Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - VoltWay

#316
Tang EV600 / Sv: BYD Tang tester og omtaler
søndag 29. august 2021, klokken 15:28
Det er mye som kan oppdateres med software på dagens elbiler, men det betyr ikke at det vil skje. Jeg ser dette blir brukt som argument av og til, men at noe mangler og er et ønske betyr ikke nødvendigvis at det dukker opp.

Har den Google Maps så får en vel navigasjon, men det den kanskje mangler er ruteplanlegger som legger inn planlagte ladestopp. Du kan legge inn ladestopp selv når du planlegger turen på Google Maps, men foreløpig er den vel ikke så smart og vet ikke hvor mye batterikapasitet du har igjen.
#317
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 13:41
Voltway - du skriver; "Er det ikke plass til å kjøre forbi så er det ikke noen grunn til å ligge til høyre. Her bryter du ingenting ved å kjøre videre."

Hvem mener du besitter definisjonsmakten til å si det? Skal den som noen ønsker å kjøre forbi bestemme det?
Er det ikke fysisk plass så ser jeg ikke hvor bilen skal gjøre av seg. Det står ikke at føreren skal redusere farten eller stoppe, så ev. lommer kan ikke benyttes. Er det ikke plass til to biler så kan den fremste bilen kjøre som normalt. Er det plass til to biler så kan føreren legge seg ut til høyre, men skal ikke måtte redusere farten. Da stiller det en del krav til rekkevidde med klar sikt fremover på en strekke der det er plass til to biler i bredden. Når bilen bak kan kjøre forbi må føreren bak finne ut av.
#318
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 11:35
Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 09:55
Det er ingen som har hevdet at det er lovlig å kjøre for fort.
Fint, da har vi i alle fall nådd frem til deg på det punktet! :+1:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Legg merke til at dette punktet er delt i to hvor det første sier at man skal holde så langt til høyre som mulig og ikke øke farten. I andre setning påpekes nettopp det med sakte fart eller stor plass hvor man om nødvendig skal ikke bare vike til høyre, men også sette ned farten og om nødvendig stanse.

https://www.dagbladet.no/tema/slik-kjorer-du-trygt-forbi/64562147
Det essensielle her er å se på vilkårene for at plikten skal tre i kraft.

SitatNår noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.
Den kan du oppfylle ved å kjøre tilnærmet som normalt, ev. litt mer til høyre, men det vil avhenge av veien. Er det ikke plass til å kjøre forbi så er det ikke noen grunn til å ligge til høyre. Her bryter du ingenting ved å kjøre videre.

SitatNår kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
"Når kjøretøyet beveger seg sakte". En bil som følger fartsgrensen beveger seg ikke sakte, og derfor vil ikke plikten om å vike til høyre og sette ned farten eller stanse tre i kraft. 70 km/t i 80-sone er sakte. 85 kmt/t i 80-sone er ikke sakte, selv om det er lavere hastighet enn bilen bak.

Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 11:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. august 2021, klokken 09:39
Dere... hvor lenge er det muuulig å ha denne diskusjonen uten at det blir tull...?
Bare lurer....
Jeg tipper det er mulig å ha denne diskusjonen i all evighet! Just A guess

Amatørpolitiet vil nok aldri gå av frivillig.

Det er jo masse tull, men det er det alltid. Noen kan ikke forstå, andre vil ikke forstå og noe er en bare rett å slett uenig om.
Og hvordan bidrar du med å bruke hersketeknikker i stedet for i holde deg til saken? Synes du tråden er blitt tullete så er det fritt frem å la være å poste i den.
#319
Sitat
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Hva er sakte? Er det sakte å kjøre i 85 km/t i 80-sone? Nei, det er om noe litt fort. At bilen bak har lyst å kjøre fortere gjør ikke at bilen foran kjører sakte. Ordet «sakte» henviser til alle i trafikken, og det kan ikke stå i loven at du beveger deg sakte når du følger fartsgrensene. Å kjøre sakte er et vilkår som må oppfylles for at du iht. loven skal vike og sette ned farten eller stanse.

Angående nødrett så høres det spesielt ut at du skal slippe forbi alt og alle fordi det kanskje er noen som gjør det pga. et nødstilfelle. Du har heller ikke nødrett helt uten videre selv om du mener det står om liv og død. Om du kan tilkalle hjelp ved å ringe politi, medisinsk nødnummer eller på andre måter varsle noen som faktisk har lov å bryte fartsgrensen, så faller kanskje muligheten til nødrett bort fordi det er andre på vei.
#320
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
lørdag 28. august 2021, klokken 18:07
Det er helt naturlig at ulike versjoner av samme modell får ulike tall.

Uansett så får en ikkje gjort noe med det. Det som betyr noe for en som kjøper Model Y i norge er hva som står i vognkortet og hva Tesla ev. har å si om saken. Det hjelper ikke om noen i Nederland, Danmark eller USA har fått en bil med høyere maksvekt. Så mange tall som sirkulerer på nettet om denne saken så er det ganske klart at du aldri kan ta noe for gitt. Vognkortet er fasiten.
#321
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
lørdag 28. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 12:32
Someone posted this in the facebook group  :o :

Det rare er jo at TMY i Danmark har en MYE høyere nyttelast. Den er vel oppe på 600-tallet.
Her må det være Statens Vegvesen som har hatt noen særkrav.
Alt som blir postet på internett må du ta med mange klyper salt. Spesielt på Facebook. Det var vel selvsagt ingen kilder? Dvs. løse rykter.
#322
Tang EV600 / BYD Tang tester og omtaler
lørdag 28. august 2021, klokken 07:45
Kan samle litt tester og omtaler i denne tråden.

Test: BYD Tang - Stor, sterk og komfortabel
Elbil24.no - 27. august 2021

Våre to første møter med BYD Tang (aug 2021)
Nybiltester.no - 19. august 2021

Prøvekjørt BYD Tang: Firehjulsdrift, 7-seter og brannsikkert batteri
Elbil.no - 13. august 2021

Prøvekjøring: BYD Tang
Bilogmotorbloggen.no - 13. august 2021

Stor, tung og lynrask: Slik er BYD Tang på langtur
Tu.no - 29. august 2021

Ved kombinert kjøring i sommertemperaturer ser det ut som WLTP på rundt 400 km er realistisk. Det er med 22" felger og bilen kan ha minimum 20". Mange velger nok 20" til vinterhjulene, som vil kompensere litt for kortere rekkevidde når det blir kaldt.
#323
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
fredag 27. august 2021, klokken 18:21
Musikken har jeg på Spotify, men det hadde vært fint om bilen kunne brukt kamera fremme og bak til å ta opp kjøreturene. Jeg vet at den kan vise fra kamera i fart og du kan ta opp, men det skulle vært noe du kan slå på som går i bakgrunnen og automatisk sletter etter noen dager.
#324
Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 15:01
Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 13:41
Kjører man i 80km/t i 80-sone er man juridisk sett ikke til hinder for bilen bak. For den bilen har ikke lov til å kjøre noe fortere. Men selv om man i en slik situasjon ikke har noen plikt til å slippe biler forbi, .......
Siden du uttaler deg så skråsikkert i denne saken så regner jeg med at det ikke er synsning, men rotfestet i jusen eller lovpraksis/forskrifter eller hva vet jeg? Ville være greit om du la ut link(er)! :+1:
Jeg har spurt etter praksis andre veien også, men ikke klart å finne noe, så da står vi likt. Altså uttalelser fra noen innen juss, politiet eller noe sånt. Har ikke funnet noen dommer så langt der personer er dømt for å ikke ha sluppet forbi når de følger fartsgrensene.
#325
Model Y / Sv: TMY vs ID4
torsdag 26. august 2021, klokken 10:11
Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 23:17
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:34
Men er ikke den bananesketesten egentlig litt skuffende for Model Y sin del? Den har jo blitt ryktet å ha et hav bedre plass enn ID.4, og attpåtil med frunk i tillegg. Men i bananesketesten får den bare inn en fattig eske ekstra? Altså 4% ekstra.
Med tanke på at Model X 5-seter tar 28 esker, så er 26 temmelig imponerende, for X er en STOR bil. 26 er også seks mer enn i-Pace, og fire mer enn XC40 og Model S (som har vært regnet som en stor bil med gunstig lasteåpning av mange. At ID4 tar 25 er ikke et skuffende resultat for Model Y, det er heller et godt resultat for ID4 (og Y).
Hvor ofte fyller du bilen til taket med baksetene nedfelt? Og de gangene du gjør det, betyr det noe om du hadde fått inn 26 eller 28 banankasser? Designet på kabinene er avgjørende for hvor mange kasser han får inn, men sier fint lite om volumet.

Tesla oppgir 2577 liter for TMX og 2158 liter for TMY, så det er vel ikke så overraskende at de gjør det ganske likt på banankassetesten, men at TMX har mer plass?

Så ekstremt mye større er ikke TMX.

TMX
Lengde: 5036
Bredde: 1999
Høyde: 1684

TMY
Lengde: 4750 (-286)
Bredde: 1920 (-79)
Høyde: 1626 (-58)

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Det jeg savner mest på dagens tall er volumet over baksetehøyde i bagasjerommet. Fra Enyaq til Ioniq 5 er det en del forskjeller i dette området med ulik design på baklukene. Tallene sier selvsagt ikke alt og en må se de i live for å få et godt inntrykk, men bedre enn ingenting. TB tester for så vidt dette på en måte, men eskene er så store at de ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av faktisk volum.

Tesla har generelt god plass, men de kunne godt hatt VDA-mål for å gjøre det litt enklere for folk å sammenligne. Med mye lagringsplass så er det jo et mål der de vil slå de fleste konkurrentene, så det er bare positivt for Tesla om de hadde utført en sånn test.
#326
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
onsdag 25. august 2021, klokken 23:28
Stemmer det.

En ting som kan være positivt for rekkevidden er om vinterhjulene er 20". Vinterhjulene som selges med bilen var for øvrig veldig dyre. Størrelsen, SUV-dekk og en bil som kan veie over tre tonn fullastet er vel mye av grunnen.
#327
Model Y / Sv: TMY vs ID4
onsdag 25. august 2021, klokken 23:04
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:57
Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 22:42
Nå ville jeg vel ikke lagt noe særlig vitenskapelig tyngde bak banankassetesten. Eller synes du det? Det er jo en test som kan slå veldig forskjellig ut, alt etter hvordan bagasjerommet passer til firkantede esker.
Nei, jeg er helt enig. Banankasser fungerer ikke som måleenhet. Skal du måle lasterommet på et tankskip så kan kanskje banankasser duge. Men som måleenhet for biler er det håpløst. VDA har en flott måte å måle bagasjerom på, med sine 1-litersklosser. Standardisert, og fair for alle produsentene.
VDA er fint, men det kunne godt vært et mål for volumet over baksetehøyden òg, som på et eller annet vis var nyttig. Mange av bilene i segmentet til TMY har veldig like mål i areal, men pga. ulikt volum over baksetehøyde så har de i praksis ulik kapasitet. Biler med veldig skrå bakrute får mindre volum og plass til større gjenstander.
#328
Model Y / Sv: TMY vs ID4
onsdag 25. august 2021, klokken 22:56
Banankassetesten er tullete og burde ikke vært grunnlag for en diskusjon om volumet i biler.
#329
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
onsdag 25. august 2021, klokken 17:29
Hvordan var førerplassen og hvor høy er du? I testen til bil24.no kommenterte de at setet var litt langt nede og det ble litt liten vinkel for de med lange ben. Kanskje det henger litt sammen med at bilen er utviklet i Kina. At lårputen kan skyves frem er positivt, men dersom en uansett ikke får låret langt nok ned så får en ikke nytte av det uansett. Har òg sett i en test at baksetene kommer litt langt ned og du også der får en litt spiss vinkel.

Bilen kom visst på markedet i Kina i 2016 og de har solgt hundretusenvis siden den gang.

Det blir spennende å se hvordan den klarer seg på vinteren. Det er lite snø og minusgrader i Kina. Ikke minst panoramataket som skal bli kjent med snø og is.

30 minutt prøvekjøring er alt for lite for å kunne få et inntrykk av en bil. Du er jo så vidt kommet i gang før du må snu.

God plass, stort bagasjerom, bakseter på skinner, komfortabel, lav støy, godt etablert modell i Asia, godt utstyrt, tilsynelatende bra interiør. Det er mye som taler positivt for denne bilen. Virker som den elbilen som kan sammenlignes mest med Kodiaq som vi har i dag.

Av negative ting så er rekkevidden litt kort, bilen er for første gang i Europa og et kaldere klima, så hvordan den takler det er usikkert, kun 22" sommerhjul, støtter ikke Carplay eller Android Auto, ikke så veldig god lyd. Edit: Ser at den har Google Maps og Spotify innebygget, så da er de fleste av mine behov dekket.

Om den er aktuell så er det nok ikke før den har levd her en vinter.
#330
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
onsdag 25. august 2021, klokken 16:37
Sitat fra: mroek på onsdag 25. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.
Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Det er nok en mening med det. Produsenten bestemmer tillatt maksvekt og ulike varianter av samme modell kan ha ulik maksvekt. De kan endre maksvekt på en bil, men om det er aktuelt i en sånn skala som for TMY vet jeg ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA