Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#76
Herlig. Takk.
Fyller inn mer her etter hvert. Ser nå at det står maks 20A på infosiden. Men det holder jo akkurat. :-)
#77
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Montere i-MiEV varmer
mandag 20. november 2023, klokken 10:38
Hei,
Dette prosjektet har ligget i løypa en stund. Nå må det gjøres. Det er kaldt, og jeg tør ikke kjøre bilen når det er fare for kondens på vinduene. Kald bil kan man leve med.  ;)

Dette startet med tips fra Warlock om å ta en varmer fra i-MiEV. Og han fortalte meg hvordan den kan styres. Kort fortalt ved å legge 5V styresignal for å skru på tre separate elementer individuelt. Jeg har testet og har alt klart. Mer om det etter hvert.

I går bestilte jeg sikringsholder for HV-strømmen. Fant noe jeg tror kan fungere for å skjøte ledningene og samtidig få montert utvendig sikring. Mye EV-greier er svindyrt, men denne er ok. Hva tror dere, er dette trygt? Må kanskje inn i en boks. Fra sparelys. Sikringsholder ZTPV25B:
#78
Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.
#79
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
mandag 20. november 2023, klokken 09:51
Hei. Takk, har lastet ned.  :+1:
Vet du, eller andre, om det er praktiske forskjeller på disse versjonene?
#80
Sitat fra: Warlock på fredag 17. november 2023, klokken 10:00ja, ser slik ut.
Herlig!
I går fikk jeg faktisk TechCentre til å spille på den samme pc'n som jeg har CommTool. Drøye 10 år gammel Dell oppgradert til Win10. Jeg gjorde som over (comp.mode XP_Sp3 og run as admin). Det skjedde ikke noe ved første forsøk, men så tok jeg omstart av pc'n med adapteret påskrudd og bilen påskrudd (ikke startet). Da ble det liv. Jeg har jo ikke testet programmet før, så jeg vet ikke om alt er der.
Det kom ikke opp noen feilmeldinger, da jeg prøvde det. Altså, nå prøvde jeg på bilen med vann i batterikassa. Den går jo nå.
#81
Gøy! Ja enig. Å leke med Think får i hvert fall meg til å føle meg moderne. Hehe
Er vi da tilbake til at det bare er hovedkortet som har individuell programmering?
#82
Ahh, I see. Thanks.
Agreed, I will probably die before my cars. Maybe I should stop repairing them.  ;D
#83
A great find, congratulations!  :+1:

But the next obvious question will be; is it possible to repair the throttle pedal? Some day we will be out of spareparts.
#84
Leste nettopp tråden på FB om det "nye" adapteret som kan brukes mot TechCentre. Der skriver en dette:

 I got ThinkCentre v2.0.3 working on 64-bit Windows 10. I had to run in Windows XP SP3 compatibility mode and "Run this program as an administrator" selected.

Det må jeg prøve, når jeg kommer til skudd igjen.
#85
Prøv PM her. Jeg tror han følger med.
Ellers vet jeg lite om hva huggerne har. Kanskje Elbilmek? De averterer jo deler. Det hender også at det ligger noe på Finn.
#86
Steike. Dere driver med ting jeg skjønner lite av.  ::)

Advarsel mottatt om varmekolben. Jeg vil nødig knerte sikringen, selv om det jo er to uttak der.
Det er på tide å prøve seg på Mjau-varmeren (Miev). Koblingsskjema er stort sett klart og jeg har fått tak i nødvendige komponenter. Men det blir ikke på denne bilen. Her er det dieselvarmer, som jeg håper virker hvis jeg får PCUen til å spille igjen.

Skjønner ikke det du skriver om spenningsmåling, men det om PATS er jo veldig interessant. Kan det være så enkelt?
#87
Å fysjom! Full grill der gitt. Bøyer meg i hatten hvis dere får liv i det der igjen.

Har sett en del skriving om at TIM modulen er vanskelig å reparere pga. at komponenter har gått ut av produksjon. Tror jeg det var. Men det var en tråd på FB-forumet om en liten komponent der som ble byttet og løste et problem.

Så har jeg nylig fått en melding om at det kan finnes PCU-deler til salgs i Lofoten. Medlem VWspirit.
Jeg har noe selv også, men vil nødig gi slipp før jeg har fått liv i mine prosjekter.

Nødvendig programmering av PCU handler kun om startsperre tror jeg. Må samhandle med VCU. Skulle ønske noen klarte å programmere vekk kravet om å gjenkjenne nøkkel. At noen skal tyvkoble og stikke av med Think'en min, er jeg ikke så veldig redd for.  :)
#88
Hei,
Takk for svar. :+1:
Jeg gleder meg egentlig nå til å hive meg på denne bilen, men har vært opphengt i den andre med jordfeil og vann i batterikassa. Nå ser jeg slutten på det prosjektet.
Dvs. jeg må løse problemet med varmeapparat, nå har den siste jeg hadde av originale varmere sluttet å virke. Jeg ser på strømmåleren at det prøver å skru seg på, men faller til null igjen med en gang. Forrige vinter kom det på etter noen forsøk. Finnes det en fix for det?
#89
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
mandag 13. november 2023, klokken 12:05
Takk. Da må jeg bare prøve igjen.

Det så for meg ut som om driveren for 3G VCI installerte seg selv, før jeg koblet adapteret til bil og pc. Jeg prøvde å oppdatere driveren og pekte på riktig mappe, men fikk beskjed om den beste allerede var der. Det fungerte altså ikke slik det står i word-dokumentet. Der står det at driveren skal installeres første gang adapteret tilkobles.

Problemet er at selve programmet ikke starter, eller lukker seg igjen med beskjed om at noe har gått feil.
#90
Hehe. Det er jo alltid ganske spennende når batteriet skal kobles sammen. Jeg er alltid litt nervøs når de oransje kablene skal settes på. Er forberedt på at det smeller.  :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA