Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - z4rd

#1051
Lading av Tesla / Sv: Ny S75D 30kw lading?
søndag 19. mai 2019, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. mai 2019, klokken 08:41
Å svinge innom supercharger for moroskyld fordi man bor i nærheten er økonomisk galskap. Når bilen skal selges med redusert hurtigladehastighet og misbrukt batteri blir det ikke lett å finne kjøpere. Og du som selger er pålagt å informere tydelig om din bruk av hurtiglading for å ikke bli tatt for svindel.

Ut i fra det jeg har lest og sett, så vet man jo ikke om 75-pakka fra "late" 2017 er omfattet av denne reduseringen i ladehastighet? Eller er det noe jeg har gått glipp av? Resten får være opp til eier/selger som han/hun må ta på sin egen kappe... Regner med at trådstarter har tatt poenget nå.
#1052
Model X 2014 - 2022 / Sv: Typical km ved 80% batteri x75
søndag 19. mai 2019, klokken 08:44
Det er innenfor etter min erfaring. Min bil hadde 325 på 100% da den var ny. Ikke nødvendig å gjøre noen tiltak vil jeg påstå. Største droppen kommer i starten. Registrerer på diverse forum osv at rundt 3% degradering er veldig normalt, også etter langt flere mil...

Satte opp ladingen til 80% nå (lader vanligvis til 70 om sommeren), så da skal du få et konkret svar fra meg også snart :)

EDIT: Fikk 255km på 80%. Tilsvarer «318,75» på 100%. Bilen har gått ca 30 000km.

Eksempler:

327 - 317 = 10
( 10 / 327 ) * 100 = 3.06 % nedgang

325 - 318 = 7
( 7 / 325 ) * 100 = 2.15 % nedgang
#1053
Lading av Tesla / Sv: Ny S75D 30kw lading?
søndag 19. mai 2019, klokken 08:36
Sitat fra: JorEl på søndag 19. mai 2019, klokken 01:17
Sitat fra: z4rd på lørdag 18. mai 2019, klokken 17:00
Kan berolige folk med at det er et standardisert skjema iht protokoll. Ingen må betale for å ringe support ifm diagnose, i motsetning til andre selskaper som faktisk tar betalt for diagnose.

Mulig jeg har misforstått.... Men heldigvis for deg og oss andre så er gratisperioden din snart over. Eneste grunnen til at du henger på SuC og konstruerer et «problem» er at du ønsker noen gratis kWh, selvom du ikke trenger det.
Jeg kan trøste deg med at jeg aldri har stått i veien for noen på SuC. Jeg fikk med gratis lading og har brukt det når vi har handlet på dagligvarebutikken. Hva skal jeg med gratis lading, om jeg ikke skal bruke det?
Takk for meg :+1:

Jeg har også gratis lading på SuC, men jeg bruker den når jeg trenger det, ikke bare fordi jeg kan og pga at det er gratis. Det er en liten (vesentlig) forskjell der. Poenget mitt er at det er denne bruken som har konstruert "problemet" ditt med lav ladehastighet. Du ser den?

Vet ikke hvordan resten av kjøremønsteret ditt er, men det virker på meg som om du har erstattet hjemmelading med SuC, pga at det er gratis. Javel, men ikke bli overrasket over lav ladehastighet, når du kommer til SuC med kaldt batteri, gang på gang. Du kan iaff trøste deg selv med at det er ikke bilen det er noe feil med, og trolig aldri kommer til å oppleve denne feilen igjen :)

Bare husk neste gang du er på langtur og skal innom SuC at over 40-60% SOC regnes som litt høyt ved ankomst - bedre for effektiviteten å lade i området 10-30% SOC  :+1:
#1054
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
lørdag 18. mai 2019, klokken 19:26
Du begynte ladingen med 73%?
Da kan du rett og slett ikke forvente høy ladehastighet. Det gjelder ikke bare i-Pace.
#1055
Elbiler i media / Sv: Audi fersket med "ladejuks"
lørdag 18. mai 2019, klokken 19:01
Han er øverst i Audi-systemet i USA med spesifikt produktansvar for e-tron, og herunder salg av denne modellen. Blir litt for enkelt å gjøre han til en «vanlig selger». Men at de må ty til slike «kreative» løsninger for å presentere alternative fakta, og på denne måten komme godt ut, sier egentlig sitt.

Dette er ett nivå over de andre selskapene som pusher hybrider om dagen og forherliger produktet med at da slipper man ladekabel og at bilen er selvladende.... :p

Problemet er at mange går rett på... og kjøper både budskapet og produktet. Det er naivt å begrense slik villedning til én person. Det er jo ikke som om han personlig har sittet å snekra sammen en powerpoint som han skal vise i et internt møte...
#1056
Lading av Tesla / Sv: Ny S75D 30kw lading?
lørdag 18. mai 2019, klokken 17:00
Kan berolige folk med at det er et standardisert skjema iht protokoll. Ingen må betale for å ringe support ifm diagnose, i motsetning til andre selskaper som faktisk tar betalt for diagnose.

Mulig jeg har misforstått.... Men heldigvis for deg og oss andre så er gratisperioden din snart over. Eneste grunnen til at du henger på SuC og konstruerer et «problem» er at du ønsker noen gratis kWh, selvom du ikke trenger det.
#1057
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første erfaringer med autopark
fredag 17. mai 2019, klokken 10:10
@fonberg

Vet du om det er noe sammenheng med HW-versjon eller er det både og?
#1058
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første erfaringer med autopark
fredag 17. mai 2019, klokken 09:19
Heller aldri opplevd at autopark er så "hissig". Alltid stoppet med god margin. Det er ikke usannsynlig at det er en forskjell på AP1 vs AP2 også - uten å fastslå noe for denne situasjonen du har opplevd.
#1059
EQC / Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
torsdag 16. mai 2019, klokken 08:05
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 15. mai 2019, klokken 23:17
Det er ingenting som tyder på hastverk ved EQC, det er en elektrifisert GLC med de ulempene det gir på karosserisiden, men som samtidig nok har spart Daimler for masse utviklingskost.
Desto mer jeg ser på videoene og testene desto mer synes jeg dette virker som en bra bil, min største utfordring er designet som jeg ikke liker, men ellers er jeg positivt overrasket på flere felt, ikke minst prismessig.

Det er jo ikke slik at en elbil må ha frunk for å være bra, selv om enkelte stadig drar fram det.

Veldig enig med deg her. Sitter med det samme inntrykket nå, og må innrømme at den egentlig har overrasket på en positiv måte. Store trekk fra  mitt ståsted må være ladingen og trolig forbruk/rekkevidden. Design og størrelse blir smak- og behovsstyrt. Ser frem til ordentlige rekkeviddetester av denne.
#1060
Du tar opp mange av de ulike aspektene som mange elbileiere sikkert kjenner seg igjen i. Usakligheter oppstår helst når det er mangel på kunnskap og erfaring.

Jeg vil også legge til at for min del sitter veldig langt inne å gå tilbake til bensin eller diesel fra et primært lokalt miljø- og forurensningsperspektiv, etter å ha eid to ulike elbiler, som har både fungert som bil nr 1 og 2 i familien. Min påstand er at de som er «imot» ofte er skeptiske helt til de har fått prøve selv og fått nok erfaring. Noe av det beste med elbil er at den er ladet og klar ila den tiden mens man selv er inaktiv, f.eks sover eller er på jobb.

@Fornybarbil
Å gjøre narr av folks valg vil nok ikke bidra konstruktivt. Skjønner dog poenget ditt :)

#1061
6 x snapshots siste uken i perioden 9. mai - 16. mai:

#1062
Snapshot fra 9. og 11. mai iht til forrige innlegg. Kun nye og brukte biler, ikke auksjon eller leasing.

#1063
Sitat fra: Vollis47 på fredag 10. mai 2019, klokken 23:55
Dessverre blir dette en ufullstendig og delvis missvisende statistikk (som nesten all statistikk er), for den tar jo ikke hensyn til hvor fort bilene selges, dvs hvor mange dager de ligger ute før de forsvinner igjen etter salg.

Ikke uenig, fra et konseptuelt ståsted :) Men jeg har kun tatt 2 snapshots av de aktuelle modellene. Ikke hatt som mål å konkurrere med SSB eller OFV. Man får uansett et grovt inntrykk. Har man nok datapunkter/snapshots på sikt, så vil man se en tydeligere trend, og kan deretter danne en slags baseline.
#1064
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp! Alarmen går hele tiden!
lørdag 11. mai 2019, klokken 13:46
Hmm.. merkelige kombinasjoner som fortsatt får alarmen til å starte. Ikke hørt om lignende før.

Vil det hjelpe å koble av og på 12V-batteriet? Bare en tanke, uten at jeg vet om dette har noen innvirkning på alarmsystemet.
#1065
i-Pace / Sv: I-Pace teardown
lørdag 11. mai 2019, klokken 08:20
Mulig du prøvde å være litt ironisk :) Men du kommer ikke unna at man slipper å drasse rundt på ekstra dødvekt i form av dyr kjemi som du ikke får utnyttet. Jeg vil jo si at fra en produsents ståsted så vil det være en mer effektivt tilnærming, når man skal produsere biler i større skala. Er det noe de har fått til så er det BMS. Er også rimelig gode tall på lav degradering/slitasje over tid og km.

Uansett, interessant video. Skulle også ønske at de gikk enda mer detaljert til verks i presentasjonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA