Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - VoltWay

#31
Det går mange HW4 i USA, så om du søker litt kan du finne omtaler og sammenligninger. Større endringer kommer kanskje heller med Juniper.

HW4 er relativt fersk enda, så det kan komme forbedringer etter som de får mer brukerdata.

Nå er det ingen av bilene i inventaret som har rabatt lengre, så kanskje det er slutt for denne gang.
#32
Da jeg prøvekjørte sa de at andre som hadde bestilt på den tiden med riktig spesifikasjon fikk tildelt bil rett ut fra fabrikken.
#33
De vil kanskje få opp salgstallene eller bli kvitt biler i systemet. Det blir lagt ut nye biler og forsvinner etter hvert som folk bestiller de. En kveld kom det ut en god del i alle farger og neste morgen var de borte. Jeg har vel observert at det enkelte dager dukker opp en god del på kveldstid.

Jo dyrere bilene er jo større rabatt, men jeg har ikke sett at det er noe forskjell på tidspunktene mtp. prisene. De største avslagene er på demobiler.

Rabattene får du på alle modellene, så det henger nok sammen med salg. Musk sa etter Q2 at det kunne komme flere kutt i år for å nå produksjonsmålene.
#34
Jeg bestilte og endret i ettertid til en bil i inventar for å få den raskere. Så endret jeg til ny modell siden de har avslag på ferdigbygde biler om dagen.

Spør en selger så vet de nok hvor bilen befinner seg.
#35
Ferdigbygde biler har rabatt, men prisene ved bestilling er ikke endret i senere tid. I praksis kan du nok bestille en bil, avbestille den og bestille den på nytt når den dukker opp i inventaret, med den risiko at den ikke dukker opp eller at noen andre tar den først.

Det dukker opp biler daglig, så er du i markedet for en så er det penger å spare på å ta en ferdigbygd bil, men de forsvinner fort.

De som dukker opp i inventaret kan være rett ut av fabrikken, stå klar hos Tesla i Norge eller noe mellom der. De fleste er på vei.

Så dukker det av og til opp demobiler.
#36
Model Y / Sv: Tesla MYP sete som knirker
torsdag 03. august 2023, klokken 17:20
Sitat fra: geear på torsdag 03. august 2023, klokken 10:40Min knirker ikke.

Har forøvrig hatt bil inne hos Tesla for forskjellige ting, inkludert ulyder, ca. 30 ganger, og har enda aldri betalt en krone for det, selv om jeg har godkjent time/kostestimat i forveien. Så lenge det ikke er noe du åpenbart har skyld i selv så vil jeg anta det går bra. :)
30 ganger faktisk. Håper det er en mandagsbil og ikke representativt for snittet. Og at du bor nær servicesenteret.
#37
Model Y / Sv: Tesla MYP sete som knirker
torsdag 03. august 2023, klokken 09:30
Sørg i alle fall for at du klarer å fremprovosere lyden når de skal sjekke den.
#38
Model Y / Sv: Tesla MYP sete som knirker
torsdag 03. august 2023, klokken 07:52
Det er ikke et helt ukjent fenomen, så du kan kanskje finne noe nyttig informasjon der ute: https://www.google.com/search?q=reddit%20model%20y%20squeaky%20seat&ie=utf-8&oe=utf-8
#39
Det kan være alt fra dager, uker til 1-2 måneder vil jeg tro.

Spør på chatten så har de kanskje et estimat.

Noen står som "Klar for levering".
#40
Model Y / Sv: Blinklys stopper ikke etter 3 blink
torsdag 27. juli 2023, klokken 22:26
Da blir den nok avslått for min del. Automatikken fungerte dårlig ved riktig blinking i rundkjøringer.
#41
Model Y / Sv: Blinklys stopper ikke etter 3 blink
torsdag 27. juli 2023, klokken 20:35
Se brukermanualen: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-371B94E9-E74F-4BBB-9A55-5F4182894B99.html

SitatBlinklysene blinker tre ganger eller kontinuerlig, avhengig av hvor langt opp eller ned du beveger hendelen. Skyv blinklyshendelen lett opp eller ned for en sekvens med tre blink. For et kontinuerlig signal skyver du hendelen helt opp eller ned.
Girvelger med pil, linje, pil, linje øverst og nederst
Blinklyset slutter å fungere når det avbrytes av rattet, ved å flytte hendelen i motsatt retning eller ved å trykke hendelen lett i samme retning en gang til.

Hvis Kontroller > Lys > Automatisk blinklys er satt til Automatisk kansellering, avbrytes blinklysene automatisk når Model Y oppdager fullføring av manøvrer som fletting eller filskifte eller et veiskille i veibanen. Hvis Automatisk blinklys er angitt til Av, må du avbryte blinklyset manuelt ved å bruke blinklyshendelen.

Jeg reagerte også på dette og forstår ikke helt hva som menes her. Fungerer Automatisk kansellering ved kort eller lang bevegelse med hendelen? Vil den fungere som alle andre biler om du har den funksjonen av og dytter hendelen til første steg, altså tre blink?
#42
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr. 2 til jobb/barnehage med 2 barneseter
lørdag 22. juli 2023, klokken 16:40
Det er ofte sagt at biler i dag har en iPad på dashbordet, men det er ofte kun visuelt. For Tesla er innholdet også på nivå med ein iPad. Måten bilene er designet på lar de gjøre hva de vil via programvaren fordi alt av komponenter går inn til og ut fra en sentral PC. Jeg forventer at det blir standarden for mange produsenter fremover.
#43
Om en skal tro det de skriver på nett så betyr det ikke stort om du får HW3 eller 4. Den største forskjellen skal visst være for FSD, men det finnes ikke her pdd. Ellers er det litt høyere oppløsning på kamera som kanskje er det mest nyttige.

Hvilke forskjeller det ev. vil utgjøre på lengre sikt er det ingen som vet.
#44
Sitat fra: geear på fredag 21. juli 2023, klokken 09:06
Sitat fra: VoltWay på torsdag 20. juli 2023, klokken 23:47Det blir den andre bilen vi kjøper, så "bil nr. 2" var det som falt meg inn. Den passer kanskje ikke inn i en typisk "bil nr. 2"-definisjon, men hvilken som kommer til å bli mest brukt gjenstår å se.

Jeg har ikke kjørt Model Y nok til å kunne spå hvilken vi kommer til å foretrekke på langtur, men til daglig vil begge være bruk.

Den har større volum ja, men det betyr ikke at den vil bli mer brukt.
Gratulerer, vil bare oppfordre deg til å "embrace" Tesla-ånden. Sett deg inn i innstillinger/førerprofiler, app, talestyring, og bruk det. Vend deg til at UIet til Tesla på mange måter er mye mer logisk enn i de fleste andre biler. Ting folk typisk spør om er å bytte mellom batteri/kilometervisning, fordi man er vant med at man må inn i menyer og drit og lort for å endre på sånt, men i Teslaen (og i appen) er det bare å trykke på batterisymbolet for å veksle. Samme med om du får opp dekkvarslingssymbolet, du trenger ikke trykke inn på Innstillinger -> Service for å se dekktrykkene, bare trykke på varselssymbolet. Ikke kjøp gammeldags keyfob før du har prøvd en lenger periode med mobil som nøkkel og så videre. ;)
Takk, det er notert. Jeg er vane med at ting jeg vil endre på ikke kan endres, så det kan kanskje bli en positiv overraskelse.

Planen er å bruke telefonen som nøkkel. Med førerkort, bankkort og bilnøkkel på telefonen er det alt jeg trenger når jeg går ut døren.
#45
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr. 2 til jobb/barnehage med 2 barneseter
torsdag 20. juli 2023, klokken 23:47
Det blir den andre bilen vi kjøper, så "bil nr. 2" var det som falt meg inn. Den passer kanskje ikke inn i en typisk "bil nr. 2"-definisjon, men hvilken som kommer til å bli mest brukt gjenstår å se.

Jeg har ikke kjørt Model Y nok til å kunne spå hvilken vi kommer til å foretrekke på langtur, men til daglig vil begge være bruk.

Den har større volum ja, men det betyr ikke at den vil bli mer brukt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA