Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elKona

#91
Nå er det litt diffust hvor bindende enkelte av disse kontraktene er. I min står det under avbestilling;
«Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelig og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet»

Dersom den skal leveres om et år(altså er ikke produksjonen påbegynt engang), så vil det være vanskelig for selger å fremme et "påregnelig og påviselige økonomisk tap" av noe særlig størrelse..
#92
Jeg synes det er ekstremt uryddig at kontraktene varierer så voldsomt. HN burde hatt en kontrakt som var lik for alle..
#93
Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:07
Sitat fra: navyelsen på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:16
Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.

Vedlegg til kontrakten. "Salgs- og leveringsvilkår i forbrukerkjøp" pkt 8 Kjøperens avbestilling "Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen jf fkjl §41".

Etter det jeg har sett på forumet mener jeg det er noen som benytter 10% avbestillings/bruddgebyr.
Det varierer veldig. Jeg har;
«Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelig og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet»
#94
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19
Sitat fra: SKYNET på torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46
Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Jeg var nr. 37xx og ble forespeilet at 2500 skulle leveres til Norge i 2018. Siden langt fra alle 37xx kommer til å bestille håpet jeg på rundt årsskifte.. estimert levering q2 :/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA