Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - batterimannen

#16
KIA / Sv: Kia EV9
lørdag 23. september 2023, klokken 10:38
Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
#17
KIA / Sv: Kia EV9
onsdag 20. september 2023, klokken 09:05
Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 08:27Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.

Sannsynligvis blir EV9 unntatt rabatt i starten? Så kommer den når de aller ivrigste har fått bestilt eller utlevert biler. Det har ihvertfall vært sånn tidligere.
#18
KIA / Sv: Kia EV9
onsdag 20. september 2023, klokken 07:50
Siden det først er snakk om skog og utmark, så har Kia EV9 bakkeklaring på 17,7 cm og Volvo EX90 20,8 cm.

Sånn jeg ser det er fordelen fra Kia sin side at den har større innvendig plass. Både på andre seterad, men spesielt på tredje. Ser at høyde opp til tal er bedre, fra gulv opp til setet virker høyere og de som har testet begge sier at beinplassen er bedre. Selv synes jeg også at EV9 ser bedre ut. Var bare ikke helt forberedt på prisen. Trodde den kom til å ligge 100 000+ under det den endte på.

Edit: glemte å legge til at jeg liker fysiske knapper som på EV9 (selv om jeg er under 40...).
#19
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 19. september 2023, klokken 08:55
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:29Litt mer priser

Panoramatak   19 900,-
Metallic Lakk   8 900,-

Pebble Gray Lakk   0,-

VINTERHJUL
Komplette vinterhjul med NOKIAN dekk:

20" Piggfritt - med TPMS (Bicolour) 46 910
20" Pigg - med TPMS (Bicolour) 49 825
20" Piggfritt - med TPMS (Grafitt) 46 144
20" Pigg - med TPMS (Grafitt) 49 059
#20
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 19. september 2023, klokken 08:29
Litt mer priser

Panoramatak   19 900,-
Metallic Lakk   8 900,-

Pebble Gray Lakk   0,-
#21
KIA / Sv: Kia EV9
mandag 18. september 2023, klokken 22:18
Sitat fra: daktari på mandag 18. september 2023, klokken 21:56
Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.

Er nok mange Volvo-selgere som pustet lettet ut i dag  :D
#22
KIA / Sv: Kia EV9
mandag 18. september 2023, klokken 13:38
Andre tillegg
Øvrige tillegg som dytter prisen opp mot millionen: Seksseter som er vendbare på andre rad, panoramatak, hengerfeste og annen lakkfarge enn grå metallic.
#23
KIA / Sv: Kia EV9
mandag 18. september 2023, klokken 13:02
Lanseringsutgaven GT-Line med AWD starter på 899.900 kroner, da som sjuseter. Med seks separate seter er prisen 919.900 kroner.

Vet ikke om fullstendig prisliste er ute ennå. Hva man eventuelt må ut med i tillegg til vinterhjul.

Nærmere Volvo EX90 i pris enn det jeg hadde gjettet.
#24
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
lørdag 05. august 2023, klokken 10:20
Ja, synd de droppet HUD. Hadde lett byttet bort California-modus som er en gimmick med HUD som er et nyttig verktøy.
#25
Ocean / Sv: Tester og anmeldelser av Ocean
torsdag 03. august 2023, klokken 15:07
Sitat fra: THE på torsdag 03. august 2023, klokken 14:22Ser jo ut som dette kan bli en bra bil.

Det jeg er mest spent på er nok om jeg får stilt inn ratt og seter slik jeg vil da det virker som det er begrensede justeringsmuligheter basert på det de skriver i testen. https://www.elbil24.no/tester/fisker-ocean-blir-markedets-beste/80005741


Det virker som at setet ikke har noen justeringsmulighet for korsryggstøtte eller forlenger for lår,som en del biler har.
#26
Ocean / Tester og anmeldelser av Ocean
tirsdag 01. august 2023, klokken 12:35
Jeg regner med at det kommer en del tester og anmeldelser av bilen i løpet av de neste månedene. Her kan man legge inn og diskutere tester/anmeldelser og etterhvert erfaring fra egne prøvekjøringer

Ser lovende ut fra motor sin side:

https://www.motor.no/bil/ocean-provekjort-fisker-med-napp-pa-forste-forsok/253217
#27
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
lørdag 22. juli 2023, klokken 13:44
Volvo-sjefen Jim Rowan sier produksjonsstart for stor-SUV-en EX90 er forskjøvet fem-seks måneder. Forsinkelsen betyr trolig at levering i Norge tidligst skjer sent i 2024.

PUBLISERT 22/07 2023

https://www.motor.no/bil/varsler-ny-forsinkelse-for-volvos-flaggskip/252860
#28
Byton / Sv: Sommerens nyheter om konkursbegjæring
onsdag 12. juli 2023, klokken 16:18

Norske kunder sto i kø – nå er bilmerket konkurs
Byton vakte enorm oppsikt i starten.

https://www.tv2.no/broom/norske-kunder-sto-i-ko-na-er-bilmerket-konkurs/15887302/
#29
KIA / Sv: Kia EV9
fredag 30. juni 2023, klokken 16:57
Den virker mer romslig enn EX90. Thomas sammenlikner litt mellom EX90 og EV9 i videoen her:


https://www.youtube.com/watch?v=4ZiSgaOZBIk

Virker som EV9 har mer praktiske løsninger også.
#30
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
fredag 10. mars 2023, klokken 14:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 13:08
Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 10:58
Det vanvittige forbruket er en ting, men virker som de også har dimensjonert temperaturstyringen på batteripakken altfor dårlig, burde tålt kontinuerlig kjøring og medfølgende lading. Samtidig virker det som at fokuset har vært høyt på å garantere batteripakken for 1 mill kilometer, og dermed har en enorm buffer og store begrensninger på ladehastighet og antall sykluser, for å oppnå dette. Som nybilkjøper vil jeg heller ha garanti på 200 000 km og en bil som faktisk kan brukes, enn en bil som skal vare i 1 mill kilometer, sannsynligvis ville en Toyota med min kjørelengde ruste i filler lenge før den når 1 mill km.

Men syns også det er masse andre skuffende detaljer, som for eksempel den tåpelige bensinpumpa i instrumentpanelet, ikke bare er det tåpelig å vise en bensinpumpe, men det ser ut som den kun viser en strek, ingen prosent og ikke noe gjettometer under lading. Ikke prosentvisning ved ankomst i navi. Verre GUI enn e-Golf hadde i 2015? Og navien som stadig unmuter hver gang han navigerer på ny eller slår av og på bilen.. i min bil så er den mutet helt til jeg unmuter den. Om det er to minutter eller to år senere.

Problemet er ikke at den går varm eller noe sånt. Tesla-Bjørn ble derimot overrasket over hvor kaldt batteriet blir, selv når han kjører "aktivt". Han mente batteriet lakk varme som en sil, eller noe sånt. Også da det ladet (med redusert effekt) var temperaturen ganske lav. Virker som at Toyota har startet på 0 med elbil - der Tesla var i 2012, selv om de har veldig god erfaring med hybrid osv.

Virker som nedkjølingen av batteriet er overhissig. Kan nok stemme at de gjorde det pga 1 mill km garanti. Toyota ler nok av alle andre bilmerker som tilbyr oppvarming av batteri i forkant av hurtiglading  :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA