Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Contango

#1
Tesla / Batteridegradering
lørdag 13. april 2024, klokken 11:20
En interessant oversikt over degraderingen til de forskjellige batteriene. Men jeg finner ingen referanse til hvor dataene kommer fra, så jeg er usikker på datakvaliteten. Kanskje noen andre her vet.
Det er også en annen og litt nyere video i samme kanal om degraderingen til biler med veldig høy kjørelengde.
https://youtu.be/hTt2libO-vM?
#2
Tesla SW og AP / Tesla Vision
onsdag 14. februar 2024, klokken 22:09
Oppdatert test. "Mye bedre nå og like god som sensorer". Ingen vesentlig forskjell mellom HW3 og HW4.
https://youtu.be/-t2QykN4hsk?si=fUIExe_mNvzIB_LD
#3
Skoda ENYAQ / ABRP
lørdag 20. januar 2024, klokken 10:42
Noen som har verifisert ABRP simuleringen for noen av X/RS modellene? Evt da har en oppdatert "Reference Consumption"?
#4
Model S 2023 - / Fargene har blitt gratis
fredag 01. september 2023, klokken 09:56
Alle farger er nå kostnadsfrie. Følger ikke med på prisene så vet ikke om de er endret også. Inventory priser har forøvrig alltid vært "dynamiske" men synes Tesla overgår seg selv i kreativitet for tiden.
#5
Ford / Puma EV
torsdag 13. april 2023, klokken 15:33
Burde lages et eget modell forum for denne. Kommer for 2024 modellår.
https://topelectricsuv.com/news/ford/ford-puma-electric-details/
#6
i-Pace / Batteri Statistikk
tirsdag 28. mars 2023, klokken 09:13
I og for seg ikke en artikkel som er spesielt for iPace, men i motsetning til de andre bilene så overrasket batteribytte statistikken for iPace meg. Dette er vel USA data der iPace kanskje representerer et veldig lite datagrunnlag.
https://www.teslarati.com/ev-battery-health-stats-concerns/
#7
Model S 2013 - 2022 / Dørhåndtakene - en info video
lørdag 10. september 2022, klokken 23:09
Hvorfor de gamle dørhåndtakene ryker og hvorfor de nye er veldig mye bedre. https://youtu.be/Bea4FS-zDzc
#8
Tesla / Lydkvalitet iTunes/Spotify
lørdag 03. september 2022, klokken 19:11
Jeg er svært fornøyd med lyden i både 3 og Y. Kanskje spesielt Y som har den beste lyden jeg har hatt i noen bil. Men det er en del forskjell på Spotify lyden og når jeg streamer fra telefonen over Bluetooth. Spotify er markant bedre, sikkert fordi den har høyere bitrate. Men jeg har iTunes og ikke Spotify konto, og Elon liker som kjent ikke Apple. Så derfor er det å lage spillelister med topp lydkvalitet en tidkrevende oppgave som må gjøres i Spotify i hver bil. Har ikke veldig lyst til å bytte over fra iTunes til Spotify og bygge alle andre spillelister på nytt. Spørsmålene er derfor:
- Er det mulig å lage Spotify spillelister (helst hjemme i stua) på tvers av bilene uten å betale for en egen Spotify konto som begge bilene er logget inn på?
- Er bitraten fra iTunes høyere hvis jeg streamer via kabel eller minnepinne? Men da må jeg inn hanskerommet i så fall?
- noen andre tips?
#9
Tesla / Brembo har utviklet individuelle bremser per hjul
torsdag 11. august 2022, klokken 22:05
Slitsom presentasjon men interessant nytt produkt som helt sikkert kommer i bilene etterhvert. Brake-by-wire.
https://youtu.be/hTuBLCaRa3Y
#10
Tesla / ABRP Reference Consumption
onsdag 27. juli 2022, klokken 20:54
ABRP er generelt for konservative i estimatene sine. Justerer man Reference Consumption @ 110 km/t blir de mer presise. Jeg har erfaringstall på 141 for '22 M3 LR med 18' + caps og 166 for '22 MY LR med standard 19'.
#11
Polestar 2 / Bruktimport
mandag 13. juni 2022, klokken 17:05
Prisene på brukt P2 har gått kraftig opp, og importbiler blir det flere av nå. Her kjenner jeg ikke garantiforskjeller. Kanskje er det problematisk å kjøpe import, kanskje ikke. Gjelder å vite hva man kjøper uansett.
#13
Polestar 2 / Nye priser
torsdag 14. april 2022, klokken 19:24
Konfiguratoren er åpen igjen.
- ingen finansiering foreløpig. Rentene flytter seg jo oppover nesten daglig nå så sikkert derfor.
- tatt en " Tesla" og endret standardfarge. Magnesium. Sort koster ekstra.
- nye felger bortsett fra på Performance.
- 1k opp for hengerfeste
- 20k opp. Mindre enn jeg trodde. Men vinterhjulene er jo heller ikke gratis lenger så blir tilsammen ca 40'.
- samme priser og innhold (?) i pakkene.
- september levering - dette blir 2023 modeller.
- lærsetene har gått fra lysebrune til hvite.
#14
Polestar 2 / ABRP reference consumption
tirsdag 05. april 2022, klokken 22:08
Min erfaring fra iPace er at ABRPs standard ref cons på den bilen er ganske mye for høyt, og at med logging av faktisk forbruk via premium abonnement og OBD/Tronity ble det vesentlig lavere hos meg etter å ha kjørt en tid (235 mot 263). Altså at bilen går lenger i praksis enn ABRP estimerer ut fra sin standard ref cons på 263. På Polestar 4wd utgavene er ABRPs standard ref cons 212 (antagelig med 19' hjul). Mange av dere bruker antagelig ABRP i bilen og da skal det oppdateres iht faktisk forbruk over tid. Hva ser dere i deres biler? Stemmer 212?
#15
Bestilling og levering / Inventory 3 og Y
søndag 20. mars 2022, klokken 20:04
Det har vært god grunn til å tvile på leverings pessimismen i konfiguratoren (spesielt for M3) med såpass mange som har rapportert om å få tildelt bil i mars med en gang de bestilte. Men må innrømme at jeg ble litt overrasket over antall biler som ble lagt ut i inventory. Talte 40 treere og 43 Y'er. Riktignok noen av de demo biler med gammel prosessor, men allikevel. Skulle ikke tro de hadde biler "til overs" fra Kina om dagen og lurer på hvorfor. Også litt nysgjerrig på hvor fort de går unna her.
#16
Tesla / 4680 batteriene
torsdag 17. februar 2022, klokken 23:07
Det nærmer seg leveranse av MY med 4680 fra Texas. Interessant dilemma diskutert her. https://youtu.be/IJ21kOPc8fc. Hva gjør Tesla når de har to batterityper i samme bil i samme marked? Differensierer på pris etterhvert? Eller downgrader beste teknologi til spec tilsvarende laveste så kundene ikke merker forskjell?
#17
i-Pace / Batterivarming - preconditioning og kjøring
søndag 30. januar 2022, klokken 23:50
Jeg har bare noen få observasjoner, men har i alle fall noe. Gjelder 2020 modell. Først prøvde jeg preconditioning ikoblet lader med 98% på batteriet. No-go. Kupeen varmet men batteriet forble like kaldt. Ganske sært. Så prøvde jeg i dag med 100%. Da virket det. Utetemp var 0, batteriet +2 (etter lading), ikoblet 16a. Det meste jeg så var +19c ca en halvtime før satt avgang (en time etter programstart). Det falt til 17c etter den halvtimen mens kupeen varmet. Glemte å sjekke ved ankomst men hadde 15c etter en halvtime parkert ute.
Observasjon etter tidligere kjøring på E6 Oslo-Lillehammer (fartsgrense+10%) var batteritemp +3c ved start og +15c ved ankomst. Også rundt 0 i luften. Fikk det opp et par grader til ved å prøve litt gass og brems i oppoverbakkene i fjellheimen.
Kanskje varmingen av batteri før avgang er hensiktsmessig for lading på tur på vestlandsveier men er mer usikker på motorvei. For de fleste blir det sikkert vel mye dressur av familien for å treffe riktig avgangstidspunkt også.
Under forvarmingen brukte den ett eller to prosentpoeng batteri. Muligens begrenser den varmingen ift ladekapasitet og at den varmer mer aggressivt med mer enn 16a fra ladeboksen og ved hurtiglading. Gjør den det kan det vel neppe svare seg å bruke funksjonen med Schuko lading. Gjør den ikke det så hjelper det vel ikke allverden ved hurtiglading. Kanskje noen andre her vet mer enn meg.
Skal ikke legge skjul på at jeg synes dette er ganske tungvint, unødig komplisert og dårlig dokumentert. At Jaguar etter 4 år ikke klarer å gi eierne mer relevant styring av denne tross alt begrensede funksjonaliteten er ikke lett å forstå. Lurer på om de begrenses av kontraktsforholdet med LG eller om de rett og slett bare ikke klarer bedre. Er jo også litt perpleks over at de ikke en gang gidder å kopiere Wattcat funksjonaliteten i egen app.
#18
e-208 / ABRP rekkevidde (ref consumption)
fredag 28. januar 2022, klokken 23:36
Default reference consumption er 196. Jeg får ca 185 som et riktigere estimat. Forutsetter at bilen ikke har et veldig kaldt batteri.
#19
e-208 / Bruktbilkjøp og app
torsdag 27. januar 2022, klokken 17:49
Noen råd etter mye tid brukt på installasjon.
- hvis selger har gjort en factory reset så resettes også programvareversjon og antagelig navdata. For å få app funksjonalitet må programvaren i bilen oppdateres.
- antagelig må selger slette bilen fra myPeugeot for at kjøper skal kunne koble den til. Min selger hadde gjort det og bilen var "fri".
- sett av flere timer til jobben og kjøp en pute å slå i når frustrasjonen er høyest. Dette er ikke intuitive saker.

Jeg husker ikke lenger akkurat hva jeg gjorde men startet i hvert fall med myPeugeot appen. Du får epost fra Peugeot på aktiverte tjenester (e-fjernkontroll og Real Time Traffic), og det kan ta litt tid. Men da vet du at de i alle fall har registrert deg og at du kan begynne i bilen. Får du ikke de bekreftelsene må du sjekke hva du har gjort galt i da du registrerte deg og bilen i appen.
Etterhvert fikk jeg frem informasjonen om ny programvare og tilbud om link til oppdateringene via email. Ta de! Vær nøye med å strukturere minnepinnen akkurat slik det beskrives i (den dårlige) bruksanvisningen. Både programvaren og de nye kartdataene kan lastes ned på samme minnepinne før installasjon.
Ikke vær for utålmodig i bilen. Oppdaterings forespørselen kommer etterhvert etter at man har satt i minnepinnen og den er riktig strukturert. Men det tar vinter og vår å vente på installasjonen av programvaren i bilen. Ta med en god bok. Kartdataene tar enda lenger tid, og jeg var til og med litt nøye på å ikke installere Tyrkia, Kazakstan, Russland og nesten alle andre land - steder den bilen aldri kommer til å frekventere med meg i. Selv med bare noen få land var det en tålmodighetsprøve.

Et generelt råd. Jeg hadde et løpende Tronity (et selskap som fanger datastrømmen fra bilen) abonnement jeg har brukt på en annen bil som jeg flyttet til denne. Da jeg endelig fikk styringen over temp og lading i myPeugeot appen tok det noen timer før Tronity også ble koblet på. Jeg har også et premium abonnement hos ABetterRoutePlanner, og med de to sammen (man kan bruke en OBD istedenfor Tronity) får man en svært god og presis rekkeviddeestimator. Anbefales på det sterkeste dersom man skal bruke bilen på lengre turer. På den andre bilen er jeg innenfor et par prosent presisjon og faktisk bedre enn Tesla. Veldig mye tryggere å bruke enn det bakoverskuende estimatet i bilen. Med Carplay kommer SOC i prosent også opp i ABRP nav'en hvis det er satt en destinasjon der.
Jeg anbefaler generelt en OBD fremfor Tronity, for informasjonen er mer presis og mer omfattende. Men på 208'en ser det utsom man må ta av et panel i bilen, og det er jo litt klønete.
#20
i-Pace / VIN forskjell
søndag 23. januar 2022, klokken 17:50
Da jeg kjøpte i fjor la jeg merke til en detalj på Finn. Jaguar VIN er i hovedsak slik:

SADHA2B13L1F837xx der L er 2020 og serienummeret er 837xx. Serienumrene går suksessivt oppover for hver nye bil.

Men innimellom kommer det VIN som følger:

SADHA2B13L16039xx

Serienummeret er 039xx og F er erstattet med 6. Dette er også en 2020.

Hva er det som er forskjellen på "F" og "6" biler?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA