Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Electric cars in Norway

#61
Tesla / TESLA exit Bitcoin? Tøm, røm og gløm?
mandag 17. mai 2021, klokken 16:09
Har Tesla dumpet resten av bitcoin-beholdningen sin?

Hvis det det stemmer... Kan sistemann da slukke lyset når han går ut av Bitcoin døra?

Eller er Elon selveste Satoshi Nakamoto og bare ønsker høy Bitcoin volabilitet fremover?

Disse diskusjonene pågår nå på CNN news.
#62
Model Y / Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14
Vi regnet vel med dette. Men MY fra Kina så jeg ikke komme.

Kopi under fra dagens TU nyhet:

Model Y skal komme til Norge sent 2021, ifølge Tesla. (Foto: Tesla)
Vil du ha Berlin-produsert Model Y neste år eller Shanghai-produsert i år?

MATHIAS KLINGENBERG 27. APRIL 2021 - 17:00

Tesla Model Y, den SUV-aktige storebroren til Model 3, er en av bilene det knytter seg store forventninger til i år.

Bilen har allerede rullet rundt i USA et drøyt år, men Tesla-sjef Elon Musk har twitret at europeiske kjøpere må vente til Berlin Brandenburg-fabrikken er ferdig. Der skal Model Y produseres og toges opp til Norge.

Og det kan virke som om norske kjøpere må smøre seg med enda litt mer tålmodighet. 

For i kvartalspresentasjonen mandag står det at produksjon og levering fra den tyske fabrikken vil skje sent i 2021: «In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021», skriver bilprodusenten i presentasjonen.

Formuleringen forsøker å få det til å fremstå som om bilene ikke er forsinket, men inntrykket er et annet dersom man har fulgt med på Teslas bestillingssider for Model Y over tid.

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-utsatt-kan-komme-fra-kina/509648
#63
Konseptbil. Men det er bare å glede seg til hva som kommer..
..

Kopi:
Bilprodusentene må jo lure på hva de spiser til frokost hos MG, for maken til elbiler de nå viser fram må man lete lenger etter. MG Cyberster er en av disse, og nå byr britene på flere bilder av denne.

Dette er et konsept som skal vise hva MG skal komme med i framtiden, og vi stiftet først bekjentskap med Cyberster for et par uker siden. Nå vises den under Auto Shanghai, og bør tiltrekke seg ganske så mye oppmerksomhet.

MG kaller den selv for «verdens første helelektriske e-sportscoupé», og følger en designfilosofi kalt «energisk romantikk» som skal vise den sterke kontrasten mellom voldsom estetikk og romantikk i perfekt balanse. Ja, altså ifølge MG.

Denne futuriske sportsbilen er bygd på noe MG kaller for en intelligent helelektrisk arkitektur, og dette skal gi rekkevidder på over 800 kilometer. Ja, solide greier.

https://bil24.no/mg-viser-fram-den-fabelaktige-elbilen-cyberster/
#64
Mach-e / Økes Mach-E prisene i Norge også?
søndag 25. april 2021, klokken 14:38
Se dagens nyhet.

Dette gjelder USA. Betyr det at prisen økes i Norge også?

Kopi fra nyheten:

"A dealership told our friends at the Mach-E Club that "pricing is going up on Monday."

2021 Ford Mustang Mach-E Starting Price Expected to Increase on April 26th

24 April 2021, 16:02 UTC · By Mircea Panait

In response to the VW ID.4, which has been recently crowned World Car of the Year 2021, Ford slashed the pricing of the Mustang Mach-E by up to $3,000 in September last year. With the Nissan Ariya, Hyundai Ioniq 5, and Kia EV6 crossovers waiting to be released stateside, the Blue Oval is expected to increase the Mustang Mach-E's price across the lineup.

https://www.autoevolution.com/news/2021-ford-mustang-mach-e-starting-price-expected-to-increase-on-april-26th-159958.html
#65
Model 3 / TM3LR. Over 600 kilometers wltp rekkevidde
lørdag 24. april 2021, klokken 10:22
Føyk rett forbi 600 blank merket der altså  :+1: herlig utvikling.

Kopi fra gårsdagens nyhet på TU.

614 kilometer.

Det er den nye rekkevidden for Tesla Model 3 Long Range (TM3LR) basert på WLTP-standarden.

Siden oktober i fjor har tallet vært 580, men over natten er bilkonfiguratoren oppdatert slik at WLTP-rekkevidde øker med 5,9 prosent og passerer 600 kilometer med god margin.

Roland ønsker ikke gå konkret inn på hva som er gjort. Etter hva Teknisk Ukeblad kjenner til skyldes rekkeviddeforbedringen fysiske endringer i batteri og drivlinje, samt programvare som utnytter disse endringene.

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-kommer-na-med-over-600-kilometers-wltp-rekkevidde/509521
#66
Herlig nyhet :+1:

BYD Introduces 800V E-Platform 3.0 And New EVs: EA1, X DREAM

https://insideevs.com/news/502427/byd-eplatform3-ea1-x-dream/
#67
bZ4 / Toyota bZ4 (første elbil) vises mandag kl 03.20 norsk tid
søndag 18. april 2021, klokken 18:01
Kl 03.20 norsk tid.

Shanghai.

https://dinside.dagbladet.no/motor/toyotas-forste-elbil-vises-mandag/73652200

Kopi:

Elbil fra Toyota til Norge
Toyotas første elbil vises mandag
Mandag viser Toyota fram sin første elektriske bil - en SUV på størrelse med VW ID.4. Fabrikken skal allerede ha produksjonsdatoer reservert for norske kunder.

Det er på bilutstillingen i Shanghai i Kina mandag morgen klokken 03.20 norsk tid, at Toyota viser fram bilen for første gang. Foreløpig er det ikke så mye Toyota har avslørt om den nye elbilen, bortsett fra at det er en mellom-klasse SUV som skal bygges på fabrikkens helt nye e-TNGA plattform og får modell-betegnelsen BZ. Det siste er en forkortelse for «Beyond Zero», som blir betegnelsen på alle Toyotas elektriske biler.


Størrelsen på bilen blir omtrent som dagens Rav4 hybrid, men trolig blir akselavstanden litt lenger for å gi plass til batteriet.

Ny type batterier?
Hvilke batteripakker og rekkevidder den nye bilen får, er ennå ikke offentliggjort. Toyota har lenge jobbet med en helt ny type batterier, såkalt «solide state», som skal gi betydelig lengre rekkevidde og kortere ladetid enn dagens litium ion batteriet. Planen var at disse skulle demonstreres under Tokyo-OL i 2020.

Se mer her på betalingsmur:

https://www.japantimes.co.jp/news/2019/04/16/business/corporate-business/toyota-unveils-first-electric-suvs-shanghai-motor-show/

Og her:

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/Toyota-takes-wraps-off-first-electric-vehicle-in-China2

Se også denne:

https://bil24.no/her-er-fronten-til-toyotas-elbil/
#68
Sono Motor leverer de! Er imponert.

Forsøk fra meg på en artig overskrift for å skape oppmerksomhet :D

Bilen ser jo veldig bra ut. Luften renses med mosen.

Kompis lading er også bra! Men blir det bare en prototype?


https://electrek.co/2021/04/13/electric-vehicle-spotlight-evs-sono-motors/

https://www.designboom.com/technology/sono-motors-sion-electric-car-dead-moss-dashboard-08-30-2019/
#69
NIO / Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
mandag 12. april 2021, klokken 20:51
Da er det bare å glede seg :+1:
Kinesiske Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan!

Kopi fra dagens tek.no / VG nyhet:

Nio har nemlig sikret seg 1700 kvadratmeter fordelt over to etasjer i Karl Johans gate 33A - på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz gate, og et steinkast fra konkurrenten Polestars showroom i Prinsens gate. Her skal Nio både vise frem bilene sine, ha kafé og bar, møterom og en rekke andre områder.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Qm4lxW/kinesiske-nio-kommer-til-norge-bygger-showroom-midt-paa-karl-johan?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2
#70
Solid State Battery" (eller faststoffbatter.

Avstemning: Kommer det faststoff batterier i elbiler i år eller senere år?

Hva tror du? Gi ditt svar og skriv en kommentar :+1:

Solid State Battery" (eller faststoffbatteri) er navnet på teknologien som etter all sannsynlighet vil ta over for elbil-batterier slik vi kjenner dem i dag.
Men når kommer det? I år? Neste år? Senere år? Aldri?

Under er noen bilder av artikler som googles ift faststoffbatterier. Lenker under:

https://elbil.no/superbatteriene-er-rett-rundt-hjornet/

https://www.tu.no/artikler/toyotas-faststoffbatteri-skal-vaere-klart-neste-ar/504174

https://motor.no/elbil-lading-rekkevidde/er-dette-gjennombruddet-for-faststoff-batteriet/122502

https://motor.no/elbil-faststoffbatteri-nyheter/mercedes-lanserer-neste-generasjon-elbilbatterier/180612
#71
Andre Elbiler / Kansje er en Canoo pickup noe som frister?
lørdag 03. april 2021, klokken 13:17
Se her ja. Skikkelig tøffing av en pickup! En Tesla Cybertruck konkurrent kanskje?  ;D he he nei tror ikke det for min del. Men artig da med flere pickup konkurrenter :+1: til CT.

Kopi av specs fra Broom.no:

Det som skiller Canoos pickup fra de tradisjonelle, er ikke bare fraværet av stor fossilmotor, men hele grunndesignet. Her er førerhytten trukket langt framover og man har ikke noe tradisjonelt panser.

Dette gjøre at bilens lengde, som er 468 centimeter, kan utnyttes bedre. Til både passasjerer og last.

Denne pickupen vil komme i salg med både to- og firehjulsdrift. Effekten skal være opptil 600 (!) hestekrefter og rekkevidden over 320 kilometer

Lenke til Broom.no dagens nyhet:
https://www.tv2.no/broom/13890222/
#72
Denne likte jeg :+1:

Lexus LF-Z EV concept revealed


30th Mar 2021 7:40 pm

The Lexus LF-Z EV concept showcases the direction the brand aims to head, in terms of EVs

Og her er specs:

Lexus LF-Z EV concept sits on a new, dedicated EV platform

Features a single 543hp, rear-mounted motor

90kWh lithium-ion battery offers 600km WLTP-rated range

Les mer her:
https://www.autocarindia.com/car-news/lexus-lf-z-ev-concept-revealed-420358
#73
Går det mot dette i flere land? Jeg håper ikke det men vet ikke. 
Les dagens nyhet om at Kina innfører restriksjoner mot Tesla for militære og statlige ansatte.

https://e24.no/teknologi/i/QmwxJP/wsj-kina-innfoerer-restriksjoner-mot-tesla-for-militaere-og-statlige-ansatte

Og vi hadde jo denne nyheten i 2019:

https://www.nettavisen.no/nyheter/forsvaret-ser-pa-tesla-eiere-som-sikkerhetsrisiko/s/12-95-3423889276
#74
Tv2 viser testen på tv nå om 20 minutter rett etter 21 nyhetene på Tv2 hjelper deg.

Norges største test av elbiler – vinneren vant med bare 200 meter

TV 2 HJELPER DEG: Vi kjørte 10 elbiler totalt tomme for strøm for å sjekke hvem som gikk lengst.
Resultatet kan gi deg rekkeviddeangst!

STÅLE WINTERKJÆR
PUBLISERT 11 TIMER SIDEN

Les her

https://www.tv2.no/a/13889445

Kopi fra nyheten:

MER INFORMASJON:
Anette Berve i NAF mener reklamen for elbiler må være mer realistisk.

Selv om rekkeviddetesten er utført på en mild vinterdag, kjører 4 av 10 biler over 10 mil kortere enn den oppgitte rekkevidden.

– Bilbransjen må skjerpe seg
– Det som overrasker folk flest er hvor mye kortere bilen går på vinteren og hvor mye saktere den lader, sier testansvarlig bil, Anette Berve, i NAF, og legger til:

– Hvis man velger en større dekk/felg-kombinasjon på bilen, reduserer det også rekkevidden. Noe så enkelt som en takboks på bilen kan øke strømforbruket ditt med 10 til 20 prosent, forklarer hun.

NAF mener bilbransjen må skjerpe seg.

– De tallene som brukes i reklamen må være mer realistiske.

Berve er ansvarlig for gjennomføringen av NAFs store rekkeviddetest, hvor TV 2 hjelper deg har med egen sjåfør og har fulgt løpet fra start til slutt.


Detaljert oversikt kopiert inn under fra nyheten:

Tesla Model 3 All Wheel Drive Long Range

Pris testmodell: 481.642 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 580km
Faktisk kjørt rekkevidde: 514,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -65,2km (11,24% kortere)
Kilometer etter 0%: 57km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 250 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 181 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 30 minutter på Ionity.

Ford Mustang Mach e 2WD

Pris testmodell: 492 700 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 610km
Faktisk kjørt rekkevidde: 502,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 107,5km (17,62% kortere)
Kilometer etter 0%: 50,9km

Lading
Se 4WD

BMW iX3 Fully Charged Edition

Pris testmodell: 609 000kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 450km
Faktisk kjørt rekkevidde: 432km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -18km (4% kortere)
Kilometer etter 0%: 20km

Lading
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 149 kW
Oppgitt ladetid: 34 minutter
Ladetid 10-80 %: 37 minutter

Ford Mustang Mach e AWD

Pris testmodell: 589 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 540km
Faktisk kjørt rekkevidde: 430km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -110km (20,37% kortere)
Kilometer etter 0%: 19km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 117 kW. (NAF har gjort tester tidligere hvor det er målt 129 kW som høyeste effekt)
Oppgitt ladetid: 10-80%: 45 minutter
Faktisk ladetid 8-80%: 45 minutter

Polestar 2 Standard

Pris testmodell: 513 800 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 468km
Faktisk kjørt rekkevidde: 344km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -124 km (26,5% kortere)
Kilometer etter 0%: 5km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 136 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 6-80%: 43 minutter

Xpeng G3 Smart

Pris testmodell: 358 000 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 451km
Faktisk kjørt rekkevidde: 341,8km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -109,2 (24,21% kortere)
Kilometer etter 0%: ca 20 km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 51 kW Oppgitt ladetid: 30-80% på 43 minutter
Faktisk ladetid 10-80%: 57 minutter

Volkswagen ID.3 First Plus

Pris testmodell: 401 200 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 418km
Faktisk kjørt rekkevidde: 340km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 78km (18,66%kotere)
Kilometer etter 0%: 12km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 104 kW
Oppgitt ladetid: Drøy halvtime
Ladetid: 29 minutter

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Pris testmodell: 554 540 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 409km
Faktisk kjørt rekkevidde: 332km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: -77km (18,83% kortere)
Kilometer etter 0%: 15km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 150 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 150 kW
Oppgitt ladetid: 40 minutter
Faktisk ladetid 9-80%: 40 minutter

Citroën ë-C4 Shine

Pris testmodell: 328 400 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 337km
Faktisk kjørt rekkevidde: 261km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 100 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 88 kW
Oppgitt ladetid til 80 %: 30 minutter
Ladetid 4-80 %: 32 minutter

Lexus UX300e

Pris testmodell: 454.900 kr
Oppgitt rekkevidde på testmodellen: 309km
Faktisk kjørt rekkevidde: 257,5km
Forskjell sammenlignet med WLTP-rekkevidde: - 51,5km ( 16,67% kortere)
Kilometer etter 0%: 23,2km

Lading:
Oppgitt ladeeffekt: 50 kW
Faktisk målt ladeeffekt: 37 kW
Oppgitt ladetid: Ikke oppgitt
Faktisk ladetid 10-80%: 49 min

#75
Volkswagen VW / VW planlegger seks gigabatterifabrikker
mandag 15. mars 2021, klokken 18:54
Gode nyheter fra VW i dag :+1:

Kopi:

Volkswagen (VW) vil bygge seks batterifabrikker med til sammen 240 GWh produksjonskapasitet frem mot 2030. Hver fabrikk får en årlig produksjonskapasitet på 40 GWh.

Så hvor skal fabrikkene lokaliseres?

Den første kjenner vi fra tidigere, nemlig Northvolts kommende fabrikk i Skellefteå, nord i Sverige. Fabrikken var først planlagt med 32 GWh batterikapasitet, men vil nå bli utvidet til 40. Fabrikken vil lage batterier under Volkswagens Unified Cell-konsept, og disse skal disse skal inn i premium-modellene. Produksjonsstart vil være i 2023. 

Fabrikk nummer to vil plasseres i Salzgitter,  og skal produsere batterier til VW-gruppens volummodeller. Denne fabrikken vil Volkswagen-gruppen drive selv. Produksjonsstart er planlagt i 2025.

Videre vil de bygge én fabrikk i Vest-Europa med produksjonsstart i 2026, én i Øst-Europa med produksjonsstart i 2027, samt to til. Det er enda ikke bestemt hvor disse skal lokaliseres.
Les mer her:

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-vil-bygge-seks-giga-batterifabrikker/507979
#76
Model Y / Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
søndag 28. februar 2021, klokken 09:27
Det ble i går foreslått en poll og her er den  :D

I dag er Long Range priset til kr. 534.900, dvs grunnprisen.

Hva tror du?

Skriv gjerne en kommentar på hva du tror.

Kopi:
Kostnadene ved drift i Norge er høye i forhold til andre markeder. Det taler vel for at "roughly" er høyere her enn andre steder. Uansett: Hadde vært morsomt hvis noen laget en poll, som stenges før sommeren, der man tipper grunnprisen på model Y LR i f.eks mars 2022. Så får vi se hvem som får rett.
Dette over er hentet herfra:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54372.0

Bilde med dagens pris er herfra:
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design?redirect=no#battery

#77
Dagens VG nett forsiden øverst, der ligger denne helt ferske nyheten:

Kopi:
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo

Byrådet jobber for at det allerede neste år skal opprettes en nullutslippssone i Oslo hvor det blir forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler"

STELLA BUGGE
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 2 timer siden

Hva mener du? Gi ditt svar.

Ser på VG kommentarfeltet at det allerede er 102 kommentarer - så dette er nok noe som opptar både petrolheads og andre. Men jeg spør altså: er det så ille, dette her da...?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBKl4L/her-kan-det-bli-forbudt-aa-kjoere-fossilbil-i-oslo
#78
Andre Elbiler / Alpha Ace coupe
lørdag 13. februar 2021, klokken 21:00
#79
Varsling - sett av tid!

Herlig! Sett av Onsdag 27. januar, livestreaming! Lager bare denne tråden for å varsle om hva som kommer - så alle får planlagt for dette.

Det er jo bare om fire dager.

Verdens største elbiltest blir enda større

Kopi av tekst under, og lenke og bilder nederst.

Kopi:

Verdens største elbiltest blir enda større.

Nå skal ytterlige 25 biler testes av NAF og Motor i verdens største rekkeviddetest. Få resultatene i sanntid her fra 27. januar 2021!



https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Facebook: https://www.facebook.com/events/859969544738808

Ruten finner du her: https://goo.gl/maps/SmzGPGvK8Spn2FgY6


To ganger i året samler NAF og Motor de nyeste elbilmodellene du får kjøpt i Norge i en og samme test for å vise spennet i rekkevidde, forbruk, ladehastighet og pris.

I fjor testet vi vinter-rekkevidden på 20 populære elbiler. Da gikk elbilene mellom 8 og 30 prosent kortere i vinterkulden og ladet saktere enn lovet. Sommeren 2020 utvidet vi testen med flere nykommere og samlet 29 elbiler for å måle reel rekkevidde på sommerføre

Onsdag 27. januar gjør vi det på nytt og tester ytterligere 25 elbiler på norske vinterveier. Du kan følge testen minutt for minutt på motor.no og følge ruten bilene kjører live.


Dette tester vi:

- Den faktiske rekkevidden til nye elbiler på vinter- og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus.
- I hvor stor grad hurtiglading påvirkes av temperatur.
- Følg bilene live på Motor.no


Nederst i denne artikkelen finner du testresultane fortløpende fra onsdag ettermiddag. Fra 17.00 til 19.00 vil vi også ha en livesending på Facebook fra Vinstra. Her får du møte noen av testerne og vi går live fra bilene som fortsatt kjører.

Inne på vår Facebook-side kan du stille spørsmål og kommentere testen underveis.

Slik gjennomfører vi testen
Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden i reklamen (WLTP). Det er ingen vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjøres gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjører over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsetter nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsetter over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene får ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde må bryne seg på to fjelloverganger.

Sjåførene instrueres til å kjøre normalt, følge trafikken og hastigheten, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene lades til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene starter kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjører i eco-modus eller tilsvarende og bruker regenerering aktivt.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå.
#80
Er det sant eller ikke? Uansett tøff bil på bildet :+1: :+1:. Men kan den gå i prod så tidlig selv i Kina? '

Tipper den kansje får noe av dette?
- De nye billigere produserte batteriene?
- TM3 skjerm?
- Varmepumpe eller bare PTC?
- Varme i ratt?
- Krok?
- Varme i ratt?
- HUD?
- Autopilot?
med avansert hardware i stand til å gi Autopilot-funksjoner i dag, og evnen til å kjøre helt på egen hånd i fremtiden — gjennom programvareoppdateringer utformet for å forbedre funksjonalitet over tid?

Eller?

Les mer her:
Home  / Tesmanian Blog

Rumor: Tesla Model 2 Already Developed in China & Goes to Production in 2022'
by Eva Fox January 08, 2021

China Giga Shanghai Model 2 Tesla

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-2-ready-for-production-at-giga-shanghai-rumors
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA