Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - C_B_

#2
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 16. august 2022, klokken 21:36
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:11
Det har samlet seg opp masse grus på innsiden av skvettlappene. Ser nå at skvettlappene har gnagd vekk masse lakk slik at det bare er grunning igjen der. Skvettlappene ligger normalt over der, men en ser jo det godt nå når det har samlet seg masse drit mellom skvettlappene og skjermen..

Tipper flere har dette også. Noe å gjøre noe med?
Jeg sa at til service at flere Tm3 eiere sa de skvettlappene ikke var brukbar, fordi det ble liggende skitt bak de. Da sa han der hos Tesla at man måtte spyle bak innenfor noen ganger for å fjerne det, men det høres ut som en merkelig løsning synes jeg. Det var holdningen der. Her viser du at skvettlappene ikke fungerer og vi begge skulle fått utbedret skaden av de.
#3
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 15. august 2022, klokken 23:01
Sitat fra: Handyman på mandag 15. august 2022, klokken 22:38
Glem garanti. Rustgarantien gjelder bare gjennomrusting fra innsiden.
Kjør en reklamasjonssak på produksjonsfeil. Reklamasjonsretten er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Garanti er kun en ekstraytelse som leverandøren selv setter betingelsene for.
Ja, det kan være beste veien å gå videre... Takk for info.
#4
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 15. august 2022, klokken 19:09
Flere med problemer med at lakk flasser av bak forhjulene?
Først fikk jeg beskjed per tlf at det gikk på garantien det som Tesla service beskrev som rust etter at de fikk tilsendt bilder. De ville ha bilen inn for å se før de sendte videre for lakkering osv. MEN da de hadde fått sett det samme under timeavtale hos de fikk jeg i stedet beskjed at det ikke gikk under garantien som følge at jeg ikke hadde montert skvettlapper de tidligere har sendt. Jeg sa at jeg ikke hadde satt de på, fordi jeg hadde fått beskjed fra Tesla på tlf. og under tidligere servicetime at jeg ikke trengte sette de på og at rustgarantien stoppet ikke uansett. Jeg spurte de, fordi jeg leste på nettet at mange klagde på at skitt samlet seg bak de, de slo ned i bakken av og til og at de ikke var så fine. Tesla service virket som de skjønte min argumentasjon og en fra verkstedet sa at det godt kunne skjedd at jeg hadde fått slik beskjed, men de jeg snakket med i Tesla butikken ikke kunne ta dette gratis under garantien nå. Jeg dro direkte til et av de beste lakkfirmaene i Oslo, fordi jeg ville la de vurdere det som var rustet. De sa dette hadde de sett hos flere TM3 og at det var at lakken og galvanisering som var lagt på feil slik jeg skjønte de. De refererte til eldre kjente saker med Renault og Citroën mener jeg som i et par tilfeller hadde "tapt" saker p.g.a. samme feilen. Lakkfirmaet beskrev dette som at lakk falt av som følge av korrosjon mellom galvanisering og lakk. De sa at dette måtte gå under garantien og at det ikke var vanlig rust. De sa det ville bare bli større og større selv om jeg hadde skvettlapp eller ikke. Jeg dro tilbake til Tesla service for å vise rapporten fra lakkfirmaet, men de kunne ikke ta på garantien ihht. vurdering av leder på senteret der. Men personen i førstelinja der ga uttrykk for at jeg hadde nok rett men at han ikke kunne gjøre noe...  Han sa at jeg måtte ta det via forbrukerrådet.  Det ser ut som eneste veien å ta det via forbrukerrådet da, selv om de tidligere på dagen nevnte et skjema jeg kunne melde tilbake på via deres nettside. Men tipper at siden de er så avvisende her uansett må jeg ta det via forbrukerrådet. Men en litt uforståelig kommentar som en av de ga var at hvis det var gjennomrustet ville garantien gjelde, men jeg tror han bare rotet litt... Her kommer nok flere i samme situasjon dessverre enten de har har eller ikke har på skvettlapp er min mening. Skvettlappen kan kanskje muligens skjule feilen en viss tid, men det vil komme slik jeg skjønner det nå. Noen forslag på hva vi TM3 eiere bør gjøre her, kommentarer til hvordan vi/jeg kan løse dette best mulig, evt. flere slik at vi kan gå sammen å klage, andre kommentarer? Tesla var mye bedre å kommunisere med i perioden bilen var nyere og det virker som deres politikk nå er å unngå for alt i verden ekstrakostnader. De er en stor organisasjon og vanskelig å kjempe mot antakelig... Bilen min er nesten gått 100 000, mottatt mars 2019, kjørt mest på asfalt i/ved Oslo, vasket regelmessig og kjørt veldig lite på grusvei. Send gjerne direkte melding til meg for konstruktiv diskusjon osv.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Hakking/lagg på ryggekamera
torsdag 03. februar 2022, klokken 08:48
Har også veldig hakking på skjerm når jeg rygger. Service skulle komme hjem å se på det neste uke. Sa i fra at flere opplevde samme feil. Jeg sa at det hadde vært bedre om de sjekker dette internt mht. at flere opplever samme feil og da komme med en bedre løsning.
#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:39
Hei.

Vet noen om det har skjedd at noen har fått tilbake pengene for en betalt fsd som etter mange år ennå ikke er levert dem?

Noen rettsaker/klagesaker på dette her eller i andre land kanskje?

Kanskje noen advokater kan tjene noe penger her hvis de ser at refusjon står sterkt sammenlignet med andre saker. Noen adv. her inne? ;)

5 år siden og ser ikke det er levert:
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 17. april 2021, klokken 13:03
Ja.
#8
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
onsdag 27. januar 2021, klokken 16:26
Sitat fra: apehest på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:30
Sitat fra: Marre på tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:51
Hei folkens, jeg trenger litt hjelp her eller svar fra de som har hatt tesla i noen år.. jeg fikk utlevert min m3p 2021 29.des, og dagen jeg hentet fanget jeg noen små feil som jeg rapporterte i appen, som feks hvite prikker på lakken, lim på side dørene innvendig, vindusviskere som ikke fungerer optimalt/spyler ikke ordentlig osv, var kanskje 12-13 ting, og jeg hadde service på fredag (4 servicen under 1mnd) og bilen ble ferdig Idag og da jeg så dokumentet på hva som er gjort, så ser jeg alle de feilene jeg fant med bilder/video under utlevering ikke er fikset på, feks på lakk skrev de at det er steinsprut så dekkes ikke, noe som ikke stemmer da jeg har bilde fra klokkeslett og dato når det er tatt, limet på sidedørene innvendig er heller ikke fikset, vindusviskerne fungerer sier dem( noe det ikke gjør da jeg igjen har bilde/video) osv.. det er liksom så mye mer, som ikke er gjort,. Så derfor lurer jeg på da, hva gjør man videre her egentlig? De har forsåvidt byttet sensor igjen for 2 gang(varmepumpe)

Lakkskader/bulker er det viktig at man får de til å registrere og dokumentere ved utlevering.
Kanskje et bra bilpleiefirma kan hjelpe deg med å dokumentere og sende inn en bra klage med bilder osv. Jeg dro rett til et bilpleiefirma da jeg fikk min TM3 utlevert og de hadde veldig bra peiling på hvordan de skulle få medhold i klage på lakkskader.
#9
Model 3 / Sv: Knirk i dashboard
fredag 22. januar 2021, klokken 09:28
Sitat fra: Almis på onsdag 20. januar 2021, klokken 16:15
Har det samme i min 2021 M3P. Den er gått 750km.........

Når jeg først leverte inn bilen så fant de ikke lyden, men jeg fikk med meg en tekniker ut på en prøvetur slik at han kunne skrive det i loggen. Det som er rart er at den lyden kommer ikke før kupeen er blitt sikkelig varm.

Uansett, time 3 februar. De skal også se på en knirkelyd fra baksetet.

Den bilen min må altså ha blitt bygd på en dårlig dag..
Knirker bl.a. i dashbordet der skjermen er festet. Har klagd og de fikk en gang noe bort. Men det kommer tilbake. Jeg legger også merke til at knirk kommer etter at dashbordet blir varmere av viften. Legger hånda på og knirkingen dempes. Beveger det myke på plastikken på dashbordet litt frem og tilbake da kan knirking komme litt bort en stund. Ulyd kommer fra viften noen ganger. Noen vibrasjonslyder er ellers også bak og ved høyre døra fremme, tror de også avhenger av hvor varm kupeen er. Går ann å skyve opp den lange lista på dashbordet og da kan man legge noe mellom kanskje. Blir kanskje med meg som med han som jeg så under ferien i Italia, noen av chrome pyntelistene hang langt utenpå modXen hans og jeg tolket det som at han hadde gitt opp å fikse det. Min LR har gått ca. 50 000.
#10
Tesla SW og AP / Sv: Tesla-Spotifykontoen virker ikke
mandag 04. januar 2021, klokken 08:56
Tesla- konto til Spotify virker ikke hos meg heller. Sto 30 min. i kø på tlf. til kundeservice, men så ble det brudd og stille.

Div. annet feil jeg kommer på:
Justering av fart ved å holde høyre spak ned virker ikke alltid. Maps finner ruter i boligstrøk, mens det er mye raskere å kjøre E6. Stadig dugg i cam venstre dørstolpe. Stopper på E6 når den ser trafikklys som ikke finnes. Viser lavere lufttrykk på skjerm enn hva det er. Mye farlig rykk og napp under kjøringen når autopilot brukes. Bilen sover og den åpnes ikke av mobilen før app åpnes.

Frykter at de ikke skjønner et dugg igjen og vil at jeg tar restart til fabrikkinnstilling igjen. Da må man legge inn div. innstillinger på nytt og opprinnelig problem blir som regel ikke løst.

Vil anbefale at siden flere har samme feil med Spotify at man sier til kundeservice at de må finne ut hva problemet nøyaktig er osv. Da må de rette dette med en SoftWare-oppdatering tenker jeg og ikke la bugs ligge uløst. Evt. be den slutte å oppdatere  med nye spill og annet unødvendig de prøver å imponere med før de klarer å fikse viktige feil slik at bilen ikke blir farlig å kjøre med.

Oppdatering: Ringte de og de ba meg selvfølgelig gjøre restart/slå av bilen i menyen osv. (1 time i tlfkø.)Det viste jeg ikke virket egentlig og jeg ba de da søke seg frem til hva egentlig feilen var. De forklarte at SW hadde de ikke kunnskap om på kundeservice og dette var styrt gjennom Tesla sentral gjennom oppdat. osv. Ringte i dag igjen og hun sa hun at nien hadde funnet en løsning og at det skulle sendes meg om noen dager. Jeg sa jeg ville ha tilbake pengene for den uken jeg manglet Premium-tjenesten jeg hadde betalt hver mnd. for, men da sa hun at det pleide de ikke. Jeg sa at man som forbruker betaler ikke for noe man ikke får og hun sa jeg kunne sende det inn!?! Jeg sa jeg sender det inn til deg nå, men hun sa jeg ikke kunne sende inn til henne..uten noen mer forklaring!?! Begynner å bli en komedie dette...
#11
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
fredag 04. desember 2020, klokken 18:29
Leverte nylig bilen til service etter at den har gått 46 000 km. Litt uvant opplevelse, fordi de spurte
meg hva jeg ville ha på servicen. Som tillegg ville jeg ha kontroll av hjulstillingen, fordi sommerdekk var litt skjevslitt ett par plasser. De begynte å forsvare en evt. feil spissing med at den var bredere enn mange andre biler. Han påsto den fikk hardere trykk på hjulene p.g.a. veiene hadde formet seg til de bileiene med smalere hjulavstand!?! Jeg sa jeg hadde hatt div. eldre og billigere biler og de fikk ikke slike skader. Må betale for både sjekk og evt. retting av hjulstillingen. Han sa det var et kjent problem. Hva synes dere? Skal ikke en bil tåle å kjøre på veiene uten noen korrigering av hjulstillingen på en 1 1/2 år gammel bil? Betale for at den ikke tåler veiene!? Synes det høres rart ut, men er ingen ekspert.
Spesielt 2 dekk på samme aksel har noen mm mer slitasje på bare den ene siden.
(-sjekker jevnlig at lufttrykket er rett med en trykkmåler i en elektrisk pumpe). 
#12
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
fredag 30. oktober 2020, klokken 23:52
Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:10
Sitat fra: Autowinder på torsdag 29. oktober 2020, klokken 11:02
Sitat fra: emurof på tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:30
Før var automatiske vindusviskere nærmest en katastrofe, men nå kjører jeg stort sett på auto og har hatt lite problemer egentlig. Og det blir vel bare bedre og bedre over tid også.
Jeg og andre brukere av bilen mener fortsatt dette er elendig. Enkelte ganger trenger bilen 20-30 sekunder på å finne ut riktig intervall, andre ganger går viskerne på full hastighet når det såvidt regner. Det skulle da være enkelt å tilpasse SW så et langt trykk på viskerknappen på venstre "arm" lagrer hastigheten som er i bruk akkurat i øyeblikket. Det er ikke særlig trygt å tukle med menyen for manuell endring i dårlig vær i mørket på svingete veier.

Som selverklært fanboy må jeg dessverre si meg enig med siste taler her. Automatikken er ikke mye å skryte av. Synes den var grei for 2-3 mnd siden, men de siste versjonene har for min del vært lite brukbar. Selv når den har kommet i gang visker den omtrent halvparten så ofte som jeg foretrekker.

Skulle ønske det var et valg i menyene der man kunne øke frekvens/sensitivitet.

(Egentlig burde det ikke være noe vanskelig for Tesla å montere en av de bedre regnsensorene på markedet på en bil eller tre og bruke dette som læremester for NN. Kanskje det de gjør også for alt jeg vet.)
Enig i at den ble bedre 2-3 mnd. siden, men verre etter det iforb. noen SW oppdat. Nå trykker jeg stadig vekk på knappen for ekstra visk, fordi jeg ser nesten ikke gjennom ruta... Merkelig at det har blitt verre. Har klagd på dette til kundeservice per telefon, men de kom ikke med noen forklaring osv.
#13
Sitat fra: mikaelf på tirsdag 28. april 2020, klokken 10:00
Sitat fra: C_B_ på tirsdag 28. april 2020, klokken 09:34
Kanskje han følger opp hvis mange sender nøyaktig samme melding på twitter...

Forslag:

@elonmusk Hi Elon. I'm one of the Norwegian who invested and waited 2 1/2 year to purchased your TM3(March 2019). Will it be possible to install a towing hitch for my TM3 in the coming months? There has been a lot of conversations about this and experts say it's easy to get a approval with just a little paperwork from your company. Would be great to use my car to tow a caravan to stay safe in this pandemic.

Twitter tillater max. 280 karakterer i en melding, men anbefaler kortere tekst for å sikre oppmerksomhet.
Kanskje funker den følgende nedjusterte meldingen?

@elonmusk Hi Elon, could u help early birds Norwegians who purchased a TM3 (March-April 2019) to allow retrofitting a tow hitch? Authorities requires only an official confirmation from Tesla. Pls appreciate your oldest and strongest followers in the far north
Bra forslag. Har sett at han gjør kjappere endr. under naturkatastrofer ol. Det var derfor jeg tok med pandemien osv.
#14
Kanskje han følger opp hvis mange sender nøyaktig samme melding på twitter...

Forslag:

@elonmusk Hi Elon. I'm one of the Norwegian who invested and waited 2 1/2 year to purchased your TM3(March 2019). Will it be possible to install a towing hitch for my TM3 in the coming months? There has been a lot of conversations about this and experts say it's easy to get a approval with just a little paperwork from your company. Would be great to use my car to tow a caravan to stay safe in this pandemic.
#15
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 17. februar 2020, klokken 11:44
Skal kanskje ikke være så hard i kritikken her, fordi elbilsatsningen har vel fått alt for mye bl.a. useriøs kritikk de siste årene. T.o.m. dømt nord og ned av de som nå har startet produksjon av elbil med ca. samme konsept.

Mange +'er med Telsa også og jeg synes de har det beste konseptet for elbil nå. Mulig div. blir bedre etterhvert ved bruk av HW3/forbedringer. Men litt synd at enkelte nye løsninger virker noe uferdige når de settes i produksjon og at kunden må lide.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA