Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Storg

#121
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 28. januar 2020, klokken 18:43
Sitat fra: hgs på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:37
Her kan man nok få akkurat det svaret man vil avhengig av hvilke parametere man puttet inn. I det store bildet viser det seg imidlertid at det er vanskelig for aktivt forvaltede fond å slå indeksfond. Enkelt og godt forklart her: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/

Poenget er at fondet er absolut return. Skal altså gi gevinst også i dårlige tider. Fondet tar normalt lavere risiko, samt kan bruke flere verktøy enn indeks fond.

I 2019!var avkastningen på ca 13%.
#122
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 16. januar 2020, klokken 10:38
På investeriningskonto Zero får du nå både skjermingsfradrag og belåning. En av ulempene er at du bare kan sette inn/ta ut kontanter.  Så det er ikke mulig å flytte inn/ut aksjer.
#123
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 21:58

Jeg ville ikke basert meg på Ionity på impulsiv langtur i Europa, det hadde krevd nøye planlegging. Med Tesla kunne jeg bare reist, navi hadde vist meg det jeg trengte. DET er en stor forskjell.
Men det er jo ikke nødvendig.  Finnes jo mange flere leverandører. Fosilgjengen stopper jo ikke bare på Shell. De velger den som passer best.
#124
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 21:41
Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 20:05
Men det bygges CSS 150 kw ++ i resten av europa også, f.eks av Fastned osv. Det er bare et mye mer uoversiktlig landskap, og det er det viktigste å fikse.
Og hva synes du de gjør for å fikse dette?

Her er vel Audi et eksempel hvor de laget et system som skulle gjelde for mange ladeoperatører med Audi kort.
Slik jeg forstår dette systemet (med alle forbehold for det er ikke åpenbart enkelt), så blir det for de aller fleste alt for dyrt.

Det er først når bilen din kan kobles til en hvilkensomhelst lader i et stort nettverk og lading starter basert på vin nummer eller lignende at de får et oversiktlig landskap.
I det øyeblikket f.eks bilene har innsikt i hvor nærmeste lader og status på denne, da er mye gjort. Når det gjelder betaling, så tipper jeg at det vil ta litt tid. Men der vil man bruke agregatorer, og kanskje også Kredittkort etterhvert. VIN kobling hadde vært fint.

Men jeg tror at i det man vet hvor man kan lade, så er mye gjort. Betaling er litt plagsomt, men ikke nok til at mange vil velge Tesla fremfor noe annet. Vi mennesker er for forskjellige på hva vi bryr oss om.
#125
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:58
Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:45
2. De har sikkert ikke ubegrensede budsjetter, men er det for lite å forlange at Daimler/Mercedes, BMW Group, Ford, VW, Audi og Porsche bruker mer penger på å muliggjøre problemfri og rask lading i Europa enn Tesla gjør alene? Det er jo gigantiske konsern med enorme overskudd. De burde jo ha alle forutsetninger for å bygge et ladenettverk som får supercharger-nettverket til å se ut som en liten fjert. Tesla er en mygg fra USA sammenlignet med denne konstellasjonen. Om de ikke vil tjene penger på lading på sikt eller føler det faller for langt fra kjernevirksomhet kan de jo bare selge nettverket en gang i fremtiden.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at disse absolutt må gjøre alt akkurat som Tesla gjorde. De har klart seg i 100 år uten å være i drivstoff bransjen, så hvorfor skal de starte nå. De startet Ionity for å være sikker på at bilene ville få landing, men nå ser de trolig at konkurransen faktisk løser mye av dette for dem. Dessuten er det lov å endre planer, hvis man ser at behovet endrer seg.
Og Nokia klarte seg lenge uten å ha noe app-økosystem. Det er en ny hverdag. Hvorfor skal de gidde å starte nå - det er et godt poeng. Tesla har demonstrert klart og tydelig hvorfor.
Å slepe tilbud etter seg i påvente av etterspørsel er høna og egget. Med den innstillingen kan man jo bare glemme å få opp særlig med CCS ladere utenfor Norge, ettersom etterspørselen er lav utenfor Norge.
Når du står der med bilen og vil lade er det for sent. Da dannes inntrykkene, erfaringer spres osv. Det er gode grunner til at folk som har brukt kommerse nettverk før nå ikke vil kjøre noe noe annet enn Tesla. Jeg har kjørt mange langturer med Leaf på strekninger malt med tynn ladepensel. Det er ikke spesielt gøy.

At Tesla har bygd et bra nettverk og at det er enkelt å forholde seg til er det ikke noe tvil om. Men det bygges CSS 150 kw ++ i resten av europa også, f.eks av Fastned osv. Det er bare et mye mer uoversiktlig landskap, og det er det viktigste å fikse. Ikke at Ionity bygger mest mulig.
#126
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:45
2. De har sikkert ikke ubegrensede budsjetter, men er det for lite å forlange at Daimler/Mercedes, BMW Group, Ford, VW, Audi og Porsche bruker mer penger på å muliggjøre problemfri og rask lading i Europa enn Tesla gjør alene? Det er jo gigantiske konsern med enorme overskudd. De burde jo ha alle forutsetninger for å bygge et ladenettverk som får supercharger-nettverket til å se ut som en liten fjert. Tesla er en mygg fra USA sammenlignet med denne konstellasjonen. Om de ikke vil tjene penger på lading på sikt eller føler det faller for langt fra kjernevirksomhet kan de jo bare selge nettverket en gang i fremtiden.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at disse absolutt må gjøre alt akkurat som Tesla gjorde. De har klart seg i 100 år uten å være i drivstoff bransjen, så hvorfor skal de starte nå. De startet Ionity for å være sikker på at bilene ville få landing, men nå ser de trolig at konkurransen faktisk løser mye av dette for dem. Dessuten er det lov å endre planer, hvis man ser at behovet endrer seg.
#127
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 19:43


Ionity startet bra, men nå virker det som de mister fremdrift og avventer mer trafikk på lokasjonene. Nå for tiden har Cirkle K mye mer fremdrift og de kan jo også tilby butikk og sitteplasser også på alle sine lokasjoner.

Dette er nok også grunnen til at Ionity tar det litt roligere, det er andre som gjør jobben for dem. Circle K har et mye bedre business case enn Ionity. De tjener på landing ved at kundene bruker penger i butikken.
#128
Man kan jo ikke sammenligne Tesla og Ionity heller. Tesla startet som det eneste seriøse alternativet for Tesla eiere, da det var veldig få andre måter/steder å lade.

Ionity er I en helt annen situasjon. I Norge og Europa så er det mange selskaper som konkurrerer om å levere hurtiglanding, mens det var ikke mange som konkurrerte om Tesla kundene.

Derfor er det ikke unaturlig at Ionity ser på hva de skal gjøre. De behøver jo ikke å sløse bort pengene heller.

Begynner man å summere lokasjoner fra Circle K, Ionity, Fortum, Grønn Kontakt osv. Så tipper jeg at man fort er oppe i over 59 lokasjoner som er det Tesla har. Problemet er jo at det ikke er like enkelt og greit som hos Tesla med så mange ukoordinerte leverandører.

Situasjonene er den samme i resten av Europa, mange som bygger. Defor virker det som det ikke skjer så mye. Ionity er bare en av mange leverandører, de skal ikke dekke behovet til alle. Fastned, Fortum, Eon osv, skal også bidra. Hvis ikke det finnes flere CSS lynlader lokasjoner totalt i Europa enn Tesla Supercharger ennå. Så er jeg ganske sikker på at det skjer i løpet av 2020. På tross av hva ionity gjør og ikke gjør.
#129
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 22:57
Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 22:55
"Bruttomargin er et selskaps totale salgsinntekter minus kostnaden for varer solgt, dividert med totale salgsinntekter, uttrykt i prosent.
Bruttomarginen representerer prosentandelen av totale salgsinntekter som selskapet beholder etter å ha påført de direkte kostnader knyttet til produksjonen av varene og tjenestene den selger. "

Såfremt Tesla følger denne definisjonen så har de jo endel andre kostnader som skal dekkes for å gå med overskudd. 
#130
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 22:47
Når Tesla snakker om gross margin på M3, er dette ren produksjonkost? Eller inkluderer det også markedsføring, salg, distribusjon og garanti-reparasjoner?
#131
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 28. september 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. september 2018, klokken 14:16
CNBC rapporterer at forliket ville vært:

- Musk kunne ikke vært styreleder i 2 år.
- Musk og selskapet ville fått en bot.
- Krav om to nye uavhengige styremedlemmer.
- Musk ville verken hevdet skyld eller uskyld.

Altså han ville kunne fortsatt som CEO. Dette er noe som vil kunne være akseptabelt for Musk og det at han da har forkastet forliket tyder på at Musk/advokatene mener at her kan de gjøre bedre.

Så isteden for å ta en deal og få saken avsluttet. Så velger en som har alt for mye å gjøre å skaffe seg et problem til. Ikke akkurat tillitsvekkende.
#132
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 28. september 2018, klokken 09:51
Sitat fra: emurof på fredag 28. september 2018, klokken 09:49
Interessant fra WSJ: "The SEC had crafted a settlement with Mr. Musk—approved by the agency's commissioners—that it was preparing to file Thursday morning when Mr. Musk's lawyers called to tell the SEC lawyers in San Francisco that they were no longer interested in proceeding with the agreement, according to people familiar with the matter. After the phone call, the SEC rushed to pull together the complaint that it subsequently filed, the people said."

Så SEC ville inngå forlik, men Musk nektet, noe som tvang SEC til å gå til sak.

Hva betyr dette? Prøver de alltid å inngå forlik først, eller synes de bare selv de egentlig har en svak sak?
Tror det er mye vanligere å gå rett på forlik der borte. Enkleste for anklager, domstol og tiltalt.
#133
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 11. september 2018, klokken 08:13
En forskjell er at Musk styrer Tesla. Mens han har en meget kompetent «løytnant» som driver  SpaceX. Hadde Musk hatt samme arbeidsfordeling med Tesla kunne det blitt spennende.
#134
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 10. september 2018, klokken 12:41
Sitat fra: JorEl på mandag 10. september 2018, klokken 12:14
Nå står aksjen i $270 premarked. Premarked hva er det? Bestillinger som ligger inne i systemet, før åpning?

Edit: Om jeg hadde lagt inn en bestilling i dag på f.eks $250.(mens akjsen er i $265) Er jeg da "en shorter"?
Premarket er omsetning av aksjer før børsen åpner. Men det er omsetning.

For å shorte en aksje må de låne den, for så å selge den. Med den hensikt å kjøpe billigere aksjer som du leverer tilbake som oppgjør for lånet.
#135
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 08. september 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. september 2018, klokken 12:28
Sitat fra: Tellus på lørdag 08. september 2018, klokken 12:25De hadde innsikt nok til ikke å bruke det offentlig i motsetning til EM.
Men så er jo kokain ulovlig.
Lovlig eller ikke. Det er vel sjelden man synes det er lurt at en CEO eller en politiker etc.. stiller opp ruset i media? Uansett om det er alkohol, hasj eller sterkere saker.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA