Det er typisk norsk å gjøre ting komplisert og dyrt, derfor må vi sabotere mest mulig for oss selv, og gjerne gjøre det mest mulig uforutsigbart for Ola Pottit å f.eks. kjøre og eie bil. En del av oss husker vel hvordan de messet om at Diesel var så bra for ca. 15 år siden, så snudde det brått, og man ble etterhvert omtrent sett på som spedalsk om man kom med dieselbil i storbyene på vinterstid.
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.
Det er sabla god butikk å ha fungerende infrastruktur, på samme måte som at det er sabla god butikk at folk får den utdanninga de trenger og ikke trenger å bekymre seg for å ha råd til legehjelp når de blir syke. Dette kalles sunn fornuft, så det kan vi ikke ha noe av, og nettopp derfor er man jo nå igang med å rasere disse ordningene.
Det skrikes mye om rush, og at vi må ha bomstasjoner overalt for å redusere trafikken - gjerne i kombinasjon med såkalte "byvekstavtaler". Hva med å faktisk fikse infrastrukturen vår, og kanskje gi faen i å sentralisere alt? Jernbanenettet på østlandet er en tragedie (ikke tro at det blir noe bedre når Follobanen er ferdig, man har nemlig ikke penger til nye togsett), og man har enda ikke klart å bygge t-bane til Fornebu, noe som burde blitt gjort for godt over 20 år siden. På vestlandet sprenger de tunneller ingen vil ha for milliarder av kroner og lager rundkjøringer bare på faenskap fordi trafikken fløt for godt. I nord, vel... der har det ikke skjedd en dritt med jernbanen siden tyskerne forlot landet, og E6 er jo mer som krøttersti å regne enn en faktisk europavei. Fantastisk!
Samtidig har vi et oljefond som låner ut penger til Tyskland for å bygge Autobahn, til rente som norske bompengeprosjekter bare kan drømme om, og en del av samferdselsprosjektene vi faktisk får igang har utenlandske hovedentreprenører som ikke forstår norsk, ikke gidder å følge våre regler, og ikke leverer som de skal. Hvem får regninga til slutt? AS Norge - altså deg og meg. Jommen sa jeg smør.
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.
Det er sabla god butikk å ha fungerende infrastruktur, på samme måte som at det er sabla god butikk at folk får den utdanninga de trenger og ikke trenger å bekymre seg for å ha råd til legehjelp når de blir syke. Dette kalles sunn fornuft, så det kan vi ikke ha noe av, og nettopp derfor er man jo nå igang med å rasere disse ordningene.
Det skrikes mye om rush, og at vi må ha bomstasjoner overalt for å redusere trafikken - gjerne i kombinasjon med såkalte "byvekstavtaler". Hva med å faktisk fikse infrastrukturen vår, og kanskje gi faen i å sentralisere alt? Jernbanenettet på østlandet er en tragedie (ikke tro at det blir noe bedre når Follobanen er ferdig, man har nemlig ikke penger til nye togsett), og man har enda ikke klart å bygge t-bane til Fornebu, noe som burde blitt gjort for godt over 20 år siden. På vestlandet sprenger de tunneller ingen vil ha for milliarder av kroner og lager rundkjøringer bare på faenskap fordi trafikken fløt for godt. I nord, vel... der har det ikke skjedd en dritt med jernbanen siden tyskerne forlot landet, og E6 er jo mer som krøttersti å regne enn en faktisk europavei. Fantastisk!
Samtidig har vi et oljefond som låner ut penger til Tyskland for å bygge Autobahn, til rente som norske bompengeprosjekter bare kan drømme om, og en del av samferdselsprosjektene vi faktisk får igang har utenlandske hovedentreprenører som ikke forstår norsk, ikke gidder å følge våre regler, og ikke leverer som de skal. Hvem får regninga til slutt? AS Norge - altså deg og meg. Jommen sa jeg smør.
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.