Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - z4rd

#526
Elbiler i media / Sv: EU på gli med elbiltiltak?
fredag 22. mai 2020, klokken 07:49
Så for øvrig denne meldingen hos NRK for noen dager siden:

Sitat18. mai 2020 kl. 12:23
Frankrike vil subsidiere elbiler

Frankrike forbereder en redningspakke for bilindustrien under koronapandemien. Blant tiltakene er å subsidiere kjøp av elbiler. Pakken kunngjøres innen 15 dager. I april var bilsalget i Frankrike 89 prosent lavere enn samme måned i fjor.
#527
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lynladere fra Fortum
fredag 22. mai 2020, klokken 06:30
Hvis i-Pace er på lista, hva med Taycan og EQC?
#528
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla som forhandler og verksted
torsdag 21. mai 2020, klokken 11:57
Minner deg om bidraget ditt, No-name:

SitatHva skulle forum administrator gjøre?  Passe på at alle små barn slutter å grine når de blir såret ved at noen sier noe de ikke liker om deres favoritt bil merke?

Du er en sterk bidragsyter til å ødelegge tråden. Eller mener du at du er konstruktiv i ordleggingen? Jeg og flere sier fra.
#529
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla som forhandler og verksted
torsdag 21. mai 2020, klokken 11:22
Bra bidrag til tråden, No-name  :+1: Du er litt av en type, du også. arthur og No-name, hva er deres erfaring iht tråden?

I en sort-hvit verden som dere lever i, så må det være bedre å være positiv til noe man har egenerfaring med, kontra å utelukkende være negativ til noe man ikke har noe erfaring med, eller hur? :)

Synes det er bedre å si fra til folk enn å ignorere de. Gratis tilbakemelding. Da kan dere velge å ignorere det... men vit at det er slik man blir oppfattet av andre.
#530
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 20. mai 2020, klokken 21:58
Hehe... ja, fort gjort å bli fartsblind da.
#531
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 20. mai 2020, klokken 20:23
SitatBlant dem er det sikkert mange som driter i at bilen kan prompe (...)

Det er en "eye-opener" for veldig mange når de finner ut at bilen deres kan prompe  ;D

Fort gjort å bli "tatt av vinden" da, og la seg rive med.
#532
EQC / Sv: Funksjoner
onsdag 20. mai 2020, klokken 15:22
Sitat fra: TM på onsdag 20. mai 2020, klokken 13:31
Var egentlig helt bagatellmessige forskjeller som du helt sikkert venner deg til. At komfort og kvalitetsfølelse er klart bedre vil nok bety mer idet lange løp.

De tingene som boppus listet opp der er definitivt ikke bagatellmessige momenter i min bok. Det er snakk om ting du må leve med hver dag som er merkbart mindre strømlinjeformet enn det man hadde i går - og da føles det som å gå tilbake i tid. Har du ikke hatt det, så vet du heller ikke hva du går glipp av. Setter for øvrig stor pris på at folk som har gått fra Tesla til EQC deler erfaringene sine  :+1:

EQC er på lista over biler til mine foreldre som jeg vurderer fortløpende.

Et spørsmål: Er MBUX rask sammenlignet med MCU2? Ting på skjerm flyter bra uten latency?
#533
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
onsdag 20. mai 2020, klokken 10:41
Det hjelper nok ikke. Regner med at det ikke er snakk om Parking Chimes heller... (?) For det har du skrudd av, right?

Har du dette problemet? https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/annoying-new-beeping-proximity-chimes-after-hw3-upgrade.169421/

I så fall er det SW-issue knyttet til det på upgrade på tilsvarende bil. Men dette er fra October 2019 i USA.
#534
Tesla / Sv: Tesla fornøydhets-poll
onsdag 20. mai 2020, klokken 09:19
Jeg er av den oppfatning at det er mye som kan forbedres på ulike områder, og sånn sett burde det ikke blitt mer enn "M". Det vil alltid være slik at noe kan bli bedre, men jeg velger fortsatt å gi karakter "S" da jeg vet av erfaring at alternativene ikke gir en bedre totalpakke. Så for meg og mine behov/preferanser så leverer Tesla most bang for the buck.

Også vil jeg heller gi pengene mine til en outsider med fokus på innovasjon/teknologi enn det gamle og trygge :)
#535
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
onsdag 20. mai 2020, klokken 09:15
I fjor antydet de en pris på maks 330.000 kroner for bilen. Indikasjonen er nå maks 355.000 kroner. Det er en økning på 7,5 prosent, og skyldes naturlig nok den dårlige kronekursen mot euro.

Det er dessverre ikke så rart. Når man sammenligner EUR/NOK-kursen fra 14. feb (før den steg) til dagens kurs, så er det snakk om en økning på 9%. Man kan følgelig ikke gjøre en direkte sammenligning pga ulike marginger både før og etter denne situasjonen... men det er vel bare en naturlig utvikling.

#536
Model Y / Sv: Vekt, Model Y
onsdag 20. mai 2020, klokken 08:35
Det har vært referert til 76% tidligere, ref. denne artikkelen:
https://cleantechnica.com/2019/01/31/tesla-model-y-to-share-76-of-parts-with-model-3-built-at-gigafactories/

Hvis du ser på de forrige linkene jeg postet, samt inkluderer smartere og kortere ledningsnett i TMY, så tror jeg man har en god del av forklaringen på nevnte vektreduksjon.

EDIT: "Electric cars in Norway" - du stiller for øvrig det samme spørsmålet som egentlig danner denne tråden, ref. første innlegget ;)
#537
Model Y / Sv: Vekt, Model Y
onsdag 20. mai 2020, klokken 06:52
OFF-TOPIC, men relevant: Vær så snill, Radial og No-name (og eventuelt andre). Ikke bruk sitatfunksjonen når dere svarer på det siste innlegget. Det er rimelig unødvendig... og forkludrer trådene betydelig mht lesevennlighet. Gjelder ikke kun i denne tråden...

Når det gjelder vekt og TMY så har jeg sett disse to interessante sakene:

Fra februar: Tesla Model Y May Have Bigger Cast Parts Than Expected:
https://insideevs.com/news/400574/tesla-model-y-bigger-cast-parts/

Fra april: Tesla Model Y teardown reveals beautiful mega casting manufacturing breakthrough:
https://electrek.co/2020/04/24/tesla-model-y-teardown-mega-casting-manufacturing-breakthrough/
#538
Nettopp! Du må ikke gi deg. Det er 5 år som gjelder. Du kan også be om å få prate med en Service Advisor eller hva de kaller det nå. Det er en som følger opp eventuelle klager og ikke en av de i front-desken... forklar saken for han/henne og si at dette er uhørt og ikke i tråd med regelverket, på en diplomatisk måte. Jeg er sikker på at denne saken kan løses med reklamasjonsretten.
#539
Det er jo låsemekanismen i bagasjelokket. Det skal selvfølgelig holde lenger, og vil etter Tesla sin vurdering også utgjøre en safety og security concern. Hvis man f.eks ikke får låst bilen eller at den åpner seg opp i fart pga defekt mekanisme. Mulig de blander siden den har gått 140k også.
#540
Dropp Karihaugen hvis de holder på slik... Kontakt Skøyen og si det jeg sa. Ellers burde det være rimelig enkelt for Karihaugen å finne ut at bilen faktisk ER innenfor reklamasjonsfristen hvis den er førstegangsregistrert 20.06.15. Er liksom ikke en vurderingssak...

20.06.15 vil si at bilen er innenfor reklamasjonsfrist t.o.m. 20.06.20. Du kan booke time via app og tilføye den informasjonen. De vil sannsynligvis ringe deg opp før timen. Alternativt ringer du de opp på telefon dagen før den skal inn bare for å få avklart at det er innenfor reklamasjonsfristen og at du ikke skal bli belastet.

EDIT: Det er teit at det skal være slik, men jeg har benyttet "safety concerns" som et buzz-word og fått de til å fikse ny baklykt på TMX (pga dugg) på drop-in.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA