Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - C_B_

#46
Model 3 / Sv: Første møte med Teslas serviceapparat
mandag 21. oktober 2019, klokken 10:42
Første (Rud), andre("Hjemmebesøk"), tredje(Skøyen), fjerde (Grorud) og femte(Grorud) reklamasjon(servicemøte), var greit bortsett fra:

Første(Rud): Hissig og arrogant engelsk mann som ikke hadde tid til å ta i mot kunden på en skikkelig måte. Han ville ikke ha forklaring på resten av feilene(ca. halvparten) som han servicemannen jeg snakket med først(han første ble opptatt halveis i gjennomgangen av feil og det var håpløst å fortsette med han engelskmannen). Jeg snakket med de når jeg hentet bilen for å høre om det hvilken fremgangsmåte det var for å heve kjøpet, fordi de hadde ikke klart å fikse det at bassen på anlegget ble borte av og til+masse lakkfeil. De virket rotete vedr. det siste, fordi de sendte meg hit og dit i butikken og jeg måtte sitte å vente ca. 30 minutter tilsammen. Fikk tilslutt delvis forklaring på det, men bestemte meg for å avvente deres innrapp. av feil de gjorde sentralt mht. bassfeilene.

Andre(hjemme): Hyggelig serviceperson, men han greide ikke fjerne virbrasjonslydene vi hørte under testkjøringen. Jeg fikk inntrykk av at det var lite å få ut av et slikt hjemmebesøk. P.g.a. flere ting jeg ønsket å reklamere ville det vært bedre at Tesla service hentet bilen hjemme hos meg og satt igjen en lånebil. Men mulig andre får mye mer ut av hjemmebesøk slik.

Tredje(Skøyen): Kjørte direkte inn på verkstedet, men de som var der trodde ikke at jeg hadde feil med vindusheis. De var unge, virket ferske med lite erfaren mht. kundebehandling/feilretting. Feilen skjer bare etter at den står stille en stund og de ba meg da å vise på video i stedet. Synes de var litt frekke/oppstanasi mht. at de sa det var nok jeg som trykket på knappen feil. Kjedelig å få slik tilbakemelding særlig mht. av det hadde vært mye feil med den nye bilen allerede. Andre feil jeg ville ha de til å se på var tidligere feil med basslyden på anlegget. Sistnevnte feil hadde ikke de greid å fikse på Rud og sendt av dem inn som sak "sentralt" til Tesla-selskapet. De skulle kontakte meg per tlf. når denne feilen hadde blitt behandlet sentralt, men jeg hørte ikke noe. De på Skøyen sa de hørte ikke noe feil med bassen og sa at slikt kan ofte ordnes via oppdateringer. Dermed tok de ikke bilen inn til service og jeg måtte hjem å lage video av feilen med vindusheisen. Bassen håper jeg er riktig nå selv om Tesla tidligere mente at den var feil. Synes ikke noe særlig om det å ikke bli trodd vedr. feilen med vindusheisen og synes det skulle tatt en mer proff. test av lydanlegg(ikke bare synse...). Ikke mulig å finne parkeringsplass på Skøyen er også negativt.

Fjerde(Grorud): Hun jeg snakket med først var skikkelig sur/nebbete/frekk i opptreden. Hun satt ved det bordet nærmest inngangen og virket ikke interessert. Hun ordla seg som om det var en selvfølge at jeg måtte vite at de hadde ny rutine med servicemottak/køsystem. Jeg viste ikke at jeg måtte stå i en kø på høyre siden av butikken for å levere bilen. Har snakket litt med henne før en gang, virker ikke som hun har peiling på faget og er frekk i stedet. Har inntrykk at det er noen som får jobb der uten å være egnet. Jeg brøt ganske raskt av hennes kommunikasjon, fordi jeg måtte ville forte meg i køen inn til service. De andre rundt la merke til at jeg bare reise meg og gikk da hun oppførte seg slik. Jeg fikk inntrykk av at de andre som jobbet der skjønte at hun hadde dårlig oppførsel(synd at dama ødela for de andre som jobbet der.). Måtte dessverre vente nesten 1 time i kø, for kun å levere og gå gjennom feilene. Grei han som tok i mot bilen og han tok seg god tid å skrev også ned noen ekstra feil som hadde kommet etter at jeg bestilte time. Dessverre 10-15 minutter å vente i kø for utlevering av lånebil også. Jeg tror de kan effektivisere dette kø-systemet mye. F.eks. har jeg ofte forklart feilene i detalj før jeg leverer bilen og det blir bare repetisjon at de skal få de forklart igjen. De hadde glemt å rette 1 ting(=se over lakkskader jeg fikk under utlevering) da jeg fikk bilen tilbake og vindusheisen virket ikke ennå. De sa vindusheisen trenge litt tid på å kalibrere, men det skjedde ikke.

Femte(Grorud): Jeg kom ca. 1 time før servicetime, fordi sist gang måtte jeg vente en time i bilkøen til verkstedet. Jeg kom inn 5-10 minutter etter tidspunktet for service. De må gjøre noe med dette kø-systemet, fordi det fungere lang fra optimalt. Men slipper å vente mange mnd. på service som kunder før. Vindusheisen fikk de ikke fikset denne gangen heller og rust under plastskrue under baklys var ikke fikset helt. Bilen ble stående på servicesenteret parkert ute flere dager før de så på den og hva er da vitsen med å ta den inn. De skylte på at det var mange i drop-inn og jeg sa at de i stedet måtte prioritere de med bestilt time. Men de på tlf. skjønte ikke at jeg kunne kreve at jeg kom før drop-inn-tilfellene. (Høres ut som ut som en vurdering en umoden fjortis gjør synes jeg.)

Etter siste service fikk jeg tilsendt spørreskjema på e-post om min opplevelse av siste service. Jeg satte laveste scoring og tok opp bl.a. de to feilene som ikke var utbedret.

Ble etter noen dager ringt opp av noen på "Grorudbutikken". Han var hyggelig, virket ganske proff. og sa at de skulle ta den inn igjen og forklarte bedre hvordan de skulle rette feilene på en bedre måte.

Ellers hadde de glemt saken min ang. lakkskader over 6 mnd. og dette oppdaget de først når jeg purret på fremgang. Dermed sier de at jeg må vente 6 mnd. i tillegg. Dette med at jeg må vente nye 6 mnd. ekstra på lakkeringsverksted er veldig uproft og skulle ordnet det på en annen måte synes jeg.

Mye negativt her, men er positiv ennå siden det ellers er ok folk å ha med å gjøre. Jeg var forberedt på litt skjeve lister ol. og tenkte de hadde lært iforb. masse småfeil iforb. lansering model s, men ser ut som om de trenger noe år før de ordner dette. Ellers ikke bra at jeg under de 2 siste service glemmer å lade bilen. Jeg måtte ringe inn en gang for å få de til å lade mht. det hadde kommet under 10 %.

Jeg er faktisk veldig tålmodig og hyggelig mot dem, fordi jeg tror det er best for at det ikke skal bli flere forsinkelser osv.
#47
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
lørdag 19. oktober 2019, klokken 23:49
Ladehastigheten øker og rekkevidden minker. Håper det alt i alt nå gjør at man kommer raskere frem på langtur og at det ikke sliter mye på batteriet.
#48
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:52
Sitat fra: tromsø på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41
Dere som har model 3, opplever dere samme reduksjon som Bjørn?
https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Mange har det i følge kommentarfeltet til innlegget hans i hvert fall.

Mener jeg har reduksjon(LongRange/21 000 km), men har ikke finregnet på det. En annen jeg kjenner som har samme bil som meg synes også det har blitt reduksjon(han har kjørt bare noe få tusen km).

Jeg er spent på hva Bjørn finner ut videre.
#49
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
mandag 14. oktober 2019, klokken 15:22
TeslaBjørn gjennomførte en rekkeviddetest i går etter 38k:

            https://youtu.be/7DxQdin5qUw

7 % tap er vel ekstremt mye. Han tror mye av tapet skjedde over natta iforb. med en softwareoppd.

Se f.eks. på klippet fra 1 time 40 min. og 55 sekunder for å høre vurdering.

Han skulle ta dette opp Tesla og jeg er spent på tilbakemeldingen han får.

Han korrigerte beregningen til 6 % i en ny video, men mye allikevel:

https://youtu.be/QTOaDolXJXU


#50
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
mandag 14. oktober 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. oktober 2019, klokken 07:07
Sitat fra: C_B_ på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:05
Sitat fra: Tom på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:35
Sikker på at di så på denne skruen?
Lubricated liftgate bolt - As designed after repair sier jo at di sjekket noe helt annet..
Jeg skrudde av plastskruen på begge sider over baklysene og viste de rusten. Ellers hadde jeg ikke noen reklamasjon av noen annen bolt der. Enig i at beskrivelsen de skrev var upresis og jeg skal dobbeltsjekke hva de gjorde i morgen. Bra at de ikke jobber som kirurger hvis de ikke operer som anvist.

Det er folk som har fått amputert feil ben...
De hadde tatt bilder selv av rusten under den plastskruen på baklysene sa de per. tlf. nå. Da hadde de heldigvis funnet de rette boltene, selv om det var litt uklart beskrevet i skjemaet jeg fikk etter reklamasjonen. Denne rustfjerning foreslo jeg i ny reklamasjon at de burde få et lakkeringsverksted til å gjøre, fordi de har bare gjort litt av jobben(hvis de hadde jobbet som kirurger hadde de altså bare amputert begge føttene halveis).

Tesla-Bjørn hevder(etter 38k) i en test i går at bilen har fått "amputert" rekkevidden ca. 7 % over natten iforb. en Software-oppd. Klager man på dette får man kanskje helpolering av bilen slik at det blir mindre luftmotstand.
#51
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
søndag 13. oktober 2019, klokken 21:05
Sitat fra: Tom på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:35
Sikker på at di så på denne skruen?
Lubricated liftgate bolt - As designed after repair sier jo at di sjekket noe helt annet..
Jeg skrudde av plastskruen på begge sider over baklysene og viste de rusten. Ellers hadde jeg ikke noen reklamasjon av noen annen bolt der. Enig i at beskrivelsen de skrev var upresis og jeg skal dobbeltsjekke hva de gjorde i morgen. Bra at de ikke jobber som kirurger hvis de ikke operer som anvist.
#52
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
søndag 13. oktober 2019, klokken 16:11
Sitat fra: Handyman på søndag 13. oktober 2019, klokken 14:22
Sitat fra: C_B_ på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:10
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 16:55
Nei, det er bolten/gjengene som ruster. Skrudde den av med fingrene.
Som dere ser av bildet jeg la ved under forrige innlegg er det i karosseriet der bolten står at rust er. Altså ikke bare på bolten dessverre. Dette har jeg fått etter bare noen få måneder og da blir det vel et stort problem for mange flere eiere.
Ser det nå ja. På min bil er det bare rust på bolten.
Uansett noe Tesla må finne en løsning på.
Bildet var tatt like etter at servicesenteret behandlet dette under reklamasjon på fredag så dette var et skuffende resultat. Sendt inn ny klage på e-post i dag. Håper virkelig de får ordning på dette.
#53
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
søndag 13. oktober 2019, klokken 11:10
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. oktober 2019, klokken 16:55
Nei, det er bolten/gjengene som ruster. Skrudde den av med fingrene.
Som dere ser av bildet jeg la ved under forrige innlegg er det i karosseriet der bolten står at rust er. Altså ikke bare på bolten dessverre. Dette har jeg fått etter bare noen få måneder og da blir det vel et stort problem for mange flere eiere.
#54
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:06
Tesla service sjekket boltene under lysene bak i forbindelse med reklamasjon(de sa først at de bare noterte det, fordi jeg kom med dette når de mottok bilen på verkstedet/bilder hadde jeg ikke selv om de skriver det i "sluttrapport"):

Bekymring: "Customer wants us to inspect area in the liftgate for rust. See attached pictures"


"Lubricated liftgate bolt - As designed after repair."

Jeg ser det er rust der ennå nederst rundt skruen nede ved karosseriet; hva ville dere gjort?

Jeg er satt i kø vedr. andre lakkfeil og kanskje best å få dette lakkeringsverkstedet til å gjøre en vurdering. Men denne køen tar over 6 mnd. å vente i...
#55
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:49
Sitat fra: RTB på onsdag 09. oktober 2019, klokken 08:47

Sitat fra: C_B_ på mandag 30. september 2019, klokken 11:22
Ja, de prøver slikt for å unngå feilretting har jeg  dessverre inntrykk av. Han jeg snakket med på service sa de måtte se feilen før de kunne rette feil med vindusheis da jeg sa at feilen ikke skjedde før bilen sto stille en stund. Jeg hadde tilfeldigvis film av at auto vindusheis fjusket etter at bilen står stille en stund. Men han virket lite samarbeidsvillig og jeg er usikker på om de ser på feilen. De kan jo bare la den stå stille over 1 time slik at de feilen kommer. Feil med speil ga jeg opp å feilmelde, fordi det hadde jeg ikke film av. Lakkfeilene var noe jeg også hadde meldt inn. I løpet av helgen hadde jeg funnet rust under plastskruene på baklysene, men dette ville han bare notere i forbindelse med at bilen var inne nå. Han sa at det med rust var ikke meldt inn i forkant iforb. med reklamasjonen og da måtte jeg melde det inn på ny reklamasjon på appen. Ikke bra for ryktet dette dessverre slik de oppfører seg Tesla nord.

Nå har jeg fått kontakt med delivery via mail, og de skulle se på saken angående lakkproblemene mine iallefall. Jeg påpekte masse lakk-feil ved delivery som den ansatte tok bilder av, men de finner ingenting i systemet sitt og SC nekter derfor å hjelpe meg, og det til tross for at jeg dagen etter levering meldte inn alle feilene i en service i appen. Virker som de har dårlig kommunikasjon mellom SC og delivery og at de har null respekt for forbrukerkjøpsloven.

Angående speilet mitt så reinstallerte de firmware på siste service illefall, så vi får se om det bedrer seg.

Det som er mest frustrerende er holdningen de har på SC. Jeg føler meg ikke ikke velkommen og jeg føler de ansatte er frekke og hater jobben sin.

Nå skal det sies at jeg kanskje er en «vanskelig» kunde, da jeg gjerne kommer med 8+ punkter på hver service og vil ha de til å skrive ned flere detaljer på hvert punkt, men jeg har ikke vært noe annet en hyggelig mot de ansatte der, og føler meg ikke behandlet slik en kunde som har brukt 500k på en bil med masse feil burde bli behandlet. For ikke å snakke om hvor skitten bilen er etter hver service og svettelukten i bilen etter ene siste nå.  :-\
Muligens et Oslo-fenomen dette med dårlig kundebehandling. Tesla har økt overskudd og de burde da kanskje alt i alt være glade for å bli sysselsatt med reklamasjoner slik at de ikke blir arbeidsledige.
#56
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 07. oktober 2019, klokken 21:42
Sitat fra: Rany Tarek Bouorm på mandag 07. oktober 2019, klokken 13:09
Sitat fra: C_B_ på mandag 30. september 2019, klokken 11:22
Sidespeil høyreside folder deg ikke alltid ut.
Skjedde 2 ganger i løpet en dag.
Noen som har erfaring med dette?

Soft reset virket ikke.

Jeg opplever denne feilen selv. De nekter nærmest å se på det på servicesenter til tross for at jeg har lagt ved video av feilen. De må tydligvis se det skje foran øynene deres. Vanskelig når det skjer annenhver dag etter at bilen har stått stillestående en stund.
Ja, de prøver slikt for å unngå feilretting har jeg  dessverre inntrykk av. Han jeg snakket med på service sa de måtte se feilen før de kunne rette feil med vindusheis da jeg sa at feilen ikke skjedde før bilen sto stille en stund. Jeg hadde tilfeldigvis film av at auto vindusheis fjusket etter at bilen står stille en stund. Men han virket lite samarbeidsvillig og jeg er usikker på om de ser på feilen. De kan jo bare la den stå stille over 1 time slik at de feilen kommer. Feil med speil ga jeg opp å feilmelde, fordi det hadde jeg ikke film av. Lakkfeilene var noe jeg også hadde meldt inn. I løpet av helgen hadde jeg funnet rust under plastskruene på baklysene, men dette ville han bare notere i forbindelse med at bilen var inne nå. Han sa at det med rust var ikke meldt inn i forkant iforb. med reklamasjonen og da måtte jeg melde det inn på ny reklamasjon på appen. Ikke bra for ryktet dette dessverre slik de oppfører seg Tesla nord.
#57
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
mandag 07. oktober 2019, klokken 20:23
Det var lite rust under på bilen til han her:

https://youtu.be/XpKswN3GBJc

Mye salt på veien der sier han.

Spørsmålet blir da om understellsbehandling er nødvendig eller ikke. Noen ekspertråd her?

Reklamerte i dag under service på at skruer under baklysene hadde litt rust, men de klagde på at jeg ikke hadde meldt det inn sammen med annen lakkreklamasjon. De ville bare notere det. Begynner å bli ganske kalkulert vanskelig å ha med å gjøre disse servicefolka.  (Sendte klage per e-post på at de ikke ville se på alt av lakkskader når jeg kom hjem.)





#58
Model 3 / Sv: Sjekk vestre fremskjerm,rust.
søndag 06. oktober 2019, klokken 11:36
Sitat fra: LeafSwe på onsdag 02. oktober 2019, klokken 09:50
Lossa denna mutter lite och justera ut skärmen, tar 1 minut.
Noen som har prøvd å ta opp dette med rust bak skjerm og baklys med Tesla service?

Jeg synes de burde fikse dette på T s.

Fant i helgen noe som ser ut som (foreløpig) overflaterust på skruen under plastskruen på baklysene(vann kommer inn der). Ellers overflaterust bak pyntekapslen i midten av hjulene. (Kjørt 20 000 km)
#59
Sitat fra: ew på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:23
Jack pads er ikke påkrevd, de bare gjør det enklere å treffe jekkepunktet korrekt.
Ok. I div. reklamer høres det ut som det er nødvendig med Jack p.
#60
I brukerhåndboka s. 162 står det ikke noe om at Jack pads skal brukes.

Mulig da å løfte den uten Jack pads ved bruk av jekk(privat) el. løftearmer(verksted)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA