Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#61
Nå tror jeg installasjonen er ferdig. Dette har tatt altfor mye tid. :-)

Som jeg skrev så har jeg kun ett element i gang, er vel i underkant av 2kW. Må tegne et skjema. To bilder, mer detaljer senere.
#62
Jeg prøvde å legge ut alle sidene i en zip-fil, men det gikk ikke. Nå har jeg skrevet ut bildene, og scannet de igjen i en pdf. Håper den kan leses. Blir jo litt redusert kvalitet.

Jeg fant dokumentet her: https://www.slideshare.net/LloydThomson1/climate-control-student-guide-46241859

Når jeg ser innmaten i denne varmeren, så lurer jeg på om den kanskje er lettere å reparere enn den originale i Thinken. Alt er tilgjengelig. Og dersom det er kretskortet som har feilet, kan det kanskje erstattes av releer?

Dere som er bra på elektro/elektronikk, finnes det releer til fornuftig pris som kan brukes her?
#63
Ok, takk. Skal prøve å måle.
Jeg tror uansett jeg sier meg fornøyd med 2kW foreløpig. Har jo ikke montert noen sikring mot at vannet blir for varmt.
Ser en lekkasje på den ene slangenippelen, så jeg fikk en ekstrajobb der også. Må drenere, og se om det holder å rengjøre o-ringen og smøre på noe lurium. Ellers må jeg få tak i ny o-ring.

Har googlet en del til, og fant et studentdokument fra Mitsubishi. Som selvfølgelig er gjemt innimellom mye reklame. Men tok skjermdump av det viktigste. Maks varme er oppgitt til 5kW.
Jeg tror nå at det er slik at logikken og datakommunikasjonen foregår i klimakontrolleren. Varmeren har ingen (evt lite?) logikk. Det er fire ptc-elementer i første generasjon, og tre deretter. Første generasjon varmer er større fysisk. Det er sju (evt åtte) ledere i bruk : neg/minus, +12V, temp inn, temp ut, PTC1, PTC2, PTC3.
#64
Hei. Takk, jeg må beskytte ledningene gjennom hullet.

Men akkurat nå er ikke det mitt største problem. Jeg har montert en varmer som jeg tidligere har testet. Etter tips fra Warlock, så skal det holde å sette en +5V på hver av tre pinner som styrer hvert sitt ptc-element.

Dette testet jeg for en stund siden. Nå sitter varmeren i bilen, men jeg koplet litt midlertidig for å se at alt virker før jeg gjør ferdig. Nå får jeg liv i bare ett element, trekker ca 5A. Det er kanskje nok, men jeg lurer på hvorfor.

Når jeg skrur på de to andre elementene, så dør også det første. Når jeg måler på styrepinnene til de to elementene som ikke virker, så måler jeg nesten full 12V spenning. Når jeg setter alle tre på, så er det lik styrespenning på alle tre. Men altså ingen varme. Litt ustabil 5V kilde riktignok. Spenningen stiger til over 6v når alle tre står på. Bruker en billig 12V USB-dings.

Kan det være at jeg har knerta noe elektronikk? Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil egentlig. Har søkt og søkt på nett etter detaljinformasjon om varmeren og det innvendige i den, men ikke funnet noe. Bortsett fra bilens el-skjema, som viser varmerens ledninger eksternt.

Noen her som har gravd dypere i denne varmeren?  :P
 
#65
Hei. Takk for det!
Her er bilde av stedet jeg boret hull.
Det går sakte framover. Utrolig klundrete å finne veier i dashbordet. Savner biler fra 70tallet, da var det lett å modifisere i dashbordet. :-)
#66
Puhh. Drop-in time på direkten. Godkjent.  8)
#67
Med luftkanalen som utgangspunkt klarte jeg å kjenne meg fram til at det var forholdsvis trygt å bore hull på torpedoveggen rett under filteret. Så da ble det slik, i stedet for via kanalen. Det gikk bra, jeg traff ingenting bak der. Skal ta et bilde.
Men jeg må avbryte monteringen og prøve å få time for eu-kontroll. Jeg har surra for lenge nå, fristen er mandag.  :P
#68
Takk. Et problem er at jeg har blitt for gammel til å ligge oppned oppunder dashbordet. Jeg prøvde. 😄
Må kanskje ta ut stolen.
#69
Hei. Takk, bra tips.  :+1:
Hvor gikk du videre fra området innenfor/under filteret? Må se på det etter helga.
Det blir nok en tykkere kabel, med flere ledere. Det går lite strøm, så jeg kan nok finne en tynnere sak om det trengs.
#70
Hei igjen,
Jeg klundrer med å finne en vei for ledningen som skal gjennom torpedoveggen og inn i kupeen.
Er det noen som har funnet et bra sted?
#71
Hei igjen,
Det er visst flere enn meg som har tatt vinterferie. Stille her.
Jeg har kommet i gang. Legger til et bilde, bare for å vise at det skjer noe. :-)
Har montert varmeren, koblet til slanger og fyllt opp med vann. Sliter litt med lufting foreløpig.
#72
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
onsdag 10. januar 2024, klokken 12:46
Hei,
Ja, nå husker jeg tråden din om tannstanga. Veldig bra. Jeg skrøyt på en annen tråd du var innom, men ser nå i ettertid at der var det bare styrestagene som ble byttet. Det var så klart enklere.  ;D

Jeg prøvde å søke hos Biltema nå, men fant ikke at de hadde klosser. Jeg har kjøpt både hos Thansen (fordi der kan jeg få over disk) og Eurodel. Kanskje andre også, det er flere som har disse delene. Foreløpig...
#73
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
tirsdag 09. januar 2024, klokken 15:45
Hei!
Forstilling er fra Peugeot 106/Citroen Saxo.
Det meste kan overføres direkte, men ikke alt. Kalipere avviker noe, og tannstang også visstnok. Det ligger en del tråder om dette her på forumet.
Det skal ikke være nødvendig å ta ut de rare 5-kant boltene.
Glideboltene, eller glidehylsen, har lett for å ruste fast i kaliperen. Nye hylser som passer er Frenkit 820006. Jeg skrev et innlegg om det: https://elbilforum.no/index.php?topic=51217.msg888782#msg888782
#74
Interessante betraktninger. Jeg prøver å følge.  :o

Testing av behov for kjøling hadde vært interessant. Kjøling i PCU'en er jo bare midtveggen. Hvor mye kan det bety? Og jeg har jo hørt at noen har kjørt en stund med denne "FAST" programvaren. Og bilen har tålt det.
Jeg har forsøkt å kjenne på slangene i motorrommet når kjøleviftene startet å ule (da ved lading). De er bare pisslunka. Ved varm sommer i kø, har det også hendt at viftene har startet.
Pga. gåen resistor så skjer det ikke noe før den ber om full fres. Da høres det ut som om bilen skal ta av.  ;D
#75
Artig! Viktig å få denne i gang ja. Det klarer dere!  :+1:

Mine øyne klarte ikke å tyde teksten på bilen. Det var kanskje meningen? Da glor man mange ganger på bilen, og til slutt husker teksten.  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA