at alle id.4 etter en eller annen gang i 2022 støtter det (på vw.no), så der tok vedkommende feil. Uansett så ville de låne meg demobilen min så jeg kunne prøve med den. Den var riktignok ikke facelift, men 2023-mod. Koblet den til hjemme, og den satte i gang lading med en gang, uten problem, på alle 3 faser (7,5 kW inn, 7,7 kW iht laderobot). Dermed booket de verksted-time. Nå klarer jeg faktisk å lade hvis jeg låser easee til 1-fas, får da 6 kW, men jeg vil gjerne ha det jeg kan ha, og det virker som det er noe gæli.
#20
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
onsdag 27. desember 2023, klokken 11:18
Det er samme laderen som avbildet der, ja. Ellers må jeg påpeke at selve ladekladden ikke signaliserer noe feil. Den er grønn hele tida. Det er på bilen det lyser rødt etter en stund. Er det også slik på disse problemene som nevnes med nødladere? Ellers kan det jo da tyde som at hele ombordladeren sliter litt med 3-fas over it.
#21
ID.4 / 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
tirsdag 26. desember 2023, klokken 23:18
Som nevnt i en annen tråd her, har jeg hentet ut en bil som har problemer med å lande her, spesielt på 3-fas. Har Easee-lader som er forskriftsmessig montert på en 3x32A-kurs. Den fungerer helt greit med e-Golf, XC-40 Recharge og Tesla Model Y, men med den nye id.4 feiler etter noen minutter. Forløpet er slik. Setter inn lader. Handshake går i orden slik at lys begynner å pulsere grønt og stripe i frontruta pulserer på halve siden og er grønn på andre. Bilen sier den lader, men sier den lader på -0.2 til -1,5kW (variabelt). Altså estimerer den f. eks. -7km i minuttet... Nesten så det går i revers :-o Nå står det noe om toveis-lading i innstillinger... Etter et minutt eller to kutter bilen, og det lyser rødt ved ladekontakt, og jeg får melding om at lading feilet.

Jeg har fått ladet et par ganger ved å låse roboten til 1-fase, bilen har da klart 6.7kW (6 rapportert i bilen, 6.7 av roboten).

Jeg har også problemer med nødladeren. På samme bygg får jeg samme/lignende feilsituasjon, på bolighuset (laderobot står på  driftsbygning/fjøs, som også har hovedinntak) har jeg fått ladet med nødkladd.

Noen som har vært borti lignende? Ev. noen som har lignende 230v IT-oppsett som faktisk fungerer? Har skjønt ut fra VW.no at 3-fas lading på IT-nett er støtter fra 2022 en gang.
#22
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
mandag 25. desember 2023, klokken 21:14
Ja, var en del på fb som påsto at id.4 ikke støtter 3-fas på IT, men i følge VW-nettsiden så er i alle fall biler produsert etter 2022 en gang "compliant". Har nå klart å få opp en ladesesjon låst til 1-fas, så er ikke helt krise. Men kjedelig. Ingen andre biler vi lader her har problemer (e-golf, XC-40 og til nå TMY).
#23
ID.4 / Sv: Dyp bremsepedal
søndag 24. desember 2023, klokken 12:59
Slenger meg med i koret etter å ha hentet min id4. Pedalen tar ikke like høyt opp som andre biler jeg har brukt i det siste, f. eks. XC-40 p8 eller TMY.
#24
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
søndag 24. desember 2023, klokken 12:58
Fikk bilen fredag. Flott bil, infotainment er bra. Hjemmelading funker dog ikke via Easee over 1/3-fas 230v IT, og sporadisk med nødlader. Men er vel VW, så noen verkstedbesøk bør påregnes. Litt kjedelig rett i jula, da.
#25
ID.4 / Sv: Pris på velutstyrt id.4 GTX
søndag 24. desember 2023, klokken 12:57
Sant nok det, men jeg tok ut en nå i forgårs faktisk. Skal nok inn igjen ganske så fort, siden den ikke tar lader fra Easee-boksen og bare sporadisk via nødlader hjemme. Kjempegreier lol. Men fikk både vinterhjul og rentekampanje, så det var jo greit.
#26
ID.4 / Sv: Bremser som "hugger"
søndag 17. desember 2023, klokken 17:42
Veldig bra av Nyland med disse verkstedvideoene, stor tommel opp.
#27
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
søndag 17. desember 2023, klokken 14:50
Dette var en bil som forhandler hadde bestilt inn i deres "grunnspec", var allerede på vei men ikke borttinget da jeg slo til. Det er enkel utgave, eneste ekstrautstyr er førerassistentpakke og hengerfeste. Kostet 527' inkl vinterhjul og med rentekampanje. Så får en se om lydanlegg må oppgraderes, skal vel alltids klare meg uten elektriske seter...
#28
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
torsdag 14. desember 2023, klokken 20:55
Jeg får min 2024 GTX til uka, kommer vel til forhandler mandag. Blir spennende :D
#29
Renta påvirket meg til å kjøpe ny bil  med rentekampanje. Nei, er ikke den skarpeste økonomen i skuffen :)
#30
Sitat fra: Hideyowife på mandag 11. desember 2023, klokken 15:02
Sitat fra: lars667 på torsdag 23. november 2023, klokken 22:22Ja jeg sitter på gjerdet for ny Y etter å ga solgt 21-mod. Men er skeptisk til å kjøpe bil nå. Ser ut til at det er mye i inventory. Dessuten kan de jo komme til å brådumpe lageret plutselig igjen. Det er flere andre merker som har like gode eller bedre rentekampanjer.

Inventory selges fort ut hvis du følger med på sidene. Kjøpte selv inventory i sommer til stor rabatt og rentekampanje. Bil med vinterdekk kom på 515.000kr. Bestilte i juli, levert i august. Tror det er siste gang vi noen sinne ser disse bilene under 500k (uten v.dekk), pga inflasjon og prisoppgang i alt av varer vi handler.

De har sittet på samme inventorybilene en stund i Brumunddal i alle fall. Etter at jeg spurte om pris/rente har de fortsatt å maile og melde meg om jeg ikke vil ha en inventory-bil. Nå prøvekjørte jeg (som passasjer) en 2023 LR i helga (uber), og den var omtrent like ukomfortabel som 21-modellen. Skranglet gjorde det også. Blir id.4 nå. Synd, for jeg er egentlig Tesla-fan når det kommer til filosofien bak, produksjonsmetoder, få deler osv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA