Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OhmPaPa

#21
Elbiler i media / BT: Snart kan batteriet vare lenger enn elbilen
mandag 26. oktober 2020, klokken 13:39
Bergens Tidende har en artikkel av Per Kristian Bjørkeng om vårt økende behov for batterier. Artikkelen krever at man er abonnent men her er noen høydepunkter:


https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/WOObpg/snart-kan-batteriet-vare-lenger-enn-elbilen


Bedre batteriteknologi er ikke bare viktig for elbiler. Hele menneskesamfunnet skal bli fornybart. Da trengs lagret energi som kan levere strøm når solen ikke skinner og vinden ikke blåser.

De siste årene har prisfallet på batterier stagnert litt. Men snart kan utviklingen rulle raskere.

Tesla varslet nylig at selskapet minimum vil halvere batteriprisen i løpet av tre år. Innen den tid planlegger selskapet å lansere en mindre elbil til 25 000 dollar.

Analytikere i DNV GL (tidligere Veritas) anslår nå at halvparten av verdens biler vil være elektriske allerede i 2032. Det er mye tidligere enn mange tidligere anslag. Hvis de også brukes til å levere strøm til nettet, kan vi raskere slutte med fossile energikilder.

Dagens produksjon av litium ion-batterier er nemlig langsom. Blant annet må produktene ta pause for å tørke underveis.

Tesla har latt seg inspirere av fabrikker som lager mineralvann og aviser i sin nye tilnærming. Disse kjører kontinuerlige samlebåndsprosesser i svært stor hastighet, helt uten pauser.

Hele verdensproduksjonen må nemlig bli 100 ganger større enn i dag, dersom fornybarsamfunnet skal kunne baseres på batterier. Med de nye, lave priser ser dette stadig mer realistisk ut, ifølge en fersk rapport fra DNV GL.

I fremtiden vil det eksistere flere ulike batterityper for ulike biltyper. En taxi trenger å kunne lades ekstremt mange ganger. Den vil kanskje få et koboltholdig batteri med ekstra lang levetid. I en vanlig personbil er ikke det nødvendig. En lastebil for langtransport vil typisk få en tredje batteritype. Den vil ha ekstrem energitetthet. Slik kan den kjøre svært langt med stor last, uten å lade.

Disse seks ekspertene har bidratt som kilder til denne saken:

Førsteamanuensis Martin Kirkengen, PhD i fysikk, UiO

Professor Ann Mari Svensson, PhD i elektrokjemi, NTNU

Professor Torgeir Welo, PhD i materialvitenskap, NTNU

Seniorforsker Jan Petter Mæhlen, PhD i fysikk, IFE

Sverre Alvik, MSc, Forskningsleder for rapporten DNV GL Energy Transition Outlook

Marius Holm, MSc, Daglig leder for miljøstiftelsen Zero
#22
Elbiler i media / Men rekkeviddeangsten var ikke død...
fredag 31. juli 2020, klokken 12:51
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP74j1/i-lavik-kom-den-foerste-rekkeviddeangsten

Men ladestasjonen i Lavik var i ustand. Da kom den første rekkeviddeangsten. Det er en ekkel følelse som er med deg hele veien; en usikkerhet om du rekker frem til neste ladestasjon.

Det gikk greit til Skei.

Neste ladestasjon lå i Volda, og appen viste meg vei til en Extra-butikk. Der var det ingen lader å finne.

...

Jeg spurte en Oslo-mann som sto og fylte strøm på sin store bil, om han hadde rekkeviddeangst.

«Om jeg har, hele tiden», svarte han.
#23
Tesla / Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
søndag 12. juli 2020, klokken 16:22
For garanti-nerder finnes tidsskriftet Warranty Week.

De har en artikkel om garanti-reparasjoner på Tesla sammenlignet med Ford og GM.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Tesla kommer bra ut av undersøkelsen:

In 2019, warranty metrics improved for Tesla and deteriorated for GM and Ford. While Tesla still sets aside the most funds per unit sold to finance future warranty costs, its current claims rate is one of the lowest in the business. And while GM and Ford spend less per vehicle, their vehicles also cost less, and their costs have been rising for several years in a row.


Så Tesla setter av mest penger per bil de selger til garanti-reparasjoner. Samtidig trenger de å bruke mindre prosentandel av salgsprisen på garantiutlegg enn Ford og GM. I tillegg går trenden rett vei for Tesla men feil vei for de andre to.

Apropos disse avsetningene:

Når pengene etterhvert ikke trenger å brukes på garanti-reparasjoner blir de ført som inntekter i regnskapet. Siden Tesla setter av høye beløp kommer også høye beløp som forsinket fortjeneste. Dette elsker enkelte Tesla-hatere å bruke for å anklage Tesla for svindel og regnskapsjuks. Men det er altså vanlig praksis for produkter som selges med garanti.
#24
Alt det andre / Hydrogen som drivstoff i ferger og andre båter
søndag 05. juli 2020, klokken 20:57
Noen som har tilgang og kan røpe hvordan lekkasjetesten gikk evt hva som er egentlig kilde til artikkelen?

Her sikkerhetstestes flytende hydrogen som drivstoff til ferge

Det er fortsatt for tidlig å trekke bastante konklusjoner om sikkerhetstestene, mener Statens vegvesen. Se video av testen nederst i saken.

Bildet viser hvordan hydrogenlekkasjen tok fyr under sikkerhetstestene i Storbritannia.

https://www.tu.no/artikler/her-sikkerhetstestes-flytende-hydrogen-som-drivstoff-til-ferge/495424

#25
  [ You are not allowed to view this attachment ]  

https://www.tu.no/artikler/nytt-ladetilbud-for-elbilturister-i-nord/495172

Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig.

Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene. Dette er ikke en hurtiglader, med andre ord.

Hengerne er ikke spesialkonstruert for årets turistsesong, men ble bygget i forbindelse med sykkelrittet Arctic Race of Norway i 2019. Rittet skulle være utslippsfritt, så følgebiler og andre støttekjøretøy var elektriske. Det blir ikke noe ritt i år, så da tas hengerne i bruk for å legge til rette for elbilister i sommer.

De tre tilhengerne plasseres ut i på Fredvang i Lofoten, i Stø i Øksnes og i Harstad sentrum.

#26
Tesla / Tesla tilbyr leasing
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:35
Fikk en epost i dag:

Du kan nå velge operasjonell leasing gjennom Tesla sin foretrukne leverandør når du legger inn din bestilling online.
Design din Tesla og velg 'Operasjonell Leasing' under betalingsmetode. Etter du har lagt inn bestillingen din, kan du søke om leasing gjennom vår foretrukne leverandør i din Tesla‑konto.
#27
Lading i Europa / Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland
torsdag 04. juni 2020, klokken 15:57
I Tyskland pålegges alle bensinstasjoner å tilby ladeplasser for elbiler:

Edit: Norsk artikkel: Samtidig dobles den direkte støtten til kjøp av nullutslippsbiler, og er nå samlet 9000 euro (ca 95.500 kr) for biler som koster under 40.000 euro. Dette vil effektivt redusere prisene på biler som Hyundai Ioniq, Kia E-Niro, Peugeot e-208, Renault Zoe og Tesla Model 3.

På toppen kommer et krav til de som selger drivstoff. Bensinstasjoner skal pålegges å tilby elbillading. Det skal også bygges ut ladetilbud ved offentlige bygg. Dette skal gjøre at terskelen for å kjøre elbil reduseres.

Opprinnelig innlegg:

https://www.tu.no/artikler/tyskland-innforer-naer-100-000-kroner-i-elbilstotte-og-krav-om-at-bensinstasjoner-skal-tilby-ladestasjoner/493499

FRANKFURT (Reuters) - Germany said it will oblige all petrol stations to offer electric car charging as part of a sweeping 130 billion euro ($146.26 billion) economic recovery plan, boosting electric vehicle demand which has been hampered by consumer concerns over refuelling.


https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-autos/germany-forces-all-petrol-stations-to-provide-electric-car-charging-idUSKBN23B1WU

#28
Elbiler i media / Sandy Munro om Tesla og Volkswagen mfl
lørdag 30. mai 2020, klokken 12:23
https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021

Om Tesla:

– Mekanisk er det overlegent. Opphenget er fantastisk, og alt er gjort så bra at det ikke engang er morsomt. Men det er en tysk fyr som er ansvarlig for det. Elektronikken og alt det interne vil jeg si har blitt mye bedre. Det er egentlig bare fit and finish som er noe dritt. Alt på innsiden vil jeg beskrive som «tysk overdesign».

Munro trekker frem at Model 3 hadde «et tonn med små problemer», men at bilen siden den gang har blitt en av amerikanske Consumer Reports' anbefalte kjøp.

– Om byggekvaliteten hadde vært uendret de siste to årene, så hadde det ikke skjedd.



Om Volkswagen:

Av de kjente og kjære, mener Munro at Volkswagen er det selskapet som tar elbilskiftet mest alvorlig.

– De har mange mennesker som jobber med elbil, og er kanskje den første som får noe på markedet som kan konkurrere med Tesla. Volkswagen har virkelig tatt til seg at Tesla gjør ting annerledes, sier han.

Han mener en del andre produsenter har en holdning som avfeier betydningen av et par fancy kretskort, og er opphengt i andre ting. Volkswagen ønsker å gå i direkte konkurranse, mener han.


Om BMW:

– BMW i3 er skrekkelig

– Folk som ikke har mye penger kommer ikke til å ta risiko. Jeg har ingen aning om hvorfor de lanserte den greia. Den bilen er skrekkelig. Den bilen ødela BMWs image på mange måter. De skulle ha kommet med en 3-serie eller kanskje en 5-serie. Ikke den greia, i3, smeller han.

Til de nye elbilmodellene BMW kommer med, sier han bare «too little too late».




GM og Ford:

Han forteller at hans store frykt er at de amerikanske bilprodusentene har feil strategi.

Han tipper vi får se en sakte retrett fra amerikanske produsenter. Andre, kanskje i dag ukjente navn, kommer til å ta over.
#29
Mach-e / Forsinket levering av Mach-E
onsdag 29. april 2020, klokken 00:11
"Ford has informed Mach-E reservation holders in Norway, one of the first markets to get the new EV, that deliveries there have now been delayed until November 2020 due to COVID-19," a top auto industry analyst said Monday.

https://eu.freep.com/story/money/cars/ford/2020/04/27/ford-europe-mustang-mach-e-launch/3032970001/

Emma Bergg, Ford spokeswoman, said Monday: "We'll have more details to share on the timing of our upcoming all-new vehicles once we have safely brought our factories and facilities back online. And just for clarification, final timing is not yet determined."
#30
Tesla / Tesla øker prisene på alle biler (April 2020)
fredag 10. april 2020, klokken 16:13
https://www.dn.no/motor/tesla/elbil/bilbransjen/tesla-oker-prisene/2-1-790695

Billigste modell fra det populære elbilmerket er dermed Tesla Model 3 Standard Range Plus til 430.900 kroner.

Siden årsskiftet har den norske kronen svekket seg mot amerikanske dollar med 16,3 prosent. Den største økningen kommer på den rimeligste Model 3 SR Plus som øker fra 384.900 kroner til 430.900 kroner, en økning på nesten 12 prosent. De andre modellene øker med mellom 2,4 og åtte prosent. Med unntak av den kommende mindre suven Model Y, har ikke Tesla økt prisene sine siden november i fjor. Da kostet en dollar litt over ni kroner.

Dagens kurs ligger på 10,21 kroner per dollar, så Teslas prisøkning tar ikke hensyn til hele valutatapet.
#31
Tesla SW og AP / 2020.8
torsdag 05. mars 2020, klokken 11:15
I følge Twitter:

in addition to fsd viz on hw3 mcu2/m3 cars in EU/Ca/MX, 3rd party charging, s/x improved regen, track mode and bt improvements we also get:
exfat support, new manual page on alerts, yet another chargeport, update to steering rack firmware.

Kilde: https://twitter.com/greentheonly/status/1235385149967101954

Min tolking:

Bedre grafikk for FSD.
Oversikt over ladestasjoner som ikke er drevet av Tesla.
Bedre regen i S/X.
Forbedret Track Mode.
Bedre Bluetooth.
Støtte for exfat (på usb?).
Oppdatert manual om varsling.
Forbedret styring av ladeport.
Oppdatert firmware på ratt/styring.
#32
https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist-dette-er-ikke-lov/72010172

Det som har fått mindre oppmerksomhet, er elbilenes evne (typegodkjenning) til å bære last - i form av et stativ eller skiboks - på taket. Her varierer det stort. Mer enn én av fire (13/46) elbiler som enten er på markedet eller kommer i løpet av året, er ikke typegodkjent for ekstra last på taket:

    BMW i3
    Fiat 500e
    Ford Mustang Mach-e*
    Honda e
    Hyundai Ioniq
    Renault Twizy
    Renault Zoe
    Skoda Enyaq*
    Smart Forfour
    Smart Fortwo
    Tesla Model X**
    Tesla Model Y*
    VW ID.3
#33
Elbilen i Samfunnet / Venstre vil ha Tesla-fabrikk i Norge
fredag 28. februar 2020, klokken 16:45
Hvis Tyskland sier nei, bør regjeringen jobbe for at Tesla legger sin nye fabrikk i Europa til Norge, mener Venstres Guri Melby.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/02/28/7502419/venstre-topp-vil-ha-tesla-fabrikk-til-norge

– Norge har kompetente fagfolk og et voksende elbilmarked som gjør at vi har gode forutsetninger som vertskap for Tesla hvis fabrikken ikke lar seg realisere i Tyskland, skriver Melby i et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø (V).
#34
ID.3 / Tysk artikkel om utfordringene med skifte til elbil hos VW
tirsdag 25. februar 2020, klokken 11:22
Showdown in Halle 74

Tyske Manager Magazin har en lengre artikkel om den utfordrede prosessen VW har med overgangen til elbiler:

Starten på den elektriske alderen er veldig ujevn for administrerende direktør Herbert Diess. De første personlige ofrene dukker opp.

Volkswagen-anlegg i Wolfsburg, Hall 74, 8.30 kl. Programvareeksperter, ingeniører og toppledere møtes her hver arbeidsdag i en halv times morgenrunde. Noen ganger er det rundt 50, noen ganger opptil 100. Utviklingssjef Frank Welsch (55) er jevnlig der, og det samme er Digital Director Christian Senger (45) og Thomas Ulbrich (53), som er ansvarlig for elektromobilitet. Leverandører sender toppfolk. Nesten alle styremedlemmer var der; noen ganger kommer Volkswagen-sjef Herbert Diess (61) selv og viser viktigheten av morgenløpet.

For selv om reklamen ("Nå kan du") antydet i flere måneder at den er i ferd med å starte - er ikke elbilen klar for massene. Og mange i toppledelsen tviler på at det vil fungere til sommeren som planlagt.

Hvis ting går galt, kan ID.3 ødelegge karrierer, teoretisk også til Herbert Diess. Ny stasjon, ny programvare og elektronikkarkitektur: ID.3 står for overgangen til en elektrisk og teknisk gruppe. Han er Diess 'veldig personlige prosjekt. Administrerende direktør driver også merkevaren VW.

Klipp fra oversettelsen på Reddit:

Herbert Diess had an idea of how difficult the start into e-mobility would be. He said at a top management conference in January that compliance with the limit values for supplying, building and selling cars with batteries was "perhaps the most difficult task Volkswagen has ever had to face.

The problems are everywhere. They just postponed the Taycan delivery in Germany again for several weeks. The Ionity charging station joint venture, also supported by Volkswagen, is nowhere near as far as promised. And the teams responsible for the next electric VW ID.4 - scheduled to start at the end of 2020 - are urgently waiting for the people who now have to save the ID.3; a cascade of postponements is in the offing.

But the real battle will be fought in Hall 74. In the afternoon at 4 pm, the ID.3 rescuers will meet for the second time every day. What problems have they solved, what has remained open, where do they need to step up their efforts again? They are working in a disciplined manner on the electrical front, almost militarily, as contributors tell.

The hundreds of test drivers who are on the road in the evenings and at night report new faults every morning in Hall 74; up to 300 would do it every day, says one who is often there. Negative scenarios of a delay of three to a maximum of twelve months are already circulating, which Diess' people dismiss as "complete nonsense".

But what to do if it doesn't work? Then it will have personnel consequences away from the CEO.

Employee boss Bernd Osterloh (63) and the IG-Metall parliamentary group remind internally that the VW group missed out on billions in 2018 because of the delayed changeover to new emission regulations - and now fear similar things in terms of CO2 penalties. The group must save 30 grams of CO2 per car in order to achieve the EU targets, as Herbert Diess himself recently said. 30 grams, that would be a fine of around ten billion euros in 2020. Indisputable.

Kilde: https://heft.manager-magazin.de/MM/2020/3/169534497/index.html

Manager magazin har stått for uavhengig, førsteklasses forretningsjournalistikk siden 1971; I 2018 ble vi anerkjent som "Business Editor of the Year" av fagbladene "medium magazin" og "Wirtschaftsjournalist".

Selve artikkelen er bak en betalingsmur men en poster på Reddit har oversatt den til engelsk og oversettelsen er bekreftet av andre brukere der. Oversettelse til norsk er gjort av Google Translate av meg.

Reddit: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f950gs/more_problems_at_volkswagen_translation_from/
#35
Elbiler i media / Garasje med Taycan brant ned
tirsdag 18. februar 2020, klokken 01:39
#36
Tesla har vel sagt at de gjør statige forbedringer på bilene sine i stedenfor å lansere nye modeller hvert n'te år.

Så ja - jeg regner med vi har TMS i 2069 også. Med mange forbedringer selvsagt. 911 i dag har vel noen endringer siden 1963.

« Siste redigering: I dag kl. 15:33 av Elbilforum admin »

Edit: Vil bare for ordens skyld si at disse innleggene ble tatt ut fra en annen tråd av admin. Det er admin som har navngitt denne tråden.
#37
Tesla / Tesla øker rekkevidden igjen på Model S/X
lørdag 15. februar 2020, klokken 12:57
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1228541579679322112

Tesla Model S estimated EPA range is now above 390 miles or ~630 km

All S/X cars made in recent months have actually been above stated EPA range. Will be unlocked soon for free via software update.

Many small hardware improvements throughout the car that have been introduced gradually over past several months
#38
Tesla SW og AP / Rykte: Tredjeparts ladere kommer i Tesla sin Navi
fredag 14. februar 2020, klokken 12:18
Today I got an in-app message (and yesterday an email) from Tesla stating that they will be adding public (fast) chargers from third-party providers to the in-car navigation. They will show up in the same place as the Destination Chargers. It also says they will keep improving this function with coming updates and keep adding new chargers.

It seems this is limited to The Netherlands, Belgium, Germany, Switzerland and Austria for now.

The message states they have already added them, although I cannot see any yet, but at least they are working on it!

Full message (translated):

    This spring break we have changed your navigation to show more charging options in Belgium, Netherlands, Germany, Switzerland and Austria. Choose the charging symbol at the bottom right of your touch screen, scroll down and select a Supercharger, Destination Charger or public charger to add it to your route.

    Public chargers have different access requirements and you might need to download a app like Plugsurfing and create an account to make use of the charger.

    This functionality will be improved in future software updates and we will continuously add new chargers.


https://old.reddit.com/r/teslamotors/comments/f3pmh6/tesla_is_adding_third_party_chargers_to_the/

#39
Jeg har ikke abonnement. Er det noen som har mere info om dette? Spesielt årsakssammenhengen?

Kilde bak betalingsmur: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/9vQO49/Fjerner-ladepunkter-for-elbiler
#40
Humor og kanari / Tilfluktssted
søndag 09. februar 2020, klokken 22:01
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Fra http://www.telegraph.co.uk/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA