Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tiger123

#376
Tesla SW og AP / Sv: 2019.8.5
tirsdag 09. april 2019, klokken 11:58
Supert, takk for svar! Har en Model S 2018 model P100D, registrert i april 2018. Har jeg dashcam som kan vises da?
Ikke funnet ut av det, finner lett ryggekamera, så den er grei, men ikke dashcam.
#377
Tesla SW og AP / Sv: 2019.8.5
tirsdag 09. april 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Rapid på mandag 08. april 2019, klokken 23:32
Da trilla 2019.8.5 inn her i kveld. Får håpe TACC klarer å kjøre på firefeltsveg nå uten å bråbremse i hytt og pine. X75

Edit: sentry mode en gang til, dog mode en gang til og muligens en opphradering av dashcam til å filme på sidene også. Det er jo bra. Når det gjelder TACC er det same shit in different wrapping. Dagens beste: passerte bil i venstre fil på firefelts motorvei. Rett strekning. Når min front var omtrent på høyde med bakdøra på bilen ble det full abs brems
#378
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 01. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Teslamats på mandag 01. april 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Han sammenligner med S, ikke X..., men Performance modellen da. Som med mye motorveikjøring (110-120) har ca 45 mil rekkevidde i -1 til +8 grader.
#379
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil (300.000++) uten lading (igjen)?
søndag 31. mars 2019, klokken 21:17

En brukt Tesla 2-3 år gammel vil da si en Model S. 2-3 år gammel, da får du nok en ny model 3 til samme pris. Et mye bedre valg til ditt bruk.
Nissan Leaf 40kw kan være et alternativ, men husk at den spiser mye av batteriet, (som egentlig er bare 34-35kw), på motorveien.

Det er vel de jeg har erfaring med, hittil i elbilkarrieren.
#380
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke alternativer med ACC og forvarming?
søndag 31. mars 2019, klokken 21:10
Sitat fra: hemi på søndag 31. mars 2019, klokken 19:50
i3 120ah har fort samme rekkevidde som leaf 60, og fås til 320-330k nå med alt utstyr.

Leaf har ikke aktiv varming/kjøling av batteri og utgår vel ifølge speccen her.

i3 har forvarming via app, og fra nøkkel, fungerer også i motsetning til leaf appen.

Gjenstår vel og se det med kjøling av batteri. Forvarming via app ble mye bedre etterhvert, etter at du solgte Leafen din.
Men ja, om BMW har 35 mil med vanlig kjøring så, kan være bra alternativ det og jeg er ingentrofast misjonær av noe bilmerke.
Hva er WLTP?
#381
Sitat fra: Bols på lørdag 30. mars 2019, klokken 05:47

766k. 36500km, november 2017. Alt valgbart tilleggsutstyr, bortsett fra 7-seter.
Jeg var egentlig på jakt etter en 75D, men jeg synes dette kjøpet var så bra at jeg dro til på impuls.
Kjørte den hjem i går...fantastisk bil :-) 21-tommerne er kanskje litt stivere enn nødvendig, og støyer litt mer, men en kan vel nesten ikke sette på 19 på en P100D...?

Gratulerer ja, om jeg ikke sa det! Og fin pris, koster over 1,1 ny nå. Jeg kjøpte en maken på impuls for noen uker siden. Nærmeste på Finn er vel langt over 800.(ikke at det er salgspriser vi ser der). (Jeg kommer fra en Leaf, så stor overgang til S P100D!)

Angående 19" dekk: Vinterdekk er som regel 19" til model S har jeg skjønt.

Jeg skulle hente sommerdekkene til min bil nå tidligere i uka, på Vianor, 21" Turbine. Jeg kjøpte en brukt demobil/lånebil av Tesla, så regner med noe skader/riper på felgene, og når jeg kommer til Vianor finner de ikke dekkene til bilen. Etter litt leiting finner de et sett og jeg sjekker de kjapt. Helt nye! Hopper i bilen og drar, meget fornøyd(innimellom flere jobbtelefoner dette her..).

Kommer hjem og skal ut og ta ut dekkene fra bilen og jeg begynner å tenke etter; sjekka jeg at bakhjula var bredere enn forhjulene.., nei. Kommer ut, sjekker, og det er 19" jeg har fått.., haha. Må ha hatt et lite drypp eller noe der første gangen.
Drar tilbake dagen etter, og de leter og kommer med ganske mange 21", og felles for alle er at felgene er ganske ille skrapet opp i kantene.
"dette er felger som sitter på lånebilene til Tesla, og da blir de fort sånn, alle sammen", sier den ansatte til meg.

Jeg sa takk for hjelpen men da beholder jeg de jeg fikk i går, så dro jeg hjem med de nye 19".

Så ja, jeg mener ihvertfall at 19" går på en P100D..:)

Og beklager off topic. Nå når Tesla satte opp nybilprisene igjen tror jeg at ihvertfall de nesten nye vil holde seg bedre, altså 2016-17-18, og holder seg bedre jo nyere de er.
#382
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke alternativer med ACC og forvarming?
søndag 31. mars 2019, klokken 19:43
Leaf e+ får du til ca 400 000 ferdig på veien. Med 60kw batteri blir vel realistisk rekkevidde godt over 30 mil på en sommerdag.
Gode seter, godt interiør, på Tekna 40kw som jeg hadde frem til for noen uker siden.
Bra ACC, selvkjøringen med filholder er mindre bra, egentlig ubrukelig. en pedals kjøring har Leaf egen knapp for, e-pedal, veldig kjekt. Dårlig ryggekamera, men bra med 360 kamera. Stort bagasjerom.

Bestiller du nå, tror jeg du får den før 17. mai.
#383
Kjøpe elbil? / Sv: Veldig billige brukte Teslaer
søndag 31. mars 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Mippen på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:55
Prisene var fristende, men tror ikke jeg kjøper en "gammel" brukt Model S. Har hatt S før og vet hvor mye tull det kan være. Man får riktig nok garanti med på kjøpet, men den er ikke like god som nybil garantien. Jeg har ikke lyst å eie en S utenfor garanti. Ser for meg at det blir veldig dyrt. Har også smal garasjeplass, så tror det blir veldig trang til nabo bilen. Model 3 som jeg hadde en liten stund tok også en del plass.

Du har hatt en model 3 en liten stund og solgt den, allerede nå?
#384
Kjøpe elbil? / Sv: Veldig billige brukte Teslaer
lørdag 30. mars 2019, klokken 18:42
Sitat fra: Mippen på lørdag 30. mars 2019, klokken 15:09
Hvordan finner jeg ut hvor bruktbilene er? F.eks denne https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24GF140539

Ser ikke ut som det står noe sted. Mulig det står litt videre i prosessen om du trykker kjøp. Jeg ville nok bedt om oppringing. Så kan du få den infoen om alle bilene du er interessert i.
#385
Kjøpe elbil? / Sv: Veldig billige brukte Teslaer
lørdag 30. mars 2019, klokken 12:59

Ser flere av de med lavest pris er borte nå, (en til 295k og en til 306k).



Glemte linken i mitt første innlegg, men Magnus la den ut, takk:)

https://www.tesla.com/no_NO/used
#386
Kjøpe elbil? / Sv: Veldig billige brukte Teslaer
lørdag 30. mars 2019, klokken 12:36
Sitat fra: RonnyØ2 på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:25
Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:12
Ble dyr tråd for meg dette.  8)

Skal nå ut til Forus å hente en bil som jeg alltid har sagt jeg skulle ønske jeg hadde bruk for.

Første turen blir til Flensburg med gratis lading for å kjøpe kaffe.


Haha, gratulerer! Du kjøpte på impuls nå..?

#387
Kjøpe elbil? / Veldig billige brukte Teslaer
lørdag 30. mars 2019, klokken 05:54
Hei, jeg jobber ikke for Tesla, men kjøpte selv en brukt S for noen uker siden,
nå får du model S for under 300 000.

Prisene senkes pga kvartalsslutt, og børsnoterte Tesla skal rapportere salgstall m.m.

Synes dette er et bra alternativ til ventelistene på andre biler. Her kan du få bil på dagen med mye større plass enn Kona, e-Niro, Ampera etc., og ellers en helt annen verden når det gjelder lading(gratis superlading på mange av bilene) og funksjoner i bilen.

#388
Sitat fra: Bols på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Tin på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:42
Rekker vel ikke levere ut brukte biler før langt ut i Q2? Jeg kjøpte en for ett par år siden. Brukte 6 uker på klargjøre bilen... Men for all del. Bra priser på mye der nå. Finn prisene er helt på vidda stort sett.  :)

Jeg bestilte en brukt P100D fra Tesla i dag, og skal hente den på fredag. Det virker som om de er ivrige på å få bilene unna...

Bare nysgjerrig jeg Bols, hva ga du for bilen?:)
#389
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 30. mars 2019, klokken 03:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2019, klokken 07:01
Min største usikkerhet er S/X. Skulle gjerne hatt bedre innsikt i etterspørselen, etter at 75D ble fjernet.

Foreløpig er mine forventninger for leveranser noe slikt:

Q1: 60-65k Model 3, 15-20k S/X
Q2: 70-75k Model 3, 20k S/X

Q1 er et vanskelig kvartal å modellere. Det har vært masse prisendringer, restruktureringer og slikt. ZEV er et stort spørsmålstegn. Jeg gjetter på at det blir noe ala 200 mill i GAAP tap i Q1, og så 100 mill i GAAP profitt i Q2, men usikkerheten (i begge retninger) er stor. Tror det blir litt enklere å modellere Q2 når man ser resultatene fra Q1.

De forkortelsene dine Espen, er det kun et mindretall som forstår.;)

Hvordan er det med likviditeten nå etter den store nedbetalingen på lån tidlig i mars?

De må vel også legge ut for noen båter med ti tusener av model 3, hvor pengene kommer en mnd eller to senere.

Jeg tror Q1 blir på det jevne. Men de sluttspurtene i hvert kvartal er ikke sunt for selskapet..

#390
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf mistet litt fotfeste?
lørdag 30. mars 2019, klokken 02:05
Sitat fra: Joltus på fredag 29. mars 2019, klokken 07:40
Det var lanserings versjonen som skulle komme i maks 5000.

De har jo allerede solgt de og kommet med n connecta versjoner og vanlige tekna versjoner som man kan spekke selv.....

Er alle (de 5 000) Leaf+ solgt? Og har noen kommet til Norge ennå? (til kunder, ikke demobiler e.l.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA