Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - C_B_

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
16
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 07:20 »
Jeg monterte mine uoriginale formstøpte med en tynn stripe Tech 7 langs kanten av skvettlappen mot plasten inne i hjulbuen, så de samler mindre sand. Vet egentlig ikke hvor godt det sitter, men tror det holder. Du kan vurdere 3M dobbeltsidigteip som er laget for å feste bildeler. Men, det er fare for at det sitter litt for godt. Tenker ta mine skvettlapper til våren for å inspisere og rengjøre.

http://multimedia.3m.com/mws/media/100071O/product-selection-guide-3m-attachment-tapes-adhesion-promoter.pdf
Takk for info. Ok, da brukte du kanskje hverken skruen til å skru fast i plasten eller beskyttelsesfilm under. Kanskje ikke bra å lime det for sterkt sammen, ja. Men hadde håpet at det var såpass kvalitet på løsningen at jeg ikke trengte å ta de av for rengjøring osv. Skruer/fester el. blir slitte og dårlige på biler, synes jeg, når man bruker de flere ganger.

17
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 20:30 »
Satser muligens på de uorginale som flere viser til. Ser bedre ut en de originale etter min smak. Kun fremme for å beskytte mot rust. Bake er det vel plast i skjermen. Så en som hadde skrudd den fast i plasten, men det var rust på skruen. Finnes noe bedre enn de skruene til å skru fast i den plastplaten rundt hjulet? Gode rustfrie sorte skruer selges hvor? Evt. plastplugg som holder f.eks en sort rustfri skrue bedre? Noen forslag til noe bedre? Lim? Vet ikke hvor man for kjøpt noe annet bedre enn skruene som fulgte med som jeg mistenker vil ruste å se litt stygge ut...

(Blir antakelig å legge beskyttelsesfilm fra Biltema under.)

18
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 18:52 »
Er det spesifisert tillegg av mva under betaling av oppdateringen?

19
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 20:53 »
Ikke akkurat Tesla sin feil.

Jeg var uoppmerksom og skrapet borti et gjerdet på vei ut fra parkeringen min. Gjerdet er ganske lavt så parkeringssensorene hadde ikke sjans til å oppdage det.

(Det ru området rundt skadene er bare et tykt lag med voks jeg la over for å forhindre oksidasjon i mellomtiden)

Noen tips til dette? Tror ikke det er verdt å bruke forsikring.
Et punkt er ganske solid skrapet og må nok utbedres på en skikkelig måte. Resten tror jeg kan fikses OK med slike lakkpenner.
Brukte et sånt firma en gang for å fikse en bongel på en billig måte:
https://mpsmicropaint.no/hva-kan-vi-reparere/lakkskader/#/
Bra resultat den gangen.

20
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 23:46 »
Synes det er dårlig opplegg at en slik oppgradering koster og i tillegg er så dyr. Synes kunder blir lurt til å betale for noe Tesla enkelt installerer med lite kostnad.

Ja her blir man skikkelig lurt! Tenk å helt frivillig kunne betale for en markant økning i bilens ytelse! Toppen av frekkhet!
Ja, de reklamerer med boost fra 4,6 til 4,1. Men 4,6 til ca. 4,1 har vel LR allerede fått under 2 gratis oppdateringer så det blir ikke så markant økning...hehe Beklager, synes det er for dyrt hvis de redusere bare et halvt sekund. (Lurer på om rekkevidden reduseres etter boost'en, fordi P har vel kortere rekkevidde enn LR.)

21
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 16:14 »
Det vet jeg selvsagt ikke, men personlig synes jeg det er å lure kunder å nå kreve betaling for en slik oppdatering.

Det er jo helt frivillig for de som ser en merverdi i bedre aks å kjøpe dette. det var vel ingen som kjøpte sin long range med forventninger om at den skulle kunne komme ned i 3.7 på 0-100 ?

personlig bestilte jeg min når den var annonsert med 340ish hester og fikk uten merkostnad en betydelig oppgradering med den oppdateringen som kom i sommer. At Tesla ser en mulighet til å tjene litt penger på å øke folk ytterligere ser jeg null problem med.

men som Mondeo lengre opp her bor jeg i nord og har vinter store deler av året. hadde sikkert klart meg fint med 150hk de fleste dagene.
Ok, vi er uenige og det er greit for meg. Synes det er å gå over grensen å nå ta seg betalt for slikt. 

22
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 15:50 »
Synes det er dårlig opplegg at en slik oppgradering koster og i tillegg er så dyr. Synes kunder blir lurt til å betale for noe Tesla enkelt installerer med lite kostnad.

Du trur dettan e enkelt for Tesla å bare programmere uten videre?
Det vet jeg selvsagt ikke, men personlig synes jeg det er å lure kunder å nå kreve betaling for en slik oppdatering.

23
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 15:26 »
Synes det er dårlig opplegg at en slik oppgradering koster og i tillegg er så dyr. Synes kunder blir lurt til å betale for noe Tesla enkelt installerer med lite kostnad.

24
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 22:02 »
Trodde alle var laget med skrue oppe. (Alle jeg har sett). Jeg vet noen har brukt kraftig dobbelsidig tape istedenfor å bruke øvre bolt, men har ikke helt tro på dem løsningen heller.

Tesla leverer jo bare slike til biler levert i den senere tid...så jeg faller nok utenfor. Men blir jo interresant å se om den har skrue på samme plass.
Ok, søkte på div. skvettlapp-typer nå og fant f.eks. disse på vedlagt bilde med skruehull kun nederst. De brukte dobbeltsidig tape øverst for feste, men typen jeg fant var ganske tynne.

25
Model 3 / Sv: Skvettlapper/foliering
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 18:18 »

Er det noen som har montert skvettlapper og skrudd i den øvre skruen? (I tillegg til de ro nedre pluggene/bolten på undersiden)

Fikk mine skvettlapper for mange måneder siden, men har ikke montert dem enda. Nå står jo vinteren for tur og det er på tide å få ræva i gir, men er usikker på om det er noe skummelt å treffe der en må skru i skrue i øvre del av skvettlapper?
Samme situasjon her. Det ryktes at selskapet skal komme med gratis skvettlapper og dermed avventer jeg litt. Tesla-gjengen sier at garantien ikke dekker plassen man monterer egen skvettlapp. Lurer på man kan la være å skru i den øverste skruen du snakker om, fordi jeg ser noen andre dyrere typer skvettlapper til mod. 3 ikke har den skruen øverst... noen meninger om det?

26
Model 3 / Sv: Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 09:16 »
Rust på bolter under baklys etter ca. 15 000 km. Mange feil på min dessverre, men de retter opp under reklamasjon enn så lenge. Jeg må inn 7-8 ganger før de klarer å rette opp alt jeg har på listen nå og antar dette tar rundt 1 år etter utlevering. Men så langt ingen alvorlige feil som har gjort at den ikke kan brukes. Ellers vil jeg si systemet med superladere og lang rekkevidde gjør at den blir eneste elbil som man kan bruke nesten normalt som fossilbil ved lengre kjøreturer. Jeg kunne ikke hatt annet enn Tesla longrange, fordi de andre merkene har alt for dårlig ladesystem mht. tilgjengelighet/ladehastighet ol. Men synes Tesla trenger å få flere superladere, f.eks. på Rygge der mange plasser var opptatt sist gang jeg var. Jeg fikk ladeplass på Rygge sist gang, men siden over halve av plassene var opptatt var normal hastighet på lading redusert til godt under 50 %. Ellers er det ikke ofte at jeg opplever slik 50% reduksjon av hastigheten på superlading.  Du kan risikere å måtte sende den inn til reklamasjon flere ganger, men du får lånebil. Mye bra/morro med bilen med bilen ellers: mye krefter, mye ny interessant teknologi++ Men de har forskjellige ting å lære også, f.eks. auto. vindusviskere er etter min mening ubrukelig. Litt redd for lakkslitasje som kan komme av steinsprut ol. ved hjul og mulig jeg må finne en løsning.  Mulig Tesla selv kommer med skvettlapper her som kan forebygge og jeg avventer dette.

27
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 16:23 »
Man burde vel aldri henge seg opp i unøyaktigheter på internett, men det jeg kommenterte på var "Det at bilen bruker 25% mer strøm..."

Det medfører ikke riktighet, det er 1/3 økning i forbruk. Men det fører helt riktig til 25% nedgang i rekkevidde.

10% økning i forbruk gir ~9,1% nedgang i rekkevidde
25% økning i forbruk gir 20% nedgang i rekkevidde
33,33% økning i forbruk gir 25% nedgang i rekkevidde
50% økning i forbruk gir 33,3% nedgang i rekkevidde
75% økning i forbruk gir ~43% nedgang i rekkevidde
100% økning i forbruk gir 50% nedgang i rekkevidde
200% økning i forbruk gir 66,6% nedgang i rekkevidde
300% økning i forbruk gir 75% nedgang i rekkevidde

Jeg er enig i at en økning fra 150 til 200 wh/km == 1.333333333 :p Grunnen til min qoute var den nye misforståelsen som oppstod etter der igjen der nestemann konkluderte med 1/3 reduksjon i rekkevidde... Hehe :)
Ble feil når du skrev 25% mer strøm når det var 33 % som var riktig og det prøvde jeg kommentere kort. Jeg slettet innlegget sekundet etterpå jeg la det inn, fordi det var unøyaktig. Ser du snappet det opp.

28
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 13:44 »
Er vel strengt tatt 1/3 mer :)
Ja: 33,33 % reduksjon og da får vi se hva som skjer når det blir -20. :o

Folkens, det er 25% reduksjon i rekkevidde i mitt eksempel (500km * 0.75 = 375km, altså 25% kortere rekkevidde), ikke 33%. Med 0 grader uten regn/sludd hadde tallene vært noe annet :) Det er ikke varmeapparatet som er synderen i dette tilfellet, men økt motstand pga vann på veien.

Litt tilleggsinformasjon, jeg kjørte med 18" aero-hjul men uten aero-kapslene (bruker wheel cap kit i stedenfor). Jeg har også satt på skvettlapper.
Ja, ser det nå ihht. ditt regnestykke. 1/3 så rett ut først iflg. han andre(=økning fra 150 til 200). Youtuber'n You You Xue synes jeg nevnte at rekkevidden kunne bli mer enn halvert når det ble lavere enn - 20 i Canada.

29
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 12:08 »
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn :)
60 kwh høres mye ut på den strekningen, men vet jo ikke nøyaktig hvor langt du kjørte.
75 kwh skal jo gi omtrent 530+ mil ihht. reklamen(, men det er vel en varm sommerdag i ikke så høy fart).

30
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 08:13 »
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før. Har LRAWD nå.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10