Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lars667

#1
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
onsdag 06. mars 2024, klokken 08:19
Easee klarer det ikke nei, dvs. VW går i rødt ved alt annet enn "låst til 1-fase". Derfor jeg stusser over at bilen plutselig ikke støtter 3-fas på it. Da skulle en tro at den kunne valgt 1-fase om det var automatisk.
#2
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:44
Sitat fra: MinID på tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:32Det er ikke sw som er problemet, men bytte av leverandør til ombordlader. Den har tydeligvis andre egenskaper. Dette ifølge en vw mekaniker som var på kurs hos vw.

Dette er absolutt en mangel i forhold til info som har ligget på vw sine sider.

Det er det hvis det er tilfellet. Aldri lett å vite hvem som videreformidler riktig informasjon, men det de sa til meg var "vi har nylig fått informasjon om at biler med software 4.0 ikke kan motta lading på IT 3-fas fra ladebokser med intelligent styring". Det hørtes ikke like endelig ut. Jeg vil jo også tro at hvis ikke bilen støttet it 3-fas så ville den kunne velge å benytte 1-fas, slik ladeboksen tilbyr? Eller?
#3
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:58Så du får fortsatt ikke ladet med nødladeren? Eller er det nå bare IT 3-fas som er problemet?


Jeg har ikke prøvd med nødlader ennå. Skal sjekke etterpå.
#4
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:02
Jeg har fått tilbake min etter bytte av ombordlader. Det hjalp ingenting. Jeg fortalte dette til forhandler/verksted, og de sier at de nettopp har fått melding om at biler med sw4 ikke støtter 230IT 3-fas...
#5
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
mandag 12. februar 2024, klokken 22:11
Låst enfas virker her, men ikke låst trefas. Uansett, nå har visst ombordlader kommet til forhandler, men får ikke byttet før 4.3. Blir spennende å se om det hjelper. Er også litt rusk med den laderen ellers også, spesielt hvis jeg prøver å styre lading fra app. Usikker på om det er app eller bil, da.
#6
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
fredag 09. februar 2024, klokken 13:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2024, klokken 12:12Virker sannsynlig at det er feil på lader, med mindre 2024 har gått tilbake på støtte for trefas.
Jeg bruker Easee og Tibber hjemme. Alt fungerer som det skal uavhengig av om jeg velger enfas eller trefas.
Dog litt usikker på valget for automatisk trefas da jeg har låst enten til enfas eller trefas.

Tja, står i easee-appen om den lader på flere faser. Tror også en må på trefas for at den skal kunne få hastigheter over 6 kW, dvs 7-8. Med andre VW, type 23mod id.4 og id.buzz, så lader den nærmere 8 kW om jeg ikke husker feil.
#7
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
fredag 09. februar 2024, klokken 13:00
Nei, har prøvd det uten at det gjør annet enn nettopp å strupe strømmen på 1-fas (hvis jeg låser den igjen). Det skal også sies at det er ingenting som sier "stopp" når handshaken skjer. Lading starter opp med grønn indikator, og bølgene i frontruta er grønne som om lading går bra. Men så står ladeeffekt å går tilfeldig fra -1kW til -4-5 kW, helt bogus tall, i bilen. Easee sier at en bil står og lader, men trekker 0kW. Så går det et par minutter før lampa blir rød på bilen.
#8
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
fredag 09. februar 2024, klokken 11:01
Ellers vil jeg si at det er ikke det at det er mangelen på 3-fas-lading som frustrerer mest. Det er tross alt bare snakk om en kW eller 2 i  redusert ladehastighet (har uansett ikke råd til å kjøre full pupp med effektledd), men det at bilen ikke klarer å si fra til laderobot(er) at den ikke støtter 3-fas. Hjemme kan jeg låse til 1-fas, men den kontrollen har jeg ikke over alskens laderoboter jeg måtte komme borti hos andre. Og så er det det at en vet noe ikke er helt i orden på en klin ny bil.
#9
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
fredag 09. februar 2024, klokken 10:59
Sitat fra: Bråthen på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:03
Sitat fra: lars667 på onsdag 07. februar 2024, klokken 11:00Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.
Tipper du får et svar på ladeproblemene dine om du spør forhandler i morgen.
Spoiler: dette må du leve med lenge.

Hm. Jeg har fått litt tvetydige signaler fra forhandler. I går sa de at de hadde åpnet opp det meste og gjort målinger direkte på lader, og de konkluderte ut fra det at lader må byttes, men den har uviss leveringstid. Men de sa også at de har hatt flere med tilsvarende problem, som kan tyde på at det er et problem over hele fjøla som du kanskje antyder?
#10
ID.4 / Sv: 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
onsdag 07. februar 2024, klokken 11:00
Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.
#11
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 21. januar 2024, klokken 14:55
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2024, klokken 12:44Enig i at man må lære seg å kjøre mykt med regen, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan regenerere på alle fire hjul selv om fremdrift bare er på bakhjulene. Det er jo bare snakk om elektronikk her, ikke noe mekanisk som kobles inn og ut. Er det kanskje grunnet større tap?

Nå kan Tesla MY/3 regenerere på begge motorer, men det er forskjellige motorer framme og bak. Permanent magnet bak og induksjon foran? Nå har jeg ikke greie på detaljene, men de er effektive på forskjellige bruk. Derfor antar jeg at de regenerer bak i de fleste tilfeller. Mener at det oppstår noe mer tap så fort den fremre motoren kobles på, eller noe slikt. Når det er sagt så opplevde jeg stor forbedring på dette feltet på min 2021-modell. Etterhvert ble den flinkere til å justere seg underveis. Jeg var så plaget i startet at jeg kjøpte S3XY-buttons for å justere regen selv, men fant etterhvert ut at bilen fint justerte det bedre. Vil si id.4 gtx-en jeg kjører nå er mindre forutsigbar på dette, men dekk og vekt er ikke likt.
#12
Model Y / Sv: Klimaanlegg - Kaldt på lårene (Avstemning)
fredag 19. januar 2024, klokken 22:39
Jeg kan ikke si min var spesifikt kald på lårene (21-mod), men opplevde temperaturen som veldig vekslende. Gikk litt fra +/- 5 grader rundt satt temperatur. Var til service, men alt liksom normalt. Har byttet ut bilen til en mindre effektiv men mer komfortabel bil (dog med andre svakheter). Gikk fra TM3 med varmepumpe til TMY med varmepumpe, opplevde 3-ern som bedre på dette feltet. Muligens fordi det er mindre kupé. Samme gjaldt på sommeren med norske sommertemperaturer: Opplevde ikke at kjølingen kom i gang fort nok, og det var litt for stor variasjon.
#13
ID.4 / Sv: Kulde og ID.4
torsdag 11. januar 2024, klokken 11:07
Min bil har for lite 12v og kan ikke betjenes fra app nesten med en gang etter at jeg har parkert etter lading eller kjøring. Så må være noe galt. Selv nå mens jeg sitter hos Sulland og venter kan jeg ikke nå den pga lav 12, eg har da kjørt 3 mil for å komme hit, og det er 4 plussgrader ute. På en måte er det bra, siden det må være noe feil. Men det er vanskelig å få hjelp hvis de ikke finner en feilkode i systemet sitt. Synes også det er litt urovekkende at jeg ikke har kommet inn i bilen når det har vært kaldt (men bilen varm!), selv om den var ulåst og noe bevegde seg inni døråpnemekanismen.

Så får vi se på 3-fas-ladinga, har lite håp der.
#14
ID.4 / Sv: Kulde og ID.4
tirsdag 09. januar 2024, klokken 11:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. januar 2024, klokken 19:19Har fyrt av gårde en mail til VW nå. Blir spennende å se hvilken respons jeg får (om noen).
Det virker som de har redusert lading av 12V batteriet noe på sw3.x sammenlignet med sw2.x.
Med batterioptimalisering aktivert burde de egentlig sørget for at 12V batteriet alltid ligger på 12,5-12,7V.
Det finnes ettermarkeds-leverandør av litium-batterier til ID4 som kan byttes direkte, men jeg har ikke vurdert å bytte da bilen har holdt 12V fint fungerende også ned i 24-25 minusgrader nå. Litium har andre problemer, eksempelvis skadelig å lade dem i minusgrader som gjør at en da bør ha 12V med varmeelement.
Jeg fikk varsel om svakt 12V batteri etter noe småkjøring og stillstand, med utetemp minus 22 grader, men da ser jeg jo at bilen kjører på med høy ladeeffekt. Selv mitt 12V batteri som jeg mistenker har redusert kapasitet, har bare gitt denne meldingen en eller to ganger i vinter. Samt en gang i høst/tidlig vinter når jeg testet å sette dashcam cutoff til 12V istedenfor 12,2. Det ble for lavt og trigget varselet i bilen (og melding i app om at 12V var for svakt).
Og det er et viktig poeng - 12V batteriet må starte automatisk lading ved 12,2-12,4V, godt over app-grense og godt over lav SOC på 12V. Bilen har jo ikke noe standby-forbruk å snakke om, så bittelitt kunne jeg fint levd med.

Er det lov å spørre hvilken adresse du bruker til å rapportere bugs til VW? Var så greit med Tesla,  hvor du hadde folk som kunne hjelpe deg i app, og ev. fyreavgårde en bugreport.
#15
ID.4 / Sv: Kulde og ID.4
mandag 08. januar 2024, klokken 10:07
Jeg fikk min 2024-modell 22. desember. Det gikk vel en uke eller så før de første varslene om for lav 12v-spenning kom. Ved første varsel skrudde jeg på batteri-optimalisering, det ser ut til å hjelpe relativt lite. Et par timer etter kjøring over en viss distanse, eller lading, har jeg ikke 12v-varsel, men det kommer fort tilbake, og app er i 99% av tilfellene ikke i drift pga dette. Jeg leste på VWid-talk at terskel for at den stopper app i å kontakte bilen er såvidt høyere enn terskelen for at bilen begynner å lade 12v-batteriet. Dermed får en denne noe snodige situasjonen. I tillegg virker det som en får ganske bra spenningsfall av den norske vinteren, og dette fremstår som et gedigent bomkjøp. Trodde virkelig VW hadde fått vekk disse barnesykdommene nå. Men jeg har sw 4.0, så mulig den har masse bugs.

Andre ting: Keyless/opplåsing når en nærmer seg fungerer naturligvis ikke pga 12v. NOen ganger, også ved stopp underveis, altså ikke bare etter at bilen har stått lenge, vil den ikke låse opp dørene igjen. Dvs. en får ikke åpnet dem selv om de ikke er låst. Ingenting skjer når en tar i håndtakene. Må låse opp 15-16 ganger med fjernkontrollen før bilen plutselig lar deg komme inn. Veldig praktisk i -25.

Har til nå hatt bilen på verksted 1 gang uten at de fant feilkoder (pga 12v og at bilen ikke tar automatisk lading eller 3-fas-lading fra easee-boksen).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA