Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1317142119

#511
Sitat fra: ZOE på onsdag 24. april 2019, klokken 21:29
Tesla modell 3 og I3 burde hevde seg greit  i autoslalom og tenker jeg..

http://autoslalom.no/wp/?p=4014

http://autoslalom.no/movies/autoslalom2018.mp4

Her er det ikke krav om hjelm heller
Nja. i3 akselererer riktig nok tilstrekkelig, men den har ekstremt dårlig mekanisk grep pga de tynne hjulene. Jevn hastighet (og dermed god gripeevne for dekkene) er minst like viktig som akselerasjon i autoslalom. Jeg har selv kjørt i3 på bane og den oppfører seg meget bra i det miljøet, men det er veldig merkbart at dekkene sliter gjennom svingene.
#512
e-208 / Sv: Elektrisk utgave av nye 208?
fredag 26. april 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Petter Solstad på torsdag 18. april 2019, klokken 10:52
Står selv som ca 650 i køen, men tviler på at det blir noe kjøp. Tipper BOS i sin grådighet overvurderer seg selv
og bilen såpass mye at de mister mye salg. Nå er jo den rimeligste Tesla model 3 varianten priset til 370K så de bør 100 tusen under dette.
Kan vel ikke akkurat sammenligne TM3 med 208? Tesla sammenligner selv TM3 med BMW 3-serie både i størrelse og egenskaper, og en BMW 3-serie starter på 450 000. Tesla selger mao sin 3-serie til skampris.

Samtidig koster en godt utstyrt 208 GTI i dag under 250 000, så det vil overraske meg veldig stort hvis BOS tror de kan selge e208 til godt over 300 000. Litt høyere pris enn dagens 208 må man forvente fordi bilen er nyere og har mer utstyr, men ikke i nærheten av TM3.

Ukvalifisert gjetting fra min side: jeg tipper nye 208 kommer til å legge seg på mellom 220-280 000 kroner. Hvor høyeste tall er en topputstyrt e208.
#513
BMW iX3 / Sv: Reservasjon av iX3
torsdag 25. april 2019, klokken 12:16
Hm. Jeg synes også dette er en merkelig situasjon å være oppe i. BMW har så mye erfaring med å lage en knallbra elbil (i3 og 3-serie Electronaut) samt knallbra fossile SUVer, også er det så vanskelig å få til en konkurransedyktig SUV med elmotor.

For ikke å snakke om at nye X3 kom i slutten av 2017 som 2018-modell. Det vil si at dersom iX3 først kommer siste halvår 2020 (2021-modell), så kommer iX3 omtrent samtidig som dagens X3 er i ferd med å få facelift. Betyr det at at dagens X3 får uvanlig kort levetid og lanseres som facelift i 2020 sammen med en iX3, eller at iX3 kommer til å leve i 1 år før det blir facelift på både X3 og iX3? Eller enda verre, at iX3 kommer med dagens X3-design og X3 fornyes med facelift året etter, så det blir både en gammel og en ny X3/iX3-kombinasjon i salg samtidig?

Det BMW driver med henger ikke på greip ...
#514
Tesla / Sv: Autonomy Investors Day
tirsdag 23. april 2019, klokken 21:23
Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer  :+1:

Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede.

Har Tesla noensinne nevnt L5? Tror ikke det. Jeg tror FSD er ca L4, noe som skulle dekke 99.99% av alle sannsynlige situasjoner på veier.

L5 er vel 100% av all kjøring, både på og utenfor vei.

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.

L5 tror ikke jeg heller vi får se de nærmeste 5 årene, og er således enig med "ekspertisen". Men jeg mener bestemt at det ikke er L5 Tesla snakker om.

Når det gjelder robotaxi-opplegget (som jeg ikke har så veldig stor tro på) så hadde det ikke forundret meg at om 2 år så vil en slik bil klare seg selv (uten sjåfør) i 99.99% av tiden. Hvis det er en flåte med 100k biler, så vil det kanskje være 10 biler som til enhver tid "trenger hjelp" i en eller annen situasjon (hvis de kjører hele døgnet...). Da er det ikke utenkelig at det kan sitte 20 stk hos Tesla parat til å hjelpe bilen i disse helt spesielle situasjonene.

For evt kunder vil sannsynligvis disse spesielle situasjonene ikke oppleves som veldig problematisk, men det gjenstår å se. Da er det mer sannsynlig at de vil klage over litt vel forsiktig kjøring.
Ja, de har i hvert fall blitt sitert på det. L5 i disse robotdrosjene altså. L4 er vel det samme som L5, bare at det kun er tilgjengelig innenfor et lite område?

Men Musk har jo ryggen fri, for han er også sitert på en "LA traffic mode" hvor man må forvente noen riper i støtfangern :P
#515
Tesla / Sv: Autonomy Investors Day
tirsdag 23. april 2019, klokken 21:20
Sitat fra: oto på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:42
Når vi ser den komplekse 3D-omgivelsesmappingen og -navigasjonen det relativt lille men selvsagt høyst kompetente firmaet Skydio presterer ved sanntidsprosessering av kun kamera+IMU+GPS-input i en liten drone på 1 kg, er jeg ikke i den ringeste tvil om at Tesla vil lykkes med å  betydelig høyne sitt allerede svært nyttige autonomi-nivå kun ved hjelp av cam+ultrasonics+radar+IMU+GPS i en bil med atskillig gunstigere plass- vekt- og energibegrensninger.

Se skydio.com om du ikke alt har sett det.
Dette kan ikke sammenlignes med trafikkbildet i trafikken. Det er én drone som skal holde styr på stasjonære hindringer.
#516
BMW i3 / Sv: Service
tirsdag 23. april 2019, klokken 13:00
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

    Du mister derimot

    • garanti

    Nei.
    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

    Hvis du bytter kupefilter mister du ikke garantien på resten av bilen.
    Det er mulig BMW vil kverulere hvis det skjer noe relatert til kupefilteret -men det er lite sannsynlig.
    Jo, du mister garanti på den delen du fikser selv. BMW garanterer ikke for andres arbeid. Det sier seg selv ...

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard

    Ok. Når og hvordan gjør BMW det?
    På servicen. Åpenbart tar de ikke fra hverandre og setter sammen igjen bilen for å undersøke hver skrue, men en sjekk av bilen er en del av servicen.

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt

    Nei, det må de hjelpe deg med.
    Du mener du er bedre enn BMW sine mekanikere til å lese av feilmeldinger i bilen? Den var ny ... Du burde åpne et eget verksted, siden du er ekspert.

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti

    Siden garantien fortsatt gjelder, er det en dårlig investering av BMW.
    Faktisk det motsatte. Det er billigere å fikse noe som er i ferd med å gå i stykker på garanti, enn å få en misfornøyd kunde som ser etter andre bilmerker neste gang vedkommende skal kjøpe bil. Dette er ganske vanlig å oppleve for oss som er litt imøtekommende ...

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer

    Har du eksempler, hvor BMW har vunnet i rettsystemet?
    Her tror jeg du bommer på det du siterer.

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service

    Jeg er ikke sikker på at prisforskjellen på en bil utenfor garantien (alder/km) overgår kostnadene...
    Nei, du er ikke så sikker. Det var et knallgodt argument. Da er det nok sant da, at servicehefte ikke betyr noe som helst  :laugh:[/list]
    #517
    Tesla / Sv: Autonomy Investors Day
    tirsdag 23. april 2019, klokken 10:02
    Blir veldig spennende å følge disse påstandene i året som kommer  :+1:

    Hvis det er slik at Tesla klarer å få level 5-biler på veiene i 2020 (det er level 5 hvis man ikke har behov for sjåføren - at rattet er i bilen er noe Tesla velger selv), så har de ikke bare hoppet bukk over alle produsentene som var foran dem over listen over bilprodusenter med peiling på autonomi, men de har også klatret mange tiår foran IT-bransjen som har forsket på AI i mange tiår allerede. Det er få til ingen såkalte IT-eksperter som tror vi vil se full autonomi i biler på denne siden av 2030-tallet. Jeg har selv vært i flere foredrag med selskap som tester denne teknologien og som ikke forstår hvordan investorer kan tro på at dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Rett og slett fordi teknoligien så langt er langt i fra å være ferdig, bilen ikke vil være det første stedet vi vil se teknologien og vi er milevis unna å få AI andre steder.

    Dette er veldig spennende av Tesla, men med den historikken de har på lovnader tidligere klarer jeg å styre begeistringen foreløpig.
    #518
    BMW i3 / Sv: Service
    tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    Sitat fra: arthur på mandag 22. april 2019, klokken 08:17
    Sitat fra: Rollep på søndag 21. april 2019, klokken 14:57
    Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. april 2019, klokken 19:25
    Sitat fra: Orbit på lørdag 20. april 2019, klokken 16:39
    Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

    Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

    Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.

    Hva er det man mister på garantien som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven hvis man kan dokumentere at man har selv gjort det de ville ha gjort på en service?
    Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

    Du mister derimot

    • garanti
    • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard
    • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt
    • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti
    • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer
    • en haug med potensielle kjøpere av bilen brukt fordi folk flest setter pris på fullstendig servicehefte
    • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service
    Men det er klart: er dette filleting for deg og du mener du er mer kvalifisert enn BMW-mekanikerne som har sertifisering på bilen din, så kjør på med hjemmeservice og dropp garantien.

    Jeg personlig velger merkeverksted også etter garantitiden er gått ut på bilene mine (hadde kanskje ikke gjort det på 10+ år gamle biler). Ikke fordi mekanikere på andre verksteder er dårligere, men fordi de som jobber med "mitt" bilmerke kjenner best til kjente feil og oppdateringer som bilen eventuelt måtte ha.
    #519
    Sitat fra: arthur på torsdag 18. april 2019, klokken 16:47
    Nå vil jeg tro at besparelsen i boutgifter ved å bo en time utenfor en storby langt overstiger kostnaden ved å reise kollektivt, eller å måtte betale bompenger så vi er vel tilbake til det evindelige spørsmål mht rettferdighet. Min "definisjon" av det er; Hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen! Dessverre synes de fleste å tenke slik.
    Besparelsen ved å bo utenfor byen spises opp på ganske kort tid ved at man må bruke en halv million hvert 5. år på å kjøpe nye biler (to biler hvor man må ut med 250 000 pr bil for å bytte inn den gamle med en nyere).
    #520
    Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:52
    Jeg hadde egentlig derfor faktisk forventet at de innførte den nye typen bominnkreving som de har snakket om, der man skal ha sporing i bilen og betale ut fra hvor langt man har kjørt og hvor man har kjørt. ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J1dOGP/bomstasjonene-kan-forsvinne-datatilsynet-gir-groent-lys-for-gps-maaling )
    Denne skatten er jeg enda mer imot enn dagens bompengeordning. Den favoriserer i større grad de som bor nærme kollektivtrafikk enn dagens løsning. Vi som bor et stykke unna arbeidsplassen kjører av en grunn - som regel ikke fordi kollektivtransport er så overlegent mye bedre. Å øke skattene våre fordi vi av ulike årsaker ikke har mulighet til å bo midt i en by, blir helt feil.

    For mitt eget tilfelle: jeg sparer ca 1 time hver dag på å kjøre bil inn og ut av Oslo midt i rushtiden, i stedet for å kjøre kollektivt. Det er verdifull tid når man er småbarnsforelder og i den fasen av livet man har minst penger til overs for økte skatter. I tillegg kan jeg gå fra jobb når jeg føler jeg er ferdig, i stedet for å måtte tilpasse jobben etter den ene gangen i timen regiontoget går. Ja, det koster penger å kjøre bil, men toget koster mange titalls tusen i året for meg det også.
    #521
    BMW i3 / Sv: Kraftig during under kjøring
    torsdag 18. april 2019, klokken 11:45
    Sitat fra: DieselVegard på fredag 12. april 2019, klokken 22:05
    Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. april 2019, klokken 09:25
    Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:02
    Vår bil har også begynt å dure etter at den er parkert. Skikkelig take-off lyd. Aldri vært sånn tidligere.

    Nå er denne gammel da...

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=144150418


    Godt salgsargument....

    Ærlighet varer lengst  8)
    Gjør det, så da lurer jeg på hvorfor det ikke nevnes i salgsannonsen ... En bil som beskrives som følgende
    SitatGodt utstyrt og godt vedlikeholdt i3 selges.
    (...)
    Bærer virkelig ikke preg av kilometerstanden.
    har en vesentlig mangel dersom selgeren "glemmer" å opplyse om at den ved enkelte anledninger durer som en gammel flymaskin.
    #522
    Audi e-tron / Sv: Software trøbbel FØR utlevering
    fredag 12. april 2019, klokken 19:41
    Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 21:11
    Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 20:44
    Sitat fra: hemi på onsdag 10. april 2019, klokken 13:58
    Imagine har vel kjørt 6000km i lånebil nå etter han hadde sin én dag :p

    Jeg har riktignok «bare» kjørt kanskje 3000 av de 6000km lånebilen har gått
    Lånebilen har ladet flere ganger i over 12 timer hjemme og nå sist i hele 29 timer på 16a hjemmelader fra 1% til 100% og det gikk helt fint. Den bilen fungerer helt perfekt. Jeg fikk beskjed om å ha lånebilen videre også over påske.

    Du er heldig dette er veldig raust og bra håndtert av forhandler. I mitt tilfelle føler jeg de motvillig stiller med billigst mulig lånebil. Jeg er veldig skuffet over hvordan de håndterer dette så langt.
    Det var da voldsomt lite tillit du fikk av Møller? Hvis man låner penger til bil, så får bilforhandleren normalt lånebeviset av deg, så tar bilbutikken resten med banken. Bilbutikken får ikke en krone av banken før bilen er overtatt av deg.
    #523
    Kjøpe elbil? / Sv: Touchscreen eller fysiske knapper?
    fredag 12. april 2019, klokken 12:46
    Jeg vil ha knapper/hendler på/i tilknytning til rattet for det mest elementære for å kunne kjøre bil: lys, vinduspusser, justering av volum. I tillegg cruise control og dens funksjoner.

    I tillegg synes jeg det er kjekt med knapper som kan være snarveier til andre funksjoner på en skjerm: for eksempel en knapp for å velge musikk, en for å velge ventilasjon, mobil osv.

    Alle andre justeringer og tilpasninger kan løses på en skjerm (inkludert velge DAB-kanal, justere temperatur osv).

    De innstillingsmulighetene man har i en moderne bil står jo som regel på "auto", så det er begrenset hvor mye det skal justeres på.
    #524
    Synes dette er gull jeg (bortsett fra at reell minstepris er 393 000) :)

    Bakhjulsdrift (som er det eneste riktige på en bil), OK rekkevidde og tilstrekkelig utstyrt.

    Edit: jeg tror vi vil se nødvendige prisjusteringer for samtlige elbiler som er mindre nå ila våren. Blir vanskelig å selge f.eks. en Egolf eller Ampera til omtrent samme pris.
    #525
    Elbiler i media / Sv: "Rune raser mot Tesla" BA.no
    fredag 12. april 2019, klokken 07:49
    Sitat fra: Amoss på onsdag 10. april 2019, klokken 22:25
    Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 10. april 2019, klokken 18:32
    Javel, så selv om du har fått VIN-nummer må du ikke gå rundt og tro det er din bil.  ::)

    Men i så fall, hvorfor opplyse kunden om VIN i det hele tatt?

    Fordi kunden skal kunne søke om lån til en bestemt bil, og tegne forsikring på den før overtagelsen. Og ja, bilen er faktisk ikke din for du har akseptert bilen ved overrekkelsen.
    Hvorfor i all verden opplyser du om VIN til banken når du søker lån og kjøper forsikring lenge før bilen har ankommet landet? Banken trenger bare å vite bilmodell og spesifikasjoner for å innvilge lånet, som bilforhandleren ordner for deg etter bilforhandleren har fått vite hvilken bank. Forsikringen trenger du ikke før du tar imot nøklene og får bilen overlevert. Du får jo vite skiltnummeret på bilen et par dager før utlevering og da tar det deg 5 minutter å ringe forsikringsselskapet med den informasjonen ...

    Å opplyse om VIN i evigheter før bilen er din (som man tydeligvis ikke kan stole på) gjør denne prosessen vesentlig mer komplisert.
    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA