Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elKona

#1
Tibber gir en helt genial oversikt og kontroll over strømforbruket, som kommer til å sette en ny standard for de etablerte selskapene. De er innovative og samarbeidsvillige, noe som gjør at nye funksjoner og løsninger stadig vil dukke opp.

Dette er absolutt noe å teste ut  :)

Bruker du invitasjonskoden/ linken, så får du (og jeg) 500 kroner som du kan bruke til å kjøpe noe i shoppen. Da anbefaler jeg Puls (koster 595kr, så nesten gratis om du bruker invitasjonen under).

Tibber invitasjonslink: https://invite.tibber.com/b76ad0b7
eller
Tibber invitasjonskode: b76ad0b7
#2
Hyundai KONA / Sv: Mont Blanc takbøyler feil
lørdag 28. desember 2019, klokken 10:31
Nå er det en pakke på vei hit. Synes de har veldig god kundeservice til nå.
#3
Kia Niro EV / Sv: Ladefart hurtiglading på vinteren
onsdag 18. desember 2019, klokken 19:42
Når vi kjørte langturer med Kona i vinter, så kan jeg ikke huske noe problemer med ladehastigheten. Bruker kun 50kw ladere, og lå stort sett på 45kw..
#4
Hyundai KONA / Sv: myhyundai: Kampanjekode 90C030
tirsdag 12. november 2019, klokken 08:11
Noen som vet noe mer om denne? Jeg har også den i listen min nå
#5
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 07. oktober 2019, klokken 19:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. oktober 2019, klokken 09:46
Sitat fra: elKona på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.

Men ingen vet hvordan effektleddet blir. Forhåpentligvis blir det kun avregning av effektledd i de timene på døgnet som kapasiteten normalt er presset, dvs. null effektledd nattestid.
Nå har vi hatt dette en god stund alt, og det baseres kun på eget forbruk. Om vi bruker strømmen klokken 17 eller 01 spiller ingen rolle. Alt handler om hvor mye som går gjennom din hovedsikring iløpet av en time.

De tar gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk iløpet av måneden og ganger det med 76kr. Vi har trefas 400V, men lader bilen med kun 1,5kw.
#6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.
#7
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
onsdag 02. oktober 2019, klokken 22:57
Problemet da er at jeg ikke får lastbalansert forbruket.

Pga. Effektleddet vil jeg unngå topper i forbruket. En vanlig måned ligger vi på ca. 6-8kw i effektledd avhengig av temperatur++

Jeg vil derfor at ladeboksen bruker 4-5kw dersom huset ikke bruker noe særlig strøm, og redusere dersom huset trekker mye strøm.
#8
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:55
Sitat fra: JazBas på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:47
Er vel ut i fra hva sikring tåler/hva som blir satt opp i appen.
Ok. Kan jeg sette hvilken verdi jeg vil der? Jeg ønsker ikke å lade bilen om effekten i huset er for høy, selv om sikringen tåler mer.

Feks. kan jeg sette 7A. Da vil vel det gi rett under 5kw på et trefas 400V anlegg?
#9
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:49
Til dere som mener at det er lurt å gjøre klart for 22kw lading, så har jeg ett ord til dere; effektledd  >:(

Da er det laaaaaaaaangt billigere å bruke hurtiglader, enn å bruke 22kw hjemme.

Når det gjelder puls og Easse med lastbalanserer, kan man sette at man maks vil bruke X kw i timen i huset, eller basere det seg kun på hva sikringen tåler?
#10
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
søndag 08. september 2019, klokken 11:55
Sitat fra: andy99 på lørdag 07. september 2019, klokken 09:24
Sitat fra: Håkon77 på fredag 06. september 2019, klokken 17:58
Ikke Auto Råbekken. Er egentlig ikke så viktig hvor, men at bilen er konstruert sånn at den ikke lar seg demontere uten at det blir stygge merker. Jeg ga dem beskjed om at det var merker når jeg kom for å hente bilen, uten noen annen respons enn at de skulle ta regningen for at en detailer skulle fikse det. Etter samtale med forsikringsselskapet så blir det til at jeg sender inn klage/reklamasjon på skadene og så får det gå sin gang. Skadene er av en sånn art at det nok ikke lar seg reparere, men må heller bytte ut dashbordet. Ser ut som at det er brukt noe lignende skrutrekker.
Jeg mener det er relevant hvilken forhandler. Sånn jeg leser det er det et verksted som ikke vet hva de driver med. Alt kan tas fra hverandre, hvis en vet hvordan. Alternativt bytte ut alt. Men her er det i tillegg et verksted som ikke rydder opp. Slike aktører bør vi styre unna.
Helt enig. Dette virker som om verkstedet har gjort feil, og da er det fint om andre vet hvilket det er. Deler er ment for å kunne demonteres og monteres igjen.

#11
Hyundai KONA / 12V til 230V omformer
mandag 17. juni 2019, klokken 19:16
Hei

Noen som har tips, erfaring, med å ha et 230V uttak til Kona når man er på reise?
Kjekt å kunne bruke det store batteriet når man først har det. :)
#12
Hyundai KONA / Sv: Hyundai oppgraderer Kona Electric
fredag 10. mai 2019, klokken 08:03
Sitat fra: Stoppe på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:18
Den viktigste og nyttigste oppdateringen er vel 3-fas 11kW lading?
Jeg mener det nesten er helt uvesentlig. De nasjonale planene for nettleie på strøm, er å gjøre høyt forbruk på kort tid dyrt. Ettersom Kona har stort nok batteri for dagelig bruk, så vil hyppig lading på lav effekt være vesentlig billigere enn å lade sjeldent på høy effekt.
#13
Hyundai KONA / Sv: Oppdateringer av bilens software.
onsdag 08. mai 2019, klokken 19:38
Det dukker opp på Myhyundai (husker ikke adressen) om bilen din mangler noe.
#14
Volkswagen VW / Sv: Noen som får til å reservere I.D?
onsdag 08. mai 2019, klokken 19:33
Sitat fra: elbilfanen på onsdag 08. mai 2019, klokken 16:34
Sitat fra: Vw e up på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:59
Hei.
Her gikk alt smertefritt og fikk bekreftelseen på Mitt Bilhold kønummer 157.
#15
Volkswagen VW / Sv: Noen som får til å reservere I.D?
onsdag 08. mai 2019, klokken 13:40
Fikk feil underveis og ved betaling, men beløpet er trukket og jeg har fått kønummer på Mittbilhold
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA