Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Skeptikeren

#1
Hyundai Ioniq 5 / Levering av biler, forsinkelser?
mandag 16. august 2021, klokken 14:01
Hei hå!

Er det noen av dere som har bestilt i mai/juni fått meldinger om forsinkelser av biler? Hva er evt deres status? Bestilte for akkurat 2 måneder siden i dag, med levering i november og jeg har enda ikke hørt en lyd. Begynner vel å brenne litt hvis det skal være mulig å få levert den i november med den frakten og klargjøringen som også skal legges til...
#2
Hyundai Ioniq 5 / Liten test i dag, 5.07.21
mandag 05. juli 2021, klokken 20:02
Lånte Ioniq 5 i dag i 3 timer, slik at både jeg og madammen skulle få prøvd bilen litt både i bystrøk og på motorveg.

Bilen er absolutt helt nydelig å kjøre, sitter veldig godt og jeg synes det er utrolig lite hjulstøy fra 19» hjulene. Det støyer mye mer i min 2019 Ioniq, men det er kanskje ikke helt uventet. Etter hva jeg har lest skal det bråke enda mindre med 20» hjulene, men dette er sikkert litt avhengig av hva slags dekk de er påmontert.

Mye knapper og enda mer menyer å trykke i. Jeg synes i likhet med andre at det kunne vært lettere å få satt på setevarme og kjøler, men dette blir sikkert en vanesak med tiden. I menyene kunne det se ut som man kunne sette dette på automatisk til å følge klimainnstillingene, det vil muligens si at om man peiser på 30 varmegrader så skrur sete og rattvarme seg på automatisk?

Angående forbruket synes jeg det var noe høyt, hadde muligens 4 mil på motorveg i ca 110 km/t, resten i by og bygd. Ser at flere tester har kjørt bilen på langt lavere forbruk, så det er nok fult mulig.   [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#3
Siste nytt fra elbil.no / Valg av ladestasjon med DC RCM
søndag 10. mars 2019, klokken 20:14
God kveld!

Om et par uker skal jeg hente min første elbil, en Hyundai Ioniq. Har lest veldig mye på forhånd både i forhold til valg av bil og nå etter hvert valg av ladestasjon for sikrere lading hjemme.

Har dog kommet frem til at jeg foreløpig skal investere i en ladestasjon med DC RCM modul, og installere denne på eksisterende kurs til frittstående garasje som er sikret med 16A, jordfeilmelder type A og overspenningsvern. Laderen skal da låses på 10 eller 13A.

Spørsmålet mitt er, hva slags erfaringer har dere med nevnte type ladestasjoner? Har sett for meg og favorisert KEBA P30e så langt, synes den ser solid og enkel ut, men det finnes andre alternativer også.

Innspill?

Takker på forhånd.
#4
Hei!

Jeg kjemper gjennom jungelen av ladere etter en lader med DC RCM modul, som skal installeres på eksisterende 16A kurs til garasje (sikret med kombivern og overspenningsvern). På grunn av valget av lader med DC RCM modul, så skal jeg beholde dagens kombivern type A i sikringsskapet, for å gjøre installasjon lettest mulig og likevel oppfylle alle krav i NEK.

Skal ha en lader som kan levere 7,4 KW og låse den foreløpig, slik at jeg kan oppgradere denne kursen eller legge opp en ny kurs senere om behovet skulle bli slik.

Jeg har sett på flere ladere men lurer på om Saltoboks 583 har DC RCM modul, eller type B-vern integrert? Ikke så lett å forstå seg på. En lader med B-vern kan jo ikke benyttes etter et A-vern, så dette MÅ bli riktig!  :police:

Noen som har erfaring med en lader med DC RCM modul, som kan anbefale?
#5
Kjøpe elbil? / Nybakt elbileier - hva er et must?
lørdag 08. desember 2018, klokken 14:33
Hei.

Har nylig bestilt Ioniq med levering til våren og driver derfor nå med massiv tankevirksomhet for å ha ting klart til dette. Hva er et must for en nybakt eier å ha på plass? Hvilke apper trenger jeg, og hva annet er kjekt å ha? Ekstra kabler osv?

Ladestasjon er på gang, må bare bestemme meg for type.

Har lastet ned grønn kontakt, plugshare, Elbilforeningens app samt LadeNå! Har planer om å melde meg inn i foreningen så jeg får ladebrikke osv.

Tips?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Potensiell ladeløsning?
fredag 30. november 2018, klokken 20:05
Hei!

Vi vurderer å kjøpe Ioniq, og har derfor prøvd å sette meg inn i mulige ladeløsninger i forhold til kravene i NEK.

Har jeg forstått rett her?

Ettersom jeg nå forstår har NEK åpnet for å montere nytt tilkoblingspunkt for lading av elektrisk kjøretøy på eksisterende forbrukerkurs, dersom kravene til beskyttelse mot  jordfeil opprettholdes og kursen kun forsyner utstyr og kontakter i umiddelbar nærhet til ladepunktet, samt at utilsiktet utkobling av utstyr aksepteres av eier av kursen.

Vil dette si i praksis at jeg kan bytte min 16A sikring til garasje med for eksempel en 20A eller 32A, bytte kabel til korrekt tverrsnitt (dette er kurs som kun forsyner stikkontakter, portmotor og utelys på garasje)

Dersom jeg benytter meg av løsning 3 i linken med kombivern type A 20A eller 32A og ladestasjon med innebygget DC-rcm modul så oppfyller jeg alle krav?

www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

Venrer spent på svar
#7
Hyundai Ioniq / Rekkeviddeerfaringer vinterstid
lørdag 24. november 2018, klokken 07:53
Hei!

Det nærmer seg at jeg har bestemt meg for å bestille Ioniq og be om levering til sommeren, men ønsker å få kurert rekkeviddeangsten litt til først. Hva er deres erfaringer med rekkevidde vinterstid? Er det sånn at jeg kan regne med minimum 13-15 mil også i -25 kuldegrader, eller bør jeg rett og slett drite i elbil der det er så kaldt halve vinteren. Batteriet vil ikke bli «ødelagt» etter en slik vinter, så til sommeren kan jeg regne med å kjøre 20 mil + igjen?

Kom gjerne med temperatur, kjøremønster og teoretisk rekkevidde.
#8
Hyundai Ioniq / Ioniq - fargekart
torsdag 22. november 2018, klokken 19:54
Hei folkens! Pøs på med bilder av bilene deres fra forskjellige vinkler, jeg er fryktelig usikker på fargevalg på Ioniq og ser sjelden noe annet enn blå og grå.

Kommer fra en rød bil nå, tror jeg derfor unngår det igjen selv om Ioniq ser sprek ut i rød
#9
Kjøpe elbil? / Finansiering-«grønt» billån?
onsdag 21. november 2018, klokken 21:31
Hei!

Vurderer i disse dager å bestille en Ioniq med levering til sommeren, men er usikker på hvor jeg eventuelt skal be om finansiering. Søkte for moro skyld om finansieringsbevis hos Santander, men det er vel neppe det mest gunstige. Hva slags erfaringer har dere? Skal låne ca 250, dvs gå inn med en 30-40 selv.
#10
Hyundai Ioniq / Skeptiker på elbiljakt
torsdag 15. november 2018, klokken 22:25
Hei og takk for et fabelaktig forum. Har lest veldig mye her den siste tiden, etter at jeg åpnet øynene for Ioniq. Har derfor avtalt prøvekjøring av en neste uke, så får jeg se om den står til forventningene. Har foreløpig kun prøvd en Nissan Leaf så jeg vil sammenligne disse mot hverandre naturligvis. Hvordan føles Ioniqen kvalitetsmessig etter en stund, er det mye hardplast, knirking og knaking i interiøret?

Vi er to voksne i 20-årene med normal BMI og lengde på 175 cm ca.
Sammen har vi en unge som sitter forover og en unge som sitter feil veg foreløpig. Vil det bli bekvemt både for ungene og oss å sitte i bilen også på lengre turer? Jeg går for skinn hvis jeg skal ha Ioniq, da jeg dessverre har «god» erfaring med konsumering av diverse matvarer i baksete.

Vi er ferdig med «stor» barnevogn, og jeg regner med at det ikke er noe stort problem å få med en trille og litt bagasje?

Til dere som har Ioniq som familiebil og har litt erfaring med den, hvordan fungerer dette for dere med tanke på både vinterbruk og sommerbruk?
Jeg er en naturlig skeptiker men har forstått at det skal være mulig å kjøre rundt 15-16 mil på vinteren og godt over 20 mil på sommeren. Er det noen som bor i harde vinterforhold som kan fortelle litt om hvordan vinteren og forbruket var foregående vinter? Jeg kan fort ha 20 kuldegrader sammenhengende gjennom 3-4 måneder. Bilen blir mest brukt rundt i området Elverum-Hamar men også til Oslo fra Elverum da jeg jobber i Oslo. For de som ikke er kjent, så blir dette en strekning på omlag 13,5 mil. Dette regner jeg med skal gå knirkefritt på sommeren, men kanskje med en liten stopp for lading på vinteren.

Ladestasjoner er det ikke mangel på, så jeg er ikke så fryktelig bekymret for dette.

Takker så mye for all hjelp
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA