Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Piero

Sider: 1 [2] 3
16
Model X / Garantiutløpstest
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:32 »
Min X 90D nærmer seg 100k km og jeg planlegger derfor en garantiutløpstest. Foreløpig har jeg ikke bestemt hvor, men heller mot Bilexperten Bosch i Oslo. Inntrykket er at de har stor erfaring på elbil, og særlig Tesla. Er det noen her som har tatt garantiutløpstest på Bilexperten, eller som har andre råd i forkant av en slik test på MX?

Målet er jo å få laget en smørbrødliste, og spesielt over kostbare ting som kan dekkes av garantien. Usikker om man kan få undersøkt luftfjæringen, men akkurat det hadde vært svært verdifullt.

17
Model X / Sv: Defekt luftfjæringskompressor og luftfjæringsmodul
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:10 »
Den var kjip, skretting! Har samme bil og årgang selv og bikker nå snart 100k km. Kan du huske om bilen/luftfjæringen oppførte seg annerledes i forkant, eller om det var noe spesiell lyd? Hadde vært veldig greit å vite hvis det var noe.

18
Model X / Sv: Kjøpe brukt model X- tanker og synspunkt på denne?
« på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 16:40 »
Som nevnt tidligere spørs det hvilke biler man jamfør med. Vi hadde tidligere en Ford Galaxy 7-seter med masse plass for 4 barn, men samtidig var det også litt masete å måtte dra frem barnstolene på rad 2 for å komme inn på rad 3. Nå med en X 6-seter opplever vi at det er mye mer praktisk. Spesielt når det kommer til det å plassere to 3-åringer på rad 2, men også for tilgangen til rad 3 for de andre to på 7 og 9 år. En annen praktisk ting er at de eldre har muligheten for å strekke eller plassere et eller to ben i midtgangen. Foreløpig ingen klager på det. Kun litt gnåling om at setebeltene kan være litt vanskelige å dra ut hvis man ikke bruker rolige bevegelser.

Og ja, i en 6-seter blir det mindre plass til bagasje og begrenser muligheten for å transportere større ting. Men igjen handler jo dette om behov og kompromiss. Når vi først tar lange ferieturer i Europa så prøver vi å pakke smart - fremfor å bruke harde kofferter. Det blir litt av en sport. Kommer langt med det også. :-)

Når det gjelder valg av MCU og AP tenker jeg det er greit å tenke igjennom hva man egentlig har behov for. Personlig hadde jeg gjerne hatt MCU2 for å unngå fremtidige problemer med eMMC. Netflix hadde vært gøy for barnen ved lading på SC. Men AP1 holder i massevis for meg da det meste av min kjøring foregår på E18 og E6.

19
Model X / Sv: Forsikring av TMX
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 21:49 »
Sykt at det varierer såpass stort, også mellom 75/90/100, og en årsmodell opp/ned. Og ikke minst ift. hvor man bor i landet.

Nå bor jeg i Sandefjord, har hus, innbo og bil i DNB - som jeg tidligere opplevd som mye dyrere enn andre. Men, nå koster bilen isolert sett 12500,- for dekning "Best". Det er en 90D 2016 med 75% bonus mer enn 5 år, 30k km årlig, egenandel på 4k og fører over 23år. Ikke nok med det, jeg har også "bonusbulken som gir en gratis bulk i året uten tap av bonus og forhøyet premie". En god pakke med andre ord. Så gjenstår det å se hva premien blir neste år.

20
Lading av Tesla / Sv: Tibber og Pulse med TWC
« på: Lørdag 09. November 2019, klokken 15:41 »
Takk for hjelpen krister461 og Muffinman!  :+1:
Da vet jeg at Tibber og Pulse ikke lyver - ihvertfall ikke så mye.


21
Lading av Tesla / Tibber og Pulse med TWC
« på: Lørdag 09. November 2019, klokken 10:23 »
Etter at jeg tatt i bruk tjenesten Tibber med Pulse (viser det totale strømforbruket i huset), har jeg to spm som kanskje noen kan svare på.

1) Min TWC er montert i garasjen på 25A 3-fase. I displayet i bilen vises 226V, 25A og en runding med 3-tall. Det jeg ikke skjønner, er at det også står hele 17KW(!) i displayet. Dette kan jo ikke stemme? Slik jeg forstår har jeg heller en effekt på 226 x 25 x 1,73 --> cirka 9,8KW.

2) Når jeg følger med på Pulse ved lading på TWC viser appen at forbruket kun øker med cirka 6,2KW. Noen som har noen tanker om hvorfor appen ikke viser en økning på nærmere 9,8KW?

(Har prøvd å finne svar i andre tråder men uten hell).

22
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Fredag 08. November 2019, klokken 19:17 »
Etter dialog med Tesla siste dagene er det et faktum at de "satt seg på bakbeina". Jeg har pekt på at resten av bilen og lakken er strøken - men det blir ikke kommentert tilbake. Det er jo motsigende hvis det faktisk var slik at jeg ikke vedlikeholdt bilen med løpende skylling og vasking. I tillegg synes jeg det er merkelig at kun to felger har defekter.

Siste to svarene er som følger:
Sitat
Hei,
Som nevnt er dette mest sannsynlig forårsaket av salt og skitt på veien.

Bremser er av et annet materiale; stål.
På bremseskivene slites også rusten bort hver gang du bremser. En sesong uten bremsing hadde nok også ført til rust på bremsene.
Hvor vidt bremser er strøkne på din bil kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett det.

Det som kan ha skjedd med felgene er at salt, møkk og skitt kan ha lagt seg inni på baksiden av eikene. En vask/spyling vil kun få bort skitten på utsiden, men saltet/skitt innvending vil fortsatt ligge der og etter hver spise seg inn i aluminiumsfelgen. Til forskjell fra når du vasker karrosseriet hvor skitten renner av og bort.
Om felgene ikke har fått en skikkelig vask etter endt sesong, kan skitten også ha kost seg igjennom sommerhalvåret.

Dette er bare noen mulige årsaker. Hadde dette vært en produksjonsfeil ville du oppdaget det tidligere enn 2,5 sesong med bruk.

og den siste fra i dag:

Sitat
Hei,
Felger er noe som vurderes case by case, da det er mange forskjellige faktorer som spiller inn.

Som hovedregel blir ikke felger tatt på garanti i likhet med dekk, da vi ikke har noen kontroll på hvordan disse blir behandlet og vedlikeholdt.

Spesielt mtp rengjøring er det enkelte midler som ikke skal benyttes, da disse vil forårsake korrosjon.

Vi avslår reklamasjonen og ønske om å ta dette på garanti.

Så her er det vel bare å opprette en sak via Forbrukerrådet.

23
Model X / Sv: Akkurat kjøpt brukt model X fra forhandler (ikke Tesla) ink gratis SC
« på: Fredag 08. November 2019, klokken 13:07 »
Det koker vel ned i at verdien av gratis SC avhenger stort av hvilket kjøre- og lademønster man har behov for.

Selv lader jeg cirka 95% på hjemmeplan til tross for at jeg har 2 SC på vei til/fra jobb. Kunne sikkert spart en hel del der hvis det var målsettingen, men ønsker ikke å bruke SC med mindre det er nødvendig. Derimot er det jo behagelig og en god følelse når man er på ferie utenlands og hvor kanskje prisene på SC og andre ladestasjoner er en hel del høyere.

Uansett, jeg synes du har rett på et avslag da du åpenbart ikke fått det du blitt lovt. Håper det ordner sig.

24
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 09:26 »
Jeg kjører Sandefjord-Fornebu-Sandefjord 3 ggr i uken, og må jo innrømme at jeg ikke får skylt bilen og felgene på arbeidsplassen. Heller ikke når jeg er på fjellet i ny og ne. Sånn sett kan det jo ha innvirket at bilen stått "nedsaltet" på arbeidsplassen samt når den stått parkert 2 døgn på fjellet. Likevel synes jeg det er motsigende at alt annet holdt seg meget bra. Jeg bruker nesten alltid kjemikalier, og på vinteren er det stort sett hageslange som gjelder.

En annen ting. Lakken på innsiden av FWD kan som kjent være relativt tynn og utsatt for salt - men også her har jeg vært nøye og alt ser strøkent ut.

25
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 23:06 »
Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.
Ja det er interessant. Jeg sjekket brukerveiledningen på tesla.com, merket 1.okt 2019, og den sier bl.a følgende under avsnittet Rengjøring side 187:

  • "For å unngå korrosjonsskade som kanskje ikke dekkes av garantien, må du skylle bort eventuelt veisalt fra undersiden av bilen, hjulbuene og bremsene. Når du har rengjort bilen, tørker du bremsene ved å kjøre en kort tur og bruke bremsene flere ganger."
  • "Ikke bruk kjemikaliebaserte rengjøringsmidler til felgene. De kan skade overflaten til felgene."

Jeg har ikke sjekket om dette står i den analoge versjonen som kom med bilen i 2016, men det er også interessant om dette har blitt lagt til i senere tid. Gjenstår å se.

Det som er motsigende i Tesla sitt svar om at skadene skyldes manglende vedlikehold, er at alt annet rundt felgene (les: bremseskiver, calipere ++) samt øvrig lakk er uskadet. Det må jo være et åpenbart bevis på at felgene er det svake leddet her.

26
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 18:46 »
Ja 20" bruker jeg på sommeren. Ikke tvil om at det er saltet som tar vinterfelgene. Bare svært merkelig at dette skjer så lett på Teslafelger. Min siste bil var en V70 som jeg hadde i 4 år, og den hadde ikke en rustflekk til tross for at jeg behandlet de på lik måte som jeg gjør i dag med Teslafelgene.

Fikk forresten svar i dag fra Service Advisor i Drammen:
Sitat
Hei,
Korroderte felger er ikke noe som dekkes av garanti eller blir godkjent som reklamasjon.
Bilen er fra desember 2016 og har snart rullet 80 000km på veien. Dette skyldes manglende vedlikehold, og skjer desverre med flere felger i Norge med mye salt og skitt fra veiene i vinterhalvåret.

Litt vel enkelt å svare at det skyldes manglende vedlikehold.

27
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 12:09 »
Ikke gi deg, ta kampen. Det er i mine øyne ingen tvil om at det der er klart grunnlag for reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven. § 15 sier at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". For oss som er bilinteresserte, og dermed de fleste som kjøper Tesla, så betyr det også at utseende er en viktig del. I tillegg er det ikke vedlikeholdsvennlig når lakken har flasset.

Mine 20" slipstream har ingen synlige skader på fremsiden, men det legger seg dritt i den ubrukelige renna bak eikene, som er umulig å rengjøre skikkelig, og så korrorderer det nedi der. På et eller annet tidspunkt så vil det krype ut og bli synlig.

Senterkoppene mine ble veldig fort stygge, og de fikk jeg nye, men det måtte diskusjon til.
Ja det kan jeg love at jeg ikke skal gi meg på. Har akkurat sendt inn bilder og venter nå på svar.

Foreløpig har jeg ikke merket noe på mine 20" Slipstream. Kanskje kan det være at disse har mer lakk. Jeg vet ikke, men så lenge de ikke flasser eller korroderer er jeg fornøyd.

Jeg skal holde dere oppdatert.

28
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: Onsdag 06. November 2019, klokken 09:56 »
Takk for svarene. Godt å høre at det fortsatt finnes mulighet for at reklamasjonen går igjennom. Jeg tenker to ting rundt dette. 1) Man må kunne forvente mer av felger på en premiumbil – uansett om den er designet for varme strøk, og 2) jeg kan ikke se at jeg kunne gjort noe annerledes for å unngå flassing og korrosjon.

Får ikke lastet opp bilder, men har lagt noen bilder her: https://www.dropbox.com/sh/i9jwbgsesk25wdk/AAAKvv9AtOT7mepW2UP8KJOPa?dl=0
Felgene er skitne men man ser ganske greit hva som har skjedd.

29
Model X / Flassende vinterfelger på MX
« på: Tirsdag 05. November 2019, klokken 23:58 »
Er det andre her på forumet som opplever at vinterfelgene flasser etter kort tid - og har dere i tilfelle reklamert på det?

To av mine originale 19" felger begynte å flasse allerede etter to vintrar og cirka 55000 km. De har til og med rustet. Det har jeg aldri opplevd på mine andre biler. Jeg er relativt nøye med renholdet og vasker/skyller bilen/felgene minst en gang i uken. Det skal heller ikke stå på felgrensen som skal være en syrefri og snill versjon.

30
Min ble tatt ut 31. des 2016 med Slipstream 20" og Michelin Latitude Sport 3.

Sider: 1 [2] 3