Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Electric cars in Norway

#41
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ampera-eiere! Det gis støtte, veldig bra!
tirsdag 21. desember 2021, klokken 08:47
Batteribytte på Opel Ampera-e

Tilbyr flere tusen kroner i støtte til disse bileierne

Mens Ampera-eiere venter på nytt batteri, får de tilbud om pengestøtte og leiebil.

Les saken fra i går.

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbyr-flere-tusen-kroner-i-stotte-til-disse-bileierne/74940890
#42
Se denne 17 minutters videoen fra 5. desember dvs 10 dager gml.

Riding the Lightning -- 2022 F-150 Lightning First Look! (BEST F-150 EVER?????)

https://youtu.be/hkvZd0AwvFc

CHAPTERS
00:00 - Intro
00:36 - Lightning RIDE-A-LONG
02:10 - Pro, XLT, & Lariat INTERIORS
04:30 - Battery & Chassis TOUR
08:14 - Extended Range Battery COST & BENEFITS
11:00 - First Impressions Summary
14:39 - BONUS - Ride-a-long RAW FOOTAGE (inside & out)

Tv2-nyhet under:
https://www.tv2.no/a/14416688/

Skyhøy interesse i Norge – dette er dårlige nyheter
Frykter ventelister på flere år.

Vegard Møller Johnsen
Publisert 5 dager siden
#43
Ser denne mandag denne uken nå. Trodde jeg aldri skulle lese dette i norske aviser :D

Kopi fra VG:


NYHETSDØGNET

VG Nyheter:
21:14 22.11
Ida Lyngstad Wernø

KJØRTE MOT KJØRERETNINGEN – SKULLE LADE BILEN

Politiet i Oslo skriver på Twitter at en bil kjørte langs veikanten på E6 ved Abildsø mandag – mot kjøreretningen.

– Fører forklarte dette med nødvendigheten av å få ladet bilen som snart var strømtom, skriver politiet.

Operasjonsleder Bjørn Gunnar Nysæter forteller at det var en annen trafikant som tipset politiet om bilisten.

– Da vi traff bilen var den ikke lenger i motsatt kjøreretning, men føreren bekreftet at han hadde kjørt et stykke mot kjøreretningen. Han kjørte halvveis på kanten av veien og halvveis i grøfta, sier Nysæter.

Bilturen førte til at sjåføren nå er anmeldt og har fått førerkortet beslaglagt, ifølge politiet.

E6

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kjoerte-mot-kjoereretningen-skulle-lade-bilen.bWuPwULy4?utm_source=share-btn
#44
Elbilen i Samfunnet / Moms på dyre elbiler kan være lovstridig
torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:55
Moms på dyre elbiler kan være ulovlig :+1:

Ja, det sier en klok mann på NRK TV akkurat nå. Dagsnytt 18. Se selv live og det ligger nok i NRK spilleren arkivet senere også.

Han er fra Regnskap Norge og de mener det bryter med ett femti års prinsipp knyttet til moms... innføring av moms på det over 600' er ikke lov...osv..

Hva mener dere som har sett TV innslaget?

Kan vi ikke bare vente med hele dette moms opplegget. Elbiler kan da være moms fritt i enda mange år fremover. Her har elbil foreningen en meget god holding....2025 målet er jo det viktigste... https://elbil.no/jonas-bommer/
#45
Elbilen i Samfunnet / Langtur med to elbiler og en fossilbil
fredag 10. september 2021, klokken 07:45
Langtur! 1600 km. Her er en ny video fra Marques som viser tidsforskjellene på fossilbilen og elbilene.

Kan noe av dette overføres til norske forhold?

https://youtu.be/vXzuFprlyrw
#46
Hyundai Ioniq 5 / N badge model
torsdag 02. september 2021, klokken 07:19
Se de 14 spionbildene i går fra InsideEVs!

En performance!

Herlig. Denne blir tøff!

https://insideevs.com/news/530250/hyundai-ioniq5-n-spy-photos/
#47
Les først dagens nyhet her på NRK.no og gi din stemme :+1:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ladestasjonene-for-elbil-i-nord-norge-ma-firedobles-_-ingen-nye-planlagt-av-enova-1.15614297

Hva tror du? legg inn ditt svar. Vi trenger 6500 ladere innen år 2025, tror du det skjer eller ikke?
Du kan endre på din stemme eller legge til et nytt alternativ hvis du mener det er lurt.

Overskrift på dagens NRK nyhet er:

Her må ladestasjonene firedobles – ingen nye planlagt

Kopi fra NRK nyheten:

Elbilsalget skyter til værs – også lengst nord i landet – men det trengs fire ganger så mange ladere for å nå nullutslippsmålet.

– Trenger 6500 ladere
Stortinget har imidlertid et mål om at 100 prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Da trengs det flere ladere i Nord-Norge, mener elbilforeningen.

– I Troms og Finnmark må vi har fire ganger så mange ladere som vi har i dag, sier Gjermund Abrahamsen Wik, styremedlem i Finnmark elbilforening.

Men det er ikke bare i nord at Stortingets mål krever utvikling.

Elbilforeningen melder at det vil være over én million elbiler på norske veier i 2025, om man når Stortingets mål.

For at forholdet mellom elbiler og ladestasjoner skal forbli på dagens nivå, med omtrent 110 elbiler per lader, kreves det 10.000 hurtigladere på landsbasis.

– I dag har vi 3500. Så vi har ikke mange år på å skaffe de resterende 6500 hurtigladerne, forklarer politisk rådgiver i Norsk elbilforening, Markus Nilsen Rotevatn.

– Når ladeinfrastrukturen er der, og vi legger til rette for det – så er dette et bilde som begynner å ramle på plass. Da er vi klar for et grønt skifte innenfor bil, mener Abrahamsen Wik.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ladestasjonene-for-elbil-i-nord-norge-ma-firedobles-_-ingen-nye-planlagt-av-enova-1.15614297
#48
Model Y / Sjekkliste TMY
onsdag 18. august 2021, klokken 20:39
Eye candy :+1:

Fant den PDF filen i et innlegg inne på FB TMY gruppa dvs her https://www.facebook.com/groups/ModelYNorge

Kopi under fra FB innlegget:

"Har oversatt en sjekkliste for levering, så da er jeg klar :) "
https://heisradgiveren.no/wp-content/uploads/2021/08/TESLA-MODEL-Y-LEVERINGS-SJEKKLISTE.pdf
#49
Før var det kobolt mangel til batteriene - nå er det chipsmangel  :-1:

Jeg lager en tråd på dette tema og det er uavhengig av bilmerker.

Går det over?

Verdens bilindustri har fått en kraftig utfordring. Mangel på mikroprosessorer gjør at mange fabrikker må stenge ned for kortere perioder. Mange produsenter er rammet.


Fersk nyhet fra i går:
https://www.elbil24.no/nyheter/ford-mustang-mach-e-i-chiptrobbel/74104827


Google streng her om tema, se bilde:
https://www.google.com/search?q=elbil+chips+mangel&oq=elbil+chips+mangel&aqs=chrome..69i57j33i160l2.14425j0j7&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Og her:

https://www.google.com/search?q=prosessor-mangel+elbil&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=insv&sxsrf=ALeKk03Qnp3-YAXSdo-UDhZiC8cltErvKA:1628862332078&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ved=2ahUKEwjBpsOFka7yAhVgR_EDHT47DQIQpwV6BAgCEAw&biw=360&bih=612

Fra DN om Intel sjefen. Se bilde.

https://www.dn.no/utenriks/elektronikk/samsung-electronics/tsmc/intel-sjef-mener-databrikkemangelen-kan-vare-i-to-ar-til/2-1-1043785
#50
Tesla Pickup / Cybertruck utsatt
onsdag 11. august 2021, klokken 21:13
Se denne ukens nyhet på elbil24.no.

Var vel forventet dette?  :(

Kopi: Tesla bekrefter nå via sine bestillingssider at bilen ikke kommer i produksjon før i 2022. Vi vet allerede at det amerikanske markedet vil bli prioritert, noe som gjør at norske kunder må belage seg på å vente enda lenger.

Forsinkelsen skal blant annet henge sammen med at fabrikken i Austin, Texas som skal bygge bilen, fortsatt ikke er ferdig og operativ.


Neppe samme bil i Europa.

Det har dessuten vært usikkerhet om den svære, kantete og harde bilen kom til å passere EUs strenge regelverk for typegodkjenning, som blant annet setter krav til myke soner som kommer fotgjengere og syklister til gode ved eventuelle sammenstøt.

Det er derfor sannsynlig at det vil komme en egen, mindre versjon for det europeiske markedet".

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-utsetter-cybertruck/74093091
#51
Elbiler i media / Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
onsdag 04. august 2021, klokken 21:16
Jeg forstår godt at Knut stiller spørsmålet i dagens nyhet fra Motor no. Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

Men det riktige svaret er som spesialistene sier:

Kopi under.

"Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag."

Flere branner bekymrer. Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

https://motor.no/aktuelt/uvanlig-mange-branner-i-elbiler-i-norge-i-sommer/203743
#52
Looks like a million dollars! Her snakker vi S-klasse følelse!!

Herlig bil. Blir dyr, men funker fjell i drosjenæringa.. og disse som da går en halv million km eller mer i næringa - skal jo videreselges seinere igjen  :+1: Da kan man gjøre et bruktbilkupp!

Les mer om IAA MOBILITY 2021 i München messa her og den flotte EQE i gårsdagens Broom artikkel

https://www.tv2.no/a/14138992

Kopi:

Elektrisk E-Klasse

Men det stopper altså ikke der. På bilutstillingen i München vil de vise fram bredden for både nåværende og kommende elektriske modeller. Mercedes-Benz, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach og Smart blir representert med totalt åtte premierer. Fem av disse er helt elektriske modeller – og i tillegg skal de vise fram en hybrid med høye ytelser.

Den mest interessante av nykommerne, sett med norske øyne, er kanskje el-utgaven av en store og populære familiebilen E-Klasse. En bil vi ofte ser som taxi, også.

Med EQE vil Mercedes-EQ vise hvor sportslig og komfortabel en elektrisk sedan kan være. Bilen skal kombinerer ytelse og kjøreegenskaper, og sette dermed en ny standard i sin klasse, heter det i en pressemelding.

Innvendig er det romslig, mens «en-bue»-designet fra EQS skal sikre lav luftmotstand.

Broom testet denne, se video litt lengre ned på siden her: https://www.tv2.no/a/14138992
#53
Elbiler i media / Sjekk hvor mye elbil batteriet taper seg
lørdag 31. juli 2021, klokken 10:51
Godt skrevet i dagens nyhet pa elbil24. Dette er det mange som er opptatt av.

https://www.elbil24.no/nyttig/sjekk-hvor-mye-batteriet-taper-seg/73098107
#54
Mach-e / Mustang Mach-E-eiere «havarerer» i lange nedoverbakker
tirsdag 13. juli 2021, klokken 20:07
Jeg håper dette ordner seg asap for de få dette gjelder. Oppdatering på vei! :+1: Les Tek.no nyhet og FB innlegg under.

Flott av Anne i Ford som rett og slett bare informerer rett på FB siden for eiere :+1: for da treffer hun mange bileiere der også. :+1: det skjedde for kort tid siden. Herlig og fremoverlent!

Dyktige de i Ford, ikke bare på å lage og selge biler men også på kommunikasjon med eiere.


https://www.facebook.com/groups/427029661174187/permalink/953028741907607/

Kopi fra dagens nyhet:

Mistenker at for mye regenerering kan være årsaken. En oppdatering skal være klar, sier Ford.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bzmqre/mustang-mach-e-eiere-havarerer-i-lange-nedoverbakker?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos2

Kopi:

En rekke eiere av Fords Mustang Mach-E rapporterer om at de har opplevd at bilen har stanset fullstendig i bratte nedoverbakker den siste tiden.

«Nedoverbakke fra fjellet og Mach-E er en dårlig kombinasjon», skriver en i Facebook-gruppen for norske Mach-E-eiere. Han og en rekke andre har opplevd å få feilmeldingen «STOPP TRYGT NÅ» i instrumentpanelet, samtidig som bilen i praksis havarerer ved at motoren stopper og hjulene låser seg.

Oppdatert tirsdag 13.07 kl 19.55: Ford Motor Norges informasjonsdirektør Anne Sønsteby sier nå at det er en programvareoppdatering tilgjengelig som skal løse problemet.

«Vi har blitt gjort oppmerksom på at et veldig lite antall Mustang Mach-E i Norge, hvor den elektriske motoren har stoppet opp i bratte nedoverbakker. Det er en programvareoppdatering tilgjengelig for kunder hos alle våre forhandlere som løser dette problemet. Alternativt kan kundene også få oppdatert sin Mustang Mach-E med en Power-Up via OTA-oppdateringer som vil være tilgjengelig som en del av vår neste 21B-oppdatering - som vil skje i tidsrammen september/oktober i år», skriver hun i en e-post.

Opprinnelig sak følger:

Seks havarier i Geiranger
Til Motor sier bilberger Karl Martin Rønneberg i Eidsdal i Møre og Romsdal at han de siste to ukene har hatt seks berginger av Mustang Mach-E i de bratte bakkene i nærliggende Geiranger.

– Bilene er kjørt med maks regenerering nedover for å lade batteriet, slik mange er blitt anbefalt. Det har gitt altfor mye lading, og batteriet et blitt for varmt. Når dette skjer, går hele bilen i lås for å forhindre overoppheting, spekulerer Rønneberg overfor nettstedet.

Samme teori går igjen i Mach-E-forumet: Bilen får «overdose» av regenerering når den må ned lange stigninger som nettopp Geiranger eller Trollstigen. Det ser heller ikke ut til å være nødvendig at bilen er fulladet eller nær fulladet før nedstigningen begynner.

Ford: Vi undersøker
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge sier de er kjent med at et «svært lite antall» kunder har opplevd ulike feilmeldinger ved kjøring.

– Vi undersøker de enkelte hendelsene individuelt og har foreløpig ingen indikasjoner på at disse enkeltbilene har helt identiske feilmeldinger. Det er med andre ord for tidlig å konkludere noe som helst, skriver hun i en e-post.

Sønsteby påpeker også at det er levert nesten 3000 Mach-E i Norge, og at det bare er et lite fåtall som har hatt problemer. Nylig var selskapet for øvrig i hardt vær på grunn av kontrakten de ba kundene signere før utlevering.
#55
Elbiler i media / Frykter et ladekaos uten like i sommer
onsdag 07. juli 2021, klokken 11:24
På forsiden av VG.no nå. Jeg håper virkelig NAF tar feil i sin påstand.

Kopi:
Frykter et ladekaos uten like i sommer.

Det har aldri blitt solgt like mange elbiler som i juni, men utbyggingen av ladestasjoner henger fortsatt langt etter. Det kan bety mye venting for dem som skal på elbil-ferie.

I juni ble det solgt 14.140 elbiler, inkludert bruktbilimport, som var ny månedsrekord. Tirsdag formiddag passerte Norge for første gang 400.000 registrerte elbiler i Norge.

Kombinasjonen av elbil-boom med en underdimensjonert ladestruktur, svært mange nordmenn som skal på bilferie, og en haug med ferske elbil-eiere som skal bruke hurtigladere for første gang, er oppskriften på et realt ladekaos, mener NAF.

De frykter et ladekaos uten like på populære feriestrekninger i sommer.

– Det ligger an til å bli kamp om laderne, sier senior kommunikasjonsrådgiver, Nils Sødal, til E24.

En av Norges største ladeoperatører, Recharge, vedgår at det vil bli kø også i sommer. Kommunikasjonssjef Elise Thorvaldsen mener imidlertid at de har situasjonen under kontroll.

– Vi har troen på at vi skal håndtere trafikken, sier kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Thorvaldsen, til E24.

https://e24.no/privatoekonomi/i/Ep0bL2/frykter-et-ladekaos-uten-like-i-sommer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
#56
Bli med på denne svært enkle og uhøytidlige meningsmålingen :+1:  Og legg gjerne igjen en kommentar.
Altså... burde Hyundai i Norge tilbudt seg å kjøpe tilbake alle de defekte bilene eller ikke? Det skjer vel trolig nå om dagen i USA?

Hvis ja... Også de som er bruktimportert "grå import utenfor merkeforhandler?

Hva mener folket her inne sett ut fra et kundeperspektiv? Da tenker jeg ikke på hvordan Hyundai skulle finansiert det bakenforliggende... det blir mer økonomisk preget... så jeg tenker ut fra et kundeperspektiv. Så dette kan du egentlig ha en mening om uansett hviket bilmerke du kjører... det er prinsippene dette gjelder...

Først må jeg si at Kona og Ioniq er fantastisk gode biler. Så dette handler ikke om bilmerket eller noe annet knyttet til Hyundai. Dette kan jo skje med alle elbil merker... det er fortsatt mye ny&ung teknologi. Og det kan skje også store feil med diesel og bensin biler. vi husker vel alle den fine diskusjonen vi hadde her inne for for noen år siden om flyplassbrannen... det var jo en Opel Zafira diesel... Dette handler om prinsippene for hvordan vi vil at elbil kunder skal behandles. Og vi ser det er forskjeller fra andre land. I USA leser jeg at de muligens får bilkjøp pengene tilbake...men jeg er ikke helt sikker på dette...

Temaet er diskutert på mange Kona poster... brann, BMS feil osv. Men hva mener folket her inne?

På Facebook, EV forums og Reddit - på Kona gruppene - er det diskusjoner om hva som er det beste. Vente på å få byttet batteri (de kommer til Norge i august...) eller burde de fått tilbud om at de blir tilbakekjøpt... noen får leiebil, andre ikke...

Som en skriver:
"Begynner å bli mange i Norge nå. Lurer på om det ikke hadde vært mere lønnsomt å kjøpt bilene tilbake. Både for kunden og Hyundai. Minimum 2mnd med leibil, produsere nytt batteri, frakt, verktøy og montering."

Bildene under er herfra...men det ligger mye av dette på nettet og bare google søk på feks "lemon law kona electric" eller "Bricked Kona us buying back" "Product Enhancement" eller "recall letter" eller en kombo av disse..

Diskusjoner her:
https://www.reddit.com/r/KonaEV/comments/mrmure/hyundai_usa_offered_to_buy_back_2020_ultimate/

Advokatmat!
https://lemonlawgrouppartners.com/2019-2020-hyundai-ioniq-kona-ev-recall/

Mer diskusjoner...
https://www.speakev.com/threads/yet-another-product-enhancement-recall.156193/

Eldre disusjon her inne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.0
#57
Lest dette?  Dagens nyhet...
https://motor.no/bil/porsche-tilbakekaller-43000-elbiler/202970

Taycan mister motorkraft:

Porsche tilbakekaller 43.000 elbiler

Porsche tilbakekaller 43.000 elbiler av typen Taycan over hele verden som et føre var-tiltak. 1300 av dem blir tilbakekalt i Norge.

NTB-DPA
PUBLISERT 02/07 2021 - 17:44 SIST OPPDATERT 03/07 2021 - 11:50

Det er meldt om problemer med tap av kjørekraft, ifølge bilprodusenten. Det er mulig at kjøremekanismen i enkelte tilfeller feilaktig og sporadisk vil skru seg av.

Det er ikke meldt om ulykker eller skader knyttet til feilen. Man kan fortsatt trille til siden, og bremsene fungerer.
Feilen ble oppdaget på interne testkjøringer og har så langt bare blitt oppdaget i noen få biler.
– Vi vil tilbakekalle 1.368 biler i Norge, sier Morten Scheel, Norges-sjef for Porsche, til E24.

Alle som blir berørt, vil bli kontaktet innen kort tid for å få oppgradert programvaren. Selve oppgraderingen vil ta rundt en times tid, ifølge Scheel.
Taycan-modellen var den første elektriske Porschen og ble presentert for offentligheten i september 2019. Startprisen er på rundt 750.000 kroner mens den dyreste koster nærmere 1,7 millioner kroner, ifølge E24.
#58
Dette er innslag på TV2 nyhetene kl 1500 om at det er ferietid og det blir kommentert at i en spørreundersøkelse så var det "46% som svarte at de syntes det var vanskelig å fortstå ladeprisen" og det blir kommentert at det burde vært like enkelt å fylle strøm som å fylle diesel. Det er også et innslag med leder i Elbilforeningen som står ved en lader og sier at det burde jo vært enklere....

Men hva mener du? Gi ditt svar i denne svært uhøytidlige undersøkelsen så ser vi hvor det ender....

Og kjenner jeg TV2 rett så legger de vel snart ut en nyhet om denne saken på Broom... https://www.tv2.no/broom/  men jeg så ikke noe der enda.

#59
Her er`n :+1: Se kort men god video, yoke, display og skjerm! Ekte eller tullevideo?

https://youtu.be/TO29NbUrUl8

Flott bil!
#60
Andre Elbiler / LAMBO elbil! Klar for den, eller?
torsdag 20. mai 2021, klokken 20:12
Det måtte komme :+1:

Denne nyheten fra her om dagen ha dler mest om hybrid. Men det står også dette om elbil! Herlig. Nå snakker vi. LAMBO :+1:

Kopi fra nyheten under:

Lamborghini is in the early stages of developing a fully electric car, but it will be a four-seater, not a two-seat sports car, Winkelmann said. Beyond that, few other decisions about the Italian automaker's first electric car have been made. Even the number of doors — two or four — is still undecided.
That electric car could share engineering with the Porsche Taycan and Audi E-Tron GT. Both are four-door high-performance electric cars made by corporate relatives of Lamborghini. (Like Lamborghini, Porsche and Audi are part of the Volkswagen Group (VLKAF).) Or Lamborghini could develop the electric car entirely on its own, Winkelmann said.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA