Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wibla

#31
Det er typisk norsk å gjøre ting komplisert og dyrt, derfor må vi sabotere mest mulig for oss selv, og gjerne gjøre det mest mulig uforutsigbart for Ola Pottit å f.eks. kjøre og eie bil. En del av oss husker vel hvordan de messet om at Diesel var så bra for ca. 15 år siden, så snudde det brått, og man ble etterhvert omtrent sett på som spedalsk om man kom med dieselbil i storbyene på vinterstid.

Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.

Det er sabla god butikk å ha fungerende infrastruktur, på samme måte som at det er sabla god butikk at folk får den utdanninga de trenger og ikke trenger å bekymre seg for å ha råd til legehjelp når de blir syke. Dette kalles sunn fornuft, så det kan vi ikke ha noe av, og nettopp derfor er man jo nå igang med å rasere disse ordningene.

Det skrikes mye om rush, og at vi må ha bomstasjoner overalt for å redusere trafikken - gjerne i kombinasjon med såkalte "byvekstavtaler". Hva med å faktisk fikse infrastrukturen vår, og kanskje gi faen i å sentralisere alt? Jernbanenettet på østlandet er en tragedie (ikke tro at det blir noe bedre når Follobanen er ferdig, man har nemlig ikke penger til nye togsett), og man har enda ikke klart å bygge t-bane til Fornebu, noe som burde blitt gjort for godt over 20 år siden. På vestlandet sprenger de tunneller ingen vil ha for milliarder av kroner og lager rundkjøringer bare på faenskap fordi trafikken fløt for godt. I nord, vel... der har det ikke skjedd en dritt med jernbanen siden tyskerne forlot landet, og E6 er jo mer som krøttersti å regne enn en faktisk europavei. Fantastisk!

Samtidig har vi et oljefond som låner ut penger til Tyskland for å bygge Autobahn, til rente som norske bompengeprosjekter bare kan drømme om, og en del av samferdselsprosjektene vi faktisk får igang har utenlandske hovedentreprenører som ikke forstår norsk, ikke gidder å følge våre regler, og ikke leverer som de skal. Hvem får regninga til slutt? AS Norge - altså deg og meg. Jommen sa jeg smør.

Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
#32
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
fredag 11. september 2020, klokken 13:44
Installerer 36.3.1 nå, TMS med MCU2 og FSD, men ikke fått HW3 enda... Spent på hvordan dette virker :)
#33
Lade hjemme / Sv: Intelligent ladeløsning med trafo
tirsdag 08. september 2020, klokken 02:53
Sitat fra: paalel på mandag 07. september 2020, klokken 18:58
Jøss, er dette tonen her på forumet?
Som ny her må jeg si dette var et dårlig førsteinntrykk - ga ikke mersmak.

Det var ikke meningen å være SÅ krass, beklager :)

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 07. september 2020, klokken 21:33
Nuvel, ålade Audi eTron på 25++A gir jæv.. støy i nettet, så dette kunne muligens blitt betre med symmetrisk 3 fas. Skeivlast er eit problem i form av at om du maksar ut ein fase, så blokkerer dette for å ta ut affekt på andre fasar. Dei 3 fasane er gjensidig avhengige, så ei symmetrisk,lavare belastning er klart å foretrekke.
Det er ikkje noko nytt med TS sitt innlegg, tanken er gulle god, problemet er prisen på jern (les: trafo). En 22kW 3-fas trafo fyller jo også litt i garasje. Men, lykkelig er den som har tilgang på en brukt trafo, finnest eksempel på dette i forumet. Alternativet er heftig kraftelektronikk (likeretter+inverter).Zaptec laga jo dette for Zoe, men prisen var vel hinsides.
Nye bilar vil NEPPE støtte symmetrisk 3 fas 230V, Tesla M3  og Y er den første og siste som har dette, er min spådom. Norge blir eit marginalt marked i den store samanheng.
I framtida blir heller V2G eit tema, og då kjem ein ikkje utenom ein inverter i ladeboksen heime. Fint om denne då kan belaste og forsyne symmetrisk 3-fas, også for 230V IT nett. Men, igjen er det problemet med eit lite marked...

Høres ut som feildesignet lader om den lager så mye støy ved 25+A? Hvordan i

32A belastning på et 80A inntak er ikke et problem med mindre TS har andre store laster som må tas hensyn til. Det kan uansett løses med overvåkning på inntaket, som allerede er ønsket av TS.

Vi får nå se om 3 fas 230V IT blir noe bedre (eller dårligere) støttet fremover, jeg ser ikke for meg at f.eks. Tesla kutter ut det med det første, de har jo standardisert på nye batterier og ladere i 3/Y, som antakeligvis kommer til S/X under neste større refresh. Er også andre biler som i det minste støtter åpen delta-lading. All den tid man uansett må ha 3 lademoduler for å støtte 3 fas TN virker det rart å ikke støtte 230V IT. Det er uansett veldig lite ekstra som skal til for å implementere omkobling mellom stjerne- og trekant i laderen, og det er derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde.

Når ser du for deg at vi får V2G? Det virker jo som et rimelig dødfødt tema enn så lenge...

Sitat fra: paalel på mandag 07. september 2020, klokken 23:48
I første omgang blir det nok lagt opp en kurs på 3x50A og det trekkes en kabel som er dimensjonert for 3x54A ned til garasjen. Den kobles mot en Easee ladeboks som kan levere inntil 11 kW på 230V 3-fas. Ganske snart blir det gjerne en Easee-boks til. Noen som vet om to Easee-bokser som er koblet sammen er begrenset til maks. 32A totalt, eller om de til sammen kan trekke mer dersom kursen tillater det?

Du kan stille inn både inntak (80A i ditt tilfelle) og kurssikring (50A i ditt tilfelle) og ladeboksene vil balansere dette slik at du kan utnytte 50A så lenge du har nok ledig kapasitet på inntaket. Du kan også skru av eller på 3 fas lading på 230V IT i appen. Om du ønsker å gjøre det enda billigere å legge opp til skilletrafo senere så legger du opp en femleder fra koblingsboks i garasje til laderne. Altså 3 faseledere + N + jord/PE.

Om du velger å bygge om til trafo, så tror jeg nok lastbalansering løser seg greit, men du må selvfølgelig endre størrelse på kurs fra 50A til 30-32A (avhengig av trafo). Om noe så vil vel laderne strupe ned "for mye" om du nærmer deg maks på inntaket.
#34
Lade hjemme / Sv: Intelligent ladeløsning med trafo
mandag 07. september 2020, klokken 17:14
Sitat fra: paalel på mandag 07. september 2020, klokken 09:29
Men det slo meg at en slik løsning på mange måter ville være optimal. Man ville fått høy ladeeffekt når man trengte det og man ville unngå skjevbelastning av nettet.

Dette er jo bare fjas.

For det første så er en skjevlast på 20-30A ikke et praktisk problem (og om det skulle bli et problem, så kan man koble om i laderen slik at man belaster andre faser mest), for det andre så trenger du i praksis aldri denne ladeeffekten (og nyere biler vil komme med støtte for 3fas IT lading), for det tredje er det er det vesentlige kostnader involvert, både ved installasjon (en 20-25 kVA skilletrafo er dyr!) og i drift (på grunn av varmetap i trafoen).

Installer en 32A 3fas lader som fullt ut støtter 3fas IT lading (altså ikke Tesla Wall Connector) og "call it good".
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: 12v batteri må skiftes...
onsdag 26. august 2020, klokken 20:27
Jeg ville aldri koblet meg inn rett på batteriet om det finnes shunt, da saboterer man for logikken i bilen som skal passe på at 12V-batteriet ikke ødelegges.
#36
Tesla SW og AP / Sv: 2020.32.x
tirsdag 25. august 2020, klokken 08:51
Bilen klarte å lade på skjema i går kveld, men da jeg prøvde å starte lading i dag til morran før jeg dro så var det atter engang rødt lys. Dette med UMC på blåstikk. Hmf.
#37
e-up! / Sv: Skvulpelyd ved stopp og start
tirsdag 25. august 2020, klokken 08:50
Har du takluke? (jeg eier ikke e-Up, vet ikke om det er standard eller ei), men isåfall så kan det være noe tett drenering ut av kanalene, da vil det samle seg vann. Dette er vanligvis enkelt å fikse :)
#38
e-up! / Sv: Skvulpelyd ved stopp og start
mandag 24. august 2020, klokken 20:09
Vann inne i kanalene, eller i dørblad?
#39
Jeg ga 6000 kr for å få ordna lading her. Blåstikk, seriemåler, b-vern og jfa. Noen fordeler må man ha når man jobber for en elektroentreprenør :P

Gidder ikke bruke penger på noe mer all den tid borettslaget snakker om å legge opp felles ladeløsning.
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2020.32.x
fredag 21. august 2020, klokken 12:24
Fikk denne i dag, spent på eventuelle endringer :)
#41
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 18. august 2020, klokken 17:07
Der jeg bor nå, er de gått fra en løsning de "eier" selv, til å gå for en løsning fra Ladeklar.no (Hafslund). Siden jeg ikke eier boligen, men leier, så vet jeg ikke for sikkert men antar dette er gjort formelt "riktig".

Anlegget vil eies og driftes av Ladeklar, og de som eier garasjeplass må ut med 5 000,- for oppsett av boks, og månedlig avgift på 319,-. Strømmen skal ikke være påslag på, men dekkes av den enkelte eier. Ved salg må plassen sies opp, og ny eier må betale ca 1 200,- i administrasjonskostnader for å aktivere abonnement på seg selv.

Grusomt dyrt. På 10 år betaler man altså over 43.000,- for boksen og i månedsavgifter. For en som kjører 15.000km i året med forbruk 200Wh/km fra veggen og lader 75% hjemme betyr det påslag på strømmen på nesten 2,- pr. kWh. For ladbare hybrider kan påslaget fort ende på 5,- pr. kWh eller mer, så for eiere av slike er det da bare å droppe hjemmelading og kjøre på bensin...

Ren galskap.

Jeg leste av strømmen på seriemåleren i kjelleren her i slutten av juni, endte på under 1kr/kWh for lading...
#42
Sitat fra: sigvaldsen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29
Hei,

Fikk beskjed fra styret om at de har signert avtale med Ohmia for sameiet vårt for en stund tilbake. Uten å gå via generalforsamling, uten å konsultere med sameiet og uten å ta hensyn til eksisterende infrastruktur som er der fra før. Og nå er de i gang med arbeidet. Jeg mener det er et klart brudd på eierseksjonloven og vedtektene våre å beslutte installasjon av et nytt ladeanlegg for elbil uten at dette besluttes enten i eller via en generalforsamling. Til info er det 21 stk av 50 parkeringsplasser som har ladepunkt fra før. Med andre ord er alle interessert i en ny, god og rettferdig løsning, bare ikke den elendige og dyre løsningen fra Ohmia. Forstår virkelig ikke hvordan styret kan lande på avgjørelsen. Det er jo mye billigere å eie enn å leie.

Dere som har elbilladere per i dag må ta et møte og så er det igrunn bare en ting å gjøre: kontakt advokat.

Sitat fra: sigvaldsen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29
PS: Jeg er uinteressert i svar fra Ohmia sine brannslukkere på forumet.

Jeg er veldig interessert i hva de har å si til sitt forsvar i en slik sak der styret har brutt eierseksjonloven.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Importere billig elbil fra Tyskland
mandag 17. august 2020, klokken 08:44
Hadde ikke giddet det der, det du kan spare er borte på et blunk i det du må begynne å krangle med norsk importør for å få noe hjelp. Det er allerede ille nok å prøve å få noe hjelp av Møller, det blir neppe enklere av å ha en bruktimportert bil :P
#44
Sitat fra: arthur på søndag 16. august 2020, klokken 15:36
Gjelder selvfølgelig å IKKE ha med "selges som den er" i kontrakten.

Kan du utdype litt mer her?
#45
Kort oppsummert:

Opprinnelsesgarantier er 100% bullshit.

Atomkraft er bra, og norsk redsel mot å bruke atomkraft er ren idioti.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA