Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#241
Model 3 / Sv: Annen elbil
mandag 03. februar 2020, klokken 12:33
Sitat fra: olekvi på mandag 03. februar 2020, klokken 12:03
I denne testen så startet de i Oslo og kjørte opp på Dovrefjell hvor de endte opp på dårlig brøytede veier. 
Det betyr at de siste kilometerene, som bare Tesla + Kona var med på nok sugde vesentlig mye mer strøm per kilometer enn de første.  Verdt å ta med i sammenligningen.

Jeg er enig i at det er en svakhet ved testen at høydemeterne kom etter at de fleste bilene hadde stoppet.
Men Model 3 sitt avvik med 72% oppnådd rekkevidde kan ikke forklares helt av det når Kona'en stoppet ca samme sted ved 90% oppnådd rekkevidde.
#242
EX90 / Sv: XC 90 Recharge
torsdag 30. januar 2020, klokken 13:26
Hvem tilbyr langt bedre rekkevidde enn 500 km?
Hører sjelden klager om at TMX LR har for lite rekkevidde med 507 km WLTP NEDC
Tror ikke vi kan forvente så mye mer med det første, batteripakkene vil bli for tunge.
#243
ID.4 / Sv: Bilder
onsdag 22. januar 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Chimp på onsdag 22. januar 2020, klokken 06:19
Synes den ser bra ut! Er egentlig audi-mann, men antar et tillegg på 50-100 tusen bare fordi den heter audi q4, så jeg heller mer og mer mot id4. Nå vet vi ikke så mye enda, men ser ut som vw kommer mye tidligere. De snakker om levering allerede i slutten av 2020?

Enig, med mindre de gjør som med ID3 og gir den samme type interiør med tilsvarende billigpreg.
#244
Sitat fra: chriso89 på fredag 10. januar 2020, klokken 13:39
fortum har økt prisene til over 3 kroner nå
I tillegg har de endret til 2kr/min+2,50kr/kWh på 150 kW-ladere
#245
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
fredag 10. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: tmn på fredag 10. januar 2020, klokken 13:18
Men nå er jo dette ting man kjøper fordi man selv har lyst på det da. Registrerer jo at mange her inne handler bil mtp. hva neste eier ønsker. For min del betyr det nada hva neste eier av bilen tenker eller ønsker.

Det er jeg helt enig i, jeg kjøper bil ut fra hva jeg vil ha og tenker ikke på nestemann. Uansett om bilen er ny eller brukt. Jeg ville nok heller kjøpt en oppgradert bil som er eid av en som tar vare på bilen sin, enn en stock med kantkjørte felger og tydelig slapt bilhold.

Fordelen med model 3 er at det blir så mange på bruktmarkedet etterhvert at en kan få akkurat det en vil ha :)
#246
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
fredag 10. januar 2020, klokken 10:15
Ikke nødvendigvis pga pådrag (og i alle fall ikke pga bruk av bremser, det teller kun positivt i elbilsammenheng). En som vil ha oppgradert akselerasjon kjører sannsynligvis også fortere, ergo større energi i skarpe svinger, små hull/forsenkninger i veibanen etc. Mer fart=mer slitasje.

Det gjelder så klart ikke alle, og kanskje ikke flertallet heller. Det er bare min preferanse og hvorfor jeg ville kjøpt en "stock" LR fremfor en som har denne oppgraderingen.
#247
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
fredag 10. januar 2020, klokken 00:27
Sitat fra: gr på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:23
Personlig har jeg vansker med å tro på at de vet det på nåværende tidspunkt. For å si det sånn så var det ikke en sjel inne i den delen av p-huset det har brent i. Det var ikke engang en brannmann å se i dag, før det blusset opp igjen nå i kveld åpenbart, og selv da slukket de kun fra utsiden. Hvordan kan de vite at ingen av batteripakkene der det ligger fire etasjer med betong og biler omtrent helt jevnet med jorden? Og på toppen av det hele så skjedde alt dette mens det var mørkt, blåste omtrent kuling og regnet.

Samme brannsjef presiserte i dag at dette var hans teori at det ikke var noen batteripakker som antente, og at dette er noe som en brannteknisk etterforskning må avdekke når det blir mulig .
#248
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 09. januar 2020, klokken 22:50
Jeg må si meg enig med siste taler. Dersom en er villig til å betale såpass mye for oppgraderingen er det ganske sannsynlig at vedkommende er interessert i å utnytte ytelsene, og dermed øke slitasjen på bilen. I mitt tilfelle ville det vært negativt, og skulle jeg mot formodning ønske oppgraderingen kan jeg alltids kjøpe den selv (om enn til full pris).
#249
e-Golf / Sv: Android auto i e-golf
torsdag 09. januar 2020, klokken 20:45
Vel...
#250
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 19:49
Sitat fra: RJK på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:00
Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2020, klokken 16:31
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.


1 meter vanndybde er 1000l pr kvm gulvflate, og veier ett tonn. Det blir mange tonn på gulvflaten av et p-hus! Og er vel nærmest en garanti for kollaps. Og hvordan skal man klare å fylle opp så mye vann på kort tid?

At det er 1 tonn per m2 ved fullt nivå, har jeg allerede skrevet litt lengre opp. Men det må og sees i sammenheng med at man kan lukke inne seksjoner, slik at man gjør det for et begrenset område. Og det er ikke sikkert det er behov for å fylle hele meteren opp når man velger å oversvømme. Og dermed kan man beregne bygningen for å tåle belastningen.

En brannslange har mulighet for å fylle ca 500 liter per minutt ved ett visst trykk og diameter på slangen. Altså hver m2 på 2 minutter. Flere rør gir mere vann. Er og mulighet for å samle vann i tanker på taket eller i tilhørende vanntårn, og sånn sett ha tilgjengelig endel liter utenom det man ellers må hente fra brannhydranter og vanlig vannforsyning.

For hver p-plass kreves det kanskje ca 15 kvm(10 for selve p-plassen og 5 som bidrag til fellesareal)

Selv et lite område med 50 p-plasser blir 750 kvm. Å fylle 750 kubikk med disse slangene du nevner vil ta 150 min med 10 slanger (750000l/(500l/min•10)=150min)
En slange per 5. p-plass er helt urealistisk i et p-hus som dette med tusenvis av plasser. Et annet problem er om noen har besvimt pga røykforgiftning før de kom seg klar av p-huset. Skal de da druknes fordi bilene skal settes under vann?

Sprinkleranlegg vil kjøle ned omgivelser og konstruksjon slik at det ikke er fare for umiddelbar kollaps, og det er tryggere å sende inn mannskaper for å bekjempe den (isolerte) brannen. Tror et er et mer realistisk sted å begynne
#251
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 22:20
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Transkribering: "Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".

Regner med at dette får en nokså anonym notis, om noen, hos enkelte medier
#252
Alt det andre / Sv: App for strømpris time for time
mandag 30. desember 2019, klokken 09:06
Usikker på om det finnes en slik app, men prisene ligger åpent på nordpool sine nettsider: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Edit: nordpool har sin egen app, men jeg får den ikke til å vise annet enn kr/MWh så da må du i så fall dele prisen på tusen.

#253
Audi e-tron / Sv: Lynlading av e-tron 50
søndag 22. desember 2019, klokken 23:44
Et snitt på 70 kW etter å ha ladet 70-97% er ingenting å skamme seg over, dette høres lovende ut. Spent på flere brukererfaringer etterhvert som flere og flere biler begynner å rulle på veiene :)
#254
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 22. desember 2019, klokken 23:40
Sitat fra: moonbuggy på søndag 22. desember 2019, klokken 15:41
Som man ser, ikke akkurat kosmetisk vakker løsning. Men det funker,blir behagelig varmt, selv om batteriene ikke varer evig. Pakken er koblet via on/off bryter og batteriene er løse, lett å bytte ut. Brukes daglig på standard kjøring. På langtur, når rattutslagene blir mindre,  er det greit å koble seg til bilens eget 12V anlegg direkte.

Men på langtur blir jo kupeen varm, så da er det vel ikke behov for å koble til 12V?
#255
Audi e-tron / Sv: Lynlading av e-tron 50
fredag 20. desember 2019, klokken 08:12
Ladekurven kan vel se helt identisk ut dersom den lader med 30 kW lavere effekt over hele spekteret enn e55? Hvis en fjerner verdiene på y-aksen gir kurven fortsatt informasjon om hvordan bilen lader. Det Machina mener her er nok at e50 lader med full spiker opp til ca. 80 prosent. Det er i såfall topp :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA