Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektriskp

#1
Jeg synes denne burde deles i dette forumet.
https://www.finn.no/188615140
#2
For å oppdatere fremtidige lesere på hva det endte med:
Jeg fikk tak på 4 stykk M4 vibrasjonsdempere som ble byttet hos verksted som brukte en time på dette. De skrudde av brakketene og kunne da bytte vibrasjonsdemperne på arbeidsbenken for så å montere de på bilen. Alt i orden nå. Det ble da veldig mye billigere enn å bytte hele brakketen fra BOS.
Jeg fikk i dag de 4 stykk M5 vibrasjonsdemperne fra ebay så da har jeg noen ekstra om det blir behov i fremtiden eller om noen her inne må ha de brennkvikt i Oslo-området..  :)
Takk for all hjelp, spesielt til engolf!
#3
Sitat fra: engolf på lørdag 25. juli 2020, klokken 23:33
Jag hade fixat det fortast möjligt, annars riskerar du att knäcka rören till AC-kompressorn, och då blir det en betydligt dyrare reparation. Jag har också hört att kompressorn kan ta skada om den ligger lös, att den till slut kan vibrera sönder.
Ja, gummiputen och bulten ska vara en del (bultar på ändarna, och gummi emellan), det är det som isolerar vibrationerna när kompressorn jobbar.
Om du inte vill vänta på delar från Kina kan du alltid köpa det på peugeot, eller höra med firmor som installerar värmepumpar, de använder liknande vibrationsdämpare.
Jag tror inte det är nödvändigt att göra bilen strömlös så länge man inte lossar strömkontakten till kompressorn.

En varmepumpeleverandør har med M4 gjenger tilgjengelig, ellers samme dimensjon. vil det kunne monteres uten at det blir slart? Eller er det ikke gjenger i annet enn mutterene?
#4
Sitat fra: offpist på fredag 31. juli 2020, klokken 16:50
Jeg bestilte 15x15mm M5 på eBay og fikk sporingsnr samme dag. Greit å ha i verktøyskuffen.

Har man bil med ødelagt fester tenker jeg det er mulig å midlertidig feste kompressoren med transportstropper og kanskje klippe til en matte å ha under. Viktigste er jo at den ikke ligger og hopper i dumper og til knekker rørene.

Jeg bestilte også samme dag som engolf la ut linken fra ebay, en uke siden nå, men erfaringsmessig tar det lang tid før de er i postkassen. 

Venter på svar fra varmepumpeleverandør som sa de kunne skaffe delen.

Fikk også et tips om del 52-800 fra biltema som er blitt brukt, men denne er M8 så da må skrustikka bores opp fra M5.
#5
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 00:20
Virker å være samme tema i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=49887.0;topicseen

Ingen av disse trådene besvarer det jeg lurer på, som er:
Er det mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?
#6
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 00:19
Virker å være samme tema i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=48998.0;topicseen

Ingen av disse trådene besvarer det jeg lurer på, som er:
Er det mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?
#7
Er det mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?
#8
Hei.
Jeg koblet fra de to kontaktene under passasjersetet i dag da jeg skal midlertidig ta ut passasjersetet. Når jeg koblet dette sammen igjen, vil ikke den røde varsellampen for airbag slutte å lyse rødt.
Alt er koblet tilbake, prøvd å slå av/på airbag med nøkkelbryter.
Sensoren i settet fungerer.
Hvordan får jeg fjernet den røde varsellampen for airbag?
Er der ikke mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?
#10
Åja, putene og bolten er en del ja. Takk for link. Skal høre med biltema.
Hvor ille tenker du det er å kjøre med dette frem til jeg eventuelt mottar denne fra ebay? 1 mnd+
Et verksted sa bilen må gjøres strømløs før man demonterer deksel under kompressor. Er det nødvendig?
#11
Video. Snu skjermen du ser på 90 grader mot klokken.
#12
Jeg fikk tatt av de to plastklipsene på dekselet og kom til ac-komp med en skrutrekker fra fronten/undersiden av bilen. Etter litt vugging på ac-komp hører jeg at det er her lyden kommer fra. Når jeg testet bilen på veien etterpå var lyden borte så da er den nok i et "spor" der den ikke lager lyd frem til jeg kjører over et nytt hull i veien og den hopper.
Så da var det oppklart :) : lyden kommer fra festene til ac-kompressor. Takk for hjelp @engolf.

Det var ikke godt å se om det er en bolt som er knekt eller om det er "putene" som er smuldret opp. Hva tror dere i forhold til disse bildene?
Er det ikke rart at dette ruster så mye på et så utsatt sted? Billig materialvalg av fabrikk?

Første tre bildene er tatt forfra. Siste bilde fra baksiden.

#13
Takk for svar.
Etter en kjøretur i dag tenker jeg det er høyere sannsynlighet for at det er ac-kompressoren som er løs ettersom den løse klunke-lyden kommer fra under der man har føttene i bilen. Altså ganske langt bak i forhold til stabstag og lenkearmer. Hvor er ac-kompressoren plassert?

Lyden er mer som at en mutter er løs og noe som er festet har fått en glippe og derfor dunker litt opp og ned.
#14
Fjærene ser helt fine ut.
Takk for tips om gummiputer på ac-kompressoren. Et verksted jeg snakket med i dag sa dette var noe de ofte byttet på trillingene.

Verkstedet jeg tar eu hos får se hva feilen er og gi en pris på jobben.

Noen som har tips om et spesikt sted som selger gummiputene og stabstagene til iOn?
#15
Vet du noe om årsak til at stabstag(stabiliseringsstag) plutselig blir på denne måten?
Er den helt ødelagt eller er det noe som skal skrues til?

Hvor farlig er det å kjøre med dette en stund innen jeg får en time til EU-kontroll?
Hvilke funksjoner svekkes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA