Noen observasjoner fra Model S brukt inventory:
- tidligere var prisene ganske forutsigbart lavere nærmest fra dag til dag inntil bilene ble solgt. Slik er det ikke lenger. Ja, prisene faller, men med lavere beløp, fluktuerer mer opp og ned og har ikke den samme tydelige, fallende trenden.
- prisene settes ofte opp før weekendene.
- biler kan bli fjernet fra inventory og komme tilbake igjen dager eller uker senere med vesentlig høyere pris.
- prisnivået nå er ikke så attraktivt ift Finn som det var før.
Det virker som Tesla er mer fokusert på marginer ift kapitalbinding og holder igjen på prisene i mye større grad enn tidligere. Om det er fordi de nå ikke lenger trenger å være redd for å slippe opp for cash eller fordi markedet for S (og X) er sulteforet mens kundene venter på nye biler som aldri kommer vet jeg ikke.
Mht nybilinventory så kom det aldri noen LR'er etter de ganske få som lå ute til 735' og oppover rundt jul. Det har vært en del P'er hvor de rimeligste var lett brukte til litt over 800'. I dag ligger de på 900+. Men man må hensynta at de «gamle» LR/P ikke var «Plus» modeller. Akkurat nå synes det som om kjøpene av LR til 750ish og P til 820ish rundt juletider svært fornuftige.
Jeg er litt usikker på hva verdifallet på S er for tiden, og om mangelen på nye biler gjør at de holder seg bedre i pris. Ut fra Teslas inventory priser holder verdiene seg godt, men jeg synes ikke det helt reflekteres på Finn. Noen som har kjøpt eller solgt nyere S i det siste og kan si noe om markedet?
- tidligere var prisene ganske forutsigbart lavere nærmest fra dag til dag inntil bilene ble solgt. Slik er det ikke lenger. Ja, prisene faller, men med lavere beløp, fluktuerer mer opp og ned og har ikke den samme tydelige, fallende trenden.
- prisene settes ofte opp før weekendene.
- biler kan bli fjernet fra inventory og komme tilbake igjen dager eller uker senere med vesentlig høyere pris.
- prisnivået nå er ikke så attraktivt ift Finn som det var før.
Det virker som Tesla er mer fokusert på marginer ift kapitalbinding og holder igjen på prisene i mye større grad enn tidligere. Om det er fordi de nå ikke lenger trenger å være redd for å slippe opp for cash eller fordi markedet for S (og X) er sulteforet mens kundene venter på nye biler som aldri kommer vet jeg ikke.
Mht nybilinventory så kom det aldri noen LR'er etter de ganske få som lå ute til 735' og oppover rundt jul. Det har vært en del P'er hvor de rimeligste var lett brukte til litt over 800'. I dag ligger de på 900+. Men man må hensynta at de «gamle» LR/P ikke var «Plus» modeller. Akkurat nå synes det som om kjøpene av LR til 750ish og P til 820ish rundt juletider svært fornuftige.
Jeg er litt usikker på hva verdifallet på S er for tiden, og om mangelen på nye biler gjør at de holder seg bedre i pris. Ut fra Teslas inventory priser holder verdiene seg godt, men jeg synes ikke det helt reflekteres på Finn. Noen som har kjøpt eller solgt nyere S i det siste og kan si noe om markedet?