Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Electric cars in Norway

#21
bZ4 / Dekker mva
onsdag 19. oktober 2022, klokken 18:01
Toyota har sendt ut kundebrev og viser god service for de som får bilen i 23 :+1:

Se bilde fra første siden.

#22
Elbiler i media / Hyundai taper milliarder i Russland
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 15:16
Det er ikke bare bare å drive bilfabrikk i Putin's rike.

Les dagens nyhet her:

https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/10/18/7947239/hyundai-taper-milliarder-i-russland-salg-kan-bli-neste-skritt

Kopi:
Taper milliarder i Russland – salg kan bli neste skritt
Hyundai anslås å tape milliarder på Russland-virksomheten. Nå skal bilprodusenten vurdere alternativene sine i landet – inkludert fabrikksalg.
#23
Elbiler i media / Jeep Avenger fra Polen til Norge
mandag 17. oktober 2022, klokken 23:14
Snart kommer Jeep Avenger som bygges i Polen. Da må vi få oss et nytt delforum for «Jeep Avenger».

Denne kommer med både 2 & 4 drift og bygges på Peugeot 2008.

Det blir en tøff bil. Skikkelig jakt elbil :+1:

Les mer her:

https://dinside.dagbladet.no/motor/fem-spennende-norgesbiler/77458639

Kopi:

Nå satser også amerikanske Jeep på elektriske biler. Avenger er en kompakt SUV på 4,07 meter og blir den første rene elbilen fra Jeep. Den vil også få bensinmotorer, men i Norge er det den elektriske som gjelder.

Bilen bygges på den samme plattformen som Peugeot e-2008 og kommer både med to-og firehjulstrekk. Rekkevidden blir rundt 40 mil. Avenger skal bygges på en fabrikk i Polen og vil komme til Norge i løpet av neste år. Innen 2025 skal Jeep har tre eller fire elektriske biler for salg i Europa.

#24
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Onstar-saken. NAF tapte i retten
torsdag 08. september 2022, klokken 20:52
Onstar-saken den var jeg sikker på at NAF ville vinne... men tok som vanlig feil der også. Synd!

Les mer om saken på NAF her:
https://www.motor.no/aktuelt/opel-ampera-e-eier-far-ikke-prisavslag/231523

Og her:

https://www.motor.no/elbil-forbruker-forbrukerrettigheter/naf-krever-solid-prisavslag-for-ampera-e-eierne/190707
#25
Herlig :+1: veldig god info. Se nyhet.

OPPGRADERES: Både eksisterende og nye biler vil snart få økt hengervekt, opplyser Ford i en e-post til kundene.

Bjørn Eirik Loftås
Publisert fredag 29. april 2022 - 09:16

https://www.elbil24.no/nyheter/oker-hengervekten-pa-mustang-mach-e/75957930

Kopi fra nyheten:

Nå viser det seg nemlig at Ford etter alt å dømme har fått godkjenning fra Statens vegvesen til å oppjustere hengervekten fra 750 til 1000 kilo. Og det gjelder ikke bare for nye biler, men også for eksisterende biler i markedet.

I en epost som Ford Motor Norge skal ha begynt å sende ut til Mustang Mach-E-eiere, kommer det fram at dette er et ønske de har jobbet hardt med å imøtekomme, og at «det snart blir mulig å øke hengervekten til 1000 kilo»

Endringen vil ifølge eposten gjelde for følgende varianter av modellen:

First Edition
Long Range AWD (ikke GT)
Long Range RWD

Det kommer også fram i e-posten at det ikke kreves noen fysiske endringer på hengerfestet eller bilen, men at den må vises hos Statens vegvesen for å få en formell godkjenning.
#26
Denne saken er spennende... Fra dagens forside på TU.no. Litt Påskequiz - Prøv å tenk på hvilken bil som vinner før du klikker på lenken  til TU :+1:

Skrevet av: MARIUS VALLE
16. APRIL 2022 - 05:00

ELBIL REKKEVIDDE 2022, Så mye må du betale per kilometer rekkevidde.

https://www.tu.no/artikler/disse-elbilene-gir-deg-mest-rekkevidde-for-pengene/518621

Her er hvordan de har tenkt i TU.

Kopi:

Vi har sett på elbiler i ulike kategorier og forsøkt å finne frem til de som gir deg mest mulig rekkevidde for pengene, fortrinnsvis biler som er tilgjengelige på markedet, og som vi har testet selv.

I denne sammenligningen har vi sett på billigste tilgjengelige utstyrsnivå, men også vurdert prisen for ulike batteristørrelser og to- og firehjulstrekk for å finne den modellen som gir flest kilometer per krone.

Vi har tatt utgangspunkt i den markedsførte kombinerte rekkevidden. Det varierer litt hvordan denne oppgis. Noen oppgir en øvre og en nedre forventet rekkevidde. I de tilfellene har vi tatt snittet av de to tallene.

Dette har vi veid opp mot veiledende pris. Vi har ikke tatt hensyn til eventuelle kampanjepriser.

Så vil nødvendigvis sluttresultatet i praksis variere noe. Så snart du velger tilleggsutstyr, vinterdekk og andre tillegg, vil det du betaler per kilometer rekkevidde i praksis øke.

Vi har også sammenlignet mot forbruket vi har observert på de bilene vi har testet.
#27
Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen.

Det var tv innslag nå nettopp på distriktnyhetene kl 1945.

Argumentasjonen for å øke var at alt har blitt dyrere, mindre inntekter fra bomringen pga mange elbiler, Fornebubanen skal bygges osv... det var flere forskjellige forhold som ble nevnt som begrunnelse for å øke bompengene til høsten.

Alt koster. Men er det riktig å sette opp bompenger nivå for elbiler også?

Jeg synes ikke det. Hva mener dere?

Bilder fra nrk tv innslaget.

Her tipper jeg det ligger arkivert allerede i nrk spilleren: https://tv.nrk.no/se?v=DKOV98031422&autoplay=false
#28
Mach-e / OTA! Her må Ford bli bedre!
lørdag 12. mars 2022, klokken 08:46
Det er bare å ta seg sammen! Det het seg jo at "kunden har bestandig rett!

Kopi, bilde og lenke under.

Etterlyser oppgraderinger på Mach-E:

Dette svarer Ford på kritikken fra Mustang-eierne

Ford Mustang Mach-E ble markedsført med muligheten for trådløse oppgraderinger av ulike funksjoner. Men eierne merker fint lite.
ØIVIND A. MONN-IVERSEN
JOURNALIST MOTOR
PUBLISERT 11/03 2022 - 18:24 SIST OPPDATERT 11/03 2022 - 18:24

https://www.motor.no/elbil/dette-svarer-ford-om-mustang-oppgraderinger/219863?fbclid=IwAR1rgWXJ6jgwM8XRk5Ino7KvoFcWU05RzNk-kCbmjey65Yg9noXDaM8B1OI

Kopi:

Motor har fått flere henvendelser om dette. Og temaet drøftes inngående i det norske Mach-E-forumet på Facebook. En bruker skriver blant annet dette:

«Bilen min for eksempel, er produsert i april 2021, og fikk den utlevert i juli, altså for 8 måneder siden. Fikk min første OTA [Over the Air, altså trådløs, red.anm.] like etter jeg fikk bilen (e-call), etter den tid har det vært helt stille, altså ingen flere OTA. Jeg har stilt nedlastingen på manuell slik at jeg godkjenner hver enkelt nedlasting, ingen flere nedlastningsikoner har altså dukket opp på skjermen siden forrige sommer.»

Her er svarene Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby gir på Motors spørsmål:

– Hvorfor får ikke norske kunder OTA-oppdateringer?

– Mange av de oppdateringene som har kommet, har våre kunder allerede fått gjennom en eller flere oppdateringer på verksted. OTA blir sendt ut ved behov.

– Det hevdes at OTA-systemet ikke fungerer, stemmer det?

– Nei, det stemmer ikke, men det har stått på hold en liten periode og vil snart bli aktivert igjen.

– Ifølge internasjonale Mach-E forum drøyer OTA i Europa, fordi det amerikanske markedet prioriteres. Er dette tilfelle?

– Tidslinjene for utrulling av OTA i USA og Europa er forskjellige. Det er derfor ikke mulig å bruke forskjellige fora i USA som kilder for hvilken OTA som skal komme i Europa. Det er forskjellige grunner til dette, men GDPR [general data protection regulation – altså personvernforordningen, red.anm.] er en av dem.

– Kan norske kunder få disse oppgraderingene på annet vis, for eksempel hos forhandler?

– Ja, og mange av dem har allerede fått dette, så de trenger ingen OTA.

Sønsteby sier også at Ford har gjennomført flere mindre OTA-oppdateringer siden juni 2021 som ikke kundene nødvendigvis har lagt merke til eller fått informasjon om.
#29
Dette gjelder jo ikke bare elbiler men jammen er det mange elbileier eiere med krok som bør få rede på denne nyheten asap :+1: derfor poster jeg den her inne på "Elbiler i Samfunnet". For jeg vet ikke under hvilket tema her inne den ellers skulle ligget. Admin kan heller flytte den dit hvis det er noen som har forslag...

https://www.motor.no/aktuelt/na-kan-tilhengerne-kjore-i-100-kmt/219799

Kopi:

Fra og med i dag fredag økes fartsgrensen for tilhengere og campingvogner. – Dette har mange ventet på, sier samferdselsministeren.

Tillatt hastighet for tilhengere uten bremser økes fra 60 til 80 km/t. Noen tilhengere og campingvogner, som oppfyller visse tekniske krav, kan godkjennes for hastigheter opp til 100 km/t.

Endringene trer i kraft i dag, 11. mars.

Alle andre tilhengere får fortsatt fartsgrense på 80 km/t.
#30
LIVEWIRE DEL MAR den nye elektriske motorsykkelen fra Harley-Davidson, kan jo bli en slager.... hvem vet. Jeg var i sommer innom HD butikken på Alnabru i Oslo og satt meg på 2020 modellen av  LiveWIRE som sto inne i 1 etg der... Den var tung! men den så jo ut som en million dollars!
:D

Noen her inne som vurderer denne nye DEL MAR?

Hvis den kommer på et MC demo dag ved en MC butikkene her på østlandet så må jeg hverfall teste... det blir jo ikke i år heller noe vårmønstring på Lillestrøm messa parkeringsplassen  heller og der var jo HD i 2018 eller var det 2019? Husker ikke men de hadde den feteste standen.....

Nyheten fra elbil.no:
https://elbil.no/ny-elektrisk-motorsykkel-fra-harley-davidson/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev-2-0222#msdynttrid=_LCODGzRxZqItxqniXFWt18jvfYqdWJpOuw_qVruNOs
#31
Solterra / Subaru Solterra. Snart produksjonsstart.
onsdag 02. mars 2022, klokken 21:28
Fra en US FB gr fant jeg dette i et 2 dagers gml innlegg :+1: samt bilde.

"Rumor is that production is starting in the next week or two - first or 2nd week of March 2022."

Her er YT Subaru Norge med siste video for 3 uker siden. Se bilde.

https://youtu.be/ed9SjEDhUD8

Og her er hjemmesiden:

https://www.subaru.no/esuv?gclid=CjwKCAiAyPyQBhB6EiwAFUuakin2epUZOzWmv2lVgooJ1YQRdqEOmsj3SwIvB8nLoryIQ_o-JH5qXhoCZYIQAvD_BwE

Her er fra bilnorge.no

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55960

Her er et engelsk språkelig forum for bilen:

https://www.solterraforum.com/threads/subaru-solterra-real-world-photos.251/
#32
Hyundai / Ioniq 6 blir testet i Lappland nå
søndag 27. februar 2022, klokken 14:52
Herlig :+1: Jeg så Bjørn Nyland la ut på FB et bilde av den nå med tidsriktig camo :+1:

Det stod en Kia Niro der også med camo. Dette er jo nesten som et søsken familie treff :D

Den Ioniq 6 har jo linjer som en millionbil ;D Gleder meg til den kan testes hos BNH eller noen andre forhandlere... blir vel om  ca et år, eller? ;)

Admin, kan du opprette et delforum  for 6?

Her er de offisielle concept bildene.

https://www.hyundai.com/no/om-oss/bildesign-konsepter/prophecy-ioniq-6.html

Og her:

https://elbil.no/ioniq-6-tidenes-sportsbil-fra-hyundai/
#33
Herlige nyheter :+1: fra elbil24! Billigere og bra nok.. ikke alle trenger 4WD!

Kopi og bilde fra e24.

"Den rimeligste utgaven av C40 er nå tilgjengelig fra 453.900 kroner. Da får du modellen med bakhjulsdrift og navnet Core.

Til sammenlikning må du ut med minst 558.900 kroner for toppmodellen med det høyeste utstyrsnivået: Recharge Twin Ultimate med firehjulsdrift."

https://www.elbil24.no/nyheter/volvo-tar-grep-elektrisk-suv-blir-100000-billigere/75443288
#34
Elbiler i media / Back to basic
mandag 21. februar 2022, klokken 20:01
Fint at slik vises frem på tv så det ikke glemmes bort! På Østlandssendingen nå kl 19.30 fra Fredrikstad. Kanskje innslaget ligger i NRK spilleren allerede?

Programmering i DOS måtte, til men da gikk bilen igjen. En av de som var  med fra Think fabrikken på Høland hadde med PC med riktig programvare. Legger ved noen bilder som dokument på at det var da elbil suksessen startet i Norge!

Sikkert noen av dere her inne som var med på dette tv-innslaget?

Sjekk batteripakkene!

Her er masse info om den bilentypen som er på bildet:

https://digitaltmuseum.no/021028544360/bil

Kopi fra lenken:

Bil
Turkis elektrisk drevet 1995/96-modell Pivco PIV3 personbil med to sitteplasser. Bilen har et karosseri av termoplast (polyetylen) og et tak av ABS plast. Ramme i aluminium. Airbag på førersiden. Farget glass. Blått og grått interiør. Framhjulstrekk.

Bilen har en elektrisk asynkronmotor på maksimalt 27 kW. Bilen gjør 0-50 km/t på 7 sekunder og har en toppfart på 90 km/t. Den kjører ca 65 km vinterstid, 85-90 km sommertid på et fulladet nikkel-kadmiumbatteri inneholdende 9,8 kWh.
#35
Andre Elbiler / Sony Vision-S 02, herlig!
tirsdag 11. januar 2022, klokken 20:24
Kansje det kommer ekte bil på norske veier en gang i fremtiden....fra elbil24.no

Kopi:

Etablerer eget selskap
Sony bekrefter at de senere i år skal etablere et selskap kalt Sony Mobility, som ventelig skal jobbe videre med konseptene - noe som understreker at elektronikkgiganten mener alvor med Vision-S 01 og Vision-S 02.


https://www.elbil24.no/nyheter/sony-med-ny-elbil-bombe/75074705
#36
Elbiler i media / De 15 billigste elbilene
mandag 10. januar 2022, klokken 17:28
I forgårs kom oversikten på Dagbladet.no :+1: De 15 billigste elbilene.

Lenke:
De 15 billigste elbilene - Gjør et kupp på ny elbil https://dinside.dagbladet.no/motor/gjor-et-kupp-pa-ny-elbil/75074731

Ja her er det mye å velge mellom. Les selv og se bilder.

Modell
Batteri
Rekkevidde
Pris kr   

Skoda Citigo iV
36,8 kWt
260 km   
209 680,-
   
Nissan Leaf   
40 kWt   
270 km   
219 900,-
   
Fiat 500   
23,8 kWt   
180 km   
226 780,-
   
Mazda MX-30
35,5 kWt   
200 km   
229 900,-   

Honda e   
35,5 kWt   
220 km   
249 900,-
   
Renault Zoe   
52 kWt   
392 km   
263 400,-
   
Peugeot e-208   
50 kWt   
340 km   
281 900,-
   
Opel Corsa-e   
50 kWt   
330 km   
282 900,-
   
Hyundai Ioniq Electric   
38,3 kWt   
311 km   
287 900,-
   
Citroën ë-C4   
50 kWt   
323 km   
289 900,-
   
Kia e-Soul   
39,7 kWt   
277 km   
289 900,-
   
Opel Mokka-E   
50 kWt   
324 km   
292 900,-
   
Mini e   
32,6 kWt   
232 km   
294 300,-
   
BMW i3   
42,2 kWt   
306 km   
299 900,-
   
Peugeot e-2008   
50 kWt   
330 km   
301 900,-




Kopi:

Gjør et kupp på ny elbil

Mens de fleste elbilene har blitt dyrere etter nyttår, er det noen som har fått et skikkelig priskutt. På enkelte modeller kan du nå gjøre et skikkelig kupp.

Lista over de mest solgte bilene i Norge domineres av elbiler som koster mellom 400 000 og 500 000 kroner, men det finnes ganske mange billigere alternativer.

Publisert søndag 09. januar 2022
#37
Hva om man lader elbilen fra dieselaggregat? Noen her som gjør slikt?

Se dagens nyhet på elbil24.

https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100
Høye strømpriser

Hva om man lader elbilen fra dieselaggregat?

Hvor lang tid tar det? Hva blir egentlig drivstofforbruket? Og hvor dumt er det egentlig?
#38
Mercedes/ EQ / Admin, vi trenger et nytt EQXX delforum
fredag 24. desember 2021, klokken 14:30
Til Admin. Vi trenger et nytt delforum til EQXX. Bare slett denne tråden når du ser dette.

Her er mer om bilen https://www.tv2.no/a/14398964/

Kopi:

En av toppsjefene i Mercedes, Markus Schäfer, sier at EQXX vil komme med battericeller som har 20 prosent høyere energitetthet, sammenlignet med batteripakken i dagens EQS.

Schäfer har videre uttalt at EQXX blir deres mest energieffektive elbil noensinne, og hinter om et forbruk på bare 10 kW/100 kilometer – på vanlige motorveistrekninger.

Utover dette holder produsenten kortene tett til brystet, hva gjelder tekniske spesifikasjoner, før avdukingen tidlig neste år.
#39
Elbiler i media / Utrolig bra! Broom-gutta diskuterer elbil.
fredag 24. desember 2021, klokken 10:07
Denne må dere få med dere. Gutta er både for og i mot elbil. Men jeg tror Jan Erik spiller litt ekstra petrol head, bare for gøy :D

Broom-gutta diskuterer elbil. Se video:

Vegard Møller Johnsen
Publisert 23 timer siden

https://www.tv2.no/broom/14446524
#40
Godt skrevet på Terje Bjørnstad sin blogg som jeg kom over nå om "Når elbilbatteriene selvantenner". Og elbil brenner ikke mer enn vanlige bil. Dette temaet "blusser"  :D gjerne opp igjen hver vinter i forbindelse med en bilbrann i en elbil. Men det er vanskelig når elbilbatteriene selvantenner.

https://terjebjornstad.com/no/2021/11/29/elbilbrann-kona-e-208/

Kopi:
Når elbilbatteriene selvantenner

Posted 29/11/2021 by Terje Bjørnstad

Elbiler brenner ikke mer enn vanlige biler. Men én bestemt type elbilbrann skremmer – de som starter av seg selv i batteriene mens bilene står parkert. I år har det vært flere slike branner.

Når brannen starter i batteriene

Brannene som begynner i batteripakkene er de farligste. De kan utvikle seg nærmest eksplosjonsartet. Brannen kan ikke slukkes på vanlig måte. Oslo Brannvesen har funnet en metode hvor de heiser bilen ned i en container fylt med vann og lar den kjøle seg ned i 72 timer. Dette har fungert fint i friluft. Verre er det om bilen befinner seg i et garasjeanlegg, i en tunnel eller på en bilferge. Branner som starter i «motorrommet» er da mindre alvorlig, da de kan slukkes før batteriene antennes og fordi brannene som oftest skjer i forbindelse med kjøring – ikke selvantenner mens de står parkert.

Lad fornuftig!
Uansett bilmodell bør elbileiere vise forsiktighet. Selv om det er lagt inn en sikkerhetsmargin mellom batteriets fysiske kapasitet og hvor mye man tillater å lade, bør man ikke lade batteriet opp til 100%. Man bør også unngå at batteriet står med 100% over langt tid, og man bør ikke hurtiglade hver gang man lader. Ikke bare forlenger man batteriets levetid. Man kan forhindre at det en dag tar fyr.

Heldigvis finnes det ikke grunnlag for å si at elbiler brenner mer enn andre biler. Tvert imot. At flere elbiler selvantenner i batteriene er likevel svært urovekkende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA