Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#766
Bestilling og levering / Sv: Inventory
onsdag 21. april 2021, klokken 10:58
Noen observasjoner fra Model S brukt inventory:
- tidligere var prisene ganske forutsigbart lavere nærmest fra dag til dag inntil bilene ble solgt. Slik er det ikke lenger. Ja, prisene faller, men med lavere beløp, fluktuerer mer opp og ned og har ikke den samme tydelige, fallende trenden.
- prisene settes ofte opp før weekendene.
- biler kan bli fjernet fra inventory og komme tilbake igjen dager eller uker senere med vesentlig høyere pris.
- prisnivået nå er ikke så attraktivt ift Finn som det var før.
Det virker som Tesla er mer fokusert på marginer ift kapitalbinding og holder igjen på prisene i mye større grad enn tidligere. Om det er fordi de nå ikke lenger trenger å være redd for å slippe opp for cash eller fordi markedet for S (og X) er sulteforet mens kundene venter på nye biler som aldri kommer vet jeg ikke.
Mht nybilinventory så kom det aldri noen LR'er etter de ganske få som lå ute til 735' og oppover rundt jul. Det har vært en del P'er hvor de rimeligste var lett brukte til litt over 800'. I dag ligger de på 900+. Men man må hensynta at de «gamle» LR/P ikke var «Plus» modeller. Akkurat nå synes det som om kjøpene av LR til 750ish og P til 820ish rundt juletider svært fornuftige.
Jeg er litt usikker på hva verdifallet på S er for tiden, og om mangelen på nye biler gjør at de holder seg bedre i pris. Ut fra Teslas inventory priser holder verdiene seg godt, men jeg synes ikke det helt reflekteres på Finn. Noen som har kjøpt eller solgt nyere S i det siste og kan si noe om markedet?
#767
Sitat fra: Nytt medlem på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:57
Hei,
...
Du bør lage en egen tråd og ikke blande alle spørsmålene dine inn i denne.
#768
Tesla har hatt ganske «varierte priser» for MS de siste årene. Verditapet er veldig avhengig av når bilen ble kjøpt. I 2019 gikk nybilprisene ganske kraftig ned, og verditapet ble stort for de som hadde kjøpt. Generelt vil elbiler falle ganske mye i pris etter som batterikostnadene faller og volum produksjonen virkelig tiltar. Mange vil ikke ha elbil (ennå), men mange av de som kjøper NYE biler vil ha de. Så det er færre brukte biler å velge mellom og høyere bruktbilpriser for fossilkjøperne. Inntil videre er politikerfrykten for å skremme vekk fossilkjøperne stor, så nå godsnakkes det mye mot denne velgergruppen. Samtidig blir det strengere og strengere utslippskrav fra EU som vil strupe tilbudet ennå mer. Så ja, kan godt hende fossilbiler vil ha et lavere verdifall flere år fremover.
#769
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
torsdag 15. april 2021, klokken 20:42
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 19:45
Sitat fra: Marius76 på torsdag 15. april 2021, klokken 19:36
Kan dette ha sammenheng med batteribytte?
Håper noen har peiling!
Høres sannsynlig ut ihvertfall.
Mulig det, men det kan umulig være tiltenkt.
#770
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
onsdag 14. april 2021, klokken 16:54
Sitat fra: mroek på onsdag 14. april 2021, klokken 13:11
Men det blir nok rekkevidde-gnål også for de som går for versjonen med lengst rekkevidde og feilhjulstrekk, tenker jeg.

Rekkevidde-fokuset er jo helt latterlig ekstremt, etter min mening. Det er jo selvfølgelig noen som har et kjøremønster der rekkevidden er bortimot den eneste relevante parameteren, men for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.
Rekkevidde er først og fremst en økonomisk verdi - ref prisforskjellene på samme biler med forskjellig rekkevidde (eksvs S/X 75 vs 100 kwh). Min vurdering er at PS2 og spesielt XC40 er på feil side av kost/nytte ligningen. Men at andre vurderer det annerledes er jeg pragmatisk til. Det synes jeg du også skal være. Litt skuffet og overrasket er jeg allikevel over at prisene på de nye PS2 modellene i praksis har gått opp. Hadde faktisk trodd at det ville gå motsatt vei ift både valuta og konkurransen mot Tesla.
#771
Bestilling og levering / Sv: Inventory
mandag 12. april 2021, klokken 21:41
Sitat fra: Facet på mandag 12. april 2021, klokken 19:33
Jeg har også sett at de sier flere av 2016 Model X P90DL er førstegangsregistrert i 2018 mens på vegvesen.no er de regga i 2016.
Godt observert. Jeg trodde først det var demo modeller de hadde solgt på et senere tidspunkt og dermed med garantier fra salgstidpunktet. Men, nei. Garantiene starter fra de var registrert. Jeg lurer på hvorfor de skriver det de gjør.
#772
Bestilling og levering / Sv: Inventory
søndag 11. april 2021, klokken 22:54
De brukte er avregistrert.
#773
Bestilling og levering / Inventory
søndag 11. april 2021, klokken 14:18
Jeg ser fra Model S inventory sidene for bruktbiler at Tesla begynner å bli ganske kreative med prisingen. Det er tydelig at mange kjøper i weekendene, for en del priser går opp natt til lørdag og ned igjen natt til mandag. Biler kommer og går fra inventory også. At en bil blir borte betyr altså ikke nødvendigvis at den er solgt. Plutselig kan den dukke opp igjen noen dager eller til og med uker senere. Med unntak av weekendene faller prisene gjerne daglig med noen tusen. Av og til kraftigere.
«Nybil» model S inventory har i de siste månedene bare vært Performance (stort sett med noen få km) som har kommet og gått. De prisene er mer «sticky». Med nye Model S langt frem i tid har de sikkert større tålmodighet enn vanlig.
#774
i-Pace / Sv: Bruktpris på ipace
lørdag 10. april 2021, klokken 23:08
Er vel nye priser på EV400 nå etter avviklingen av EV320. Konfiguratoren er delvis oppdatert.
#775
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 10. april 2021, klokken 17:03
@Motorwatt - kan jeg anbefale ignoreringslisten? Ikke en fullgod løsning men den hjelper godt på.
#776
Men så var det denne rattvarmen, da....
Pussig at de ikke skriver noe om den. Må da være i de modellene med denne interiørendringen?
#777
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
torsdag 08. april 2021, klokken 21:20
Den har da litt ekstrautstyr til å være S. Har den absolutt påkrevde Cold Climate Pack, glasstak og Drivepack samt vel bla SE lyktene som gir bedre lys.
#778
Sitat fra: harelabb på torsdag 08. april 2021, klokken 18:19
Prøvde å bestille service. Første ledig 7. mai. Det er vel ikke helt akseptabelt.
Innen den tid har jeg frosset ihjel
Bør jeg ringe?
Du har en model 3 levert i romjulen? Hvorfor skriver du ikke det? Det er side opp og side ned i Tesla 3 forumet om problemet med sensorer som gjør at varmeapparatet ikke virker. Ja, du bør selvfølgelig ringe.
#779
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 07. april 2021, klokken 17:06
Har HW3.
#780
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 07. april 2021, klokken 12:18
Nå har jeg testet Summon inn og ut av garasjen på nytt - to år etter siste gang og med et gratis prøveabonnement fra Elon som sikkert blir fjernet snart. Og det er dønn likt som sist. Like nølende, like stakkato, like håpløst på vei inn i garasjestolpen etter flere hjelpeløse forsøk på bare å kjøre rett ut. Og Summon må resettes ørten ganger i prosessen. Joda, det er sikkert mulig på en fin dag med sola i zenith og mye tålmodighet å få den til å gjennomføre det du vil. Men, takk - dette klarer jeg mange ganger bedre selv. Selv om jeg må krabbe inn og ut av bagasjerommet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA