Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Xiphias

#1
Fant ikke noe info om dette fra andre, så lager en ny tråd.

Jeg bestilte en 7,5 meter ny T2 til T1 ladekabel fra tibber, da den vi hadde ikke var lang nok. Skulle lade min mitsubishi i-miev, men kabelen ble stoppet av noe  så jeg fikk ikke orntlig kontakt. Jeg tok i litt mer å da klikket den på plass. Det jeg ikke visste, som jeg oppdaget dagen etter var at den hadde kommet på plass fordi en av de tre "pinnene" i T1 kontakten i bilen hadde blitt dyttet inn da jeg tok i litt mer.

Så bilen ble ikke ladet, og nå kan jeg ikke lengre lade den uten å fikse min T1 kontakt.

Føler at tibber har noe ansvar her siden det virker som om deres ledning ikke var så "aligned" som den burde ha vært. På en annen side burde jeg nok ha undersøkt nærmere før jeg tok i mer. Noen som vet hvordan og hvor mye det kan koste å reparere en T1 kontakt?
#2
Hyundai KONA / Plass til barn bak i kona?
søndag 01. september 2019, klokken 12:48
Heisann. Vi vurdere ny elbil etterhvert. Jeg har 3 barn, på 10, 7 og 4, men de er nok litt eldre når vi engang skal kjøpe ny el-bil. Hvordan tror dere det går å ha tre barn i baksete i en kona? Blir det nok plass?
#3
Nissan / Underlig batterioppførsel på nykjøpt 2015 Leaf
lørdag 08. september 2018, klokken 20:57
Jeg kjøpte en 2015 Leaf brukt fra en forhandler nylig og oppdaget noe rart i dag. USA importert 24KW.

Jeg kjørte Aulifeltet-Sandvika men fulllastet bil og brukte ca 55% (fra noen og 70% til ca 25%) som er helt ok. Ladet den i Sandvika på en 32 A lader i 3 timer til 78% og kjørte hjem senere med ca samme vekt på bilen. Vi hadde fått en pose klær av mor som veide kanskje 3-4 kg ekstra. Da jeg nærmet meg Auli hadde den droppet helt ned til 16% og jeg stoppet for å lade den på en hurtiglader på butikken i bunn av bakkene. Der sto den i 17 min og ladet til 79%. Den hadde da ladet 63% av kapasitet, men på hurtigladere sto det at den hadde ladet 11 KW. 11KW på en Leaf er da ikke 63% av batterikapasiteten? Den har fortsatt 12 streker, men det virker som om den har mistet en del kapasitet. Jeg skal holde øye med den fremover, men jeg ønsker å finne ut om det har skjedd noe så fort som mulig siden jeg nettopp kjøpte den. Hvis noen har noen ideer, eller liknende erfaringer så tar jeg dem gjerne imot.
#4
Kjøpe elbil? / Nissan Leaf rekkevidder fra år til år.
torsdag 30. august 2018, klokken 19:04
Heisann! Vår diesel Mazada 5 har tatt kvelden og vi vurderer å kjøpe el-bil. Jeg ble nysjerrig på Nissan Leaf og jeg ser flere på finn.no. Det er relativt stor prisforskjell på de forskjellige årsmodellene. Som de fleste andre er jeg mest opptatt av rekkevidde. Jeg har funnet litt statistikk, men ikke en fulstendig oversikt. Er det noen her som vet hvor mye (hvis noe) rekkevidden har økt fra hver årsmodell?

Tror ikke jeg kjøper noe før 2011 eller noe nyere enn 2016, så det er det tidsintervallet jeg er interesert i.

Litt mere info hvis noen har lyst til å komme med gode råd. Jeg er 1.87 m, kona er 1.53 m og vi har 3 barn. 9, 6 og 3 år gamle. 9 åring kan straks sitte uten sete så det burde gå bra selv om det blir litt trangt. Vi tenker å bruke et sted mellom 100 000 og 160 000 kr på bil. Blir mye småkjøring, men kan være fint å ta noen lengre turer innimellom.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA