Så at Elon laget Tesla for å redde verden stemmer ikke lenger altså, siden han nå begynner å konkurre på pris... får håpe at setter ned prisen på Y også da.... er vel ikke S som selges mest av lenger
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Handyman på onsdag 23. september 2020, klokken 15:05Sitat fra: makki på onsdag 23. september 2020, klokken 14:57Det har vel aldri vært snakk om å innføre full MVA-sats fra en dato til en annen?Sitat fra: s3xy på onsdag 23. september 2020, klokken 08:00
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!
Synes også d virker rimelig at Berlin bilen kommer på ny plattform... men da er det moms spøkelse som vaker i sivet. Trenger vel penger inn når så mye går ut med corona... det er ikke lett å vite hva mann skal gjøre...
Må vel regne med moms 25%.....
Det kommer sannsynligvis til å fases inn i flere trinn. Tipper på en overgansfase med mellom 5 eller 10% pr år.
Så hvis den norske krona samtidig styrker seg, trenger det ikke bli dyrere... i alle fall ikke det første året.
Sitat fra: Vw e up på fredag 04. september 2020, klokken 18:49
Se denne videoen.
https://youtu.be/YjpHoiPHZ7U
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.
Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.
Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.
Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!
Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 10:13Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....
Jeg bygger en Enyaq til 525 000 kroner som er så lik som den kan få blitt TMY til 566 000 kroner. Det du må ha lagt til Enyaq til 565 000 kroner må være ting du ikke får til TMY. Fra de 525 000 kronene kan jeg endog trekke ut 7 600 kroner, som senker prisen til 517 400 kroner, siden Enyaq kommer som standard med støtte for Apple Carplay og Android Auto, slik at man kan få fritt valgt navigasjon via mobilen over på skjermen.
Videre, som Øyvind sider, så er det umulig å få til en fullgod sammenligning av bilene og priser. Og du er temmelig blind når du mener at Tesla er bedre på alt, og at man må være Tesla-hater om man ikke velger Tesla...
Sitat fra: Guleböj på torsdag 05. mars 2020, klokken 16:51
Artikkel i bilnorge; http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53097
"Selv om den sorte bilen ser svært lett kamuflert ut ser jeg ikke bort fra at Skoda prøver å lure oss. Ser ikke grillen veldig påklistret ut? Og hva med hekken som er godt pakket inn og pålimt falske lykter?"
Personlig håper jeg dette stemmer, og at bilen blir mer lik konseptet.
De skriver også at man ikke kan forvente bil i garasjen før et godt stykke inn i 2021. Er nok bare spekulasjoner, men kjedelig dersom det viser seg å stemme.