Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - drumfrodo

#31
Generelt er det jeg har blitt fortalt at bilen må være innenfor Norges grenser for å kunne fortolles. Og for å gjøre registrering hos SVV, så må den først være fortollet. Ergo kan man ikke registrere biler hos SVV før de innenfor Norges grenser. Men, det kan såklart gjøres før eieren får bilen fysisk utlevert. Så selv om levering til deg er i januar, kan registrering fortsatt skje i år hvis bilen blir tatt i land i Norge i tide.
#32
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
torsdag 08. desember 2022, klokken 14:10
Sitat fra: Li-Ion på torsdag 08. desember 2022, klokken 12:36
Main Highway er vel forsinket til Trondheim. Skulle ankomme 12.12 - men ser nå ut som 18.12 i følge Trondheim Havn. I tillegg har båten seriøst bommet på Zeebrugge kan det se ut som...

Kan virke som det er port congestion i Zeebrugge, at den må vente på å få legge til - ny ETA der er kl. 22 i kveld (opprinnelig 10:30 i dag). Så også at ankomst Trondheim var endret fra 12. til 18. ja, og så ser det ut som rekkefølgen er snudd - den kommer fra Bodø og skal videre til Ålesund. Mao. kan det virke som den potensielt drar direkte fra Zeebrugge til Bodø (evt. Tromsø først..?), og så stopper i Trondheim og Ålesund osv. på vei sørover igjen.
#33
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
onsdag 07. desember 2022, klokken 12:25
Main Highway har akkurat satt Zeebrugge som neste destinasjon, ETA i morgen kl. 10:30! (Ligger akkurat nå i Grimsby, UK). Ifølge Trondheim Havn skal denne komme dit 12.12., da fra Ålesund, og skal deretter videre til Bodø. Mao. så ligger det an til at det er denne båten som skal frakte Plaid's til Norge nord for Bergen (fra Ålesund og nordover sannsynligvis).
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:144666/mmsi:212204000/imo:9179983/vessel:MAIN_HIGHWAY
#34
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
mandag 05. desember 2022, klokken 11:15
Sitat fra: ELTesla på søndag 04. desember 2022, klokken 17:10
Main highway ankommer Trondheim 12.12.22, men jeg har ikke seileruten på denne? Noen som har mer info?

Ser fra info på Trondheim Havn sine nettsider at den kommer fra Ålesund før Trondheim, og skal videre til Bodø som neste anløp. Passer jo veldig bra med at den har med seg et lass med Tesla-biler (potensielt både Y/3 og S/X Plaid, antar jeg).

Hadde håpet å backtracke havn for havn, men får ikke opp noen info om den båten fra Ålesund Havn sitt anløpsregister. (mulig betal-tjenester på Marine Traffic o.l. kan gi mer info om voyage schedule, hvis noen har tilgang til dette).

P.t. er båten på vei til Emden i Tyskland i hvert fall, med ETA kl. 13:00 05.12. (i dag), men ut fra live tracking ser det ut til at den er noe forsinket sannsynligvis. Vi får vel håpe at Zeebrugge er neste stopp etter det, hvis det skal være denne som henter Plaids derfra og opp til Midt- og Nord-Norge..
#35
Model S 2023 - / Sv: DN tester Plaid
torsdag 01. desember 2022, klokken 16:31
TV2 også, ikke bak mur: https://www.tv2.no/broom/her-kjorer-vi-verdens-raskeste-bil-i-norge/15317510/

Edit: og TOCN: https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/

Spent på om Bjørn Nyland også har booket inn den pressebilen til testing, noe annet ville overraske meg veldig... Får følge med på YT-kanalen hans i dagene framover tenker jeg.. :D
#36
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
torsdag 01. desember 2022, klokken 12:07
Sitat fra: cstromme på torsdag 01. desember 2022, klokken 11:57
Har de levert biler med 7 seter (eller 5) i USA etter refresh? Er det en grunn til at de insisterer på å kun sende 6-setere til Norge?

For Long Range ja, for Plaid nei. Du kan se her, fra side 2000+ og utover i denne (ekstremt lange) forum-tråden, så ser du at det er mange 7- og 5-setere Refresh Long Range utlevert (men ventetiden på LR er ekstremt lang også for amerikanerne, sammenlignet med Plaid). https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/refreshed-2021-model-x-and-model-x-plaid-waiting-room.219586

Ang. kun 6-setere til Norge nå så er vel det bare som en effekt av at det kun er Plaid-biler. Ser noen (ytterst få) sier de har fått tildelt VIN på sine Long Range-bestillinger, men er det bekreftet at det faktisk er en Long Range man får tilbud om å motta (og ikke Plaid)..? Den eneste refresh X som finnes i Norge p.t. er dog en Long Range, registrert på Tesla, som tilsynelatende skal ha 5 seter ifølge SVV: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=7SAXCCE50NF357752
(Teslastats.no har feilaktig angitt denne bilen som en Plaid i sin oversikt over registreringer, men det stemmer ikke med VIN, og heller ikke dataene som SVV har på bilen. Så dette er en Long Range refresh, da tydeligvis med 5 seter).
#37
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
torsdag 01. desember 2022, klokken 11:30
Sitat fra: vlunde på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:47
Sitat
Her farer de med fanteri ja. Alle som hadde bestilt med 5- eller 7-seter fikk endring til 6-seter uten tillegg i pris. Inkludert undertegnede, som du kan se bevis på her (bestilte opprinnelig 5-seter). Dette er første gang jeg hører om noen som har måttet betale mer for å få levert en annen konfigurasjon enn den de hadde bestilt. Praksisen med å få beholde prisen har vært gyldig i alle land, både Europa og i USA/Canada. Så her er representanten du prater med hos Tesla helt på ville veier rett og slett!

Tusen takk for svar, veldig informativt, og beviser jo at han ljuger meg rett i trynet... Fikk dette svaret i går kveld, mulig jeg er hårsår, men dette synes jeg var langt over streken for arrogante svar... Jeg har ikke kjeftet eller vært kjip med han, bare spurt hvorfor de er kjipe med meg når jeg vet at de har fikset dette for andre, og at de kan jo ikke være bekjent av å ta 18.000 mer for bilen av meg som bestilte for langt over ett år siden enn den koster i dag... Siste setningen her er det mest arrogant en selger noengang har sagt til meg:

Forstår det er frustrerende å bli behandlet sånn - du får ikke tak i noen andre i Tesla som du kan håndtere bestillingen din i stedet da? Han her virker jo være helt på bærtur. Fordi, bare så jeg forstår deg rett. Opprinnelig var pris for Model X Plaid som følger, ved bestilling en eller annen gang i 2021, fram til de fjernet muligheten for å bestille:
Grunnpris på bil, inkl. interiør med 5 seter: 1.199.990,-
Tillegg for interiør med 7 seter: 29.300,-
Tillegg for interiør med 6 seter: 54.000,-

Ny prismodell, fra august 2022:
Grunnpris på bil, inkl. interiør med 6 seter (eneste opsjon): 1.225.990,-

Du har altså nå fått tilbud om å endre til 6-seter og få bil i år, ved at de fjerner tillegget for 7-seter men legger til tillegget for 6-seter slik det var priset når du bestilte - men ingen prisjustering for å matche den opprinnelige prisen din. Korrekt? I så fall er dette absolutt ikke i tråd med praksisen som gjelder nei  >:(

Dette har jo en differanse på 24.700,- kr isolert sett, og bestillingsavtalen din skal prisjusteres med dette beløpet når det endres fra 7 til 6 seter sånn at resultatet for deg som kunde blir en uendret pris. (Tilsvarende som for meg, som får prisjustert hele beløpet for 6-seters tilvalg siden jeg hadde bestilt 5-seter).

Ellers vil dette gi en grunnpris som er 28.090,- kr høyere enn dagens pris, dvs. akkurat som for de som opprinnelig bestilte 6-seter. At differansen på totalprisen ender opp med å bli noe mindre for din del er på grunn av tilvalg du har gjort med grå farge og 22-toms hjul, som kostet mindre før enn de gjør nå. (De som hadde bestilt 6-seter opprinnelig tror jeg nok stort sett har kansellert og bestilt på nytt, da det var eneste mulighet for å få dagens pris for dem. Mens for de med 7- og 5-seters bestillinger vil det stort sett alltid lønne seg å beholde opprinnelig bestilling - så lenge Tesla håndterer dette slik de skal, såklart.)

Andre som har bestilt 7-seter har fortsatt vært nødt til å betale det tillegget som det opprinnelig kostet, men får da utlevert en bil med 6 seter i stedet - dvs. ingen prisendring ift. opprinnelig pris, som sagt, bare utlevering av annen konfigurasjon enn bestilt. Og som regel, med mindre man har bestilt helt basis-konfig, så blir dette fortsatt rimeligere enn å bestille i dag siden alle tilvalg har økt i pris (selv om grunnprisen er lavere sammenlignet med grunnpris + tilvalg for 6-seter slik det var i 2021).


Konklusjon: Prisen din skal være lavere enn hva det koster å bestille samme konfigurasjon i dag. Såvidt jeg kan se bør prisen din være nøyaktig 10.700,- lavere når bestilt som 7-seter, i MSM farge og 22-toms hjul sammenlignet med å bestille nøyaktig det samme i dag (men da som 6-seter, siden det er eneste mulighet). (Men, husk å holde prisen for vinterdekk utenfor regnestykket.. ;) ).

Btw, stemmer det at det er du som postet dette innlegget på FB i oktober? https://www.facebook.com/groups/898522180175929/posts/6078204308874331 
Betyr det i så fall at Tesla har endret fra å tilby 6-seter til samme pris som man har bestilt, til å nå plutselig kreve at du likevel betaler ekstra for endringen??! I så fall enda mer horribelt... :o
#38
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
torsdag 01. desember 2022, klokken 09:05
Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 22:46
Når jeg beregner ved hjelp av Skatteetatens kalkulator for privatimport, så betaler du i utgangspunktet mva kun av bilens verdi, som er den oppgitte prisen du har betalt i utlandet. Da kommer vrakpant og engangsavgiften i tillegg, men ikke med i mva-beregningen. Mva må betales ved grensepassering, mens engangsavgift kun kommer på når du faktisk skal registrere kjøretøyet. Det ser ut til at prisen da er uten mva på toppen.

Hvordan dette stiller seg når det er en bilforhandler//grossist/importør tar inn bilen og selger den ferdig registrert, skal andre som kjenner dette bedre, få svare på. Men er det slik som med disse avgiftene ved import, så kan det hende vektavgiften heller ikke får mva.

Men dette er tydeligvis komplisert, og det riktige svaret vet vi altså ikke før myndighetene har kommet med reglene for avgiftsberegningen. Dette kan altså bikke begge veier, men jeg ser for meg at denne regjeringa ikke har noe problemer med å slenge mva på avgiftene. Ihvertfall når de sammen med bilprisen bikker de magiske 500 K.

8)

Etter å ha lest litt mer rundt dette, så kan det vel virke som at strøm- og drivstoffpriser er litt i særklasse her mtp. at mva. beregnes etter at andre avgifter er lagt på prisen først, mens for biler er ikke dette nødvendigvis tilfelle. Er vel også en grunn til at Tesla oppgir prisen på bilen først, og så legger på engangsavgift (dokumentavgift) og vrakpant som egne tillegg. Så det virker logisk at det samme vil være tilfelle med vektavgiften, og at mva. bare blir beregnet av selve bilprisen fra produsenten. Men, som du sier, vi kan ikke vite dette 100% før myndighetene offentligjør det endelige regelverket som skal gjelde fra 01.01.2023. (Som forutsetter at regjeringens budsjett vedtas endelig i Stortinget først, men det virker være en ren formalitet nå).
#39
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
onsdag 30. november 2022, klokken 18:43
Nettopp ja, så mva. er tydeligvis i en særstilling kan det se ut til - fremstår jo noe provoserende at staten momsbelegger egne avgifter, men det ser jo utvilsomt ut som dette faktisk er tilfellet da. I stand corrected :) Så det betyr at man må regne med å betale mva. av både vektavgift, dokumentavgift og vrakpanten dersom grunnprisen på selve bilen er minimum 500 000 kr, korrekt?
#40
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
onsdag 30. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: vlunde på onsdag 30. november 2022, klokken 15:31
De ringte ikke i august, jeg fikk epost, men ikke noe mer. De påstår at en eller annen svenske har ringt meg, og at jeg har sagt at jeg vil vente på 7-seter, men det er overhodet ikke tilfelle så de må ha gjort en feil. De påstår også at alle som ble oppringt med spørsmål om å endre til 6 seter måtte betale 6-seter tillegget på 53k, så hvis noen her konkret har fått endret fra 5 til 6 seter uten pristillegg så gi VELDIG gjerne lyd, så jeg kan gi dem et konkret eksempel på at det de sier ikke stemmer...

Her farer de med fanteri ja. Alle som hadde bestilt med 5- eller 7-seter fikk endring til 6-seter uten tillegg i pris. Inkludert undertegnede, som du kan se bevis på her (bestilte opprinnelig 5-seter). Dette er første gang jeg hører om noen som har måttet betale mer for å få levert en annen konfigurasjon enn den de hadde bestilt. Praksisen med å få beholde prisen har vært gyldig i alle land, både Europa og i USA/Canada. Så her er representanten du prater med hos Tesla helt på ville veier rett og slett!
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#41
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
onsdag 30. november 2022, klokken 16:04
Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 15:32
Sitat fra: drumfrodo på onsdag 30. november 2022, klokken 15:26
Prøvde å lage en oversikt for å regne ut nøyaktige endringer i prisen som følge av vektavgift og mva. på beløp over 500 000, alt annet likt. Får da følgende resultat for billigste og dyreste variant av Model X Plaid.

Regner med at du må legge til mva også for vektavgiften når bilen alene gir mva. Kommer selve bilen på under 500 K, så må man mva-beregne den delen som fører totalprisen over 500 K. Det er ihvertfall vanlig at avgiftene inngår i totalsummen før man beregner mva.

Generelt er gjengs prinsipp at det ikke skal være avgifter på avgifter, slik at vektavgift osv. ikke skal være mva-belagt i tillegg. Jeg er følgelig ikke helt enig i din påstand om at avgifter som regel inngår i totalsummen før man beregner mva. Dette er bakgrunnen for at jeg gjorde utregningene av prisforskjellen slik at vektavgift og dokumentavgift + vrakpant holdes utenfor mva-beregning.  Men jeg er ikke ekspert på området, så om noen kan vise til dokumentasjon på hvordan dette faktisk vil fungere hadde det vært opplysende :)
#42
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
onsdag 30. november 2022, klokken 15:26
Prøvde å lage en oversikt for å regne ut nøyaktige endringer i prisen som følge av vektavgift og mva. på beløp over 500 000, alt annet likt. Får da følgende resultat for billigste og dyreste variant av Model X Plaid.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#43
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
tirsdag 29. november 2022, klokken 15:58
Sitat fra: vlunde på tirsdag 29. november 2022, klokken 11:58
Litt info, i tilfelle flere sitter i samme båt som meg...

Bestilte X Plaid grå/sort med 22" og FSD i. august 21. Mye kjekling med Tesla, om pris-endringer, ingen mulighet til å endre farge eller AP-versjon osv. Purret flere ganger i høst. Stått 7-seter i bestillingen hele tiden. Nektet meg å bytte farge og redusere fra FSD til Advanced. Men fikk mailen om at bilen skulle komme i år, og flere telefoner.

Blablabla

Fikk du aldri telefon med spørsmål om å akseptere levering av 6-seter (uten endring i prisen) rundt august i år? For hvis du da sa ja til det, så skal konfigurasjonen din ha blitt oppdatert på det tidspunktet kort tid etter (tok som regel kun 1-2 dager).

Sitat fra: vlunde på tirsdag 29. november 2022, klokken 11:58
Long story short, jeg fikk i dag tilbud om å bytte til en svart bil, ellers lik. Jeg vil egentlig ha blå, men ikke så farlig, vurderer uansett folie. Men. Prisen er da 10k under min egentlige, men det er da uten vinterhjul! Så blir endel dyrere!
Hadde du bestilt vinterhjul og hadde det inkludert i din opprinnelige bestilling? Det var jo ikke tilgjengelig tilvalg før i oktober i år...?

Sitat fra: vlunde på tirsdag 29. november 2022, klokken 11:58
Grunnen til dette skal visstnok være at jeg har bestilt 7-seter, og 6-seter er dyrere... Ikke fått noe spørsmål om å bytte, de har bare sagt at det blir oppdatert fordi de kun leveres som 6-seter... 5 og 7 blir kanskje neste år, så alle som har bestilt det må vente, sier han. Jeg svarer at det er det jo overhodet ingen grunn til å tro at kommer i det hele tatt, og jeg har vært innstilt på 6-seter lenge, men de kan jo ikke be meg om å betale mer for en bil som til og med koster mindre hvis jeg specer den på nett nå!! Joda, det var helt rettferdig, sa han 🤬 Men hvis ikke jeg tok denne, og betalte ekstra, så kunne jeg nok bare glemme å få bil i år...

Blir altså så forb$"#a på dette selskapet!! Andre som har fått lignende beskjeder? Noen som faktisk har fått dato på grå/blå X Plaid? Står fortsatt desember-februar i appen min, ingen VIN i kildekoden... Hva med de som bestilte 6-seter, må man da betale ENNÅ mye mer enn dagens pris, for akkurat samme bilen??

Hvis noen har info om en ålreit og real kundekontakt på Østlandet, så rop ut, han svensken på Skøyen orker jeg ikke prate mer med...

Dessverre føyer dette seg inn i rekken av den typiske håndteringen fra Tesla ved prisendringer, at de *kun* forholder seg til "prisboken" som gjaldt ved bestilling uansett om prisen har gått opp eller ned for alle evt. endringer osv. Unntaket er at man "slipper" tillegget for 6-seter, hvis man ikke i utgangspunktet hadde bestilt dette (når det kostet ekstra), siden den bare leveres som det (og noe annet aldri ser ut til å bli aktuelt for Plaid).

Ut fra det jeg har sett/hørt har de som hadde bestilt 6-seter opprinnelig måttet kansellere og bestille på nytt for å få den lavere prisen. En kansellering og re-bestilling virker å være eneste måte man kan endre prisen på bestilling av en bil fra Tesla. I utgangspunktet blir jo det en kraftig gambling nå mtp. tidsfrister osv, men - før du bestemmer hva du vil gjøre, så kan du jo legge inn en ny bestilling og spørre om de ikke kan matche den bilen som er tilgjengelig mot den nye bestillingen din? Da vil du jo få ny pris. Evt. spør kundebehandler først om de kan gjøre dette. Det burde være mulig, hvis de uansett har biler tilgjengelig til å dekke de fleste/alle eksisterende bestillinger (bare ikke i riktig farge etc.).
#44
Tesla / Sv: Vask av nybil
mandag 28. november 2022, klokken 12:34
Sitat fra: Lucaria på lørdag 26. november 2022, klokken 13:53
Kommentarer rundt dette fra deatilersclub samt coatingeksperter er at avfetting og skum fra f.eks Circle-K er litt for starke. Det har ikke med coatingen å gjøre da de skader plastikk till og med.

Alternativet er da å kjøre litt lenger og benytte Esso isteden og håpe de fortsatt har mildere produkter.

Det er jo dessverre ikke lov med egne produkter i disse hallene. Prikkbort en gang i måneden kan gå fint da det går kjappt, men å benytte f.eks Surfex hver gang vil bli litt for stressende med tanke på personalet der.

For å ha kontroll på kjemien kan man spraye på Surfex HD før man kjører inn i vaskeanlegget (bare å finn en p-plass rett i nærheten e.l.). I tillegg til evt. egen felgrens. Da slipper man å stå der og legge det på og risikere at de kommer og gjør seg vanskelige mtp. egne produkter. Hvis stedet har skumlegging funker det gull å legge oppå Surfex'en, før renspyling med høyttrykk etter litt virketid. Likte den praktiske løsningen du bruker på bøttevask med å ta skumvannet fra vaskebørsta i anlegget, men ulempen er at man ikke vet type shampoo de bruker i det vannet da. Et alternativ kan være å dra hjem til egen garasje, eller en eller annen litt rolig p-kjeller (bare ha med seg en bøtte med rent vann og noen MF-håndklær, alt som trengs), og ta en rinseless wash med Carpro EcH2O eller ONR for å fjerne den siste trafikkfilmen etc. der (Bilnerden sin nevnte svamp anbefales til det). Evt. kombinert med litt jern- og/eller tjære-fjerner for å få vekk nupper, asfaltprikker o.l. som den forvask-mixen ikke klarte ta vekk, samt en god QD til finishen (Gyeon Ceramic Detailer er blitt en favoritt her). Det kan være et greit kompromiss hvis man ikke har mulighet til å vaske bil med høyttrykk osv. der man bor/parkerer.
#45
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
fredag 25. november 2022, klokken 16:39
Estimert tidspunkt for levering ble oppdatert hos meg nå i ettermiddag, fra 30 Nov - 08 Dec, til 12 - 26 Dec nå, i likhet med en del andre altså. Ikke overraskende, siden Hoegh Transporter ikke kommer til Belgia før 3. Desember. Men fortsatt samme (skjulte) VIN tildelt, som er ombord i Transporter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA