Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Roy Aasen

#16
Er i Tyskland nå. Bilen fungerer sålangt utmerket. Ingen ball med software og lader overraskende bra.
Forbruk ligger på 24-25kw langtid. Nullet før vi startet på turen.. Er også mye i hastigheter om 150-160 km/t så det er nok iorden.
Småkjøring ligger rundt 17-18kw. Med veldig mye start stopp. Temp fra 0° til 10°.
God komfort , litt støy ved hastigheter over 130km/t.
Kan ikke klage på noe sålangt.
Lader i hovedsak p6 Tesla, men de har en god del gamle ladere så det er innimellom litt tregt. Funker hver eneste gang uten tull.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:22
@Vaduz og flere.

Joda, jeg har nok ett litt uvanlig bruksmønster når det gjelder bilbruk :) .

Det har ikke avholdt oss fra å kjøre til Arnsberg (ved Dortmund) flere ganger med vår id4. Man dauer jo ikke av ladestopp, men det er irriterende.

Har Id7 nå, og sitter og tygger på om vi skal bruke den nedover nå til helga.
Da kan vi ja få prøvd hvordan batterioppvarmingen fungerer 🤔.

Selv nedover i verden er ladeinfrastrukturen blitt fryktelig mye bedre de siste to årene så den biten er grei.
Bruker hovedsakelig Tesla og i tillegg Ionity. Jeg foretrekker førstnevnte da det "nesten alltid" er ledig plass og laderne fungere veldig bra.
Problemet er på oppholdssted hvor det ikke er lademuligheter. Det blir å kjøre ett par mil for å henge på hurtiglader og det er ikke spesielt. Vi prøver selvsagt å få ladet når vi er underveis der nede, men det blir noe pesete.

Her hjemme bruker vi kun el da vi nesten ikke har langkjøring, eller mer riktig, vår definisjon av langkjøring 👋.

*Glemte det: Våre Tysklands turer er på typisk 3000 til 3300km.
#18
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:40
At batteriet holder lengre enn 10 år er i normaltilfelle riktig. Man kan jo ha uflaks at batteriet tar kvelden, men det er forhåpentligvis ikke så ofte.

Ladeopplevelsen blir ikke bedre
av 25% lavere rekkevidde, selv om ladeinfrastrukturen blir bedre.

For de som kan ta det litt "som en tur" så funker det selvsagt.

Apropos til ladeinfrastrukturen; Recharge har stengt ladestasjonen på Hov i Land fordi den kun ble brukt kun  "ett par ganger om dagen". Innimellom går det også litt baklengs 🤨.
#19
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:17
Vi kjører mye til Tyskland, blir gjerne 5 - 6 turer i året. Som er langtur 👋.
Besøk hos moder'n 30 mil unna er ikke langtur da vi lader hos henne.

Andre kan selvfølgelig ha en annen opplevelse/ oppfatning av el. Kjøremønster avgjør veldig mye.

#20
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:37
Må nok si meg mye enig med siste taler. Selv om jeg har mye kilometer med elbil, så kan jeg kun anbefale det til de som kjører rundt i nærområdet. Langtur med el er egentlig for de som er litt selvplageri.
Elbil er også dyrt samme hvordan du regner. Ser ikke at noen av de elbilene som jeg har hatt blir 18 til 20 år gamle.
I motsetning til diesel og bensin- bilene jeg har eiet som er typisk blitt nærmere 20 år. Uten veldige utlegg.
Elbil - rundt veggene hjemme. Diesel el bensin på langtur.
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 07. februar 2024, klokken 17:51
Så fint at du har en mastergrad, men er ikke trygg på den iq'n din heller slikt du skriver.
Regner meg at de som har en master greier å uttrykke seg uten å renne rundt med hersketeknikker..men jeg kan jo ta feil selvsagt.

Vi trenger forøvrig ganske mange 100 millioner til Ukraina. Det en kostnad som må taes og som vi sannsynligvis vil få merke alle sammen, før eller senere.
#22
ID.4 / Sv: Tetningslist under frontlykt
lørdag 27. januar 2024, klokken 23:21
For å svare trådstarter. Nei...bilene tåler ikke vask.
Må kun brukes intimsåpe og bommulspads.

Hvis en skal tro bilprodusentene.
Ergo: Ikke vask bilen.





 :blank:
#23
Hvis du fremdeles ikke skjønner det, så anbefaler jeg å lese innlegget mitt en gang til.

Du leser jo innlegget som fanden leser bibelen.
For min del kan du mase videre til krampa tar deg.
#24
Som Rosstopher skriver. Problemet har jeg aldri opplevd. Har sett Teslaer og andre som bruker to plasser uten at det var vanskelig for andre. Det er iallfall der jeg ferdes så mange ladeplasser at det sålangt ikke har blitt utfordringer for noen. Selv i Abisko som har kun 3 ladere var det ikke ett problem. Finnes sikkert steder hvor det kan oppstå, men de kjenner jeg ikke til.
Tesla har bestemt at de fleste ladeplasser skal være åpne for alle vel vitende om at ikke alle kan stå optimalt på ladestasjonen.
#25
Selvsagt er det meg først, eller skal jeg vente til det kommer en idiot og parkerer på tvers.

Tror ikke du skjønner dette.
#26
Helt klart hakkiplata...jeg parkerer slik jeg må for å få ladet. Vogna har ladekontakt høyre bak, så da blir det ofte to plasser brukt. Kunne ikke interessert meg mindre.
Når jeg er ferdig så kjører jeg videre....
#27
ID.3 / Sv: Kan ID.3 forvarme batteriet før hurtiglading?
tirsdag 26. desember 2023, klokken 10:29
Det er iallfall på versjon 4.0. Alså 2024 modeller. Min iD 7 har dette.
Regner med at det blir likt på alle nye. Er nok usikkert om det kommer på eldre modeller, men hvem vet.
#28
Polestar 2 / Sv: Noen som har bestilt 2024 modell?
lørdag 23. desember 2023, klokken 14:11
Grattis, passende julegave🙂.
#29
Da fikk jeg bilen i går.
Kunne "glede" meg over et fabelaktig drittføre  de 16 mila hjem.

Kortversjon: Bilen er som jeg håpet.

Salvigsens tiltredes.
#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. desember 2023, klokken 11:57
For de som ønsker solpaneler....
https://www.rb.no/skatteetaten-vil-skattlegge-solcellepaneler/s/5-43-2170513

Kanske ikke sansynlig, men gudene må vite🤔
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA