Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Storfe

#16
Lading av Tesla / Ustabil ladefart i garasje med model 3
tirsdag 02. august 2022, klokken 23:49
Vi har en Model S 2018/19, og en Model 3 2022.
Når vi lader disse hjemme, så lader alltid S'en stabilt på 3,8 kw/h som ladestasjonen er justert til.
Når vi lader 3'ern, så lader denne veldig ustabilt, ladefart varierer mellom 2,5 og 3,8, i noen minutters intervall på forskjellige trinn.
Har prøvd å kryssbytte biler på de to ladestasjonene, men ustabiliteten følger alltid 3'ern, uansett hvilken lader den er koplet til.

Bilde viser lading av model 3, helt til slutt her kryssbyttet jeg lader fra andre siden av garasjen, men ustabilitet fortsetter.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Dette bildet viser lading av model S vs model 3:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Noen som har noe tips til hvorfor det er slik? Det medfører at 3'ern lader betydelig tregere enn nødvendig.

Det åpenbare er vel å teste å lade 3'ern på en annen hjemmelader for å se hvordan den lader da. Skal teste på hytta, men der er det 3-fase 400v, så det blir ikke helt sammenlignbart.

Har forøvrig Myenergi Zappi lader i garasjen.
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 11kWh lading
fredag 11. februar 2022, klokken 20:52
3-fase 230V IT gir vel maks 6,4 kw uansett. Du kan ikke gange med 3 som ved 400V TN, men ganger med kvadratrota av 3.
#18
Model 3 / Sv: M3 Long range og tredekor i dører?
søndag 23. januar 2022, klokken 17:32
Takker for informasjon! Jeg tenker som nevnt her at 25 000 i besparelse på en bruktbil som er 12-14 mnd gammel og har gått 15-25k er for lite, da er splætt ny en bedre opsjon i mine øyne.
#19
Model 3 / M3 Long range og tredekor i dører?
søndag 23. januar 2022, klokken 09:01
Jeg er kjent med endringene rundt varmepumpe, elektrisk bakluke, dobbeltglass og ny midtkonsoll som kom på slutten av 2020.
En gang i 2021 kom det også tredekor i dørene. Har disse bilene med tredekor andre endringer? Er tredekor ett tegn på at de kommer fra Kina?

Spørsmålet gjelder Long range: Kommer LR med lfp-batteri, eller er det bare SR?

Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.
#20
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
onsdag 08. desember 2021, klokken 04:57
Manglende ladegrense er vel basert på at batterikjemien er av en type som ikke tar skade av å stå på 100%? Generelt kan du sjekke de eldste bilene på finn og se hva det meldes om rekkevidde her.
#21
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
mandag 29. november 2021, klokken 00:41
Mine kommentarer på listen din:

Pluss:
Gode nærlys
Elektriske seter med minne
Kjøling i seter.

Minus:
Litt dårlig til å ta i veien på vinterføre,  men ikke håpløs. Kan slå av antispinn ved behov.
Dårlig "layout" på knapper og funksjoner på rattet.

Annet: ACC fungerer bra, dog litt knotete å aktivere og justere fart.
Du lader alltid til 100%, ingen ladegrense.
En del av tingene her forutsetter høyeste utstyrsnivå.
#22
Hyundai Ioniq / Problemer med "comfort access"
tirsdag 16. november 2021, klokken 20:21
Hei

Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, men jeg oppdaget at førersetet ikke går tilbake slik det skal når man går ut av bilen og samtidig har aktivert "komfort aksess" eller noe i den duren. Man kan velge mellom 3 modus, Av, normal eller utvidet. På vår 2020 38kwh Ioniq flytter setet seg like langt med normal eller utvidet. Jeg vet at det ikke har vært slik tidligere. Kan noen melde hvorvidt det er slik på deres 38, eller om setet går lenger tilbake i utvidet modus?
Bilen var på service for en måneds tid siden, og ble da softwareoppgradert, men dette var slik før det, og er fortsatt slik.
#23
Hyundai Ioniq / Sv: Priser service Ioniq
mandag 11. oktober 2021, klokken 19:11
Akkurat hatt 2-års service samtidig med batteri ytterligere på en 2020 38kw bil. 3800,- ink bremseservice. Dette var i Elverum.
#24
Tesla SW og AP / Sv: Sintef undersøkelse vedr. fantombremsing
mandag 26. april 2021, klokken 18:13
Kona ble oppringt angående dette i dag fra sintef. Hun var mest opptatt av hvordan de fant henne. (S75D står på henne).
Det har vært litt mediefokus rundt fantombremsing, og VW/Audi har vel merket at de har mer kravstore kunder enn Tesla :)
Noen som vet om sintef går etter teslaeiere eller andre merker og? Hvem er oppdragsgiver bak sintef?
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
søndag 18. april 2021, klokken 11:14
Hvordan tettet du? Det kan se ut som ducttape på bildene, men erfaringsmessig holder ikke denne årevis utendørs. Alutape med noe beskyttende over?

Når man ser hvor god plass det er inni der, er jeg sikker på at dette kunne vært designet slik at luftespalten hadde vært på steder man ikke fikk splash inn fra hjulet. Hadde bare spaltene vært laget med annen utforming, så hadde 97% av driften rent ned på innsiden, i stedet for at det spruter og samler seg i bunn av radiator. Hadde bunnen av radiatoren ikke vært ett tett trau av plast, hadde grusen bare rent av og.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
søndag 18. april 2021, klokken 07:46
Fikk endelig rengjort bak condenser her nå. Brukte en semifleksibel flat gummistøvsugerslange beregnet for krinkler, så den kom inn mellom viftebladene.

Er det noen oppdatering hos dere som har tettet spaltene i innerskjermen? Merker dere noe negativt?
Det er ganske store åpninger fra hulrommet bak vifta mot hjulbuehuset andre steder, så min tanke er at 70% av lufta går gjennom selv om man tetter spaltene helt?

Condensere begynner allerede å vise spor av forholdene etter 37 000 og 2,5 år her. Men jeg hadde lite grus på fremsiden.

Med tanke på at bilen er laget for 40 grader sommer i California, er tanken at dette går fint i Norge?

2021/2022 model S (og X) ser forøvrig ikke ut på å ha disse spjeldene foran?
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfilter i model S
torsdag 15. april 2021, klokken 23:07
2018/2019 modell. Møkka satt på toppen av filteret, så luftretningen er åpenbart fra toppen og nedover, samt at alle veiledninger på nett sa at pila skulle peke ned.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfilter i model S
torsdag 15. april 2021, klokken 22:11
Byttet det lille filteret i dag. Det fabrikkmonterte filteret satt feil vei, altså med pila oppover...
Tesla style ;)
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfilter i model S
lørdag 10. april 2021, klokken 21:35
Ok, takk!
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfilter i model S
lørdag 10. april 2021, klokken 07:05
Spørsmålet gikk vel på om jeg har kabinluftfilter av liten type når jeg har det store filteret? Tanken var det ikke gir mening med 2 filter i serie som gjør det samme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA