Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - batterimannen

#1
Fisker / Problemer med Fisker Ocean
fredag 16. februar 2024, klokken 13:56
Artikkel med vanlige problemer for Ocean:

Kunder skal ha rapportert at bremsene plutselig slutter å virke, problemer oppstår med nøkkelbrikker som gjør at folk enten blir låst ute fra bilen eller ikke kommer seg ut av bilen, andre forteller om sensorer som ikke registrerer at sjåføren har satt seg inn slik at bilen ikke vil starte og at panseret blåser opp i høyere hastigheter.

I den norske Facebook-gruppen for Fisker Ocean rapporteres det om de samme feilene som TechCrunch beskriver, pluss en del til.

Som at navigasjonen tror bilen er i et annet land, og overgangen mellom bakluke og tak kan få vanninnslag som fryser og sprekker opp når det blir kaldt.

I tillegg er det mange som klager over at det er vanskelig å få tak i representanter fra Fisker når noe er galt. Motor har tatt kontakt med den norske avdelingen til Fisker, som henviste til det europeiske hovedkontoret. De har ikke respondert.

https://www.motor.no/aktuelt/fisker-alarm-nye-elbiler-mister-plutselig-bremse-og-motorkraft/265710
#2
E / Honda E forsvinner fra Europa
søndag 03. desember 2023, klokken 17:01
Lille Honda e kan ikke lenger bestilles til det europeiske markedet, får Motor bekreftet fra Honda sentralt. Det er også få biler igjen på lager rundt i Europa.

Det betyr at vi må ta farvel med denne tassen etter bare fire år.

https://www.motor.no/bil/honda-e-forsvinner-fra-europa/260860
#3
Smart#1 / Tester av Smart #1
lørdag 23. september 2023, klokken 22:08
Det som jeg ser gå igjen i veldig mange tester, er at det virker som de har bæsjet på leggen når det kommer til regenereringen. De har lagt inn en forsinkelse fra når du tar foten vekk fra pedalen, til når den faktisk begynner å regenerere. Da blir det ikke behagelig å kjøre med en-pedalkjøring. Forhåpentligvis er det noe de fikser gjennom oppdatering av programvare.   

Teslabjørn med prøvekjøring:
https://www.youtube.com/watch?v=_B2e687fak4

Teslabjørn sine førsteinntrykk:
https://www.youtube.com/watch?v=RsaBILoDB-U
#4
Ocean / Tester og anmeldelser av Ocean
tirsdag 01. august 2023, klokken 12:35
Jeg regner med at det kommer en del tester og anmeldelser av bilen i løpet av de neste månedene. Her kan man legge inn og diskutere tester/anmeldelser og etterhvert erfaring fra egne prøvekjøringer

Ser lovende ut fra motor sin side:

https://www.motor.no/bil/ocean-provekjort-fisker-med-napp-pa-forste-forsok/253217
#5
Eletre / Førsteinntrykk
søndag 30. oktober 2022, klokken 18:26
Synes Teslabjørn sin video viste en god del av bilen på kort tid. Førproduksjonsbil/pre-production

https://www.youtube.com/watch?v=NQYyeK9Vais

#6
NIO / Nio krever at du skrur av autopiloten før kollisjon
søndag 23. oktober 2022, klokken 08:30
Ved utlevering av bil fra Nio må man signere for   at man må stanse bruken av autopiloten både i dårlig vær, når det er dårlige veiforhold, vanskelige trafikkforhold, og når mennesker, dyr og lignende dukker opp rett foran bilen.

https://www.motor.no/aktuelt/nio-krever-at-du-skrur-av-autopiloten-for-kollisjon/235212
#7
Har vært mye snakk om 600 000 kr, men nå virker det som at grensen blir satt på 500 000 kr.
Ifølge NRK vil regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett fjerne momsfritak for elbiler, men vil i stedet innføre en tilskuddsordning.

Denne skal ifølge statskanalen speile et momsfritak for kjøp av elbiler med pris opp til 500.000 kroner – som igjen skal føre til at det NRK kaller normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av fjerningen av momsfritaket.
#8
Elbiler i media / Elbiler med lav lastekapasitet
onsdag 14. juli 2021, klokken 16:11
Det har vært oppe flere ganger, men mange elbiler har rekordlav lastekapasitet. Motor har laget en grei oversikt over en del modeller her:

https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890
#10
Hyundai KONA / Hyundai Kona - facelift på 2021 modell
søndag 06. september 2020, klokken 08:06
2021-utgaven av Kona Electric kommer trolig ikke før andre halvår neste år. Visuelt ventes forskjellene å være minimale.

Blant nyhetene vi kan se fram til innvendig er varme i baksetene, nytt og bedre infotainmentsystem.

Ambientbelysning skal gjøre coupeen mer trivelig og virke påkostet. Det blir dessuten to typer skinn tilgjengelig, der den ene er tofarget. N Line-pakke. Da er hjulbuene lakkert i samme farge som bilen, skinninteriøret har røde kontrastsømmer og det er 18" felger.


Personlig mener jeg det viktogste hadde vært å fått minne på de el justerbare setene og fått på litt ekstra lydisolering.

https://www.tv2.no/broom/11621675/

#11
Hyundai KONA / Hyundai Kona 0-100 km/t
onsdag 22. juli 2020, klokken 22:20
Ser nyeste videoen til Teslabjørn så tester han 0-100 på Nexen dekk til 6.8 sekunder. Det er 0,8 sekunder raskere enn spesifikasjonen. Det er også bilen som har størst underrapportering av ytelse.

https://www.youtube.com/watch?v=ZcwCduj7Hmk

Synes selv at den er ganske sprek i Sport mode (pleier å kjøre mest i Comfort). Eneste jeg merker er at den spinner veldig lett ved start fra stillestående. Det skal bare en regndugg eller støv på asfalten før dekkene glipper, selv i Comfort mode. Er det bedre med de nye Michelin dekkene som bilen leveres med?
#12
Elbiler i media / Elbilsubsidier i Tyskland - Zoe leases ut gratis
torsdag 16. juli 2020, klokken 19:38
Tyskland har vedtatt ekstremt generøse subsidier på el-biler for å få de økonomiske hjulene i gang igjen i kjølvannet av koronakrisen

I forrige måned besluttet regjeringen, som en del av en korona-krisepakke, å senke merdverdiavgiften for elbiler fra 19 til 16 prosent. Enda viktigere er at staten støtter ethvert elbilkjøp med 6000 euro, eller 63.600 kroner, en fordobling fra den tidligere ordningen. På toppen av dette kommer det en miljøbonus fra bilprodusenten selv på 3.000 euro, altså 31.800 kroner.

Dette har også ført til at tyskerne kan lease elbiler for en svært liten sum, ofte ikke mer enn et telefonabonnement.

Autohaus Koenig, som nå kan tilby elbilen Renault Zoe gratis til sine bedriftskunder.

Les også: Gjentar dette seg, så kollapser elbilmarkedet

De statlige subsidiene er nemlig nok til å dekke både etableringsgebyret på 3.100 euro og termingebyret på 125 euro i måneden i to år, som tilsammen blir nøyaktig 3.000 kroner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/elleville-subsidier-elbiler-leases-ut-gratis-i-tyskland/3423994857.html
#13
Fikk denne opp på Facebook (reklame, men kanskje interessant for noen her? ).

Forbrukerundersøkelse om elbil
Lørdag 1. eller søndag 2. august 2020 kan du få muligheten til å delta i en forbrukerundersøkelse om elbil i Oslo-området i forbindelse med lanseringen av Xpeng P7 i Norge.
Undersøkelsen tar ca. to timer, og det vil bli enkel servering underveis.

Vi vil kontakte de som er aktuelle for undersøkelse.

All informasjon som innhentes vil bli slettet 2. august for de som ikke blir tatt med videre i undersøkelsen.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc7La8tyFXmRzyB99AfPTAQBNOQ54kpCdT8kJ_Qkb4h0NgK_g/viewform
#14
Elbiler i media / Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
søndag 28. juni 2020, klokken 12:33
Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022. Det er arbeidsteksten på et forslag Høyres programkomité nå jobber med.

https://www.dn.no/innenriks/hoyre/henrik-asheim/politikk/hoyre-utvalg-vil-skrote-elbilfordelene/2-1-834104
#15
En artikkel som viser at Hyundai jobber med varmepumpe, for å bli enda bedre på rekkevidde på vinterstid:

Den nye enheten samler overskuddsvarme fra en rekke komponenter. Den dekker ikke bare elektrisk motor, vekselrettere og hurtigladere, men også batteriet så vel som laderen til hjemmebruk. I teorien kan varmepumpen bruke energien fra alle enheter som trenger kjøling, skriver Hyundai i en pressemelding.

En uavhengig studie utført av Miljøverndepartement i Sør-Korea har vist at Kona Electric og Kia E-niro beholder 90 prosent av rekkevidden ved syv minusgrader og en kupétemperatur på 26 grader

https://www.tu.no/artikler/nye-varmepumper-skal-hjelpe-elbilene-til-a-beholde-rekkevidden-vinterstid/494614
#16
Tang EV600 / BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
mandag 04. mai 2020, klokken 21:41
Nå kommer enda et elbil-merke til Norge: BYD.
Første modell ut er modellen Tang. Til Norge kommer Tang i EV600-versjon; en hel-elektrisk SUV som i følge BYD skal ha en rekkevidde på 520 kilometer (NEDC-tall).

Modellen er også å få med firehjulsdrift.

https://bilbransje24.no/artikler/nytt-merke-til-norge-na-kommer-elektriske-byd/491332

EV 600 - front wheel drive at 259,900-279,900 yuan ($37,664-$40,563) after subsidies
EV 600D - all-wheel drive at 289900-359900 yuan ($42,012-$52,156) after subsidies

BYD Tang BEV 600D specs:

    82.8 kWh battery
    up to 500 km (310 miles) NEDC and up to 600 km (373 miles) at constant low speed
    0-100 km/h (62 mph) in 4.4-4.6 seconds depending on version
    0-50 km/h (31 mph) in 1.9-2.0 seconds depending on version
    all-wheel drive
    system output 360 kW (two 180 kW and 330 Nm electric motors - one per axle)
    fast charging in 30 minutes (30-80%)
    dimensions 4870×1950×1725

BYD Tang BEV 600 specs:

    82.8 kWh battery
    up to 520 km (323 miles) NEDC and up to 620 km (385 miles) at constant low speed
    0-100 km/h (62 mph) in 8.5 seconds depending on version
    0-50 km/h (31 mph) in 3.7 seconds depending on version
    front-wheel drive
    system output 180 kW and 330 Nm
    fast charging in 30 minutes (30-80%)
    dimensions 4870×1950×1725

https://insideevs.com/news/351456/byd-tang-600-600d-specs/

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#17
MG5 EV / MG kommer med stasjonsvogn i UK - 4 kvartal 2020
torsdag 23. april 2020, klokken 21:08
Kinesiske SAIC står klare til å lansere en elektrisk stasjonsvogn i Europa. Ifølge Autonews skal modellen MG 5 introduseres i Storbritannia så snart som mulig, og leveres ut til kunder i fjerde kvartal.

SAIC har ikke offentliggjort noe informasjon om MG 5, men det antas av britiske Autocar at det er snakk om en SAIC Roewe Ei5 med ny logo. Dette er en elbil som har vært i salg i Kina siden 2018. Den har et batteri på 52,5 kilowattimer, og en rekkevidde oppgitt til 420 kilometer (NEDC). Dimensjoner: 4,54 meter lang, 1,81 meter bred, og 1,5 meter høy. Bagasjerom 578 liter, eller 1456 liter med baksetene lagt ned.

[ You are not allowed to view this attachment ]  

https://www.tu.no/artikler/mg-kommer-med-elektrisk-stasjonsvogn-i-ar/490620
#18
Macan / Macan i media
tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:52
Norsk artikkel om elektrisk Porsche Macan

Macan blir Porsches neste ebil ut, etter Taycan, og det snakkes nå om lansering i 2022. Ryktene sladrer om opptil 500 kilometers rekkevidde.

En nye Macan vil, etter det vi erfarer, bygges på PPE (Premium Platform Electric) – plattformen som utvikles som et samarbeid mellom Porsche og Audi. Denne er ikke konstruert eller tilrettelagt for forbrenningsmotorer i det hele tatt. Den er fullelektrisk.

https://www.tv2.no/broom/11324416/
#19
Volkswagen VW / VW ID.1
mandag 16. mars 2020, klokken 21:18
Da har det kommet litt ut om planene på ID.1. Den skal erstatte e-UP, men basert på MEB plattform. Siden e-UP er basert på UP som er en fossilbil, så regner VW med at de skal klare å lage ID.1 mer kompakt enn dagens e-UP. Kommer sannsynligvis med 24kWh og 36kWh batteri.

Referanse:
https://electrek.co/2020/03/16/vw-says-its-working-on-entry-level-id-1-electric-car-aiming-for-22000/

Ser andre nettsider regner med at ID.1 kommer på veien i 2023.
#20


Ikke så mye håndfast info om Dacia Spring ennå. Har sakset ut litt info fra tek-artikkelen nedenfor:
Bilen får fire seter og en WLTP-rekkevidde på «over 200 kilometer». Batterikapasiteten er ikke oppgitt, men nevnte City K-ZE har til sammenlikning et batteri på ganske forsiktige 26,8 kilowattimer.

K-ZE har også en motor på skarve 33 kilowatt (knappe 45 hestekrefter), så det blir spennende å se om Dacia vil ta til takke med det samme i Europa. Bilen er ellers 3,73 meter lang.

Dacia kommer heller ikke med noen antydninger om pris utover at den skal bli rimelig. Renault City K-ZE koster til sammenlikning fra drøye 82.000 kroner etter insentiver i Kina. Dacia sier bilen skal bli tilgjengelig tidlig i 2021, og at de posisjonerer den både for salg og til bildelingstjenester.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/WbAOLd/dacia-lanserer-det-de-sier-skal-bli-den-billigste-elbilen-i-europa
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA