Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1317142119

#16
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor blir det av alle «Tesla killers»?
torsdag 30. mars 2023, klokken 17:38
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 30. mars 2023, klokken 13:44
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Helt siden Tesla kom har media skrevet om at Tesla snart ville få problemer med salget og/eller gå konkurs fordi den og den Tesla-Killeren snart kom på markedet.

Vil tro de fleste elbiler du har hørt om har fått slike artikler i massemedia. Men foreløpig er det ingen som selger volum i nærheten av Tesla.

Hvis kjenner til regnskapene til bilprodusentene vs Tesla sitt blir det hysterisk morsomt å lese om Tesla-killer'ene.
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 30. mars 2023, klokken 14:02
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Det er ikke jeg som har lansert begrepet Tesla killer. Men mange bilprodusenter og/eller deres loyale tilhengere har jo flere ganger påstått at snart kommer de med en ny modell som alle vil velge fremfor en Tesla. Det er ikke bare i Norge Tesla selger godt. Også i Tyskland selger Tesla bra i forhold til tyske merker, som BMW, Audi, Mercedes og VW.
Det spiller ingen rolle hvor mye Tesla selger eller hva fortjenesten deres er.

Alle de som kjøper noe annet enn Tesla, har en "Tesla-killer" etter deres egen definisjon. Det er ingen som er så dumme at de betaler 100-200000 mer for en bil de selv synes er dårligere ...

For noen er tilgang til eget hurtigladenettverk viktig, for andre er stillhet inne i bilen viktig. Det er ens egne subjektive oppfatning av hva som er viktig som avgjør om noe er "Tesla-killer" eller ei.
#17
Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Men folk tenker selvfølgelig med lommeboken og hvis valget står mellom f.eks. en ID4 eller Y og sistnevnte er vesentlig billigere, så må man jo være litt tett mellom ørene (eventuelt ha et fanatisk forhold til VW) for å gidde å kjøpe ID4.
#18
Viktig melding / Sv: Ny drakt på forumet!
onsdag 29. mars 2023, klokken 15:13
Sitat fra: AndreasBS på torsdag 23. mars 2023, klokken 17:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 23. mars 2023, klokken 17:20Jeg har spurt før, uten å bli hørt. Men er det ikke mulig å fjerne underforum-beskrivelsene fra forsiden, særlig for bilmerkene? Historien til Fiat er sikkert spennende den, men det tar mye plass, særlig på mobil.
takk for forslag! Synes også det blir veldig mye på mobil. Skal ta en runde på dette internt, men tør ikke love at dette fjernes.

Evt om man kunne bare vist underforum som er mye brukt, eller hatt en funksjon for å skjule de.
Kan man ikke bare fjerne teksten om Fiat helt? Det blir jo bare feil uansett og litt rart, gitt at de færreste merkene har en slik tekst. Fiat har for øvrig flere elbiler enn 500e.
#19
Det har vært kjent for elbilmotstanderne i mange år at stakkarslige barn i Kongo jobber mange kilometer under bakken i gruver for å hente ut metaller til elbilbatterier. Det er ikke noe som stammer fra 2021.

Ironisk nok sitter de og sprer hatet sitt via en mobiltelefon som bruker samme metaller i batteriet, som er den nyeste modellen fordi det er viktig å ha nye ting, de har roteskuffen er full av gamle telefoner med batterier, samtidig som de koser seg med eplejuice eller melk til frokost, fremstilt av norske barnearbeidere på landets gårdsbruk ...

Det har alltid vært nolduser i samfunnet vårt, problemet er at nå blir ikke meningene deres stoppet av redaktørene i landets lokalaviser.
#20
Virker nesten som Easee har gitt opp å "vinne" over myndighetene. I følge E24 er det allerede i dag varslet om massepermitering og et plutselig kritisk behov for inntil 1 milliard kroner.

https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger
#21
Helt ærlig, så spiller det fint liten rolle for meg personlig om elbilsalget stagnerer noe. Jeg gir jo beng i hvilket drivstoff en i indre innavl velger å kjøpe. Om de fyller tanken med flytende kreft, flytende eksplosiver eller elektrisitet betyr ikke noe for meg og mine bilkjøp.

Det blir først et problem den dagen bilprodusentene slutter å lage attraktive elbiler, men det tror jeg aldri kommer til å skje. Og skulle det vise seg at elbiler er en bløff og vi finner opp biler som er like stille som elbilene var (før dette bråkete fotgjengertullet nye elbiler har), like utslippsfrie og gir meg full tank "automatisk" hver morgen, så er jeg sikkert fornøyd med å kjøpe en slik bil også.
#22
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
mandag 13. februar 2023, klokken 17:23
Sitat fra: geear på mandag 13. februar 2023, klokken 08:51
100 av 450k høres kanskje lite ut, men hvis man grovt sier at halvparten av hyttene er sommerhytter ved sjøen (finnes sikkert tall på det og), så betyr det at omtrent halvparten av alle fjell/vinterhytter er over 600 moh.

Antall husstander er heller ikke det samme som innbyggere i dette landet, og 100k hytter over 600 moh betyr at ganske mange husstander reiser til hytter i høyereliggende strøk i løpet av vinteren. I tillegg er det nok mange utleiehytter, hoteller, leiligheter, osv. som besøkes av mange forskjellige i løpet av en sesong, så det kommer helt an på hvor langt ned man bryter dette.
Det er statistikk fra SSB, så ganske nøyaktige tall (+/- for avrunding til rundere tall). Ca 100000 av dem ligger i strandsonen. Strandsonen er da 100 meter fra sjøen, så det vil jo være mange hytter "langs sjøen" på øyer og langs vannet som ligger litt mer enn et steinsprett fra sjøen. Så du har 100000 i strandsonen og 100000 på fjellet (over 600 høydemeter). Det vil si ca 250000 som ligger langs vannet men ikke i strandsonen (f.eks. svært populære Hvaler i Østfold) og i lavlandet.

Gitt at det er snakk om fritidsboliger over hele landet, er det naturlig (men ren spekulasjon) å anta at majoriteten av hyttene på fjellet tilhører den delen av befolkningen som er omringet av fjell på fastlandet (vestlandet, trøndelag og nordover). Hvis ikke de som bor der har for vane å kjøre enda lenger for å komme over fjellene og til lavlandet på øst- og sørlandet hver fredag ...
#23
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
mandag 13. februar 2023, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 16:29
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 11. februar 2023, klokken 15:17
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:37
En test i lavlandet rundt null grader er ikke noe nyttig vinteranslag det heller, med stigning får man i alle fall kjøligere vær og rullemotstand.
Det er det klimaet majoriteten av nordmenn bor i. Nordmenn flest opplever ikke vintre hvor hver dag består av -25 grader og snø som kommer sidelengs, selv om mange elbilmotstandere later til å tro det. De fleste av oss bor i områder med relativt lite snø og milde vintre.

Men hvis man skal ha verst mulig føre, kan man egentlig drite i vintertester og heller planlegge testene på regnfulle sommerdager i august/september. Man har et betydelig høyere forbruk når det høljeregner i plussgrader, enn når det er en typisk norsk vinter på -5 grader og tørt føre.
Hva man får i hverdagen på jobbkjøringen, er totalt irrelevant for mange, fordi man forbruker mindre enn batterikapasiteten uansett, og plugger i når det er behov.

Det er for hytteturen og de lengre turene de man håper å kunne ha en bil man slipper å hurtiglade på veien, fordi det som regel er kø i periodene "alle" skal ut. Det er nettopp turene som innvolverer mere kuldegrader, stigning, endel motorvei i starten og etterhvert dårlige brøytede veier fordi det laver ned i de høyere partiene, det er viktig å se hva bilen er god for.
Av Norges 5,5 millioner mennesker bor godt over halvparten i det flate området Stor-Oslo, Østfold, Vestfold og ned til Agder. Og av de ca 450000 fritidsboligene i Norge, er det bare ca 100000 som ligger over 600 høydemeter.

Det er mao svært lite relevant for majoriteten, som bor flatt og som har hytte på flatmark, hvor langt en fra Oslo kommer seg opp på fjellet ...
#24
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
lørdag 11. februar 2023, klokken 15:17
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:37
En test i lavlandet rundt null grader er ikke noe nyttig vinteranslag det heller, med stigning får man i alle fall kjøligere vær og rullemotstand.
Det er det klimaet majoriteten av nordmenn bor i. Nordmenn flest opplever ikke vintre hvor hver dag består av -25 grader og snø som kommer sidelengs, selv om mange elbilmotstandere later til å tro det. De fleste av oss bor i områder med relativt lite snø og milde vintre.

Men hvis man skal ha verst mulig føre, kan man egentlig drite i vintertester og heller planlegge testene på regnfulle sommerdager i august/september. Man har et betydelig høyere forbruk når det høljeregner i plussgrader, enn når det er en typisk norsk vinter på -5 grader og tørt føre.
#25
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
lørdag 11. februar 2023, klokken 13:26
Testansvarlig i NAF har besvart kritikken fra Elbilforeningen via Broom.no.

https://www.tv2.no/broom/ikke-klag-pa-ruta-bygg-bedre-biler/15499198/

Ikke bare er det en nedlatende tone hvor de påstår de vet best, men det fremstår som hun ikke har noen forståelse for at hver eneste km etter bakketoppen merkbart vil redusere snittforbruket på bilene som kommer over. Det virker som hun tror at man må ha stupbratte nedoverbakker for at forbruket skal påvirkes ... I stedet for å ta selvkritikk på tilbakemeldinger som kommer hvert bidige år, ber hun derfor bilbransjen lage bedre biler :laugh:

Hun innrømmer derimot i kronikken at testen kun gir en pekepinn for de som har akkurat den ruten. Jeg håper hun da også forstår at ruten er irrelevant for de fleste som bor på Østlandet og Sørlandet, hvor vi har godt utbygget motorveinett og det er forholdvis flatt. Altså er det irrelevant for majoriteten av befolkningen, hvis det ikke var klart.

Det har vært sagt til det kjedsommelige, men for å gjenta mange andre: den beste testen utføres på flatest mulig terreng hvor man kjører frem og tilbake. Da er ikke eventuelle høydemeter utslagsgivende i særlig grad. De eneste tilfeldighetene som da styrer testen, er været som vi ikke får gjort noe med. Hele poenget er tross alt å se hvor langt man kommer på vinteren, ikke hvor langt man kommer opp et spesifikt fjell.

Så får NAF heller ta en tilleggstest hvor de kjører opp et fjell for å måle snittforbruket opp bratte bakker, dersom det er så himla relevant for testansvarlig i NAF sin hyttevei.
#26
Det er noen helt banale misforståelser basert på eldgammel og utdatert kunnskap om biler i denne artikkelen  :police:

Upresist 1:
Ulempen med bakhjulsdrift er at man enklere får sladd på bilen.

Fakta: Er i beste fall sterkt upresist. I gamledager før elektroniske hjelpemidler eksisterte var dette et stort problem. I dagens moderne bilpark med elektroniske hjelpemidler er ikke dette et nevneverdig problem for bakhjulsdrevne biler. Det er også et faktum at du kan sladde like mye med forhjulsdrevne biler, avhengig av hva du gjør med gasspedalen. Det kalles vektfordeling. Det er også enklere og mer intuitivt å forstå hva man skal gjøre dersom en bil overstyrer. Du skal bare fortsette å svinge den veien du ønsker å kjøre (en kontra er fordi du retter opp i hvilken vei du ønsker å kjøre - du ønsker å følge veien og svinger deretter).

Hva angår regenerering spesifikt, så er det et reelt problem at bilprodusentene ikke programmerer hjelpesystemene godt nok. Om det er drift foran eller bak er derimot fullstendig irrelevant, dersom bilen begynner å regenerere uten å ta hensyn til friksjonen til dekkene. Dersom en bakhjulsdrevet bil er dårlig designet og bremser på glatta får du en mild overstyring og du fortsetter bare å styre hjulene den retningen du vil kjøre. ESP vil jobbe mot bilens regenerering og redusere overstyringen automatisk. Akkurat slik den gjorde for MG-en i testen.

Anbefaler Elbilforeningen og ta med i3-en deres (dersom det er en LCI) ut på glatta og erfare hvordan en seriøs bilprodusent løser dette på eksemplarisk vis på bakhjulsdrevne biler. Bilen bremser ikke av seg selv lenger og det skjer så hurtig at du ikke kjenner forsøket på bremsingen engang. For øvrig en vanlig kilde til "bilen gasser av seg selv" på nasjonale og internasjonale i3-sider på Facebook hver eneste vinter.

Upresist 2:
Den forhjulsdrevne bilen har ingen ulemper.

Fakta: Da utelater man i stor grad å nevne den største ulempen med forhjulsdrevne biler: de er et dårlig kompromiss som gir forhjulene flere oppgaver enn de er designet for. Hvis vi bruker den samme imaginære bilen som i eksempelet over - som har så dårlige elektroniske hjelpemidler at den bremser når du slipper gasspedalen og ikke holder igjen når du gasser på glatta - så vil den forhjulsdrevne bilen ha ekstreme og på grensen til trafikkfarlige kjøreegenskaper. Dersom en forhjulsdrevet bil bremser på glatta får du understyring. Det kan oppleves tryggere, men er av merkbart vanskeligere art å kontrollere. Det er av betydelig verre karakter at hjulene som skal svinge mister grepet, for da mister de muligheten til å svinge bilen frem til hastigheten er redusert eller regenereringen slutter. Da spiller det fint liten rolle hvor mange elektroniske hjelpemidler du har. For å gjenvinne muligheten til å svinge må du gi dekkene grep igjen ved å rette opp rattet og gasse (for å stoppe regenereringen dersom bilens elektronikk ikke gjør det), før du igjen begynner å svinge på nytt når dekkene har fått grep. Alternativt fortsette å understyre til bilens hastighet er lav nok og det plutselig svinger igjen. Det burde være åpenbart at det er en kjipere situasjon å være i, for du har ikke lyst til å gasse og rette opp hjulene mot møtende trafikk når forhjulene slipper i en sving. Ei heller sitte og se på at bilen går rett frem og håpe på at hastigheten reduseres nok til at forhjulene får grep igjen.

Hvis du gasser for mye og bilen starter å spinne vil dekkene bruke det tilgjengelige grepet på å forsøke å få fremdrift i stedet for å svinge. Det samme prinsippet gjelder her. Hastigheten på fordekkene må reduseres før du får styrt bilen i retningen du ønsker. Ergo du understyrer og kolliderer da også.

Upresist 3:
Elmotorene har få bevegelige deler og kan reagere raskere på signalene som kommer fra sensorene.

Fakta: det er elektronikk som styrer dette i både gammeldagse fossilbiler og moderne elbiler. Når du gasser og ESP reduserer gasspådraget på hjulet som starter å spinne (eventuelt flytter det til hjulet som ikke spinner), så er det elektronikk som flytter effekten fra ett drivhjul til et annet. Gasspådraget er likt uansett og bilen gasser ikke mer av seg selv - den flytter den aktuelle effekten fra ett drivhjul til et annet. Om du holder jevnt 2500 RPM på en fossilmotor eller 5000 RPM på en elmotor har ingen ting å si for hjelpesystemet. Det eneste det gjør er å flytte tilgjengelig effekt fra ett hjul til et annet og det er elektronikk som styrer mekanikk i begge tilfellene. Når du sladder og ESP bremser hjulene ulikt for å rette bilen, er det også elektronikk som styrer bremsene. Hvilken drivlinje du har er fullstendig irrelevant for hva det er som skjer med bilen.

Ja, det tar lenger tid å få maks effekt ut av en fossilmotor, men tiden det tar fra du trykker på gasspedalen til motoren produserer energi til fremdrift er det ikke mulig å kjenne forskjell på, på en fossilmotor og en elmotor. Om noe, så er det faktisk lagg på elbiler fordi enkelte bilprodusenter konfigurerer det elektronisk at ikke all effekt kommer på tusendelet. Elbilforeningens journalist må ellers ha kjørt noen helt usannsynlig fryktelig dårlige fossilbiler, for å ha opplevd et lagg mellom gasspådraget og fremdriften. Det er så å si momentant på selv de minste fossile drittbiler, selv om effekten er lavere.

PS: Anbefaler alle (ikke bare elbilforeningens journalister) å ta kjørekurs på bane. Det trenger ikke være vinterkurs, for dette er likt uavhengig av føre. Det handler om friksjon og teorien er lik uavhengig av om det er vinter eller sommer. Det er helt elementært når det kommer til bilkjøring. Mye av det kan man til og med lære på det lokale gokart-senteret.
#27
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket kritiserer Easee Home.
torsdag 09. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 09. februar 2023, klokken 11:22
Men om du ser videoen jeg linket til, så tester de jo dette RCD vernet, som jo skal erstatte B-Vernet, og det slår jo ut på ca 25 mA, hvor 30 er grensen.
Så tester de også returstrømmen på DC, og den er godt innenfor kravet på 6 mA.

Så kan det være svenskene ikke tillater den nye måten som Easee har ?

Om du refererer til NAF sin "store test" så var jo ikke det en test, men en opplesing i boka om hvordan ting skulle fungere, Men det ble jo aldri målt.

Men er selv ingen elektrikker, men har 2 Easee bokser på veggen. Så for min del og Easee sin del håper jeg jo at ting er innafor. Og ser helst at ting som kan løses nye og muligens bedre måter, nettopp utføres slik.
Nei, tenkte ikke på NAF sin såkalte test, men alle kronikkene som har vært opp gjennom årene om hvordan Easee løser ting.

Senest jeg kommer på i forbifarten var vel i fjor hvor det var snakk om trefaselading. Easee hevdet at loven var "romslig" slik at de stod fritt til å tolke den slik de ville. Og det kan godt hende akkurat den saken var grei (jeg husker ikke lenger detaljene i akkurat den saken), men det har vært litt for mye av slike ting hvor Easee har vært innblandet.

Hvis de hele tiden må forsvare valgene sine og mener alle andre tar feil, så er det på tide å ta en titt i speilet  ::)
#28
Hvis man utelukkende ser på pris, så er det vel åpenbart at Tesla er et godt valg. Det er nesten ikke diskusjon engang. Men nå er det en gang slik at folk velger bil på flere premisser enn bare pris. Ellers ville det ikke vært behov for mer enn ett bilmerke i hele verden (det som til enhver tid er billigst).

Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe amerikanske biler. Punktum. Handler ikke om Tesla, men om den generelt (manglende) opplevde kvaliteten på biler derfra. Merk at det er en vesentlig forskjell på opplevd kvalitet og faktisk objektiv kvalitet. Jeg fikk det demonstrert i en Tesla senest for noen år siden, da en kollega skulle kjøre meg i sin Model S til en bilforhandler hvor jeg skulle plukke opp en lånebil. Lånebilen var en ca år gammel Peugeot 108 til den nette nybilpris av ca 150 000,-. Den skranglet mindre enn luksusflaket fra USA over Oslos trikkeskinner og hadde ca like stor mengde hardplast ...

Jeg kan kanskje strekke meg til asiatiske bilmerker, dersom de er prøvekjørt og stappet til taket av utstyr.

Men generelt sett er livet for kort til å eie biler med hardplast, så jeg foretrekker europeiske bilmerker.
#29
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket kritiserer Easee Home.
torsdag 09. februar 2023, klokken 09:48
Problemet for svenskene er vel ikke at de har løst ting på nye måter?

Problemet er at de nye løsningene ikke fungerer i praksis når svenskene tester Easee-laderne. Og da er det i aller høyeste grad et reelt problem, uansett hva Easee sin kommunikasjonsavdeling/lobbyister måtte forsøke å overbevise oss om.

Det er også verdt å merke seg at det ikke er første gang det kommer påstander om at Easee sine ladere ikke er helt etter boken. Også ved tidligere anledninger har Easee sine lobbyister snakket ned situasjonen i kronikker og overbevist media om at det bare er Easee som vet hva de snakker om ...
#30
Peugeot (PSA) / Sv: e-3008
fredag 27. januar 2023, klokken 15:51
Gledelige nyheter at katta endelig er ute av sekken. Det har vært lenge å vente, siden ryktene først oppstod i fjor :)

Og det ser ut til at ryktene stemte rimelig bra. BilNorge melder 700 km rekkevidde, noe som må sies å være svært bra i dagens marked. Kan selvfølgelig hende det kommer facelifter av andre eksisterende bilmodeller ila året med tilsvarende rekkevidde, men det er tross alt bare bra for alle elbilkunder. Mer å velge i.

Også veldig gledelig at det er STLA-Medium-plattformen, som er en ren elbilplattform. Peugeot har, som noen få andre produsenter, skjønt at det ikke er vits i å lage bastarder som skal dekke alle behov (fossilt og el).

Det jeg er mest spent på, er hvorvidt det stemmer at 3008 blir en slags kupé og 5008 blir vanlig SUV. For dette er angivelig e-3008 på vintertest før jul:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Jeg tror dette kommer til å bli kjempebra jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA