Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Kotsbak

#406
Lade hjemme / Sv: Ladeboks i garasje/uthus.
mandag 24. februar 2020, klokken 17:25
Denne bør vel flyttes til https://elbilforum.no/index.php?board=169.0
#407
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading ved Savalen, Tynset
mandag 24. februar 2020, klokken 17:22
Det er mange hurtigladestasjoner i alle retninger (Tynset er nærmeste), men veldig teit å måtte bruke dem om man kan kjøre begge veier uten noe ladestopp ved bruk av lading på destinasjon.
#408
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading ved Savalen, Tynset
søndag 23. februar 2020, klokken 10:42
#409
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
onsdag 19. februar 2020, klokken 08:50
Konkurranse er sunt, iallefall i starten av utvikling av standarder. Nå er vel Chademo proprietært og patentert, mens CCS virker å være en åpen standard, så å standardisere på noe proprietært er dumt.

Men så lenge det ikke koster så mye ekstra å støtte begge to standardene i hurtigladerne så kan det fortsatt være sunt å ha to konkurrenter som utvikler standardene videre mtp. automatisk betaling og høyere hastigheter.

Hvis man skal ta analogien til lading av mobiltelefoner videre så fungerer det fint der med ulike plugger de siste årene, med Apple sine egne og ulike versjoner av USB-plugger. De gamle forsvinner etterhvert, men ikke noe problem å få tak i gamle USB-ladekabler om man fortsatt har telefon som bruker dem. Eneste forskjellen er at hurtiglading omtrent bare foregår ved bruk av egen lader og at mobiltelefoner normalt har kortere levetid enn elbiler.
#410
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:11
EU har bare krevd at CCS og Type 2 AC skal være tilgjengelig alle steder (hvor respektiv ladetype fins). De har ikke sagt noe om Chademo eller at alle biler bør/må bruke CCS.

Og nye USB-C har støtte for det meste av strømmer og spenninger som det meste av utstyr trenger, men det betyr ikke at alle ladere kan gi rett/høy nok spenning til feks. laptoper. Dette sjekkes automatisk.
#411
3 minutter å gå til den fra hurtigladere i Ålen (GK). Men om Coop-en rett ved er åpen så frister det nok mer å gå dit. Evt Pizzarestaurant på andre side av gata.
#412
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
mandag 17. februar 2020, klokken 23:25
Noen som har fått testet ladefart på disse med Chademo med bil som kan ta imot mer enn 50kW (Soul eller Leaf e+ Tekna)?
#413
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
lørdag 01. februar 2020, klokken 19:23
Dette blir vel bedre om det blir omlegging av nettleia og effekttariffer utifra tid på døgnet. Så kan hurtiglading betale ekstra i middagstid for strømmen og mindre resten av døgnet, og tariffen kan være lavere fordi privathusholdninger får mer motivasjon til å flytte lading av elbil og varming av varmtvann fra de mest belastede timene.
#414
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
tirsdag 21. januar 2020, klokken 10:07
Ja, du har talekommandoer til bilen når ikke Android auto er aktiv på samme knapp. Særlig god er den ikke.
#415
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 20. januar 2020, klokken 14:52
Appen er ikke bra nok nei, men jeg ser det jobbes med reverse engineering av protokollen, så snart kan det komme tredjepartsapplikasjoner som fungerer bedre (kanskje fra meg). Selve kommunikasjonen med bilen via serverne kan nok av og til gå tregt, men man kan få appen til å prøve mer aggresivt og prøve på nytt automatisk om det feiler/timer ut.

1) Er nok heller serveren(e) til Nissan som får oppdateringer i bakgrunnen. Når appen starter får den siste status fra serverne har fått fra bilen imens. Trenger ikke å trykke på batteriikonet for å få oppdatert status.

2) Det skal komme inn automatisk. Kanskje det tar litt tid før første statistikk er tilgjengelig.

3) Dette krever vel via Android auto? Da må du ha dette på telefonen og koble den til med USB. Deretter er det bare å trykke på taleknappen på rattet for å aktivere, evt. aktivere bruk av "Ok Google" i app.
#416
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Lading fra 22kwh
søndag 19. januar 2020, klokken 11:22
Den funksjonen har vært ustabil hos meg også. Og det har hendt at ladingen har startet og deretter stoppet opp og dermed fått tilsvarende regning på ingen lading omtrent. Etter jeg skrudde av den funksjonen har lading alltid fungert fint.
#417
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
søndag 19. januar 2020, klokken 11:19
Jeg er også skeptisk til det. Kanskje man kan kjøpe den ut og dermed unngå det.

Vel, billån får man jo fra 0% egenkapital, men mulig det blir dyrere om fossilbilen var verdt mindre enn 35% av elbilen? Kredittsjekken blir omtrent den samme uansett.
#418
Er mest forundret over at folk velger å selge bilen før det er gått ett år. Det kan jo være noen som har kommet i økonomiske problemer og faktisk må selge, men resten ser ut til å ha planlagt for dårlig før kjøpet, eller har trodd at elbiler bare skulle holde seg/stige i verdi.

Har man mindre en 2-3 års perspektiv burde man ikke kjøpe ny bil om man ikke er på jakt etter et dyrest mulig bilhold.
#419
Joda, nå som det har kommet en lynlader i Ålen er det realistisk å komme seg til Røros med disse bilene, selv om vinteren. Forutsatt at man får ladet opp på Støren.
#420
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
fredag 17. januar 2020, klokken 09:59
Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 09:46
Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?

Det er nok ikke sikkert. Er man sikker på at ikke Tesla kan følge etter og doble dagens priser også?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA