Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#16
Hei,
En litiumbil som har gått så lite må vi prøve å redde. Du fortalte meg at du tidligere har hatt både rep av rust i batterikassa og også en dyr reparasjon av det jeg oppfatter var MLEC, hovedkortet i batteriet.

Jeg mistenker batteriet igjen. Kanskje litt rart at det skulle oppstå som følge av risting, men det kan jo ha vært vann som gjorde det. Som nå har tørket opp, siden det ikke ser ut til å være jordfeil der.

Så,å starte med commtool virker riktig. Commtool kan jeg sende til deg. Du trenger PCAN adapter. Jeg kjøpte mitt fra Tyskland, betalte vel rundt 3000,-. Det har senere dukket opp billigere varianter (kopier?). Se tråden som heter Cheap chinese CAN adapter.

Les også tråden min om lithium. Tror det står tips om commtool der. Jeg fikk hjelp:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.msg762667#msg762667

Og mange andre tråder.
#17
Ingen vitenskapelig vurdering bak det akkurat, men jeg har til gode å kjenne at PCUen blir varm. Selv i de tilfellene hvor viftene drar i gang på full guffe, så kjenner jeg knapt økt temperatur på PCU og slanger.
Kjøling skjer også kun i plata midt i. Jeg så det var gjort seriøst forsøk på å få god kontakt mot metallet for kort plassert der, så de kan sikkert bli varme.
Men det er mye alu i kassa og det leder godt, så jeg har tenkt at litt testing tåler det.
På bilen vi bruker mest, så hender det at viftene uler i gang ved lading. Det er ikke merkbart varmt vann, og viftene gir seg om vi trekker ut kontakten og starter lading på nytt. Skulle visst hva som er greia med det.
Det skal sies at formotstanden på radiatoren er ødelagt, så da skjer det ikke noe før full fart startes. Skulle ha gjort noe med det..  :P
#18
Takk.
Jeg har tatt ut alle sikringer, og målt gjennomgang. Har tatt ut sikringene til vannpumpene, siden jeg ikke har noe kjølevann foreløpig.
Skal prøve å pønske litt på diverse skjemaer osv. i løpet av påskedagene.
#19
Sitat fra: Warlock på fredag 22. mars 2024, klokken 15:45Om å lese ut firmware fra PCU (siden Worry spurte)

Takk for alt du tester og forklarer Warlock. Vi er helt avhengige av din kunnskap for å skjønne noe som helst her. Gleder meg til fortsettelsen. Dette er morsomt og utfordrende. :-)
#20
Ja, blir spennende å se om det blir liv igjen. Gir ikke opp foreløpig.  :)
Om jeg ikke husker feil nå, så var det slik at linje 300 sto i 1 da jeg startet. Og 322 i null.
#21
Det er flere ting å jobbe med her. I mai skrev Marsto dette i Chas for Dummies tråden:

Marsto skrev:
Hei igjen. Her blir det mye interessant fremover når du har startet et Think prosjekt,ja. Det er kjempebra. Nå kan vel jeg etter å ha vært lærling til Warlock prøve å analysere de feilmeldingene jeg ser.

Først er det som du sier FltSt5. Warlock lærte oss å telle bitsene fra nederst til høyre og starte på 0. Da er det bits 7 som i tabellen sier: PCU gen2 immobiliser error, PCU security challenge not seen.

Så har du BMIFlag1 som egentlig er BMIFlag0. Her har du:
BMIFlag0 bit1:  BMI system general error
BMIFlag0 bit9:  BMI System emergency
BMIFlag0 bit10  BMI System crash

Det ser da ut til at du kan ha problemer med VCU samt at crash kretsen i bilen er utløst. Om det er VCU som utløser crach kretsen er helt uvisst for meg, men jeg har sett i andre tråder at det kan skyldes den røde crachbryteren i motor rommet eller en 7,5A sikring i sikringsholderen eller det du kan ha mye av som er fukt.
Kopi slutt.

Du skriver "problemer med VCU". Mente du PCU?
Rar diagnosetekst: PCU challenge not seen. Hva menes med challenge?
Feilmeldingen "General error" er kanskje mest utfordrende. Hva menes med det tro?

Tror ikke jeg rekker mer før påskeferie. Ønsker God påske! Dukker opp igjen etter.  :)
#22
Sitat fra: Marsto på fredag 22. mars 2024, klokken 14:53Chas var ustabil i tilkoblingen og koblet fra flere ganger når vi sjekket opp programmerings mulighetene i Chas. Det tror jeg kan skylder at det kobles til med overgang til USB. Jeg opplevde ingen slike problemer med den gamle xp pc`n med RS232 com port. Da fungerte både Chas og C167 loader veldig godt uten forstyrrelser.
Jeg brukte Chas med WIN7 maskin og RS232 port. Opplevde det som stabilt, men fikk melding om brudd i forbindelsen i de tilfellene hvor det skulle skrives til EEprom, eller når jeg skulle sjekke status etter skriving. Ved skriving kunne det stå Unsuccessful, men Successful ved nytt forsøk.
#23
Det jeg erfarte ved mitt forsøk var at om jeg hadde satt linje 322 til 1, så ble dette resatt til null dersom jeg endret linje 300 til null.

Nå er jeg litt redd for andre mulige settinger kan ha blitt resatt også. Jeg tok dessverre ingen Save av innstillinger før jeg begynte. Hva tror dere om det?

Warlock har prøvd seg på en veldig god start i å tolke hva linjene betyr. Og der er det flere forskjeller mellom min PCU og den dere har sammenlignet med. Hva det betyr kan vi bare gjette på foreløpig.
#24
Hei,
Så bra. Da er du i gang igjen.  :+1:
Men viktig å følge opp det med fukt ja.

Jeg har skrevet det før, men forrige eier av vår bruksbil gikk nøye over alle kabler og kontakter i motorrommet. Dette etter å ha fått jordfeil. Det lå vann, og grønske faktisk, inne i kabelstrømpene. Alle kabler og kontakter ble sett over, vasket og tørket. Han fuget dekselet ved viskeren til frontruta for å hindre vann i å renne rett ned på PCU, og dekket over PCU og motor med gummimatte. Bilen har nå gått 135000 km. Grombil. :-)


#25
Hei,
Da var det slik vi har lest, at det må være en d-fil for å kunne endre parametre.
Har dere en ide om hvordan vi kan kopiere den ut?

Ja, jeg trykket lagre og fikk en fil som ender på .par. I tillegg tok jeg en haug bilder av hele rekka med linjer. Det ble mange bilder fordi det er få linjer som vises pr side. Jeg forsøker å legge fila ved her. Om ikke det lar seg gjøre så sender jeg den til dere på epost. Så kan bildene komme etterpå dersom fila ikke gir noe.

Angående startsperre så har jeg lest meg opp litt. Dette er jo en standard Ford-greie.
Jeg lurer på om dere som har en fungerende bil får svar fra PATS i TechCentre? Ehh, når jeg tenker meg om så kan jeg jo teste det selv. Har jo bil som fungerer.
Hvis det er slik at jeg burde fått kontakt med PATS, så er det vel kontrollboksen som ikke fungerer. Men den den gir jo ut disse blinkene oppå dashbordet. Så noe fungerer.
Og jeg lærte at systemet tar diagnose selv. Etter et minutt eller to med hurtigblink, så går den over til å gi feilkode. Ett blink, så opphold, så et antall blink. Det er løselig nevnt i verkstedhåndboka. Fant dette på nettet:

Switch ignition on.
immo lamp illuminates for three seconds under normal conditions.
if it illuminates for one minute, wait and count flashes.
the flash code consists of two groups of flashes (one set for each digit of the code) so * ** will be code 12.
if you mis-count don't worry they are cycled ten times - or just start again.

if the LED flashes rapidly the vehicle is immobilised.

codes and definitions are:-

11 - immo control module not connected (wiring, reader coil connection, control module connection etc)
12 - immo control module not working correctly (duff immo module)
13 - key code not received or key programming failed (faulty key or key obscured)
14 - partial key code received (faulty or obscured key)
15 - key not programmed into immo module (reprogram or try different key)
16 - faulty link between immo module and ECU (wiring fault)
21 - less than three keys programmed (program more keys as necessary)
22 - ROM error - no ECU ID stored (duff ECU)
23 - ECU ID mismatch (duff ECU)
31 - code transmission error between immo control unit and ECU (wiring or ECU programming error)
32 - ECU/immo control unit comms - no response from ECU (wiring, immo control module)
33 - comms error (wiring, duff ECU or duff immo control unit)

Jeg må sjekke om det kommer kode på prosjektbilen. Jeg Har ikke fulgt med. Bare observert at den slutter å blinke etter en stund. Sannsynlivis må jeg vel få tak i en styreboks og kanskje en transponder ring. Merkelig nok får jeg mange treff på brukte bokser i USA. Flere av de store Fordene har samme boks. I Norge kommer det kun opp del fra en 2008 Think.

Nope, den par-fila kan ikke legges ved her tydeligvis.
#26
Fikk testet på nytt i kveld. Alle varianter fungerere likt, dvs. de fungerer ikke.

Men, en variant lar seg ikke teste. Når linje 300 endres til null, så endres også linje 322 til null. Jeg prøvde flere ganger. Chas melder at endringen er lagret, men når jeg går inn igjen etter at nøkkel har vært skrudd av, så er begge i null.
#27
Hei,
Ja, jeg har en original nøkkel.
Nå blir jeg veldig usikker på hva jeg har prøvd og ikke. Men jeg tar en ny runde neste gang jeg er der.  :+1:
#28
Jeg måtte bla tilbake for å sjekke hva som var tilstand før jeg startet. Mener bestemt at linje 300 sto i 1 (enabled) og 322 i null (disabled). Så PATS var ikke deaktivert.
Det skal ikke ha vært eiere på bilen siden ny som typisk ville ha lekt med elektronikken, men den har vært hos Elbilmek for reparasjon av batteriet.
Jeg overtok bilen etter at den fikk problem med kraftløs og hakkete motor. Det ble etterhvert byttet motor, men da ville den ikke starte. Senere fant jo jeg at PCU'en var våt inni og full av korrosjon.
#29
Takk! Jeg burde skjønt selv at det stod noe om det i manualen.  :P
#30
Og hvis du har lader med sigarett-tenner kontakt (heter det det fortsatt?), så kan du lade direkte inne ved dashbordet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA