Easee klarer det ikke nei, dvs. VW går i rødt ved alt annet enn "låst til 1-fase". Derfor jeg stusser over at bilen plutselig ikke støtter 3-fas på it. Da skulle en tro at den kunne valgt 1-fase om det var automatisk.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: MinID på tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:32Det er ikke sw som er problemet, men bytte av leverandør til ombordlader. Den har tydeligvis andre egenskaper. Dette ifølge en vw mekaniker som var på kurs hos vw.
Dette er absolutt en mangel i forhold til info som har ligget på vw sine sider.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:58Så du får fortsatt ikke ladet med nødladeren? Eller er det nå bare IT 3-fas som er problemet?
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2024, klokken 12:12Virker sannsynlig at det er feil på lader, med mindre 2024 har gått tilbake på støtte for trefas.
Jeg bruker Easee og Tibber hjemme. Alt fungerer som det skal uavhengig av om jeg velger enfas eller trefas.
Dog litt usikker på valget for automatisk trefas da jeg har låst enten til enfas eller trefas.
Sitat fra: Bråthen på torsdag 08. februar 2024, klokken 22:03Sitat fra: lars667 på onsdag 07. februar 2024, klokken 11:00Har nå hatt bilen inne for skifte av 12v batteri og ladeport, som var det eneste de fikk feilmelding. Ingen av delene gjorde noe fra eller til for den merkelige ladeoppførselen. Etter verkstedbesøk fikk jeg ikke lenger opp bakluka, så da gikk kjerra rett inn igjen. Fikk dieselpurke til lånebil. Jippi.Tipper du får et svar på ladeproblemene dine om du spør forhandler i morgen.
Spoiler: dette må du leve med lenge.
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2024, klokken 12:44Enig i at man må lære seg å kjøre mykt med regen, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan regenerere på alle fire hjul selv om fremdrift bare er på bakhjulene. Det er jo bare snakk om elektronikk her, ikke noe mekanisk som kobles inn og ut. Er det kanskje grunnet større tap?
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. januar 2024, klokken 19:19Har fyrt av gårde en mail til VW nå. Blir spennende å se hvilken respons jeg får (om noen).
Det virker som de har redusert lading av 12V batteriet noe på sw3.x sammenlignet med sw2.x.
Med batterioptimalisering aktivert burde de egentlig sørget for at 12V batteriet alltid ligger på 12,5-12,7V.
Det finnes ettermarkeds-leverandør av litium-batterier til ID4 som kan byttes direkte, men jeg har ikke vurdert å bytte da bilen har holdt 12V fint fungerende også ned i 24-25 minusgrader nå. Litium har andre problemer, eksempelvis skadelig å lade dem i minusgrader som gjør at en da bør ha 12V med varmeelement.
Jeg fikk varsel om svakt 12V batteri etter noe småkjøring og stillstand, med utetemp minus 22 grader, men da ser jeg jo at bilen kjører på med høy ladeeffekt. Selv mitt 12V batteri som jeg mistenker har redusert kapasitet, har bare gitt denne meldingen en eller to ganger i vinter. Samt en gang i høst/tidlig vinter når jeg testet å sette dashcam cutoff til 12V istedenfor 12,2. Det ble for lavt og trigget varselet i bilen (og melding i app om at 12V var for svakt).
Og det er et viktig poeng - 12V batteriet må starte automatisk lading ved 12,2-12,4V, godt over app-grense og godt over lav SOC på 12V. Bilen har jo ikke noe standby-forbruk å snakke om, så bittelitt kunne jeg fint levd med.