Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Chimp

#616
ID.3 / Sv: Bananeske-test, like stor som EQC og i-Pace
fredag 18. oktober 2019, klokken 18:30
Sitat

Jepp. Ser ingen som er uenige i at bananeske-testen er kurant til å måle hvor mange firkantede enheter en får inn i hver bil. Det er derimot et godt stykke fra dette til å konkludere på plass. Innledningsvis settes det likhetstegn mellom testen og plass. Det er feil. Det argumenteres (kveruleres?) ift å sette likhetstegn mellom bananeske-test og plass.


Enig i at jeg dro den for langt, jeg var irritert.
Godt at en av hundre klarte å se hva jeg var ute etter i frustrasjonen, takk.
#617
Sitat fra: TM på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Chimp på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:06
Da snakker du vinterrekkevidde på under 300. Så jeg hadde hatt problemer med å bestille denne cash, uten noen tester av journalister eller andre.
Hvis man synes vinterrekkevidde under 300 km er for lite, så er det ikke mye å velge mellom i SUV segmentet. Da faller også mye dyrere biler som i-pace, EQC og e-tron 55 også ut. At Volvo har 7500 på interesselisten viser vel at det er langt større interesse for denne enn Polestar. Nå vet jeg ikke hvor mange som har betalt depositum til Polestar, men det overrasker meg om det er på nivå med EQC og e-tron. Usikkerheten ligger i om XC40 blir levert mens det fortsatt er mva fritak, men for å sikre seg er det nok lurt å skrive kontrakt. Er sikkert mulig å komme seg unna uten tap hvis man ombestemmer seg.
Greit da snakker du vinterrekkevidde på under 250. Jeg bommet litt, den vil selvsagt gå kortere enn audi 55 og i pace. Eqc kjenner jeg ikke godt nok.
Med 320 epa ligger du 50 under ipace, som jeg har. Min har aldri gått under 300 om vinteren men jeg ser at det er mulig hvis du feks bor i Moss og skal til Hafjell, altså kjører kun høyhastighet.

Skal ikke kuppe diskusjonen med sånn ipace fjas, men er faktisk "bekymret" for rekkevidden når jeg leser at den har 0,34 cw, veier 2,2 tonn og har "unødvendig" mye hestekrefter som suger strøm.

Jeg er også bekymret angående polestar som jeg ser på og vurderer, for den ser heller ikke aero ut og de har valgt altfor brede dekk på store felger.
#618
Enig ang polestar sin løsning. Hadde jeg vært interessert i xc40 hadde jeg mislikt dette, folk stresser en beslutning for å komme først i køen i en halvveisløsning som forhandlere kjører lokalt, uten at man vet noe særlig om bilen.
Ps: jeg var opprinnelig interessert men falt av på rekkevidde og pris.

Ang bilen så tenker jeg det er vanskelig å si pva andre, hva slags behov de har. Fortsatt ingen elbil som er en typisk stasjonsvogn med firehjulstrekk, volvo xc40 treffer nærmest der enn så lenge. Folk vil ha plass til barnevogn og bikkje, de har like stor plass baki men utformingen på bagasjerommet er helt forskjellig. Du kan nok ha en golden retriever baki volvo men ikke i polestar.
Jeg synes polestar ser ut som en bedre pakke men den er ikke den bilen som glir lettest inn i det norske markedet. Den selger nok som hakka møkk i kina hvor de elsker sedan. Derfor skjønner jeg folk også foretrekker volvo, men tror mange blir skuffet hvis det er noe hold i EPA på 320 km. Da snakker du vinterrekkevidde på under 300. Så jeg hadde hatt problemer med å bestille denne cash, uten noen tester av journalister eller andre.
#619
Dårlig opplegg at enkelte sitter og skriver kontrakter, dårlig kommunikasjon utad fra Volvo som sier uke 3 2020.
Kjipt å skrive kontrakt så lenge før som man ikke kan bryte, høy risiko mtp rekkevidde/ladefart.
#620
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
fredag 18. oktober 2019, klokken 13:30
Ja dette virker ekte.
Det er sikkert 1 person som gjør dette og ikke slik at de bruker all verdens tid på å gå korrektur av orddelingsfeilene du sikter til.
Viktigste er at de svarer , det synes jeg er supert - stå på!
#621
2150 til 2250 kg så jeg et sted. Ca samme som ipace og model s.
#622
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:49
EPA er vel ganske streng?

Ja, streng men kjører du mye motorvei er den reell rekkevidde. Mer blandet kjøring er nok et sted mellom EPA og WLTP riktigere ja.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:49
Med 75kWh netto kapasitet er den vel i hvert fall på høyde med s75D og X90d. Antakelig går den litt lenger enn Kona og eNiro også.

Vet ikke helt. Koreanerne er mestere på lette biler med lavt forbruk. De har halvparten så mange hester, noe som spiller veldig inn. Regner med stålkarosseri fra svenskene.
Tesla er best på elbil mtp aero/forbruk, volvo er nybegynnere med høy cw (0,34 på fossilversjonen) og ikke samme erfaring med motor i elbil. Du ser det også på jaguar som nå etter 1 år i gamet skal komme med en rekkeviddeoppdatering fordi det tar tid å bli god på dette.


#623
Enig i at 50 km forskjell virker plausibelt. 500 km rekkevidde som polestar går for blir nok snart nedjustert til 450:) så da er 400 for volvo en god antakelse. Men sjekk EPA som de sa er 320km, hvis det stemmer blir det litt for kort vinterrekkevidde for hvermannsen
#624
Sitat fra: telcontar på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:25
Polestar 2 må jo være et mye bedre kjøp med 30k lavere pris og bedre rekkevidde.
Ja med mindre man må ha høyden i bagasjerommet.
#625
For 9000 mer får man en audi e tron 50...
Allikevel tror jeg volvo kommer til å selge bra.
#626
Da ble det ingen reservasjonsliste i dag da? Nettsidene til volvo er nå oppdatert med info om bilen, står ingenting om at man kan reservere. Står forøvrig at avhengig av utstyr får man primært levering i 2021, leveringer starter i slutten av 2020
#627
https://www.tek.no/artikler/volvos-elektriske-xc40-78kwh-batteri-pris-under-500-000-kroner/476605

Står veldig mye her, bestilling fra uke 3 2020.
Verdt å legge merke til forventet EPA, 320 km. EPA er jo daktisk ganske on track i motsetning til WLTP. Synes det var litt lite...
#628
Legg gjerne ut info. Fikk ikke anledning til å se.
#629
Har det kommet hint om at det går an å "reservere" i kveld, eller er det kun presentasjon i dag uten endringer i reservasjonssystemet? Interesselisten de har lansert er jo ingen reservasjonsliste.
Lurer bare på om jeg skal sitte klar eller ei.
#630
Polestar 2 / Sv: Bredde "uten" speil
mandag 14. oktober 2019, klokken 17:03
Sjekket med support.
1985 mm med speil
Speil innslått har de ikke tall på enda

Edit: i pace har 128 mm i forskjell mellom utslått og innfelte speil.
Sannsynligvis er da 1859 som de først oppga, bredden med speil innfelt. Forskjellen mellom de to er 126 mm, noe som stemmer bra ref i pace
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA