Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - z4rd

#1
Model Y / Sv: Rattvarme
mandag 04. oktober 2021, klokken 20:25
AP kan ikke styres via stemmekommando.

Jeg er varm vs Jeg er kald/fryser skal justere temperaturen på HVAC 1.5 grader hhv. opp og ned.
#2
Model Y / Sv: Noen erfaringer og spørsmål fra ny Tesla-eier
søndag 26. september 2021, klokken 19:45
Med satelitt-bakgrunnen så vil du ha ganske så oppdaterte bilder (spes der det pågår veiarbeid og slikt), men kartgrunnlaget (veidatabasen) til navien vil nok henge litt etter.
#3
Tesla SW og AP / Sv: Full Self-Driving forkortet FSD
lørdag 18. september 2021, klokken 13:55
Da hadde det kanskje vært fint å ikke blande inn "flat-earth-society" og lukkede bobler-referansene. Du skyter deg selv i foten :)

FSD har tydelige mangler, og er work-in-progress. Vil du være delaktig i utviklingen eller ei. Dette er viktig at den enkelte skjønner før de betaler masse penger for FSD. Her kan Tesla kritiseres med rette for ha å "forledet" kunder. Ting kunne vært tydeligere, men den enkelte har jo også et ansvar her. Personlig har jeg foreløpig ikke betalt for FSD, og er ikke bitter :)

Men må dog si meg enig med kodax sitt innlegg.
#4
Model Y / Sv: Kanonresultat i elgtesten
onsdag 15. september 2021, klokken 20:12
Fant test av 2016-modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=Sv9Oo5TMiWw
#5
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 17:34
Gratulerer med formell utdanning. Det er flere her som har et vitnemål eller to.
MEN... 2dB med hva? Hvilke frekvenser snakker vi om? Mener du at det ikke spiller noen rolle? 2dB er 2dB? Det er noe med overføringsverdien fra teori og labmiljø til praksis her.
#6
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 17:19
Skjønner du egentlig innholdet i det du copy/paster selv?
#7
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 10:28
Har du kjørt TMY selv når du sier at støydempende headset er nødvendige?
#8
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 09:02
Angående den objektive lista, så skrives det "TMY bedre på smartness". Dette er jo tidenes understatement. Kan jo brytes ned i mange flere punkter. Eksempelvis Sentry Mode, og utnyttelse av kameraer. Eller Navigate to SuC for oppvarming av batteri. Appen med tilhørende funksjoner. Osv.

Vet ikke hvordan ID4 er på brukerprofiler og lagring av disse. TMY lagrer automatisk alle innstillinger til brukerens telefon/nøkkel. Noe som er helt gull. Ikke bare innstillinger av sete/ratt, men absolutt alt i kjøretøy-menyen. Slike ting er mer praktisk i hverdagen når bilen har flere brukere.

Dieselgubben, rent objektivt glemte du også å nevne at TMY har frunk.

Det som er gledelig for begge bilene er at serviceintervallene ikke henger igjen fra tiden med ICE-biler.
#9
Model Y / Sv: TMY vs ID4
lørdag 11. september 2021, klokken 18:32
Troller du eller?
#10
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
onsdag 08. september 2021, klokken 06:43
Greit nok at flere har forsøkt å få tilgang tidligere, noe annet ville vært meget rart.

Det at Jaguar ikke fikk det som de ville kan jo skyldes flere forhold. Mulige årsaker:

1. De var ikke villige til å betale nok
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC
3. Tesla ville fortsette å beholde konkurransefortrinnet en stund til

Eller en kombinasjon av disse... og andre ukjente faktorer.

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
tirsdag 07. september 2021, klokken 06:44
Jeg synes Ioniq 5 ser spennende ut, men da jeg fant ut at den kun har 60/40-deling av baksetet ble jeg skuffet. Tredelt baksete slik som TMY har er utrolig praktisk, og er defintivt noe jeg savner i TM3.
#12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 06. september 2021, klokken 06:57
Du kan sammenligne det litt med de første som tok ut TM3. De mangler jo hengerfeste og andre små utbedringer som kom på 2020-modellen, men bilene fungerer jo fint og er populære på bruktmarkedet. TMY'ene som leveres ut nå kommer også til å være populære på bruktmarkedet når de skal selges for 3-400k om noen år.

Det vil alltid komme et bedre produkt senere. Trenger du bil nå eller ikke? Jeg hadde i alle fall ikke spekulert i det ene og det andre hvis jeg skulle tatt ut en TMY nå. What you see is what you get - også får du ta ev. justeringer som en bonus.
#13
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
søndag 05. september 2021, klokken 16:24
Skjønte ikke helt hva det siste avsnittet har med forbruk og rekkevidde å gjøre.
Kanskje vi skal snakke litt om smiles per miles også? Eller bare holde oss til tema? Tesla viser nok en gang at de er langt fremme på effektivitet. Dette er noe alle forbrukere burde være enige om at er vesentlig. 
#14
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 05. september 2021, klokken 12:05
Vi kan vel trygt slå fast at vi er nærmere nå enn tidligere? :)

På et generelt grunnlag stiller jeg meg i alle fall positiv til dette. Bedre at flere erstatter sin daily-ICE med elbil, og et godt ladenettverk som SuC, vil definitivt være en viktig faktor.

De som ikke har Tesla må nok belage seg på Tesla-konto og app for lading. Spørsmålet jeg stiller meg er hvor mye funksjonalitet som skal legges inn appen for de som ikke har Tesla? Det vil i alle fall ha noe å si for både back- og front-end av tjenesten som skal leveres.

Ellers gjetter jeg at vi vil se en kombinasjon av fysisk tilrettelegging og "tagging" av kompatible ladere i programvaren. Tesla gjør jo dette allerede i dag. De laderne som bilen din støtter vises. Også mht rekkevidde.

Prismodellen tør jeg ikke å spekulere i engang :)

Ellers er jeg spent på hvilke modeller som det faktisk vil åpnes opp for. Håper de stiller krav til produsentene av de bilene som får tilgang at de kan pre-heate batteriet sitt... men det er kanskje en ønsketenkning? En av styrkene med SuC er at bilene ikke står koblet til alt for lenge... dette skyldes etter min mening en kombinasjon av "erfarne" brukere, støtte for kurant ladekurve, samt forvarming av batteri som til sammen gir en god flyt inn og ut av SuC.
#15
Jeg skjønner at du har tenkt litt og kommet frem til disse alternativene, men vil driste meg til å si at jeg synes du er litt vel passiv. Anbefaler dere å faktisk prøvekjøre TMY før den eventuelt blir avfeid :)

Personlig var jeg mega-skeptisk til Tesla helt til jeg prøvekjørte flere biler i 2017. Før dette hadde jeg primært hatt tyske biler, Audi og BMW.

EQA og XC40 er ikke spesielt store. ID4 GTX (eller tilsvarende Enyaq) kan være et bedre alternativ.

Ellers er det bare å ønske deg lykke til videre med jakten! Er mange gode alternativer på markedet nå og samtlige vil føles friskere enn en 2013 XC60 :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA